Talokauppa ja siitä aiheutuneet ongelmat ja orastava aviokriisi.
Ostimme mieheni kanssa remontoidun omakotitalon muutama vuosi sitten, koko tämän ajan talossa on ollut (minun mielestäni) pientä ongelmaa (jotka myyjät ovat kyllä asiallisesti hoitaneet), mutta mieheni mielestä meitä on "huijattu" ja hän stressaa ja ahdistuu ja maalailee kokoajan tyyliin maailmanlopun skenaarioita mielessään ja tietty projisoi nämä synkkyydet minuun, kehenkäs muuhunkaan. Minä olen luonteeltani tällaista "kaikki kyllä järjestyy"-sorttia, mieheni täysin vastakohta. Minua stressaa ja ahdistaa, kun toinen on kokoajan pahalla tuulella, suunnittelee oikeustoimia ja lietsoo sellaista negatiivista energiaa.
Tosiaan nämä ongelmat, mitä talossa on muuttamisen jälkeen ilmennyt, ovat minun mielestäni suht vähäpätöisiä, mutta toki ne ovat aiheuttaneet meille ylimääräistä huolta/työtä, kun on pitänyt odottaa työmiehiä ja välillä soitella ja kysellä että koska hommat tehdään, miten ne etenee jne. Myyjien kanssa ei ole missään vaiheessa ollut tosiaan mitään riitaa, vaan he ovat ottaneet kaikki ongelmat hoidettavakseen heti.
Nyt ilmeni tässä pari viikkoa sitten hieman isompi ongelma pesuhuoneessa, ja se vaatii remppaa, johon tähänkin myyjät vastasivat myönteisesti - työmiehet tilataan paikalle ja ongelma hoidetaan.
En enää tiedä miten jaksan asua/elää tämän mieheni kanssa, kun hän nyt puhuu kokoajan miten ollaan ostettu paska talo ja ei tiedä koska taas tulee ongelmia jne... Kyseessä ei ole mikään uusi talo, remontoitu kyllä.
En ymmärrä, miksi mieheni pitää vetää hirveät ahdistukset asioista, jotka on kuitenkin hoidettu asiallisesti, ja minun mielestäni omakotitalossa ei voi koskaan tietää, mitä tuleman pitää, kuten ei nyt elämässä yleensäkään.
Luulen ja toivon, että kun tämä pesuhuone on saatu korjattua, niin mitään ongelmia ei varmaankaan tule, siis ainakaan sellaisia, mistä myyjät olisivat vastuussa.
En nyt tiedä mikä pointti tällä minun kirjoituksella nyt oli, jos saisi vähän näkökulmaa ja vinkkejä, tämä tilanne on rasittanut parisuhdetta tosi paljon. Meillä on myös pieniä lapsia, niin ei jaksaisi tuollaista mörrimöykkyäkin paimentaa ja yrittää kokoajan järkeillä. Huoh.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Onko miehesi esim irtisanottu..tai onko hänellä terveyshuolia.
Sinä buukkat nyt lastenhoitajan ja hotelliyön teille.
Annat miehelle hyvän aterian jälkeen hieronnan ja seksiä.
Sitten juotte ammeessa kuoharii ja sono
Kulta oot ollu vähän allapäin ,kerro rehellisesti mikä huoli on?
En nyt usko että tässä yksi hotelliyö ja seksi auttaisi kamalasti.
Mitään edellämainittuja ongelmia hänellä ei ole, melkeinpä päinvastoin. Hänellä on vakaa työpaikka ja terveys on myös kunnossa.
Kyllähän on puhunut rehellisesti missä ongelma on - tässä talossa ja kaikki mikä siihen liittyy.
Olenkin monesti sanonut hänelle, että eihän elämää voi elää niin, että murehtii ja huolehtii asioista, mitä ei ole edes tapahtunut, ja mitä ei edes tiedä tulevan edes tapahtumaan! Ihan hullua. Olen toki yrittänyt ymmärtää ja katsoa asiaa hänen näkökulmastaan, ollaanhan me kaikki erilaisia ja suhtaudutaan ongelmiin ja vastoinkäymisiin eri tavoin. Kuitenkin, mielestäni turha asioiden murehtiminen on turhaa, ihan ajan haaskausta.
Kuten olen sanonut hänelle, että yrittäisi ajatella vähän isommassa mittakaavassa, miettii vaikka vain tätä kulunutta vuotta, miten monet ovat tyyliin menettäneet kaiken - työpaikan, talon, koko taloutensa.. tai vaikkapa läheisensä koronaan tai ihan mihin tahansa. Ei tässä kukaan ole kuitenkaan kuollut.
