Poika oli ostanut koko synttärirahallaan pokemonkortteja....
Puolenkuun Peleistä. Sai 50€:n setelin.
Voinko mennä perumaan kaupat? Minua suorastaan ärsyttää ettei myyjillä soinut hälytyskellot kun 7-vuotias ostaa suurella rahalla kortteja....
Ennenkin ollut ongelmia kyseisen lafkan kanssa, todella ylimieliset ja piittaamattomat myyjät.
Kommentit (72)
Häh, ei minua myyjänä ainakaan 50€ lapsella aiheuttaisi ihmetystä. 100€ eri asia ja saattaisi kysyä lapselta, että kai vanhemmat on antaneet luvan
Kyllä voi kaupat perua jos 7-vuotias ostaa 50 eurolla pahvikortteja. Sen ikäinen saa tehdä vain pienehköjä ja tavanomaisia kauppoja, eikä 50 euroa mielestäni ole pikkuraha 7-vuotiaan ostoksiin. On kaupallakin vastuu.
50€ on minusta tosi iso raha ja todellakin pitäisi myyjällä soida hälytyskellot, mutta vissiin lapset sitten on nykyään niin varoissaan ja raha muutenkin halpaa, että se on pikkuraha.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 11:46"]Kyllä voi kaupat perua jos 7-vuotias ostaa 50 eurolla pahvikortteja. Sen ikäinen saa tehdä vain pienehköjä ja tavanomaisia kauppoja, eikä 50 euroa mielestäni ole pikkuraha 7-vuotiaan ostoksiin. On kaupallakin vastuu.
[/quote]
No voi vittu ei tosiaan ole vastuuta kaupalla tässä tilanteessa. 7vuotias saa ihan vapaasti ostaa vaikka 60€ kortteja meinaatko et kaupan pitäisi alkaa kyttäämään ja varmistelemaan ostajien oikeutta kuluttaa?
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 11:46"]
Kyllä voi kaupat perua jos 7-vuotias ostaa 50 eurolla pahvikortteja. Sen ikäinen saa tehdä vain pienehköjä ja tavanomaisia kauppoja, eikä 50 euroa mielestäni ole pikkuraha 7-vuotiaan ostoksiin. On kaupallakin vastuu.
[/quote]
Juuri näin. Eihän tuon ikäinen voi omalla työllään niitä rahoja hankkia.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 11:47"]
50€ on minusta tosi iso raha ja todellakin pitäisi myyjällä soida hälytyskellot, mutta vissiin lapset sitten on nykyään niin varoissaan ja raha muutenkin halpaa, että se on pikkuraha.
[/quote]
No kyllä 50 euroa on tänä päivänä pikkuraha.
Anteeksi mutta millähän perusteella myyjien olisi pitänyt kieltäytyä myymästä kortteja? en myy kun olet liian nuori, ostat liikaa, et saa ostaa näitä kun... jos ois ollu lupa niin taas ois mammat itkemässä Iltalehdessä kun pikku iivari ei saanut ostoksiaan.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 11:46"]Kyllä voi kaupat perua jos 7-vuotias ostaa 50 eurolla pahvikortteja. Sen ikäinen saa tehdä vain pienehköjä ja tavanomaisia kauppoja, eikä 50 euroa mielestäni ole pikkuraha 7-vuotiaan ostoksiin. On kaupallakin vastuu.
[/quote]
No voi vittu ei tosiaan ole vastuuta kaupalla tässä tilanteessa. 7vuotias saa ihan vapaasti ostaa vaikka 60€ kortteja meinaatko et kaupan pitäisi alkaa kyttäämään ja varmistelemaan ostajien oikeutta kuluttaa?
[/quote]
Kaupankäynti on oikeustoimi. Alle 18-vuotiaat eivät ole oikeustoimikelpoisia, poislukien pienet ja tavanomaiset hankinnat joihin voidaan olettaa olevan huoltajan hyväksyntä. Rajanveto on tietenkin hankalaa, mutta aloittajan mainitsema esimerkki on ainakin minun mielestäni sellainen, jossa huoltajan hyväksyntä olisi tullut varmistaa. (Myös omilla töillä ansaittujen rahojen käytöstä saa päättää, mutta se ei tietenkään 7-vuotiaan kohdalla päde.)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 12:35"]
(Myös omilla töillä ansaittujen rahojen käytöstä saa päättää, mutta se ei tietenkään 7-vuotiaan kohdalla päde.)
