Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka ette pidä avokeittiöistä, kysymys

Vierailija
07.12.2020 |

Tarkoittaako teille siis ei-avokeittiö täysin suljettua huonetta jossa kuljetaan ovista?

Usein perusteluina näkee ruuan käryn leviämisen ja leviäähän se avoimista oviaukoista?

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on avokeittiö ja minä pidän siitä. Ihmettelen miksi asia herättää niin paljon tunteita, että avokeittiön omistajia toisessa keskustelussa nimitettiin idiooteiksi, ja muutenkin suhtautuminen on halveksuvaa.

Meillä tupa on niin iso neliöiltään, että sen voisi väliseinällä jakaa kahteen edelleen isoon huoneeseen. Mutta minusta on mukavaa, kun lapset leikkivät tuvan toisessa päässä ja pystyn pitämään heitä silmällä, kun laitan ruokaa. Jos nyt joku haluaa katsoa telkkaria, kun itse vatkaan, niin siirryn vieressä sijaitsevaan apukeittiöön oven taakse.

Jokainen saa minun puolesta tykätä minkälaisesta kodista tykkää. Minä pidän tällaisesta.

Kyllähän avokeittiö toimii, kun siinä tilassa on tarpeeksi neliöitä. Joku 15 neliömetrin keittiö-olohuone on järkyttävän huono ja niitähän nykyään rakennetaan.

Vierailija
82/95 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään avokeittiöstä. Meillä käy paljon vieraita, joten olisi ankeaa kokkailla yksin jossain usean oven takana samalla kuin isäntä viihdyttää vieraita. Ollaan suunnittelemassa remonttia ja ajattelimme nyt kuitenkin laittaa keittiön ja TV huoneen erilleen. Tarkoitus on myydä asunto 5 vuoden sisään ja olen aika varma, että avokeittiötrendi on siihen mennessä historiaa ja ostajat haluavat erilliset tilat. Mulle on kuitenkin tärkeää, että keittiöstä tulee niin iso, että sinne mahtuu suuri ruokapöytä ja saareke, näin ollen ”viihdyttäminen” tapahtuu samassa tilassa, vaikka TV ja sohva onkin muualle sijoitettu.

Mä en ole koskaan pitänyt ruuanlaittoa tai sen katselemista erityisenä viihteenä. En vieraana tai kutsujen järjestäjänä. Melkein aina on kyllä vieraana ollessa ollut ruuat laitettu isäntäväen puolesta valmiiksi, poikkeuksena jotkut kesällä olleet grillausillat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän tästä nykyisen asunnon puoliavokeittiöstä kovasti. Iso olohuone on kahdessa tasossa, alhaalla on iso oleskelutila, muutama porras ylempänä saareke ja iso ruokapöytä. Saarekkeen takaa aukeaa keittiö. Asun yksin ja rakastan kokkailua joten tässä on mukavaa että kun kutsun vieraita niin voivat istuskella saarekkeen ympärillä sillon kun kokkaillaan ja oleskelutilan toinen pääkin on keittiöstä keskusteluetäisyydellä. Toisaalta kun oleskelutila on alempana ja keittiö omana tilanaan saarekkeen takana piilossa niin sotkuja ei tarvitse katsella jos ei kaikkea heti viitsi raivata.

Sellaista olohuoneen seinälle viritettyä hirvitystä en itsekään haluaisi, eikä niissä yleensä ole riittävät työ- ja säilytystilatkaan.

Vierailija
84/95 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään avokeittiöstä. Meillä käy paljon vieraita, joten olisi ankeaa kokkailla yksin jossain usean oven takana samalla kuin isäntä viihdyttää vieraita. Ollaan suunnittelemassa remonttia ja ajattelimme nyt kuitenkin laittaa keittiön ja TV huoneen erilleen. Tarkoitus on myydä asunto 5 vuoden sisään ja olen aika varma, että avokeittiötrendi on siihen mennessä historiaa ja ostajat haluavat erilliset tilat. Mulle on kuitenkin tärkeää, että keittiöstä tulee niin iso, että sinne mahtuu suuri ruokapöytä ja saareke, näin ollen ”viihdyttäminen” tapahtuu samassa tilassa, vaikka TV ja sohva onkin muualle sijoitettu.

Mä en ole koskaan pitänyt ruuanlaittoa tai sen katselemista erityisenä viihteenä. En vieraana tai kutsujen järjestäjänä. Melkein aina on kyllä vieraana ollessa ollut ruuat laitettu isäntäväen puolesta valmiiksi, poikkeuksena jotkut kesällä olleet grillausillat.

Kuinka grilli on näissä tyypillisesti sijoitettuna seurustelulta piiloon? Saunan takana kenties. Ja isäntäväki käy siellä kuin varkain kääntämässä grillinauriit.

En siis ymmärrä kuinka tuo toimii ja mitä eroa on kyssäkaalin suikaloimiseen sisällä tai ulkona alkupaloiksi. Monikin osaa samalla sanoa sanoja.

Hiukan nyt epäilen että tekeminen ja asia sekoitetaan kontekstiin ja miljööseen?

Vierailija
85/95 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka grilli on näissä tyypillisesti sijoitettuna seurustelulta piiloon? Saunan takana kenties. Ja isäntäväki käy siellä kuin varkain kääntämässä grillinauriit.

En siis ymmärrä kuinka tuo toimii ja mitä eroa on kyssäkaalin suikaloimiseen sisällä tai ulkona alkupaloiksi. Monikin osaa samalla sanoa sanoja.

Hiukan nyt epäilen että tekeminen ja asia sekoitetaan kontekstiin ja miljööseen?

?

Siis pointtina ja esimerkkinä että niissä kesän grillausilloissa on joskus se grillaaminen ollut osa sitä yhdessäoloa. Ei muissa illanistujaisissa ole ollut ruuanlaitto yleensä tällaisena osana yhdessä olemista.

Vierailija
86/95 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en tykkää siitä, että keittiö on kokonaan jossain oven takana, mutta en siitäkään, että keittiö ja olohuone on ihan samaa tilaa. Tällöin pitäisi aina olla ihan hirveän siisti keittiö. En pysty aloittamaan ruokailua, jos tiskit lojuu pöydillä tai on kokkauksen jäljet isosti esillä. En myöskään tykkää siitä, että jonkun katsoessa telkkaria joku toinen vatkaa taikinaa ihan siinä vieressä. Paras ratkaisu on hieman erillinen keittiö, joka jää vähän sivuun, mutta saa kuitenkin olla sillä tavalla samaa tilaa, että sen ei tarvitse olla ovella kokonaan eristettävissä.

Poikkeus toki sellainen vanhan ajan iso keittiö, johon mahtuu todella iso ruokapöytä eli sellainen kunnon tupakeittiö niin, että sitten on ihan kokonaan erillinen olohuone. ELi keittiö on vain keittiö ja ruokailutila.

Meillä eteinen oh keittiö yhtä tilaa 70m2. Liesituuletinta kun käyttää ei käryt leviä. Kokatessa siivotaan samalla, koskaan ei ole kaikki levällään. Lisäksi pannut pestään saman tien. Likaiset astiat tiskikoneeseen. Mitään ei loju pöydillä. Tv-huone on erikseen ja yleensä ei ole päivisin käytössä vaan telkkaria mennään sitten erikseen katsomaan. Meillä toimii hyvin ja tykkään kun kaikki ovat yleensä samassa tilassa vaikka omia juttujaan touhuten.

Siinä onkin kuva keskustella ystävän kanssa puhelimessa kun joku huudattaa samassa tilassa vatkainta. Iloa suorastaan.

Yhtään toimivaa yhteistilaisuudet en ole nähnyt.

Harva enää räpättää tunteja puhelimessa tai halutessaan löytää sille tilan.

No ei ne perheenjäsenten keskinäiset keskustelut hoidu yhtään paremmin. Ei kirjan luku, ei mikään. Ja toisekseen, minä ja laaja ystäväpiiriini asumme ympäri Suomen ja maailman, käymme tuntikausien puheluita, joskus jopa viiniä nautiskellen, toki joskus lenkkeilemmekin puhelimitse.

Ihanaa, äiti istuu puhelimessa tunteja, lätkii viiniä, samalla kun mies vatkaa taikinaa keittiössä tunteja. Ehkä teillä tosiaan toimii paremmin eristetty keittiökoppi missä mies saa vatkata.

Niin, ihanaa on kun ei ole erehtynyt keittiötään siirtämään olohuoneen seinustalle. Mutta jos on köyhä, niin kyllähän se sellaiselle passaa, kun pitää tinkia kaikesta.

Ne on hirveitä sisustuksellisestikin, useimmissa pieni pätkä ehyttä seinää olkkarissa kun se kyökkiseinä on yhdellä, ikkuna yhdellä ja oviaukko yhdellä seinällä.

Mutta jos ei muuhun ole varaa, niin pakko kai se sellaisten on tyytyä.