Sanoin hänelle, että mieti jos vaikka minä tästä kupsahtaisin yllättäen, että miten pieniltä ja vähäpätöisiltä nämä talojutut olisivat. Ja kun nämä ongelmat eivät ole sinänsä edes haitannees asumista millään tavalla, ei ole siis ollut niin mittavia korjaustöitä, että oltaisi jouduttu ns. evakkoon.
Ok talot on kaikki enemmän tai vähemmän rikki (kuten myös muut..) jostain kun riittävästi etsii. Suurin osa näistä ei haittaa asumista ja olemista mitenkään. Ok talossa ne vaan näkyy itselle kaikki suoraan. Tuo pitää nyt vaan tiedostaa ja hyväksyä. Reklamaatioaika on 5 vuotta. Käske rauhoittua, kaikki on hyvin kun kerran myyjätkin tulevat vastaan. Itse en tulisi, vaan olisin yrittänyt listata kaiken mahdollisen myyntipapereihin. Talon myyminenhän se perseestä on kun on vastuussa asioista joista ei edes tiedä. Eikä voi tutkia rikkomatta rakenteita.
Kuulostaa aika hermoheikolta.
T: 7 kuukautta evakossa asuinkelvottomasta talosta, meitä selkeästi huijanneiden myyjien kanssa riidellään asianajajien välityksellä
Vierailija kirjoitti:
Kenties vielä niin, että ap itse laatii runsaan aterian? 😄
Hohhoijaa, mitä juttuja taas.
Ap, miestäsi selvästi stressaa paljon. Veikkaisin, että hänellä on taustalla jotain muuta stressinpoikaa tai orastava masennus, joka on puhjennut tämän taloremppailun myötä?
Kieltämättä pikkulapsiaika ja taloremppa yhdessä kuulostavat stressaavalta, vaikka itselläni vain yksi (pieni) lapsi onkin. Vaikka työmiehet aina hommat hoitavatkin, on se stressaavaa odottaa, että milloin seuraavaksi pakka levähtää käsiin. Ehkä juuri se ennakoimattomuus stressaa miestäsi.
Miehelläsi on asiat liian hyvin.
Se kokee tuommoiset harmit sellaisena et muut yrittävät k.usettaa häntä.
Tulee keksimään lisää valituksenaiheita.
Ehkä keski- iän kriisi.
Miehelles ei kelpaa romutalo, kersat ja akka joka ei ymmärrä
Työpaikalla hottis sihteeri jonka kanssa panevat hotlassa:)
Mä olen suhtautumiseltani ainakin joissain asioissa sun miehen kaltainen ja mun mies on "kyllä kaikki järjestyy"-ihminen. Siksi seuraava näkökulma:
-Kuka hoitaa noiden asioiden hoitamisen talon myyjien kanssa? Kuka tilaa remppamiehet, valvoo työn? Kuka selvittää onko jollain tuollaisella rakenteellisella "pikku ongelmalla" mahdollisia tulevia seurauksia?
Jos sinä teet tuon kaiken, niin onko sulla asiantuntemusta arvioida mahdolliset seuraukset ja se, miten ne voi jatkossa vaikuttaa talon kuntoon? Jos sun mies, onko hänellä asiantuntemusta tuohon? Jos te yhdessä, kummalla on todellinen vetovastuu asioista, eli kumpi soittaa puhelut tai tarkastaa paperit?
Koska oma kokemus valitettavasti on se, että mun "kaikki järjestyy omalla painollaan".mies voi olla sellainen ihan vaan siksi, että mä hoidan ne asiat, selvitän, järjestän ja hoidan. Ja miehen näkökulmasta asiat järjestyy "omalla painollaan". Ja miehen näkökulmasta mä stressaan hirveästi liikaa ja turhaan, kun ainahan asiat järjestyy. Tosiasia on, että ei olisi järjestynyt jos mä en olisi kantanut vastuuta melko yksin, pohtinut myös ne huonommat skenaariot ja varmistanut, että asiat tehdään nini, ettei lisäongelmia synny.
Ja jotkut aika ns.pienet asiat on oikeasti aika kuormittavia, mä olen vetovastuun vetänyt yhdestä rakenteellisesti isommasta remontista, ilman kosteusongelmaa tms ja kyllä se vei aikaa, stressasi ja vaati paljon energiaa. Päivätyön päälle tuollainen jo itsessään voi olla aika kuormittavaa.
Ja olisiko niin, että korona stressaa jollain tasolla, jolloin taloon liittyvätkin asiat voi sun miehestä tuntua stressaavammilta kuin normaaliaikana tuntuisi.
Toisaalta jos talo on susta kiva, niin ymmärrän että on tosi kuluttavaa jos toinen näkee siinä vaan huonoa ja valittaa ja keskittyy negatiiviseen.
Kiitos kaikille kommenteista!
Ja erityisesti kiitos nro 7 pitkästä, asiallisesta ja pohdiskelevasta kommentista!
Periaatteessa näiden ongelmien "vetovastuu" on pääosin ollut minulla - minä olen aina se, joka on ollut yhteydessä myyjiin ja remonttimiehiin. Olen siis soitellut, selvitellyt ja puinut asiaa myyjien, rakennusvalvojan ym korjaustöihin liittyneiden henkilöiden kanssa. Tämä lähinnä siksi, että minä osaan olla asiallinen ja ottaa asiat asioina, mieheni on vähän "kuumakalle" joka hermostuu helposti ja saattaa suutuspäissään laukoa sammakoita suustaan, ja aiheuttaa turhaa riitaa. Näin on käynyt jo kerran, kun myyjät hieman loukkaantuivat hänen asiattoman kommentin takia, josta hän kyllä jälkeenpäin pahoitteli ja ilmeisesti asia annettiin myös "anteeksi".
Me ollaan sinänsä asoista samaa mieltä, esim. vaikka näistä ongelmista siinä määrin, että myyjien kuuluu korvata ja näin, mutta tosiaan meidän tapa hoitaa asioita on eri. Minä en missään nimessä halua alkaa riitelemään tai uhkailla ihmisiä ties millä, kun ei ole mitään syytä. Kuinkahan paljon tällaisistakin asioista joutuisi oikeasti riitelemään, jos myyjät eivät olisi näinkin ymmärtäväisiä ja joustavia, kuin tässä meidän tapaauksessa. Edellinen korjaus tehtiin vasta n. 2kk sitten ja se on varmasti maksanut myyjille useamman tonnin, jos ei jopa enemmänkin, ja nyt on tulossa uusi remontti joista he ottavat täyden vastuun taas jälleen... Aika unelmatilanne siis, vaikka kyllähän nämä ongelmat rasittavat silti. Mutta asiat voisivat olla niin paljon huonommoin!
Ja mieheni on muutenkin helposti stressaavaa sorttia, jonkinsortin kirjainyhditelmädiagnoosin saisi varmasti, mikäli psykologin juttusille menisi (kuten olen ehdottanut....). :D Hän on tosi perfektionisti ja kaiken täytyy aina olla tipop. Jos esim. autossa on pienkinkin vika, korjaa hän sen HETI. Uskon, että häntä ahdistaa tässä myös se, että asia ei ole periaattessa hänen hoidettavana, tai siis että ei oikein voi itse vaikuttaa tilanteeseen haluamallaan tavalla. Hän vaati esim. että tämä tuleva korjaus tulee hoitaa ja olla valmis ennen joulua. Mielestäni kohtuuton vaatimus.. Ja eihän se ollut mahdollista, vuodenvaihteeseen menee. Eihän kirvesmiehet voi noin vain hypellä esim. toiselta työmaalta ja keskeyttää hommat ja tulla tänne meille. Miksi meidän korjaukset menisi muiden edelle, varsinkin kun kyse ei ole mistään akuutista ongelmasta sinänsä.
Mutta se on kyllä totta, että hotelliyö ja kahdenkeskeinen aika ja täydellinen rentoutuminen tulisi kyllä tarpeeseen, jopa minulle. :D
Ja me ollaan tosiaan molemmat myös työelämässä, joten työ + lapset + arki + talo-ongelmat niin kyllähän siinä on paletti pitää kasassa. Mutta hei, elämä on!
Vierailija kirjoitti:
T: 7 kuukautta evakossa asuinkelvottomasta talosta, meitä selkeästi huijanneiden myyjien kanssa riidellään asianajajien välityksellä
Voi ei, kamalaa! Haluatko kertoa hieman enemmän, että millainen tilanne on kyseessä?
Miten ongelmat tulivat ilmi, ja miten myyjät yrittävät luistaa vastuusta?
Tsemppiä!
Sanohan ukollesi ihan ekana, että unohtaa ne oikeustoimet. Siinä ei voita kuin molempien osapuolten asianajajat. Fakta!
Vierailija kirjoitti:
Sanohan ukollesi ihan ekana, että unohtaa ne oikeustoimet. Siinä ei voita kuin molempien osapuolten asianajajat. Fakta!
Joo, soitin tuossa vähän aikaa sitten uteliaisuuttani kiinteistöihin ja niihin liittyviin ongelmiin/riitoihin perehtyneelle juristille, ja hän oli myös sillä kannalla, että asiat kannattaa hoitaa ja sovitella keskenään ja ilman oikeustoimia niin kauan, kuin se vain on mahdollista. Oikeusjutut ovat tosiaan aikaavieviä, kalliita ja lopputulemasta ei voi koskaan olla varma...
Jos sinä kannat vetovastuun noista jutuista, ymmärrän hyvin, että miehesi "kiukuttelu" asiasta rassaa, jos mun vetovastuuhommista olisi mies vielä alkanut erikseen jotain kuittailla, olisin varmaan menettänyt hermoni ihan tosissaan stressaamisen lisäksi.
Auttaisikohan jos joku (kuka nyt jaksaa tai voi tai osaa) selvittäisi ihan paperille että kun tehdään korjaus tämä ja tämä tällä tavalla, niin jatkossa voi käydä x, y tai z ja niiden suhteen voi asiaan vaikuttaa näillä tavoilla. Ja tietysti kaikista korjauksista asiakirjat, jotta jatkossa on sitten mustaa valkoisella miten on tehty ja kuka on tehnyt. Tuo voisi vähentää stressiä noista, tuoda sille sun miehelle hallinnan tunnetta asian suhteen.
Itse kun olen stressaavaa sorttia, niin ymmärrän hyvin, että miehesi hermot on kireällä kun asiat ei ole "kunnossa" vaan joutuu kestämään keskeneräisyyttä. Omalla kohdalla tuollainen stressi (ja siitä johtuva kireys) kyllä häviää kun asia tulee kuntoon. En ehkä ole kovin hauskaa seuraa tuossa stressivaiheessa, mutta toisaalta en kyllä sitten jälkeenpäin palaa muhimaan enää asiassa ja olen taas normaali iloinen itseni.
Voimia sulle ap, jospa remonttien valmistumisen jälkeen mieskin alkaisi nähdä hyvät asiat kodissanne. Ymmärrän siis erinomaisesti sun miehen fiiliksiä, itse reagoisin varmaan samassa tilanteessa samoin, mutta ulkopuolisena tunnen kyllä myötätuntoa isosti sinua kohtaan. Toivottavasti joulunaika on teillä kuitenkin mukava, tilanteesta huolimatta!
Ehkä välttäisin keskusteluissa sitä "kyllä kaikki järjestyy"-kommenttia, stressaavalle osapuolelle, ainakin mulle, sen viesti on, ettei toinen välitä yhtään mun tunteista, ei jaa ongelmia eikä olla yhdessä samassa liemessä.
Joku sellainen "ymmärrän että sua tää stressaa ja onhan tilanne hankala, mutta teen parhaani että asia ratkeaisi hyvin" olisi miljoona kertaa toivotumpi. Mä meen nykyään ihan lukkoon siitä "kyllä se siitä"-lauseesta, se lopettaa keskustelun siihen kun tajuan, että ihan keskenäni taas saan asiasta huolehtia ja sen hoitaa. Teillä sinä hoidat, mutta tunnepuolella voi silti olla se, että tuntuu että toinen vähättelee omaa huolta silleen ikävästi, jos sanoo että kaikki järjestyy. Vaikka tiedän, että oma mies ainakin yrittää sillä vaan piristää mua, eli aina se kommunikaatio ei ihan onnistu nappiin.
-7
Mies ehkä tuntee huonommuutta jos ja kun sinä hoidat "kaiken"? Laita ukko hoitamaan joitan asioita ja muista myös kehua. Ja kysyä hänen mielipidettään sekä osallistumistaan päätöksentekoon. (Vaikka päätös olisikin tosiasiassa sinun). Sano, että korjaamalla ja kunnostamalla itse osan vioista saatte sitten mieluisan ja oman maun mukaisen talon. Tilanne saattaa parantua kun hänkin aktiivisesti osallistuu kunnostuksiin ja saa siitä itseluottamusta?
aviokriisissäAPa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: 7 kuukautta evakossa asuinkelvottomasta talosta, meitä selkeästi huijanneiden myyjien kanssa riidellään asianajajien välitykselläVoi ei, kamalaa! Haluatko kertoa hieman enemmän, että millainen tilanne on kyseessä?
Miten ongelmat tulivat ilmi, ja miten myyjät yrittävät luistaa vastuusta?
Tsemppiä!
Tarkoitus oli tehdä pientä remonttia, ja purkutöissä paljastui, että talon myyjän väärin tehtyjen (ja myyntihetkellä salattujen) omatoimiremonttien myötä KAIKKI talon rakenteet ovat kosteusvaurioituneet. Korjausten hintalappu olisi kuusinumeroinen, myyjä kiistää kaiken. Käräjiä odotellaan.