[/quote]
Jo vauvaikäinen voi tienata rahaa omalla työllään esimerkiksi lapsimallina.
Hutomaan että tämä on ollu aika kuollut aihe jo pari kuukautta mutt aon pakko avautua näkee tämän sitten joku tai ei :D Jos kyseinen poika osaa pitää korttinsa hyvässä kunnossa tämä 50e kertamenekki voi kortteihin kyllästytttä kääntyä vitunmoiseksi voitoksi! Tällä hetkellä YHDESTÄ HEMMETIN POKEPELIKORTISTA (joita enää siis ainoastaan myydään) ON HINTA PYYNTI MAXIMILLAAN 3000-4000e!!! EI en laskenut nollia väärin vaan minun lapsuuden ajoilta olleesta pokekortista (Charizard kortti 1st edition) on kiiltävänä ja virheen sisältämänä hinta 3000-4000 kuin uutena! joten pojalle kansiot ja kortti suojat niin arvoa on korteilla jo kertyny ku poju kyllästyy kortteihinsa! http://www.ebay.com/itm/PSA-10-GEM-Mint-Pokemon-Charizard-1st-Edition-4-Base-Set-Shadowless-/111234838894?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19e61cf16e
Korsossa herää yksi kysymys;
Miksi et ostanut pojalle tavaraa, jos kerran tiedät paljon paremmin mikä poikaa eniten ilostuttaa?
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 11:24"]
So? Sen rahoja, anna sen nauttia jo on kortteja halunnut ostaa.
pitääkö sinunkin ap kysyä esim mieheltäsi lupa saatko käyttää omat synttärirahasi esim koruihin, kenkiin, merkkeihin vai ostatko sillä esim puutarhakalusteita terassille kaikkien iloksi?
Sori jos ihan en ymmärrä, oma poikansakin meni ja osteli saamillaan synttärirahoilla esim pelejä joita en ollut suostunut ostamaan sille aikaisemmin. Ja mulle ihan ok, itsepähän odotti rahojaan kuukausia ja oli suunnitellut mihin sen käyttää.
[/quote]
.... oma poikansakin meni ja osteli... siis kenen poika?
Oletko käynyt peruskoulun vai onko se vielä kesken????
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 11:32"]Ei kauppoja voi perua sillä verukkeella, että lapsi ostaa kaupasta lasten tavaroita ja sellaisella summalla, jolla moni muukin. Jos pakkaukset ovat avaamattomia, niin voi kysyä, voiko tuotteet vaihtaa toisiin, mutta siihenkään kauppiaalla ei ole mitään velvoitetta.
Sinänsä ymmärrään poikaasi oikein hyvin. Hän osti jotain sellaista, jota ei muuten ikinä saisi (koska vanhemmat kieltäisivät) ja josta tosissaan pitää. Kyse ei ole edes mistään lapselle vahingollisesta. Toki voit pitää ns. kasvatuskeskustelun ostoksen järkevyydesta, säästämisen periaatteista ine., mutta muuten maito on jo kaatunut. Ja poika tyytyväinen, jos et naputa.
[/quote]
ei pidä paikkaansa. Opiskeles vähän lakia nuori lapsi jos ostaa saa kaupat perua KOSKA myyjä ei saa myydä kohtuuttomia.
-kaupan myyjä
Ulkoista vain vastuu myyjille, äläkä vain myönnä itse tehneesi virhettä antamalla rahan pojalle. Mielenkiinnosta teetkö samaa vastuunpakoilua siinä pienipalkkaisessa suorittavantason työssäsi(ei tuolla kapasiteetilla paljoa tienata) vai elätkö mukavasti muiden verorahoilla. Jos tuo viimeinen pitää paikkaansa, niin eihän tuo 50-seteli itseasiassa ole sinun vaan töissä käyvien veronmaksajien. Voindaanko me vaatia hyvitystä jos ostat Kela-korjauksillasi muuta kuin halvinta ruokaa kaupasta? <-Logiikkahan on sama :)
Onpas outoja kommentteja täällä. Totta kai lapsen,7-vuotias on kovin pieni vielä, rahankäyttöä täytyy valvoa.
Sain itse ala-asteelta päästyäni 150 markkaa, mikä oli iso raha tuolloin (ööh... vuonna 1990). Ei mulla ollut koskaan aiemmin ollut niin paljon omaa rahaa ollutkaan. Äiti lupasi, että saan ostaa ihan mitä haluan, ja vei Lahteen keskustan Sokokseen ostoksille. Tuntien pähkäilyn jälkeen ostin kolmet kalliit korvakorut, ja olin ostoksiini tosi tyyyväinen... Noin pari päivää, jonka jälkeen (ja seuraavat 24vuotta) lahjarahaostokseni ovat jarmittaneet kovasti. En edes käyttänyt korviksia, eikä minulla ole edelleenkään reikiä, ja vaikka nämä olivat klipsikorvikset, jäivät ne kaikki muutaman käyttökerran jälkeen kaappiin. Muistan tämän aina esimerkkinä omasta huonosta rahankäytöstä, tuhlaavaisudesta ja harmitsemattomista ostoksista.
Tarinan opetus: ei lapsi osaa käyttää isoja summia fiksusti. Voi mennä hyvin, mutta voi tulla huti. Aikuiset päättävät.
Ensinnäkin 50€ on tosi iso raha 7-vuotiaan käytettäväksi.Mä olen 27v ja saan tuon verran synttärirahaa! :D Toisekseen,mikä ap:n ongelma on? Lapsi osti omilla rahoillaan jotain mitä halusi. Ymmärtäisin valituksen,jos olisi ostanut vaikkapa karkkia 50€:lla.Jos Pokemon-kortit ovat pojan mielestä hyvä sijoitus,ei siinä pitäisi olla mammalla mussuttamista.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 12:51"][quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 12:42"] Mun mielestä taas on hauskaa, kun antaa lapselle välillä täysin vapaat kädet siihen, mihin rahansa käyttää. Se järjenjuoksu on ihan omaa luokkaansa xDMeillä siis usein lasten synttärilahjarahojenkin perään katsotaan, saa käyttää osan tms. Mutta välillä sitten on tilanteita, että saatetaan antaa käyttää koko summa ja siinä kohtaa sitten... Noh, onpahan mm. kerran tuotu kirpparilta 30 eurolla "todella laadukkaita" leluja eli jotain Mäkkärikrääsää, sotkettu nukke ja rikkinäinen auto. Kyllähän siinä meinaa itku päästä, mutta lapselle ne oli suuria aarteita ja vielä suurempi elämys, kun kerrankin äiti ei ollut nalkuttamassa, naputtamassa ja kieltämässä.[/quote] Käyttivätkö lapsesi tuota laadukas -termiä? Av-mamman lapsista en ihmettelisi....[/quote]
OT:Sisälukutaito hukassa? Av-mammasta en yhtään ihmettelisi... Tää on kyllä aika radikaali ajatus,mutta ehkä se "todella laadukas" viittasi tässä asiayhteydessä siihen,että lapsi osti kirpparilta surkeaa rojua,jota itse piti suurina aarteina?
Siis vieläkö nykylapset muka keräilee pokemon kortteja??? Ne oli muodissa joskus 15 vuotta sitten.. Luulisi että ton ikäinen ostaisi / haluaisi tabletin tai puhelimen ym :D
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:50"]
Siis vieläkö nykylapset muka keräilee pokemon kortteja??? Ne oli muodissa joskus 15 vuotta sitten.. Luulisi että ton ikäinen ostaisi / haluaisi tabletin tai puhelimen ym :D
[/quote]
Kiva että löysit tämän avauksen oleellisimman pointin! Siis sen lisäksi,että ap:n poika "ei osaa käyttää rahaa",hän on ilmeisesti myös toivottoman vanhanaikainen,ai kauheeta!
Puolenkuun pelit on kyllä omituinen firma :D videopelinörtithän siellä työskentelee, ei heillä ole tuollaista sosiaalista älyä.