Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14v kesätyö, mitä mieltä?

Vierailija
24.04.2014 |

Lapseni hommasi itselleen tutun kautta kesätyön, pikkukaupassa tavaroiden purkua hyllyyn.

Sille on luvattu 10e pv. ja tietysti pimeenä. Kysyin montako tuntia töitä tekee, ei osannut sanoa.

Lapsi on innoissaan ja toki minäkin, kaikki raha on itse hankittua ja hieno homma.

No nyt sitten tulee kyse palkasta, toki on aika vähän, jos useampia tunteja tekee töitä, mutta jos ei muutakaan saa, tuolla saa silti kivasti omaa rahaa.

Mitä mieltä?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:15"]

Jos lapselta suorastaan kielletään työnteko ja se kielto kestää lähelle aikuis-ikää, ja siihen mennessä ei ole muuta tehty kuin istuttu koulunpenkillä, niin tästä seuraa kamalia. Millä ihmeellä tällainen ihminen motivoidaan tekemään töitä koulun jälkeen? Toki on niin että useimmat koululaiset ovat periaatteessa hyvinkin motivoituneita töihin koulun jälkeen, mutta kokemuksen takia monelta puuttuu aivan alkeellisinkin käytännön toiminnan malli työnteosta. Sen takia olisi paljon parempi, että lapsi tai nuori voisi osallistua työntekoon tavalla tai toisella jo nuorena.

[/quote]

Kuka kieltää ap:n tai kenenkään muun lasta tekemästä töitä. Aika moni on tässä todennut vaan että pimeää työtä ei kannata/saa tehdä. Jos löytää oikeita töitä niin sehän on enemmän kuin suotavaa :) En tiedä isoista kaupungeista mutta meillä ainakin (keskisuuri kaupunki) 14 vuotiaatkin saa ihan oikeaa työtä. Mansikan poimijana tai mainosten jakajana. AP:n lapsi ei tule pääsemään täysi-ikäisenä oikeisiin töihin koska työtodistusnipun kanssa paikalle ilmaantunut kaveri otetaan mielummin. Myöskin olisin huolissani siitä että jos "työn antaja" ei maksakkaan palkkaa, siinä vaiheessa ap ja lapsi on täysin avuttomia ja täytyy vaan todeta että nyt on koko kesä rehkitty turhaan :( 

Vierailija
62/80 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroopan komissio ei hyväksy harjoittelijoiden käyttöä ilmaisena työvoimana, mutta käyttää samaan aikaan itse palkattomia työharjoittelijoita.

Euroopan komissio ilmoitti keskiviikkona, että se haluaa kitkeä huonot työharjoittelut. Komission mukaan ei ole hyväksyttävää, että harjoittelijoita pidetään pelkkänä ilmaisena työvoimana.

Samassa yhteydessä komissio ilmoitti, etteivät sen ehdotuksen mukaiset työharjoittelua koskevat EU-säännöt koskisi kuitenkaan korkeakouluopintoihin kuuluvia harjoittelujaksoja.

Esimerkiksi Euroopan komission Suomen-edustusto etsii tälläkin hetkellä ”oma-aloitteisia ja ahkeria harjoittelijoita, joiden tehtäviin kuuluvat EU-aiheisten lehdistökatsausten tekeminen, raporttien luonnostelu, erilaisten tilaisuuksien käytännön järjestelyt, monipuoliset toimistotyöt sekä avustavat tehtävät”. Harjoittelupaikka edellyttää yliopisto- tai ammattikorkeakouluopintoja.

- Harjoittelusta ei voida maksaa palkkaa tai muita korvauksia, Suomen-edustuston verkkosivuilla todetaan.

Tuoreen kyselyn mukaan kolmasosa harjoitteluista EU:ssa tehdään huonoissa työoloissa tai niissä ei opi.

Joka neljännelle harjoittelijalle on tarjottu harjoittelusopimuksen uusimista sen sijaan, että heitä olisi palkattu työhön. Joka kolmas harjoittelija on tehnyt työtä ilman kirjallista työsopimusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:24"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:15"]

Jos lapselta suorastaan kielletään työnteko ja se kielto kestää lähelle aikuis-ikää, ja siihen mennessä ei ole muuta tehty kuin istuttu koulunpenkillä, niin tästä seuraa kamalia. Millä ihmeellä tällainen ihminen motivoidaan tekemään töitä koulun jälkeen? Toki on niin että useimmat koululaiset ovat periaatteessa hyvinkin motivoituneita töihin koulun jälkeen, mutta kokemuksen takia monelta puuttuu aivan alkeellisinkin käytännön toiminnan malli työnteosta. Sen takia olisi paljon parempi, että lapsi tai nuori voisi osallistua työntekoon tavalla tai toisella jo nuorena.