Mun avokeittiötalo maksoi 800 000 joten olen sitten köyhä. Kiva kun päivitit tietoni köyhyydestä!

Vierailija
87/95 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?

Siis pointtina ja esimerkkinä että niissä kesän grillausilloissa on joskus se grillaaminen ollut osa sitä yhdessäoloa. Ei muissa illanistujaisissa ole ollut ruuanlaitto yleensä tällaisena osana yhdessä olemista.

Niin tarkoitin juuri tuota, että sinäkin pidät ruoanlaittoa ja sen katselemista viihteenä kun konteksti ja miljöö on oikea. Tässä tapauksessa lämmin kesäilta ja grillaus.

Vierailija
88/95 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään semiavoimesta keittiöstä. Olkkariin en halua ruokapöytää, vaan sen pitää sijaita keittiössä. Nykyinen keittiömme on aika lailla surkea, eikä sitä pelasta kyllä mikään :D Edellinen asukas on tehnyt paskan rempntin, mutta emme ole viitsineet tehdä uutta, koska tämä on kuitenkin vielä ok-kuntoinen, joten yritetään nyt vain jaksaa siihen asti kunnes pinnat ovat siinä kunnossa että tarttee uusia. Ei voi kuin ihmetellä miksi 3 lapsen perhe tekee aivan järjettömiä ratkaisuja. Olisi ollut parempi etteivät olisi rempanneet, koska edellinen ei voi mitenkään olla huonompi :D Sinänsä, kun talomme on 50-luvulta, niin täällähän on paljonkin sellaista mikä ei toimi nykymittapuulla huvin, ja lisäksi kaikenlaisia värkkäämisiä joutuu suorittamaan vanhassa talossa, mutta kun uusitaan jotain, luulisi että viitsittäisiin VÄHÄN edes miettiä eikä vain roiskaista jotenkin sinne päin. 

Vierailija
89/95 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokeittiö on yleensä tyylikkäitä ja paremmissa asunnoissa, jotkut vaan on niin kateellisia. Eivät hyväksy, että jotkut painottavat tyylikkyyttäkin ratkaisuissaan.

Vierailija
90/95 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en tykkää siitä, että keittiö on kokonaan jossain oven takana, mutta en siitäkään, että keittiö ja olohuone on ihan samaa tilaa. Tällöin pitäisi aina olla ihan hirveän siisti keittiö. En pysty aloittamaan ruokailua, jos tiskit lojuu pöydillä tai on kokkauksen jäljet isosti esillä. En myöskään tykkää siitä, että jonkun katsoessa telkkaria joku toinen vatkaa taikinaa ihan siinä vieressä. Paras ratkaisu on hieman erillinen keittiö, joka jää vähän sivuun, mutta saa kuitenkin olla sillä tavalla samaa tilaa, että sen ei tarvitse olla ovella kokonaan eristettävissä.

Poikkeus toki sellainen vanhan ajan iso keittiö, johon mahtuu todella iso ruokapöytä eli sellainen kunnon tupakeittiö niin, että sitten on ihan kokonaan erillinen olohuone. ELi keittiö on vain keittiö ja ruokailutila.

Meillä eteinen oh keittiö yhtä tilaa 70m2. Liesituuletinta kun käyttää ei käryt leviä. Kokatessa siivotaan samalla, koskaan ei ole kaikki levällään. Lisäksi pannut pestään saman tien. Likaiset astiat tiskikoneeseen. Mitään ei loju pöydillä. Tv-huone on erikseen ja yleensä ei ole päivisin käytössä vaan telkkaria mennään sitten erikseen katsomaan. Meillä toimii hyvin ja tykkään kun kaikki ovat yleensä samassa tilassa vaikka omia juttujaan touhuten.

Siinä onkin kuva keskustella ystävän kanssa puhelimessa kun joku huudattaa samassa tilassa vatkainta. Iloa suorastaan.

Yhtään toimivaa yhteistilaisuudet en ole nähnyt.

Harva enää räpättää tunteja puhelimessa tai halutessaan löytää sille tilan.

No ei ne perheenjäsenten keskinäiset keskustelut hoidu yhtään paremmin. Ei kirjan luku, ei mikään. Ja toisekseen, minä ja laaja ystäväpiiriini asumme ympäri Suomen ja maailman, käymme tuntikausien puheluita, joskus jopa viiniä nautiskellen, toki joskus lenkkeilemmekin puhelimitse.

Ihanaa, äiti istuu puhelimessa tunteja, lätkii viiniä, samalla kun mies vatkaa taikinaa keittiössä tunteja. Ehkä teillä tosiaan toimii paremmin eristetty keittiökoppi missä mies saa vatkata.

Niin, ihanaa on kun ei ole erehtynyt keittiötään siirtämään olohuoneen seinustalle. Mutta jos on köyhä, niin kyllähän se sellaiselle passaa, kun pitää tinkia kaikesta.

Ne on hirveitä sisustuksellisestikin, useimmissa pieni pätkä ehyttä seinää olkkarissa kun se kyökkiseinä on yhdellä, ikkuna yhdellä ja oviaukko yhdellä seinällä.

Mutta jos ei muuhun ole varaa, niin pakko kai se sellaisten on tyytyä.

Mun avokeittiötalo maksoi 800 000 joten olen sitten köyhä. Kiva kun päivitit tietoni köyhyydestä!

No nyt on kyllä aika kallis keittiö!

Vierailija
91/95 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikaisemmin erillinen keittiö, johon mahtui ruokapöytä. Tuo ratkaisu ei sopinut meidän talouteen. 

Nykyisin meillä on keittiö joka on rajattu tasolla ja yläkaapeilla ruokailutilasta. Ruokailutila taas on yhtä tilaa olohuoneen kanssa. Tämä toimii meille. Ruokapöytä on aktiivisessa käytössä ja keittiö on tarpeeksi rajattu muusta asunnosta.

Vierailija
92/95 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä16 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koskaan ole ymmärtänyt erillistä ruokailutilaa. Ruokapöytä oltava keittiössä tai avokeittiössä. En myöskään tykkää että on 2 pöytää tai jotain baarituolisaarekkeita.

Meillä juuri päinvastoin, molemmat inhoamasi mallit:)

Edellisessä talossamme keittiö ja oh oli n 76m2 ja molemmissa oli iso 3m pöytä. Vieläpä vain muutaman metrin päässä toisistaan. Keittiön ja sen ruokailutilan jakoi iso saareke jossa työskenneltiin mutta ei ollut istumapaikkoja. Tämän pöydän ääressä syötiin arkena. Oh:n pöydän ääressä touhuttiin kaikkea muuta ja viikonloppuisin kun syöjiä on yli 12 syötiin siellä.

Nyt meillä on keittiö, oh ja ruokailutila 56m2, vain 2 puoleinen takka erottaa tilat. Emme halunneet ruokapöytää keittiöön vaan saarekkeen jonka ääressä voi myös syödä. 3.5m ruokapöytä ruokailutilassa.

En voisi kuvitellakaan istuvani ruokailemassa suljetussa keittiössä hellan käryssä tiskien ympäröimänä. Aika harvasn keittiöön edes 14 henkeä mahtuisi!

😱

Kumarramme kaikki sinulle, oi linnanrouva! Toivottavasti kukaan alhainen ihminen ei erehdy ja kutsu sinua pieneen keittiöönsä istumaan ja kahvittelemaan.

Mitä sinä teet siinä vaiheessa kun kuvittelutaitosi loppuu? Olisi ihanaa kuulla.

Kumartelen tällää rupisessa 80 neliön rivarikopperossani sinulle, oi ylhäisyys.

😉

??

Ihan tavallisia keskituloisia ollaan:)

Vierailija
93/95 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa vaan toiset tykkää avokeittiöstä olkkarissa ja toiset erillisestä keittiöstä/ruuanlaittotilasta, mitä sitä toisten valinnoista loukkaantumaan ja väittelemään? En ymmärrä mihin tällä keskustelulla pyritään? Dissaamaan muiden valintoja? Miksi? Kilpailetteko te mammat täällä keittiöillänne :D

Vierailija
94/95 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mun kauhistus.

https://www.sisustusblogi.fi/?s=Keitti%C3%B6

Sama. Koko sivu täynnä karmeita keittiöitä. Mietin hetken, että onko ihan vitsillä laitettu.

Vierailija
95/95 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mun kauhistus.

https://www.sisustusblogi.fi/?s=Keitti%C3%B6

Sama. Koko sivu täynnä karmeita keittiöitä. Mietin hetken, että onko ihan vitsillä laitettu.

Tuohan on vain versio amerikkalaisesta keittiö/familyroomista. 

Pieneen kaksioon ei mahdu kunnon keittiötä ja ruokailutilaa joten pakon sanelema juttu. Voisihan tuossa olla minikokoinen i-keittiö ja ikkunan luona 2 hengen pöytä mutta ainakin mua se ahdistaisi. 

Väri on huono ja sisustustakka typerä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän