Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Flunssan takia ääni lähes poissa, kannattaako välttää puhumista?

Vierailija
24.04.2014 |

Mulla on siis ollut kuumetta ja flunssaa. Nyt kun kuume on alkanut laskea vähitellen, niin yllättäen ääneni on aivan outo, se tulee kun jostain maan alta tai miten sen nyt sanoisi ja kun puhuu, niin vähän väliä täytyy "rykiä", jotta ääntä tulee edes vähän.

Lääkärissä olen käynyt eikä kurkussa näy mitään, joka vaatisi lääkehoitoa, mutta en tietenkään muistanut lääkäriltä kysyä, että voinko puhua normaalisti vai pitäisikö ennemminkin olla hiljaa. Osaiskohan täällä joku auttaa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/9 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puhu. Kuiskaaminen kaikkein pahinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on lääkäri aikaisemmin sanonut, että pitäisi välttää puhumista. Se oli aika tuskallista erittäin puheliaalle ihmiselle. Ja kuiskaus on kuulemma kaikista pahinta!

Vierailija
4/9 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, kuiskaaminen on kaikista pahinta äänihuulille silloin, kun ääni on maassa. Juo nesteitä mahdollisimman paljon ja säästä ääntä.

Itse olin sitkeästi töissä, vaikka ääntä ei juurikaan ollut. Seurauksena puhekielto (liian myöhään) ja vuoden jonotus äänihuulien leikkaukseen. Ääni ei kestänyt laulamista, ääneen lukemista tai pitkää keskustelua. Leikkaus onneksi korjasi tilanteen. Nyt kokemuksesta viisastuneena, äänityöläisenä, osaan olla varovaisempi.

Vierailija
5/9 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellä ihan ok neuvoja. Eli puhu mahdollisimman vähän ja kun puhut, rennosti ja sellaisella äänellä kuin ponnistelematta tulee. Älä turhaan yritä kovalla lihastyöllä saada äänestäsi kantavaa/tavallisen kuuloista. Jos voit vältellä huutamista tai muuta äänen voimistamista, niin äänihuulesi saavat lisälepoa. Kuiskata ei kannata ollenkaan, koska kuiskaus vaatii enemmän työtä äänihuulilta kuin normaali puhe. Laulaminen kannattaa myös laittaa tauolle. En suosittele myöskään puhelimessa puhumista sairasloman ratoksi, koska se tutkitusti rasittaa ääntä vielä enemmän kuin kasvokkain keskustelu.  Vanhan kansan konsti suolavedellä kurlaamisesta pätee vieläkin: suolavesi pilkkoo limaa ja desinfioi kurkkua.

Kaiken kaikkiaan suosittelen lämpimästi äänen säästämistä mahdollisimman paljon. Jos toivut ulkoilukuntoon, muista keväisistä päivistä huolimatta kaulan alueen hyvä suojaus!

tässäpä ekaksi mieleentulevia pikaohjeita, pikaista paranemista! Jos tilanne pitkittyy, uusi lääkärikäynti on tarpeen. Siis vaikka ei kuumetta tms. ei enää olisikaan, pitkittynyt käheys yli 2 viikkoa on jo oire sinällään, mikä pitää hoitaa pois.

terv. puheterapeutti

Vierailija
6/9 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostetaanpa kevätflunssaisille...

Vierailija
7/9 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kyselet tuommoisia tyhmiä :) Tunnustele kehoasi ja tee niinkuin hyvältä tuntuu.

Vierailija
8/9 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, kun haluaisin jo ens viikolla töihin, mutta jos ääneni on kokonaan poissa, niin siinä tapauksessa sairaslomani jatkuu... Kiinnostaisi siis tietää, että onko suurempi riski, että ääni lähtee kokonaan, jos puhuu tai on puhumatta?

ap

Vierailija
9/9 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata puhua, eikä varsinkaan kuiskata, se on pahinta äänelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän