Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vikaa on vapaassa kasvatuksessa?

Vapaa ihminen
08.12.2020 |

En ymmärrä miksi vapaata kasvatusta haukutaan. Itse olen saanut vapaan kasvatuksen ja elin hyvinkin vapaata ja boheemia elämää nuorena ja mitään pahaa ei minulle kyllä tapahtunut. Elän täysin normaalia elämää vaikka vapaa kasvatus on ollut. Voisin sanoa että vapaan kasvatuksen ansiosta elin hyvinkin hauskan ja mukavan lapsuuden ja nuoruuden. Mikä siinä vapaassa kasvatuksessa on muka niin kamalaa? Itse en nähnyt siinä mitään ongelmaa.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään vapaalla kasvatuksella tarkoitetaan esim sitä, että lapsi saa tehdä ja kokeilla asioita, että vähän kuin oppii itse mitä saa ja ei saa tehdä. Toisin sanoen, lapsella ei ole sääntöjä toisten kanssa kommunikoinnissa. Hiekkaa saa heittää ja kiviä toisten päälle, kukaan ei toru. Lapsi itse ei välttämättä tästä kärsi silloin pienenä, mutta muut kärsii. Se lapsi jolle tehdään jotain väärin, vaikka heitetään hiekkaa päälle. Kukaa ei toru pahantekijää. Toinen kokee, että häntä voi heittää hiekalla koska luulee, että on huono = tulee häpeää.

Vapaan kasvatuksen lapsi kuvittelee itsestään liikoja, kuten 2 vuotiaat. Sen pitäisi häipyä sen iän jälkeen

Viimeistään koulussa vapaan kasvatuksen lapset tulee ongelmiin kun on sääntöjä, joita pitää noudattaa.

Vierailija
22/23 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain vapaan kasvatuksen ja en todellakaan aio soveltaa tätä omien lasteni kanssa. Minusta tuntui että vanhempia ei kiinnosta minun elämäni ja olemassa oloni yhtään. Tämän vuoksi sitten aloin tekemään kaikkea typerää ja uhkarohkeaa vain saadakseni heidän huomionsa. Vasta siinä vaiheessa kun oltiin kavereiden kanssa melkeen poltettu päiväkoti ja yksi henkilö siinä mukana, niin vanhempani alkoivat kysellä että mitäs tämä hölmöily on. Siinä kohtaa sitten vanhemmat päätti etteivät jaksa jatkuvia puhelin soittoja poliisilta, opettajilta ja lastensuojelusta, päättivät ratkaista ongelman heittämällä minut pihalle. 16 vuotiaan sitten piti alkaa rakentaa omaa elämää ja sillä tiellä ollaan.

Elämäni on mennyt nyt aikuisiällä hyvin, olen kouluttautunut, minulla on rakastava puoliso ja ihanat lapset. Lapsuudesta kuitenkin kannan traumoja mukanani, jotka vapaankavatuksen tuloksena sain kärsiä.

Kasvattamattomuus ei ole vapaata kasvatusta, mutta senhän toki jo tiesitkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään vapaalla kasvatuksella tarkoitetaan esim sitä, että lapsi saa tehdä ja kokeilla asioita, että vähän kuin oppii itse mitä saa ja ei saa tehdä. Toisin sanoen, lapsella ei ole sääntöjä toisten kanssa kommunikoinnissa. Hiekkaa saa heittää ja kiviä toisten päälle, kukaan ei toru. Lapsi itse ei välttämättä tästä kärsi silloin pienenä, mutta muut kärsii. Se lapsi jolle tehdään jotain väärin, vaikka heitetään hiekkaa päälle. Kukaa ei toru pahantekijää. Toinen kokee, että häntä voi heittää hiekalla koska luulee, että on huono = tulee häpeää.

Vapaan kasvatuksen lapsi kuvittelee itsestään liikoja, kuten 2 vuotiaat. Sen pitäisi häipyä sen iän jälkeen

Viimeistään koulussa vapaan kasvatuksen lapset tulee ongelmiin kun on sääntöjä, joita pitää noudattaa.

Edelleenkin tuo ei ole vapaata kasvatusta edes sillä ajatuksella, että "nykyään tarkoitetaan tätä". Tuo on välinpitämättömyyttä, ei kasvatusta lainkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme