14v kesätyö, mitä mieltä?
Lapseni hommasi itselleen tutun kautta kesätyön, pikkukaupassa tavaroiden purkua hyllyyn.
Sille on luvattu 10e pv. ja tietysti pimeenä. Kysyin montako tuntia töitä tekee, ei osannut sanoa.
Lapsi on innoissaan ja toki minäkin, kaikki raha on itse hankittua ja hieno homma.
No nyt sitten tulee kyse palkasta, toki on aika vähän, jos useampia tunteja tekee töitä, mutta jos ei muutakaan saa, tuolla saa silti kivasti omaa rahaa.
Mitä mieltä?
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 19:18"]
Mun mielestä on hienoa, että lapset tekee töitä pimeästi tai mieluiten ilman palkkaa. Turha opettaa, että työstä saa palkan ja palkasta maksetaan verot, joista saadaan rahaa niille, jotka ei tee töitä.
[/quote]
Minusta on hienoa, että tekee jotakin sen palkan eteen, päinvastoin kuin ne jotka on kotona ja nostaa tukia.
ap.
[/quote]
Mitä tukia sun 14v vois nostella?
Ainiin, ja siellä mansikkapellolla porukka vetää 3000 euron kuukausi palkkaa että kannattaa harkita kesätyöksi jos pää ja kroppa kestää ;)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 19:21"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 19:14"]
Lapsityövoiman hyväksikäyttöä jos pimeänä tekee.
[/quote]
Mulle se on ihan sama, ei lapsi veroja joudu tosta summasta maksamaan ja työnantaja maksaa edes jotakin, vaikkei nyt hirmusta työpanosta saakkaan.
Lapsen kaveri on siellä kanssa hommissa ja saavat olla kimpassa.
ap.
[/quote]
Se ei ole ihan sama siinä vaiheessa jos rupeaa tulemaan ikävyyksiä lapsellesi. Mitä jos sattuu jotain ja lapsellasi ei ole työtapaturmavakuutusta?
[/quote]
No on sillä ihan oma vakuutus, eiköhän se korvaa vaikka hylly kaatuisi päälle.
ap.
[/quote]
Ei muuten korvaa. Eikä korvaa sitäkään, jos lapsesi aiheuttaa vahingon.
[/quote]
No miten sen nyt selität, ettei tapaturmaa korvaa? Kerro ihmeessä?!
Mistäs sen joku tietää, oliko palkkatöissä vai talkoissa?
ap.
Ap:llä on kyllä hyvin kummallinen asenne lapsensa työelämään saattamiseen. Sama tehdä paskalla palkalla pimeänä ilman vakuutuksia ettei vain 14v nostele tukia?
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 19:30"]
Mun mielestä on hienoa, että lapset tekee töitä pimeästi tai mieluiten ilman palkkaa. Turha opettaa, että työstä saa palkan ja palkasta maksetaan verot, joista saadaan rahaa niille, jotka ei tee töitä.
[/quote]
Minusta on hienoa, että tekee jotakin sen palkan eteen, päinvastoin kuin ne jotka on kotona ja nostaa tukia.
ap.
[/quote]
Mitä tukia sun 14v vois nostella?
[/quote]
Aikuiset nostelee....
ap.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 19:30"][quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 19:21"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 19:14"]
Lapsityövoiman hyväksikäyttöä jos pimeänä tekee.
[/quote]
Mulle se on ihan sama, ei lapsi veroja joudu tosta summasta maksamaan ja työnantaja maksaa edes jotakin, vaikkei nyt hirmusta työpanosta saakkaan.
Lapsen kaveri on siellä kanssa hommissa ja saavat olla kimpassa.
ap.
[/quote]
Se ei ole ihan sama siinä vaiheessa jos rupeaa tulemaan ikävyyksiä lapsellesi. Mitä jos sattuu jotain ja lapsellasi ei ole työtapaturmavakuutusta?
[/quote]
No on sillä ihan oma vakuutus, eiköhän se korvaa vaikka hylly kaatuisi päälle.
ap.
[/quote]
Ei muuten korvaa. Eikä korvaa sitäkään, jos lapsesi aiheuttaa vahingon.
[/quote]
No miten sen nyt selität, ettei tapaturmaa korvaa? Kerro ihmeessä?!
Mistäs sen joku tietää, oliko palkkatöissä vai talkoissa?
ap.
[/quote]
Työsopimuksesta.
Olet sä tyhmä ja provo, jos et provo, niin toivottavasti otat enemmän selvää lapsista työntekijöinä pimeästi.
Tulee vielä sulle kalliiksi, jos jotain sattuu, toki toivon, että ei satu mitään. Siinä ei valtiot tunnu missään...
Aika kehno on tossa toi palkka, mutta tosiaan onhan se kuitenkin parempi kuin ei mitään. Eipä muakaan huoleta ettei mene veroja, siis niinku valtion puolesta, mutta nyt tyttäresi oppii että verojen kiertäminen on ok. Nyt se on vielä 10e/pv lähikaupassa mutta entäs sitten kun 2 vuoden päästä onkin 5-6e/h paikallisessa kebab-pizeriassa. Sitten se vasta surullista onkin. Kehottaisin tyttöä etsimään muun työn. Itse jaoin mainoksia tuon ikäisenä ja seuraavanakin kesänä, 16 vuotiaana myin jo mansikoita
Minusta taas akikki jotka vinkuu pimeistä töistä ja muusta vastaavasta opettaa lapsensa olemaan ilman työtä ja ottamaan yhteiskunnalta tai kotoa käyttörahansa.
Paras opetus on saada heikkoa palkkaa ja silloin tajuaa, että koulutus kannattaa ja myöhemmin saa sitten kunnon työn, eikä elä sos.pummina.
Nimenomaan oikea tyyli, lapsi vaan itse hommaamaan elokuva- ja vaaterahansa, se opettaa, ei kotona löhöily.
ohis
Olisin onnellinen, jos meidän 14v poika löytäisi edes tuollaisen työn!!!
[/quote]
ap.
[/quote]
Mitä hienoa on siinä, että ei ole oikeasti töissä? Eikä tuo ole palkkaa, koska se lapsi ei ole töissä.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 19:35"]Minusta taas akikki jotka vinkuu pimeistä töistä ja muusta vastaavasta opettaa lapsensa olemaan ilman työtä ja ottamaan yhteiskunnalta tai kotoa käyttörahansa.
Paras opetus on saada heikkoa palkkaa ja silloin tajuaa, että koulutus kannattaa ja myöhemmin saa sitten kunnon työn, eikä elä sos.pummina.
Nimenomaan oikea tyyli, lapsi vaan itse hommaamaan elokuva- ja vaaterahansa, se opettaa, ei kotona löhöily.
ohis
[/quote]
Pimeän työn teko opettaa työntekoa? No kunhan lapsellesi jotain sattuu niin ei varmaan paljoa naurata. Tehkää oikea sopimus edes siitä yhdestä tunnissa päivässä viitenä päivänä viikossa niin ongelmaa ei ole. Lapsi ei kuitenkaan tienaa niin paljoa että verottaja osansa veisi mutta vakuutukset ovat kunnossa.
Hyvä jos nuorena oppii tekemän töitä, parempi se kuin kotona makaaminen! Kunhan ei liian pitkiä päiviä ole ja että aikaa jää lomailuunkin.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 19:38"]
[/quote]
ap.
[/quote]
Mitä hienoa on siinä, että ei ole oikeasti töissä? Eikä tuo ole palkkaa, koska se lapsi ei ole töissä.
[/quote]
Ahaa...
ap
Miksi työnantajamaksujen kiertäminen on OK? Mammat itkee, että ei ole tarpeeksi isoa palkkaa tajuamatta sitä, että joku toinen tekee työt paljon halvemmalla pimeästi.
Kyllä taas huomaa sen, että mammat vaatii ja vaatii ja sitten sitä työtä ei ole.
Kun kaikki on tottuneet siihen, että pitää olla kunnon palkka ja mahtavat edut, ei niitä kesätyöpaikkoja ole tarjolla kaikille.
Parempi tinkiä ja saada edes jotain, kun olla ilman. Saahan tuon saman työpaikan sitten varmemmin ensi kesänä ja seuraavana ja palkkakin nousee sitä mukaa, jos homma pelaa. Saattaa tulla viikonlopputöitäkin, eli sitä pikku taskurahaa lapselle.
Hieno homma!
Pummeja monennessako polvessa? Mun lapsi on oikeissa virallisissa kesätöissä ollut 15 v alkaen. 10 €/h
Nooo 10e on aika perus tuntipalkka kaupanalalla niin aika hyvin mun mielestä saa 14 vuotiaaks, ite saan vähän enemmän tunnilta ja on alankoulutus ja parivuotta töitä takana. Mutta hienoa että on ite hankkinut paikan, ei oo helppoa nykyään :)
[/quote]Huomasitko, että ap:n lapsi saa 10 eura / pv, ei per tunti.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 19:40"]
Miksi työnantajamaksujen kiertäminen on OK? Mammat itkee, että ei ole tarpeeksi isoa palkkaa tajuamatta sitä, että joku toinen tekee työt paljon halvemmalla pimeästi.
[/quote]
Siksi, kun joku haluaa tehdä ne työt halvemmalla ja joku ei saa ollenkaan töitä, kun haluaa kaikki edut, mutta siihen ei työnanatjalla ole varaa.
En minä ala lapsen työnantajan maksuilla Suomea suosta nostamaan, sen saa tehdä ihan joku muu. Mulle ja lapselle kelpaa työ, josta saa jonkun palkan. ap.
Rikkoo niin montaa lakia etten ikinä suostuisi.