miten äiti voi olla yksin kotona (tai isäkin)?
Mä en ole koskaan yksin kotona, eikä ole mieskään. Mihin te muut menette, että toinen voisi olla kotona yksin edes tunnin kerran vuodessa?
Kommentit (46)
tosiaan kaikilla ei ole mökkejä ja mummoloita, joihin voisi mennä lasten kanssa, niinkuin joku jo totesikin. Ja jos ei ole autoakaan, niin ei siinä tule lähdettyä yksinään matkustelemaan minnekään kaikkien lasten kanssa, että toinen voisi olla yksinään kotona. Useampilapsisessa perheessä vain helposti käy näin, että kun yrittää järjestellä töitään ja ajankäyttöään niin, että lasten ei tarvitsisi olla aivan hirvittävän pitkiä aikoja yksin kotona, täytyy kuljettaa lapsia harrastuksiin ja hoitaa perheen arkea muutenkin, yksinkertaisesti ei vaan juurikaan jää aikaa siihen, että yrittäisi lähteä jonnekin lasten kanssa ihan yksinään. Ja kun molemmat on väsyneitä töistä, eikä mitään apuvoimia koskaan ole, niin ei vain tule tehtyä niin, että toinen lepäisi ja toinen yrittäisi venyä vielä enemmän. 19
Meillä on harrastukset, kaverit joita tapaan. Käyn siis kahvilla kavereilla silloin tällöin. Minulla on harrastus, viihteellä käyn. Mieheni käy myös harrastuksessam, viihteellä. Vanhemmillamme käymme yhdessä ja erikseen. Kauppaan, puistoon, kävelylle, uimaan.
Siis vaikka mitä vaihtoehtoja on. Jos mies ehdottomasto haluaa hetken olla yksin, menen vaikka åpihaan lapsen kanssa
pienempien kanssa vaikka sinne uimahalliin.
Ensi viikonloppunakin ollaan 1 yö poissa kotoa ilman isiä.
Mies taas ottaa joskus lapset pihalle puistoon tms niin että saan olla yksin kotona. Käy kaupassa heidän kanssaan jne.
Jos haluan omaa aikaa, niin yleensä kyllä itse olen poissa kotoa. Lähden vaikka pienelle matkalle (2yötä max) ihan yksin tai käyn jumpalla tai kaverien kanssa syömässä jne.
silloinhan voi hurauttaa jonnekin kaverille, mutta eihän sitä tietty tule lähdettyä, jos pitää yksin roudata kaikki kamat ja raahautua bussiin monen pienen lapsen kanssa.
Minä olen liikkunut kolmen muksuni kanssa yksin siitä lähtien, kun nuorimmainen syntyi. Matkustamme mummolaan junalla 400 kilometrin päähän ja toisaalta Helsingissä liikumme vain busseilla. Meillä ei ole omaa autoa lainkaan.
Uimahalliin olen tänä kesänä kokeillut mennä kolmen lapsen kanssa, mutta se ei vielä onnistunut. Kyllä sinne tarvittaisiin toinen aikuinen. Siitä tuli aikamoista sählinkiä kolmen kanssa.
Kirjastoon mennään yhdessä ja joskus käydään kaupassa yhdessä. Käymme joskus muuten vain kävelemässä yhdessä.
Mielestäni se on asennekysymys lähteä lasten kanssa liikkeelle. Sen myönnän, että ihan joka paikkaan ei useamman pienen lapsen kanssa voi mennä yksin, mutta toisaalta taas paikkoja, jonne voi mennä, löytyy ihan tarpeeksi.
kolme vielä alle viisi...
Vierailija:
että uimahallissa on aika mahdoton vahtia yksinään viittä 2-10-vuotiasta lasta, eikä sellaista elokuvaa tai kaveriakaan löydy, että voisi mennä kaikkien kanssa yhtäaikaa. Toki meillä on miehen kanssa omia menoja, mutta kotona emme ole yksinämme.
miten äiti voi olla yksin kotona (tai isäkin)?
Mä en ole koskaan yksin kotona, eikä ole mieskään. Mihin te muut menette, että toinen voisi olla kotona yksin edes tunnin kerran vuodessa?
Ja tähän on ihmiset vastailleet.
Ja vaikka niitä lapsia ois sata, niin kyllä sitä yksinoloaikaa pystyy järjestämään, jos halua riittää. JOs taas ei koe sitä NIIN tärkeäksi, niin silloin sitä ei järjestä. SItä en toki väitä etteikö se monilapsisessa perheessä olisi vaikeampaa, mutta kyllä se aina on mahdollista.
Ja jos se yksinolo kotona on tärkeää, niin kaiketi nämä monilapsisetkin sitten ymmärtävät laittaa ne lapsihanat jo kiinni? Ettei tartte joka asiasta aina vain ruikuttaa.
Mua hämmästyttää, miten avuttomia nykyajan ihmiset on, hetkeä ei lasten kanssa yksin pärjää, vaikka niitä olisi sitten useampikin... Halloo maalaisjärki.
Vierailija:
Mä en ainakaan ole koskaan yksin kotona, ei ole mitään sellaista paikkaa tai menoa, johon mies voisi yksin lasten kanssa mennä. i]
Vierailija:
kolme vielä alle viisi...Vierailija:
että uimahallissa on aika mahdoton vahtia yksinään viittä 2-10-vuotiasta lasta, eikä sellaista elokuvaa tai kaveriakaan löydy, että voisi mennä kaikkien kanssa yhtäaikaa. Toki meillä on miehen kanssa omia menoja, mutta kotona emme ole yksinämme.
Tästä ei ole kokemusta, mutta kun kuvittelen tilanteen siten, että kaksi viidestä on varmaan 8- ja 9-vuotiaita, jotka osaavat jo uida. He voivat olla kahdestaan, kun sitten pienempiä hoitaa se yksi aikuinen.
Minulla on kolmen kanssa se ongelma, että yksi on 9 vuotias, joka osaa uida hyvin ja kaksi ei osaa ja siten heidän perään täytyy katsoa koko ajan. Niin vanhin lapsi joutuu olemaan koko ajan yksin ja siitä hän ei tykkää.
" minulla on kolmen kanssa se ongelma, että yksi on 9 vuotias, joka osaa uida hyvin ja kaksi ei osaa ja siten heidän perään täytyy katsoa koko ajan. Niin vanhin lapsi joutuu olemaan koko ajan yksin ja siitä hän ei tykkää."
Eikö tuo vanhempi voi olla uimassa tuossa teidän lähellä lastenaltaassa. Tuon ikäinen on vielä lapsi ja tykkää leikkiä. Keksi lapsille kiva vesileikki yhdessä niin ei tuo 9 v jää yksin. Vaikka vesihippaa. Siinä juostaan ja kaatuillaan. Onnistuu lastenaltaassa.
Eikö tosiaan pysty toinen vanhemmista edes ulkoilemaan kaikkien lasten kanssa yhdessä.. lapset eivät siis koskaan pääse ulkoilemaan yhdessä? Onneksi on päivähoidot ym. jotta lapset voivat ulkoilla edes silloin..
Meillä miehellä on ajokortti + auto. Mulla ei ole ajokorttia, enkä osais edes autolla ajaa.
Liikun paljon julkisilla pk-seudulla ja omien lasten (3 alle 5-vuotiasta) lisäksi on usein muitakin pieniä lapsia messissä ja hyvin pystyy kulkeen pääkaupunkiseudun julkisissa liikennevälineissä.
Kuten 42 kirjoitti, se on asennekysymys. Mieheni rakastaa autoilua ja välttää mahdollisimman paljon julkisia ja hänen on vaikea liikkua meidänkin 3 lapsen kanssa julkisilla yksin. Kun taas minä olen tottunut julkisiin, kun en omista sitä ajokorttia. Oli niitä lapsia sitten 1 tai 15 mukana, niin silti on helppoa mulle.
Missä päin AP asut? Ja haluisitteko miehen kanssa miten paljon aikaa yksin? Harrastatteko jotain yksin?
Siis ihan oikeasti, kuinka vaikeaksi voi elämän tehdä? Mun vahdittavista yksi on kuusi (ei osaa uida) yksi yhdeksän (osaa uida) ja ne kolme alle viisi vuotiasta eivät arvatenkaan osaa uida. On poikia ja tyttöjä, kaikki oltiin naisten puolelle suihkussa ja saunassa. Yhdeksän vuotias ui meidän kanssamme ja välillä yksin, ei voi aina olla niin kivaa, että olisi kaveri, eikä meillä ysivuotias päätä mitä tehdään, vaikka toki mielipiteitään ja toiveitaan myös toteutetaan.
JOS haluaa olla yksin kotona, ja kumppani haluaa auttaa, se ihan varmasti onnistuu _keneltä tahansa_ normaalilla järjellä varustetulta vanhemmalta. Ei tarvitse lähteä kuin kävelylle (ei uimahalliin, ei mummolle joka tietysti asuu toisella puolella maata, ei puistoon jotka ovat kovin harvinaisia, jne), jokaisen kotiin johtaa varmasti jonkinlainen tie jota pitkin tai sen sivussa voi kävellä, jopa jalkakäytävä saattaa löytyä. Ja jos asuu yhdentoista lapsen kanssa Helsingin keskustassa (kuten voin arvata, että joku kohta ilmoittautuu) niin lapset kiinni köyteen vaan ja menoksi... Siis JOS haluaa, tekosyitähän voi keksiä loputtomiin.
[/quote]
Tästä ei ole kokemusta, mutta kun kuvittelen tilanteen siten, että kaksi viidestä on varmaan 8- ja 9-vuotiaita, jotka osaavat jo uida. He voivat olla kahdestaan, kun sitten pienempiä hoitaa se yksi aikuinen.
Minulla on kolmen kanssa se ongelma, että yksi on 9 vuotias, joka osaa uida hyvin ja kaksi ei osaa ja siten heidän perään täytyy katsoa koko ajan. Niin vanhin lapsi joutuu olemaan koko ajan yksin ja siitä hän ei tykkää.
[/quote]
mies menee puistoon, että saan olla hetken rauhassa tai siivota, minä menen kaupaan ja mies jää kotiin tytön kanssa, käyn lenkillä ja ihan kaverin kanssa vaikka kahvilla kaupungilla ja tyttö kotona isän kanssa. Minä taas olen kotona tytön kanssa kun mies käy kalassa, keilaamassa ja töissä.
Järjestely kysymys, että saa olla yksin.
Vierailija:
Ensi viikonloppunakin ollaan 1 yö poissa kotoa ilman isiä.Mies taas ottaa joskus lapset pihalle puistoon tms niin että saan olla yksin kotona. Käy kaupassa heidän kanssaan jne.
Jos haluan omaa aikaa, niin yleensä kyllä itse olen poissa kotoa. Lähden vaikka pienelle matkalle (2yötä max) ihan yksin tai käyn jumpalla tai kaverien kanssa syömässä jne.
eivät raukat pääse koskaan minnekään lasten kanssa, ainakaan jos näihin juttuihin on uskominen.
lenkillä tai kylässä lapsenkanssa.
tai minä muutaman tunnin yksin kotona kun mies ja lapsi on mummolassa! että helposti.
Tuohonhan on ihan yksinkertainen vastaus. Äiti tai isä on kotona yksin, kun toinen vanhemmista lähtee lasten kanssa jonnekin tai lapset ovat hoidossa ja puoliso omilla teillään :). Eihän siinä tarvitse kuin puolison lähteä lasten kanssa ulos - ja toinen jää sitten nauttimaan kotiin ihan omasta ajasta.
ja tuskin teidän kaksi nuorintakaan kavereillaan sentään ovat?