Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka ette pidä avokeittiöistä, kysymys

Vierailija
07.12.2020 |

Tarkoittaako teille siis ei-avokeittiö täysin suljettua huonetta jossa kuljetaan ovista?

Usein perusteluina näkee ruuan käryn leviämisen ja leviäähän se avoimista oviaukoista?

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tykkää siitä, että keittiö on kokonaan jossain oven takana, mutta en siitäkään, että keittiö ja olohuone on ihan samaa tilaa. Tällöin pitäisi aina olla ihan hirveän siisti keittiö. En pysty aloittamaan ruokailua, jos tiskit lojuu pöydillä tai on kokkauksen jäljet isosti esillä. En myöskään tykkää siitä, että jonkun katsoessa telkkaria joku toinen vatkaa taikinaa ihan siinä vieressä. Paras ratkaisu on hieman erillinen keittiö, joka jää vähän sivuun, mutta saa kuitenkin olla sillä tavalla samaa tilaa, että sen ei tarvitse olla ovella kokonaan eristettävissä.

Poikkeus toki sellainen vanhan ajan iso keittiö, johon mahtuu todella iso ruokapöytä eli sellainen kunnon tupakeittiö niin, että sitten on ihan kokonaan erillinen olohuone. ELi keittiö on vain keittiö ja ruokailutila.

Vierailija
2/95 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Isohko keittiö pitää olla erikseen ja sit ruokailutila voi olla olohuoneen yhteydessä ikään kuin kulman takana mutta osana olohuonetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä usein paistaessa jotain pannulla, laitan keittiön oven kiinni, ja ikkunan auki. Tässä vanhassa kerrostalokämpässä ei ole "oikeaa" liesituuletinta, niin käryt leviävät heti.

Vierailija
4/95 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se selvää että 80cmx210cm kokoisesta aukosta leviää käryt vähemmän kuin vaikka 400cmx280cm kokoisesta.

Vierailija
5/95 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tykkää siitä, että keittiö on kokonaan jossain oven takana, mutta en siitäkään, että keittiö ja olohuone on ihan samaa tilaa. Tällöin pitäisi aina olla ihan hirveän siisti keittiö. En pysty aloittamaan ruokailua, jos tiskit lojuu pöydillä tai on kokkauksen jäljet isosti esillä. En myöskään tykkää siitä, että jonkun katsoessa telkkaria joku toinen vatkaa taikinaa ihan siinä vieressä. Paras ratkaisu on hieman erillinen keittiö, joka jää vähän sivuun, mutta saa kuitenkin olla sillä tavalla samaa tilaa, että sen ei tarvitse olla ovella kokonaan eristettävissä.

Poikkeus toki sellainen vanhan ajan iso keittiö, johon mahtuu todella iso ruokapöytä eli sellainen kunnon tupakeittiö niin, että sitten on ihan kokonaan erillinen olohuone. ELi keittiö on vain keittiö ja ruokailutila.

Meillä eteinen oh keittiö yhtä tilaa 70m2. Liesituuletinta kun käyttää ei käryt leviä. Kokatessa siivotaan samalla, koskaan ei ole kaikki levällään. Lisäksi pannut pestään saman tien. Likaiset astiat tiskikoneeseen. Mitään ei loju pöydillä. Tv-huone on erikseen ja yleensä ei ole päivisin käytössä vaan telkkaria mennään sitten erikseen katsomaan. Meillä toimii hyvin ja tykkään kun kaikki ovat yleensä samassa tilassa vaikka omia juttujaan touhuten.

Vierailija
6/95 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan ole ymmärtänyt erillistä ruokailutilaa. Ruokapöytä oltava keittiössä tai avokeittiössä. En myöskään tykkää että on 2 pöytää tai jotain baarituolisaarekkeita.

Vierailija
7/95 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan ole ymmärtänyt erillistä ruokailutilaa. Ruokapöytä oltava keittiössä tai avokeittiössä. En myöskään tykkää että on 2 pöytää tai jotain baarituolisaarekkeita.

Keittiössä pikku ruokapöytä arkikäyttöön. Ruokailutilassa iso vieraille. Myös lasikaappi hienommille ruokailuastioille jne. Vähän tyylikysymyskin. Mä tykkään.

Vierailija
8/95 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin siinä 70m2 tupakeittiössä iso pöytä puusohvineen ja lasivitriineineen. Tv toisessa tilassa, itse tykkään tästä.

Vierailija
9/95 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle keittiö on vähän sama, kuin vessa. En halua katsella sitä ja siellä käydään koska on pakko. En myöskään halua nähdä mitään ruokailukalusteita oleskelutiloissa.

Vierailija
10/95 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/95 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kivan avokeittiö

https://www.interiorzine.com/wp-content/uploads/2018/06/open-plan-kitch…

Minusta ei kyllä tule millään modernimman sisustuksen ystävää. Kolkoilta julkisilta tiloilta näyttää aina mun silmään tuollaiset.

Vierailija
12/95 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on keittiö&ruokailutila aivan erillään olohuoneesta enkä voisi kuvitella muunlaista ratkaisua! Olohuoneesta löytyy vielä toinen 10-hengen ruokaryhmä juhlia ym. varten.

Vierailija
13/95 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvun pohjaratkaisu, jossa olohuone ja keittiö ovat asunnon vastakkaisilla puolilla. Matkalla on kaksi ovea, jotka voi sulkea. Suljenkin esimerkiksi kalaa paistaessa keittiön oven.

Ja vaikkei ovea pitäisikään auki, olen tyytyväinen, että esimerkiksi tiskialtaan näkee vasta kun menee keittiöön. Olen vähän samoilla linjoilla kuin aiemmat kommentoijat. Tiskikoneet ja altaat ovat aika proosallinen näky, en mielelläni katsele oleskelutilassa pyykkikonetta tai lavuaariakaan.

Vierailija
14/95 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se selvää että 80cmx210cm kokoisesta aukosta leviää käryt vähemmän kuin vaikka 400cmx280cm kokoisesta.

Ja vielä paljon vähemmän, kun sen oven pitää kiinni. Silloin kun paistan jotain pannulla, niin tasan tarkkaan on keittiön ovi kiinni. En todellakaan halua, että se käry tarttuu kaikkiin pintoihin keittiön ulkopuolella. 

Vierailija
15/95 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on keittiö kellarissa josta eukkoni kantaa ruuat minulle herrainkamarin ruokapöydälle. Ainoastaan juhlapäivinä suostun syömään naisväen kanssa salin pöydän ääressä.

Vierailija
16/95 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla tarvitse olla täysin suljettua tilaa. Nykyisessä asunnossa on erillinen keittiö, mutta siinä on laaja oviaukko eteiseen, ei ovea. Minulla ei ole perusteluna ruuankäry, koska en laita mitään sellaista ruokaa, mistä tulisi kovasti käryä, vaan tykkään siitä, että keittiö ja olohuone ovat kaksi erillistä tilaa. Se on minusta käytännöllisempää ja mukavampaa, ja jos joskus on laiska olo eikä ole jaksanut siivota keittiötä, eivät ne sotkut kuitenkaan ole olohuoneessa. Ja lapsiperheessä, kun on useampi asukas, on ihan mukavaa että on mieluummin kaksi yhteistä oleskelutilaa kuin yksi iso.

Vierailija
17/95 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua ihan umpinaista tilaa, mutta en avokeittiötäkään. Leveä oviaukko ilman ovea, mutta seinän takana tiskialtaat, työpöydät ja hellat. Ei näy sotkut, vähemmän meteliä laitteista ja vähemmän käryjä muuhun asuntoon. Ruokapöytä näkyy olkkarista, riittävästi avaruutta mulle.

Vierailija
18/95 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
19/95 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko lapsuuteni ja nuoren aikuisuuteni elänyt avokeittiömallisissa taloissa. Vasta ensimmäisessä omistamassani talossa, jonne perustin perheen, tajusin, miten loistava ratkaisu umpikeittiö on. Siis täysin ovella suljettava tila. Makuuhuoneisiin ei kuulu äänet (1-tasoisessa talossa), kun ne ovat kahden oven takana.. Mies teki vuorotyötä ja muutenkin elämänrytmit ovat olleet eri aikakausina hyvin erilaiset perheenjäsenillä, joten pelkästään äänten vaimentamisen takia erillinen keittiö on ollut aivan huippu. Meillä umpikeittiöön mahtuu iso pöytä ja vielä puusohvakin, joten se on erittäin toimiva. Isommissa pidoissa voi keittiössä hääriä rauhassa sekamelskan keskellä ja vieraat sijoitetaan olohuoneen vielä isompaan pöytään nauttimaan tarjoiluista. Pienemmissä juhlissa porukka mahtuu keittiöön syömään.

Ruoan käryt eivät minua häiritse, mutta äänet sitäkin enemmän, sillä olen muuttunut herkkäuniseksi lasten saamisen jälkeen, joten umpikeittiö on ehdoton minulle. Samoin lemmikkien kanssa on todella toimivaa, kun voi laittaa osan nelijalkaisista syömään erikoisruokavaliotaan oven toiselle puolelle.

Vierailija
20/95 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jgoöl kirjoitti:

Joo. Isohko keittiö pitää olla erikseen ja sit ruokailutila voi olla olohuoneen yhteydessä ikään kuin kulman takana mutta osana olohuonetta.

Juu en ole nykytrendin mukaisten avokeittiöiden ystävä minäkään, jossa siis keittiö on vaan tälläty olohuoneen yhdelle seinälle esimerkiksi näin: https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/43851528_2286251778054761…

Hyväksyn kyllä sen, että keittiö ja olohuone on ainakin osittain samaa tilaa, kunhan keittiö on ihan selkeästi oma erillinen tilansa, jossa ainoastaan se ruokapöytä on samaa tilaa olohuoneen kanssa ja varsinainen köökkiosasto sitten enemmän tai vähemmän kulman takana. Tämän hyväksyisin vielä rimaa hipoen: https://d3ls91xgksobn.cloudfront.net/5120x,q90/etuovimedia/images/prope…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme