Velkaantunut idiootti
Olen ylivelkaantunut oman typeryyden ja impulsiivisuuden takia ja nyt minulla wi enää riitä kuukausitulot velkojen lyhentämiseen... Mitä tässä tilanteessa voi tehdä? En saa tarpeeksi surta lainaa yhdistelyyn (20t). Luottotiedot jos menee, niin tuntuu että elämästä tulee kohtuuttoman vaikeaa ja pelkään että menetän asuntoni.
Kommentit (38)
Tulisipa vielä kukkaron herraksi ohjelma. Se oli opettavainen ohjelma.
Vierailija kirjoitti:
Nyt järki käteen, aloittaja! Kerro heti vanhemmillesi tilanteestasi. Älä missään nimessä aiheuta heille sitä murhetta, että tapat itsesi ja he saavat sen lisäksi vielä tietää, että olit rahavaikeuksissa. Miltä luulet, että heistä tuntuu, kun he loppuelämänsä surevat ensin sinua ja sitten sitä, että olisivat voineet auttaa jos olisivat tienneet?
Ymmärrän, että sinua ahdistaa, mutta silti: raha on vain rahaa. Henki ja lähimmäiset ovat tuhat kertaa tärkeämpiä.
Tässä oli viisaita sanoja!
Liity facessa velallisten tukiryhmä VTR, sieltä hyviä vinkkejä miten kannattaa asioita hoitaa. Yritä saada iso laina omasta pankista, norwegian on yksi mahdollisuus. 25000 on ihan maksettavissa. Tutustu lumipallo taktiikkaan. Ei muuta kuin hihat heiluun.
En kyllä ymmärrä miksi kukaan itkisi/panikoisi jostain alle 100k € veloista. Säilyttäkää mielummin terveys mm. ajattelemalla niitä raha-asioita vain tyyliin kerran viikossa (suunnittele viikko budjetti). Äläkä ota lisävelkaa.
Vierailija kirjoitti:
Liity facessa velallisten tukiryhmä VTR, sieltä hyviä vinkkejä miten kannattaa asioita hoitaa. Yritä saada iso laina omasta pankista, norwegian on yksi mahdollisuus. 25000 on ihan maksettavissa. Tutustu lumipallo taktiikkaan. Ei muuta kuin hihat heiluun.
Komppaan tätä. 25 000 euroa on vielä maksettavissa, vaikka töitä se tietysti vaatii. Ap:lla on nyt tämä vaihe menossa, kun homma väistämättä paljastuu ulkopuolisille ja se tietysti tuntuu maailmanlopulta. Mutta sitä se ei kuitenkaan ole. Kantsii hakeutua vertaistuen piiriin, siellä on monia saman läpikäyneitä. Et ole ap yksin.
Ensinnäkin kommentoijille.
Epävakaa persoonallisuus ja kaksisuuntainen mielialahäiriö on ihan eri häiriöt.
Toisekseen mistä nuo lainat ovat tulleet. Pikavippejä, heräteostoksia? En myöskään huomannut, että olisit vastannut onko asuntosi sinun? JOS olet vuokra-asunnossa, niin et sinä asuntoasi menetä, vaikka luottohäiriömerkintä tulee. Mentät asuntosi vain, jos jätät vuokrat maksamatta.
Onko sinulla hoitavaa kontaktia tuon epävakaan kanssa? Nyt olisi tärkeää, että pääsisit jonkun kanssa juttelemaan ja purkamaan huolia ja murheita.
Jos impulsiivisuutesi on todella vaikeaa, voit mahdollisesti saada itsellesi edunvalvojan hetkellisesti.
Itse en suosittelisi lainan ottamista perheenjäseniltä, jos ongelmasi on yhä jatkunut sen kanssa, että yhä ostelet ja käytät holtittomasti rahaa. Siinä voi mennä suhteet perheenjäseniin, jos et kykene heidän antamaa lainaa maksamaan ja sitten heille voi tulla ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ted Bundyllä oli kans kaksisuuntainen.
Kun oli depis niin t-appoi naisia.
Ehkä toi shoppailu on pienempi paha:)
Psykopatia ne hänen ongelmat loi. Bipo tietysti alentaa kynnystä toteuttaa niitä.
Elkää ottako lainaa kulutukseen h.....tampiot.Joka kuukausi rahaa osakesijoituksiin ja teette itse perusaineista ruuat.Vakavan sairastumisen ohella velkaantuminen on pahinta mitä voitte itselle tehdä.Opettakaa asia kakaroille jo pienestä pitäen.
Parikymmentävuotta sitten velkaannuin ihan omaa syytäni rajusti. Ei edes tullut mieleen hake ajostain apua tai paapomista.
Omistuasunto myyntiin, samoin auto ja moottoripyörä. Se ei riittänyt velkoihin joten sen jälkeen hankin toisen työn ja ajoin päätyön ohella taksia viikonloput ja lomat 7 vuotta.
Luottotiedot meni mutta ei siihen kuollut eli hengissä pysyin ja luottoa en tarvinnut.
Nyt on tuore pieni talo, kaupunkiasunto ja auto, kaikki velattomia ja rahaakin hyvin säästössä.
Opin käsittelemään tuloni paremmin eli kantapään kautta opin tuonkin asian.
Jos pankista haet lainaa, niin älä mainitse mitään mielialaongelmia. Et saa lainaa mistään. Mielialaongelmainen = työkyvytön = ei pysty maksamaan.
Ota itseä niskasta kiinni ja teet lainoille takaisin maksusuunnitelman ja rupeat käymään pankkeja läpi.
Jos vanhemmat takaa, älä vedä heitä siihen suohon vaan oikeasti maksat pois. 25000e pystyy maksamaan 5-10vuodessa pois pienilläkin tuloilla. Ravintolailloista pitää luopua ja ymmärtää että somessa kaikki huijaa. Niitä ei ole pakko seurata. Rupeat valmistamaan ruokaa itse ja harrastamaan sellaista liikuntaa, joka ei maksa. Sitten rupeat seuraamaan hintoja mistä mitäkin kannattaa ostaa. huomaat että saat helpostikin 300-500e sivuun joka kuukausi, minkä käytät lainan lyhennykseen. Kun työura pitenee, palkka kasvaa.
Liikunta pitää mielen virkeänä. Kävely lenkit metsässä tai muualla.
Kerro läheisillesi, ehkä yhdessä keksitte ratkaisun ongelmaan ilman, että menetät luottotietosi.
Lähipiirissäni yksi pariskunta ajautui parisuhdekriisiin, kun korona vei työt eikä mies saanut enää pikavippejään maksettua. Hänen oli pakko kertoa perheelleen kaikista veloistaan, vaikka kynnys oli korkea ja häpeä aivan valtava. Yhdessä sitten etsittiin ratkaisua ja lopulta päädyttiin hakemaan asuntolainaan lyhennysvapaata ja taloa vastaan vakuudellista kulutusluottoa, jolla maksettiin pois vanhat velat.
Mitä jos ei ole läheisiä, jotka jeesaa? Ei ketään.
Itse ylivelkaannuin myös ja ajauduin lopulta ulosottoon, luottotiedot tietenkin menivät. Palkkaa on ulosmitattu vuoden 2017 alusta asti ja se jatkuu pitkälle ensi vuoden puolelle, ehkä kesän loppuun? En malta odottaa sitä päivää kun tämä on ohitse :'(
Tämä ketju näyttää olevan viime vuoden joulukuulta, onko aloittajalla millainen tilanne nyt tai ovatko kaikki vertaistukea tai vinkkejä etsivät siirtyneet vtr ryhmään
Saako kaksi yhdistelylainaa à 10000 euroa? En tosin rupea tässä neuvomaan, kun en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johonkin velkaneuvontaan pitää varmaan ottaa yhteys.
Ei siitä ole mitään hyötyä. Olen ollut samassa tilanteessa kuin ap ja velkaneuvonnasta vaan todettiin että "olet pahasti velkaantunut". Aijaa. Takuu-Säätiöltä yritin sitten saada järjestelylainaa, mutta eipä herunut. Täysin turha sekin. Lopulta piti päättää annanko luottotietojen ja kaiken mennä, vai elänkö kolme vuotta samoilla vaatteilla, vähällä ruoalla ja ilman mitään virkistystä, kuten ravintoloita. Valitsin jälkimmäisen ja selvisin, vaikka korkoihin meni ihan hirveä summa.
Älkää hyvät ihmiset kuvitelko, että on olemassa joku ihmetaho, joka auttaa taloutensa mokanneita. Ei ole. Itse se on tehtävä ja jos ei onnistu, niin luottotiedot pois valtavat käräjien kulut päälle. Sitten elätte sitä kakkosluokan kansalaisen elämää ties kuinka kauan.
Et sitten ottanut Oikeusaputoimiston ammattitaitoisempaan velkaneuvontaan yhteyttä täällä: https://oikeus.fi/talousjavelkaneuvonta/fi/index.html
Ei Takuusäätiö mitään lainaa myönnä. Sieltä saa vain pelkän takauksen, mutta nykyään on todella vaikea saada pankista lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Saako kaksi yhdistelylainaa à 10000 euroa? En tosin rupea tässä neuvomaan, kun en tiedä.
Ei kannata ottaa vaikka saisikin, vaan parempi antaa velkojen mennä ulosottoon.
Mä kiinnitin tähän huomiota. Vointisi ei kuulosta hyvältä. Sinun pitäisi velkaongelman lisäksi pyrkiä pitämään omasta hyvinvoinnista huolta. Osittain tuo olo, että kaikki kaatuu päälle, voi olla velkaongelman aiheuttamaa pelkoa. Olet pitänyt korttitaloa pystyssä ja nyt se kaatuu. Mielialakin voi helpottaa, kun pääset velkaongelman kanssa johonkin lopputulokseen (oli se sitten vanhemmille kertominen, velkajärjestelty tai muu).
Itse velkaongelmaan en osaa neuvoa muuta kuin että kannattaa olla itse aktiivinen. Yritä olla pakoilematta asiaa, vaikka se tuntuu raskaalta.