Ystävän mies on väkivaltainen. Mitä voin oikeasti tehdä auttaakseni ystävää? ov
Olen tuntenut ystäväni muutaman vuoden. On ollut yhdessä miehensä kanssa jo ennen tutustumistamme. Ystävä pitkään pimitti totuutta perhe-elämästään. Ulospäin ovat todellinen kulissiperhe, ikinä ei arvaisi totuutta mitä kotiseinien sisällä tapahtuu.
Sain tietää totuuden kun mies oli käynyt käsiksi sillä tavoin että ystävä joutui turvautumaan ensiapuun. Ihmettelin kun ystävä oli niin outo, aivan erilainen kuin normaalisti. Kertoi "kaatuneensa" kun mies oli käynyt päälle. Kun kysyin oliko se ensimmäinen kerta, ystävä vastasi että ensimmäinen noin paha. Aiemmin on ollut käsistä tarttumista ja kiinni pitämistä, sitä on ollut kausittain. Henkistä väkivaltaa on jatkuvasti, ystävä joutuu välillä yöpymään poissa kotoa koska mies ei päästä kotiin sisälle. Viikon päästä mies saattaa sanoa että ystäväni vain kuvittelee koko tapahtuman, ei ole kuulemma koskaan estänyt ystävää tulemaan kotiin. Perheen lapsetkin tuntuvat pitävän tilannetta ihan normaalina. Nyt ystävä on itsekin sitä mieltä että "kaatui" itse, ei kuulemma johdu miehestä mitenkään.
Tällä hetkellä tilanne on todella paha, pahempi kuin ikinä. Mies kontrolloi menemisiä, vahtii puhelinta, on kieltänyt ystävälle rakkaan harrastuksen. Ystävä yrittää toimia niin ettei anna miehelle aihetta hermostumiseen. Esim. tyhjentää puhelimen lokin. Ystävä itsekin jo ajattelee että perheessä menisi paremmin jos hän vain osaisi käyttäytyä "oikein".
Minulla huolestuttaa ja pelottaa ystävän puolesta ihan hirveästi. Olen kertonut ystävälle että tuo tulee pahenemaan koko ajan. Että vaikka hän kuinka yrittäisi toimia miehen mielen mukaan, tämä tulee aina keksimään jotain mistä saa aiheen raivostua.
Voinko tehdä mitään muutakuin kuunnella. Olen sanonut ystävälle että mielestäni ainoa järkevä teko olisi lähteä ja ottaa ero. Selvästikään ystävä ei ole siihen valmis (ainakaan vielä, on sitä pohtinut) enkä halua ajaa häntä pois jatkuvasti puhumalla erosta.
Kommentit (10)
En jaksaisi olla kovin pitkään olkapäänä, myönnän sen. Jos ihminen antaa noin itseään kohdella niin se on oma valinta, surullinen, mutta oma. Voimia sinulle ap.
ps. jo tuo puhelimen muistin tyhjentäminen luo jo lisää ongelmia ihan vaan tiedoksi. Olen narsistista alistajasta päässyt irti 4 vuoden helvetin jälkeen ja ymmärrän miksi sos.suhteeni meni viileäksi yhteisen elämämme aikana. Nyt olen saanut elämäni ja ystäväni takaisin ja alan toipua.
Älä ainakaan pakota ja tuomitse ystävääsi, hän ei tarvitse enää yhtään ihmistä niskaansa.
Mitähän olisin itse toivonut... Ystävätärtä, joka olisi ottanut molemmista käsistä kiinni, katsonut silmiin ystävänä ja sanonut, että tietää kertomattakin miten asiat ovat. Ja että on siinä turvana nyt ihan koko ajan, mutta nyt mennään puhumaan asiasta eteenpäin.
Ja samalta istumalta olisi menty varatulle yhteiselle ajalle Psyk. Toimistoon, lääkärille tai vaikka Al-Anoniin. Olisin toivonut, että itseäni vahvempi olisi ottanut asiat haltuunsa, kun en enää itse kyennyt enkä ymmärtänyt.
Olen tehnyt samanlaisen väliintulon potilaalleni muissa yhtyksissä. Tilasin hänen avukseen hoitajaparin sairaalasängyn äärelle ja vuosikymmenien salaisuudet lähtivät aukeamaan siitä.
Oikea vastaus. Varaat varapedin ja ensiaputarvikkeita kotiin sen päivän varalle kun ystäväsi lopettaa suhteen. Ennen sitä et voi tehdä yhtään mitään.
Tärkeintä on olla ystävä. Pahinta perheväkivallassa on se, että se murentaa itsetunnon. Edes yhden ihmisen ystävyys voi olla todella tärkeää jo itsetunnonkin takia. Voit myös sanoa hänelle, että jos hän joutuu pakenemaan kotoaan, sinun luotasi löytyy turvapaikka. Jo tieto turvapaikasta voi auttaa.
Eropäätöstä et voi hänen puolestaan tehdä etkä painostaa häntä siihen. Eron täytyy olla hänen oma päätöksensä. Jos hän ei pysty/halua eroamaan, ulkopuolelta tulevat erovaatimukset vain lisäävät hänen epäonnistumisen tunteitaan.
Ystävä ei kaada kaikkea niskaani. Tuntuu että yrittää vieläkin pimittää asioita vaikka minä tiedänkin. Välillä mietin että mitä kaikkea sieltä paljastuu jos vain uskaltaisi avautua kunnolla. Ystävälle olen sanonut että olen aina valmis kuuntelemaan, meille voi tulla koska vain jos tilanne on uhkaava. Omalle miehelle olen sanonut ettei saa koskaan vastata puhelimeeni jos tuo ystävä soittaa, ei tiedä jos se onkin ystävän mies joka soittaa jotain tarkistuspuhelua.. Eikä varmasti hyvä heilu jos puhelimeen vastaa mies...
Olen huolestunut että joku kerta mies vielä hakkaa ystävän sairaalakuntoon tai kuoliaaksi. Väkivalta kun raaistuu tuollaisissa suihteissa.
ap
Väkivaltainen suhde vaikuttaa ihmisen psyykeen siten, ettei suhteesta lähteminen ole helppoa. Useimmilla se ottaa paljon aikaa, ellei ole lähtenyt heti ekan lyönnin jälkeen. Sano, että autat jos nainen päättää lähteä, mutta älä syyllistä häntä siitä, ettei hän ole niin vielä tehnyt.
Googlaa hakusanoilla 'Naisten linja' ja poimi sieltä puhelinnumero, johon väkivallan uhri voi soittaa sopivana aikana. He osaavat neuvoa ystävääsi oikein, ja opastavat myös käytännön tilanteissa toimimista kuten pään ja vartalon suojaamista kun väkivalta alkaa. Sieltä neuvotaan myös, että ulko-oven lähellä pitää olla aina pakattuna pussi, jossa on lopmpsa eli rahaa ja luottokortti,. avaimet/autonavaimet, lasten ja omat passit, ja vähän vaatetta että voi oikeasti lähteä karkuun, jos livahtamisen mahdollisuus tarjoutuu. Nämä kaikki voit itsekin sanoa ystävällesi, mutta anna puhelinnumero naisten linjalle ihan paperilla niin että ystävä ehtii miettiä asiaa ja soittaa heti kun siltä tuntuu.
Naisten linjan nettisivuilta kopioitua:
Nainen ei aiheuta omalla toimillaan väkivaltaista käyttäytymistä, vastuu väkivallasta on yksin väkivallantekijällä. Naisen tehtävä ei ole ohjata väkivallantekijää avun piiriin. Väkivaltaisessa suhteessa olevan kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota omaan turvallisuuteensa.
Turvallisuuden kannalta tärkeää on väkivaltatilanteen ennakointi. Useimmiten lähisuhdeväkivallan kohde oppii tunnistamaan väkivallan tekijän toimintamallit. Jotta toiminta väkivallan uhatessa tai itse tilanteessa olisi mahdollisimman tehokasta ja turvallista, kannattaa käydä mielessään läpi toimintamallit ja valmistautua tilanteeseen. Suunniteltaessa on tärkeää myös kartoittaa tavat, jolla väkivaltaisesta tilanteesta pääsee poistumaan (muun muassa liikennevälineet ja poistumisreitti) ja miettiä mitä poistumisen jälkeen aikoo tehdä: mitä tavaroita ja asiakirjoja tarvitsee mukaansa sekä ottaako yhteyttä viranomaisiin. Seuraavien kohtien avulla voi miettiä omia toimintamalleja mahdollisessa väkivaltatilanteessa.
Osaatko tunnistaa puolisossasi tai läheisessäsi väkivallan alkamisen merkit? Yritä päästä lähtemään ulos ennen väkivallan alkua, kun havaitset nämä merkit.
Mieti mikä on nopea ja turvallinen poistumistie kotoa. Voiko ikkunoista poistua? Mitä ovea on hyvä käyttää, jos ovia on useampia?
Mikä on turvallinen huone, johon voit siirtyä ennakoidessasi väkivallan alkavan? On hyvä valita huone, jossa on poistumistie (siis ei ikkunaton vessa tai sauna) ja jossa ei ole teräaseita (keittiö).
Väkivallan uhatessa asetu niin, että pääset poistumaan huoneesta helposti ja sinun ja väkivallan tekijän välissä on esimerkiksi jokin huonekalu.
Kehitä itsellesi rutiini, jonka varjolla käyt ulkona myös normaalioloissa. Rutiini voi olla esimerkiksi koiranulkoiluttaminen, lumityöt, lenkkeily, tupakointi tai kaupassa käynti. Kun uskot väkivallan alkavan, poistu kotoa.
Puhelimen pikavalintaan kannattaa tallentaa hälytyskeskuksen (112) numero.
Voit varautua pakenemaan nopeasti kotoa pakkaamalla valmiiksi laukun, johon laitat vara-avaimet autoon ja kotiin, tärkeät puhelinnumerot, rahaa, puhelimen, sim-kortin tai puhelinkortin, lääkkeet, hygieniatarvikkeita, tärkeät asiakirjat tai kopiot niistä (reseptit, verkkopankkitunnukset, vakuutusasiakirjat, neuvolakortit, palkkatodistukset) ja vaihtovaatteet (myös lapsille).
Mikäli sinulla ei ole valmiina laukkua nopean poistumisen varalle, ota väkivaltatilannetta ennakoidessasi lompakko, avaimet, lääkkeet ja henkilöpaperit lähettyville. Muista kuitenkin, että kaikkein tärkeintä väkivallan uhatessa on oma turvallisuus.
Jos joudut lähtemään kotoa väkivallan takia, ota lapset mukaasi.
Kerro luotettavalle läheiselle tilanteestasi ja siitä, että saatat joutua joskus pakenemaan yllättäen kotoasi. Kysy, voivatko he auttaa sinua tällaisessa tilanteessa. Jos mahdollista, kerro naapureille tilanteestasi ja pyydä heitä soittamaan yleiseen hätänumeroon tarvittaessa.
Jos luulet, ettet voi ottaa lapsia mukaasi paetessasi väkivaltaista tilannetta, kerro heille etukäteen, että saatat joutua lähtemään kotoa yllättäen.
Jos et pääse poistumaan väkivaltatilanteesta, suojaa käsillä päätäsi ja vatsan seutua. Kannattaa huutaa apua, väkivallan kohteella ei ole mitään hävettävää!
Et voi tehdä mitään. Surullista, mutta näin se vaan on, että eräät naiset sietävät mieheltään mitä vaan vaikka henki menisi ennen kuin eroavat.
Ystäväsi on jostakin merkillisestä ja meille muille käsittämättömästä syystä päättänyt kärsiä ja kestää, vaikka siinä menisi lastenkin mielenterveys tai pahimmassa tapauksessa henki.
Ainoa mitä voit tehdä on olla lähellä ystävänä ja apuna, johon voi turvautua silloinkin, kun tulee se viimeinen niitti, tai mieluummin juuri hetkeä ennen sitä.
Kiitos vinkeistä ja erityisesti naisten linjan tiedoista. Täytyy käydä siellä katsomassa tietoja.
ap
Ystävä on miehensä kanssa käynyt keskustelemassa parisuhteestaan ja väkivaltaisuudesta mutta minkäänlaista muutosta ei miehessä tapahtunut. Ei vaikuta edes katuvan. Siksi ajattelin että ero on ainoa vaihtoehto.
ap