[/quote]

Kuka kieltää ap:n tai kenenkään muun lasta tekemästä töitä. Aika moni on tässä todennut vaan että pimeää työtä ei kannata/saa tehdä. Jos löytää oikeita töitä niin sehän on enemmän kuin suotavaa :) En tiedä isoista kaupungeista mutta meillä ainakin (keskisuuri kaupunki) 14 vuotiaatkin saa ihan oikeaa työtä. Mansikan poimijana tai mainosten jakajana. AP:n lapsi ei tule pääsemään täysi-ikäisenä oikeisiin töihin koska työtodistusnipun kanssa paikalle ilmaantunut kaveri otetaan mielummin. Myöskin olisin huolissani siitä että jos "työn antaja" ei maksakkaan palkkaa, siinä vaiheessa ap ja lapsi on täysin avuttomia ja täytyy vaan todeta että nyt on koko kesä rehkitty turhaan :( 

[/quote]

No ole huoletta, lapselle on luvattu maksaa palkka joka pv, eli varmaan huomaa sen jo yhden maksmattoman päivän jälkeen, eikä mene seuraavana pvnä takaisin.

Eiköhän sitä tekevälle töitä löydy jatkossakin ja harvalla tuossa iässä kovin paksu CV on.

ap.

Vierailija
64/80 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä teidän 14v lapset ovat töitä saaneet ja millaisella palkalla?

Laittakaa pinoon, kun tuntuu olevan niitä hommia tarjolla kovastikkin.

Meillä ei ole mansikkamaata lähellä, se ei onnistu.

ap.

Vierailija
65/80 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:31"]

Mistä teidän 14v lapset ovat töitä saaneet ja millaisella palkalla?

ap.

[/quote]

No mitä ihmettä, eikö niitä työpaikkoja olekkaan?

ap.

Vierailija
66/80 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millanen palkka noissa mainosten jakamisessa on?

Mun naapurin poika aloitti sen homman ja kun se palkka oli niin pieni jos jakoi kävellen tai fillarilla, sen vanhempien piti alkaa ajaan autolla ja sitten ne jakoi ne mainokset. Siitä kai sai just bensarahat kokoon, eli ei kannattanut oikeen mitenkään.

Samoin oli ongelmana se, että sinä kesänä satoi jatkuvasti, poika oli aina vaan vesisateessa mainosten kanssa. Eipä ollut innoissaan kukaan.

Vierailija
67/80 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakelin tampereella joitakin vuosia sitten, aikaa meni n.5h/vrk x 2 viikossa. Palkka n 140e /kk. Ei se raha helpolla tule, mutta parempi kuin ei mitään. 
Jos sanon suoraan, ei kannata, mutta jos ei halua pelkästään maata, suosittelen jakeluhommia, pysyyhän hyvässä kunnossa.

Vierailija
68/80 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:31"]Mistä teidän 14v lapset ovat töitä saaneet ja millaisella palkalla?

ap.

[/quote]

No mähän jo kerroin että pikkuveli on mansikkabisneksessä kuten minäkin ja sai 2000€/kk

Vierailija
69/80 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:53"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:31"]Mistä teidän 14v lapset ovat töitä saaneet ja millaisella palkalla?

ap.

[/quote]

No mähän jo kerroin että pikkuveli on mansikkabisneksessä kuten minäkin ja sai 2000€/kk

[/quote]

Juu, sen tajuan, mutta kun vaikutti siltä, että noita hommia on joka oksalla muutakin kuin mansikkamaalla ja toisten CV:t on ihan jo paksuja pinkkoja tuossa iässä..

ap.

Vierailija
70/80 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:53"]

ap.

[/quote]

[/quote]

Juu, sen tajuan, mutta kun vaikutti siltä, että noita hommia on joka oksalla muutakin kuin mansikkamaalla ja toisten CV:t on ihan jo paksuja pinkkoja tuossa iässä..

ap.

[/quote]

No mä pääsin ensimmäisen kerran kesätöihin vasta kun olin 17, samana syksynä täytin 18..

Vierailija
71/80 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 19:24"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 19:21"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 19:17"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 19:14"]

Lapsityövoiman hyväksikäyttöä jos pimeänä tekee.

[/quote]

Mulle se on ihan sama, ei lapsi veroja joudu tosta summasta maksamaan ja työnantaja maksaa edes jotakin, vaikkei nyt hirmusta työpanosta saakkaan.

Lapsen kaveri on siellä kanssa hommissa ja saavat olla kimpassa.

ap.

[/quote]

Se ei ole ihan sama siinä vaiheessa jos rupeaa tulemaan ikävyyksiä lapsellesi. Mitä jos sattuu jotain ja lapsellasi ei ole työtapaturmavakuutusta?

[/quote]

No on sillä ihan oma vakuutus, eiköhän se korvaa vaikka hylly kaatuisi päälle.

ap.

[/quote]

Eipä välttämättä korvaa. Vakuutusyhtiö katsoo tässä tapauksessa, että työnantajalla olisi pitänyt olla vakuutus. Ettette sitten keksi jotain selitystä.

Vierailija
72/80 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsityövoiman hyväksikäyttöä. Tuon ikäisen pitää saada olla vapaa, kirmailla luonnossa, uida, nauttia kesästä onkien, varpaita lillutellen uimalaiturilla. Erilaisia kesäleirejä on, voi mennä vaikka ruotsinkielen kesäkursseille.

Vierailija
73/80 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 21:03"]

Lapsityövoiman hyväksikäyttöä. Tuon ikäisen pitää saada olla vapaa, kirmailla luonnossa, uida, nauttia kesästä onkien, varpaita lillutellen uimalaiturilla. Erilaisia kesäleirejä on, voi mennä vaikka ruotsinkielen kesäkursseille.

[/quote]

Paitsi että kerkee tekeen tuotakin, ei se muutaman tunnin työ aamulla tai ilalla estä noita ja itse sen työn haluaa, en minä.

ap.

Vierailija
74/80 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotias saa tehdä jo töitä rajoitetusti. Minä olin lähisukulaisen kioskissa pimeästi jo alaikäisenä, eli 13-v ja seuraavana kesänä 14-vuotiaana. Onhan se harmi, kun ei ollut sitten työtodistusta päästä oikeisiin töihin. Meillä päin oli mansikkamaita, joten kesänä, jona täytin 15, menin mansikkaan ja tienasin paremmin. Sielläkin sattui hyvä kesä, joten tein laitonta päivää silloinkin. Kerran mentiin aamuviideltä ja oltiin iltamyöhään, kun muuten ei saatu mansikoita poimittua ja enää ei löytynyt poimijoita, kun joka paikassa sama tilanne. Siihen aikaan ei ollut ulkomaalaisia juuri missään. 

Vierailija
75/80 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin 14 vuotiaana myymään torille mansikkaa, ihan laillisesti eikä pimeänä. Palkka taisi olla jotain kuusi euroa tunnilta, päivät olivat 4-8 h pituisia.

Vierailija
76/80 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jostain syystä saa tähän lainausta oikein, mutta mansikanpoiminnassa muuten palkkaan vaikuttaa kovastikin se, minne poimijaksi sattuu pääsemään/joutumaan. Olin itse vuonna 2007 poimimassa mansikoita paikassa, jossa käytettiin vain kotimaista työvoimaa (se oli jopa tilan motto...). Mansikkapenkkejä ei varmaan ollut uusittu aikoihin, joten mansikat olivat aika harvassa ja joinain päivinä poimimaan ei päästy ollenkaan. OIin vähän keskivertoa nopeampi poimija, jota pyydettiin mieluusti tulemaan seuraavanakin kesänä, mutta ei se palkka kyllä tosiaankaan päätä huimannut. Monet tulivat poimimaan myös aivan väärin odotuksin, kuvitellen juuri pääsevänsä ottamaan aurinkoa ja lekottelemaan...  he pettyivät aika pahasti ja lähtivät lähes salamana takaisin kotiin. Itse en sellaista kuvitellut, vaan me ahkerampien porukka keräsimme kaikki tauotkin, jotta kerättyihin koppiin perustuva palkka olisi vähän parempi. Toki palkkaan siis voi itse vaikuttaa jonkin verran, mutta tuollaisilla vähän kämäisillä tiloilla ne mansikat tosiaan saattavat olla sen verran harvassa, ettei loistavaan tulokseen ole edes teorian tasolla mahdollisuutta.

Vierailija
77/80 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 20:12"]

Harjoittelijoille ei makseta senttiäkään ja sen valtio hyväksyy.

Ettekö ole tietoisia tuosta, vai miksi se ei aiheuta samanlaista moraalisaarnaa ja valitusta??

[/quote]

Harjoittelija on vakuutettu, hän saa opastusta, hänellä on oltava etukäteen laadittu työvuorolista ja hän saa harjoittelusta todistuksen. Ap:n lapsella ei ole vakuutusta työtehtävien aikana eikä hän saa todistusta.

Harjoittelija on lisäksi oppilaitoksessa kirjoilla ja harjoittelujakso on osa opiskelua.

Vierailija
78/80 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14v on aikuinen ja tekee nii paljon kun duunia lystää!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mäkin odotin 14veenä mun esikoista jo !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
79/80 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ap:n asenne on outo ja kireä. Hänen kanssaan ei ole mukavaa ja miellyttävää vaihtaa ajatuksia.

Säälin tytärtäsi.

Vierailija
80/80 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 14 vuotiaana siivoamassa muutaman tunnin päivässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan