Skitsofrenia, paraneeko ilman lääkkeitä?
Epäilen että olen menossa psykoosiin ja taidan sairastaa jonkin sortin skitsofreniaa.
Olen todella vainoharhainen ja ahdistunut aina kausittain, nyt tunnen taas harhojen kasvavan. Toisaalta pelkään olevani oikeassa ja se aiheuttaa ahdistusta entistä enemmän.
Voinko itse hoitaa tätä vai pitääkö mennä ammattilaiselle?
Kommentit (28)
Ei se lääkkeilläkään parane vaan pysyy hallinnassa. Noin 5-20% skitsofreenikoista paranee aikanaan täysin terveeksi. Se että kuuluisit siihen joukkoon niin ehdit ottaa selvää käyttämällä lääkkeitäkin. Turha kärsiä enempää kuin pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lääkärissä sitten tehdään? Joutuuko osastolle vai saako lääkkeet vai mitä?
Olen 17 ja koulut ja kaikki kesken.
ApEn osaa sanoa, joudutko sairaalaan, sen päättää lääkäri (terveyskeskus, sairaalan päivystys, oppilasterveydenhoito). Lääkkeet kuitenkin saat, sillä psykoosista ei voi parantua ilman lääkkeitä.
Sairaalaan voi mennä vapaaehtoisesti tutkimusjaksolle, jossa tutkitaan, millaista hoitoa tarvitset ja kuinka kauan. Jos sairaalassa todetaan tutkimusjatkon aikana, ettet tarvitse sairaalahoitoa, pääset kotiin aikaisemmin, mutta todennäköisesti pääset potilaaksi. Oma lähiomaiseni oli ensin suljetulla osastolla mistä hänet siirrettiin jonkin ajan kuluttua avo-osastolle.
Ymmärrän huolesi koulunkäynnin keskeytyksen vuoksi, mutta olisi hyvä, jos voisit ajatella niin, että kannattaa hoitaa terveys ensin, jotta jaksat taas opiskella. Sairaana et kuitenkaan pysty opiskelemaan täysipainoisesti.
Kannattaa myös olla kouluun yhteydessä ja kertoa sairastumisestasi. Tärkeää on myös toimittaa sairaslomatodistus kouluun. Voitte sitten sopia koulun kanssa opiskelujen jatkamisesta sen jälkeen kun olet taas terveempi.
Ensin siis hoidat sairauden kuriin ja sitten taas voit opiskella, kun voit paremmin. :)
Loistavia neuvoja!
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun itse epäilet olevasi psykoosissa et luultavasti sitä ole. Ajatuksesi voivat olla vääristyneitä muistakin syistä. Esim vakava masennus vaikuttaa ajatteluun. Tai ihan vaan pitkittynyt liiallinen stressi. Tutkimuksiin kannattaa jokatapauksessa hakeutua.
Ei pidä jaella palstadiagnooseja varsinkaan, kun et ole lääketieteen asiantuntija.
Emmeköhän me kaikki ole samaa mieltä, että 17-vuotiaan aloittajan on viisainta käydä lääkärissä, joka sitten arvioi hänen oireensa ja antaa hoito-ohjeet.
Siihen meillä kenelläkään täällä AV:lla ei ole minkään valtakunnan valtuuksia.
Älä ole huolissasi koulusta. Niitä ehtii aina käydä loppuun. Tärkeintä on terveytesi. Tsemppiä sinulle paljon! 💞
On äärimmäisen vastuuntonta, että palstalaiset näin suppeilla tiedoilla ja vahvistavat aloittajan käsitystä juuri skitsofrenian sairastamisesta, varsinkaan, kun aloittaja on kovin nuori, eikä häntä ole ilmeisesti koskaan tutkittu psykiatrisesti. Kaikki harhaluulot eivät ole luonteeltaan psykoottisia, vaan niitä voi esiintyä ajoittain myös traumaperäisissä häiriöissä (DDNOS, DID jne.) ja osassa vakavia persoonallisuushäiriöitä (tunne elämältään epävakaa, epäluuloinen). Myös psykoottisia häiriöitä on muitakin, kuin skitsofrenia. Pahimmillaan tämä johtaa siihen, että aloittaja päättää jo ennen psykiatrille menoa sairastavansa skitsofreniaa ja identifioituu vahvasti sairauteen. Tämä voi häiritä diagnostista prosessia ja ap saa mahdollisesti väärää hoitoa.
Itse olen ymmärtänyt, että ei. Skitsofrenia johtuu nimenomaan siitä, että sun aivoissa on liian suuri dopamiinin tuotanto, mistä johtuen nuo harhat alkavat tulemaan. Siksi olisi todella tärkeä saada lääkkeet, jotka tasaavat tuota tuotantoa aivoissa ja näin helpottaa oireita.
Mutta hyvä pointti aikaisemmalla kirjoittajalla. Suosittelisin sinua menemään lääkäriin ja kertomaan oireesi lääkärille, kaunistelematta niitä. Näin saat oikeat diagnoosit ja hoidot ongelmiisi. Koska jos sinulla ei ole skitsofreniaa, tällöin lääkkeet eivät myöskään auta.
Riippuu psykoosin asteesta ja yksilön henkisistä voimavaroista että pystyykö selviytymään ilman lääkitystä tai ulkopuolista apua, mutta toki voi parantua täysin, vaikka siltikään en kannusta pidättäytymään hoidoista.
Suosittelen varaamaan ajan oppilaitoksesti terveydenhoitajalta. Hän ohjaa sinut eteenpäin. Mene sinne avoimin mielin, kerro oireistasi ja elämäntilanteestasi, mutta älä etukäteen diagnosoi itsellesi mitään. Psykiatri ja/tai psykiatrinen sairaanhoitaja arvioi tilanteesi ja haastattelee sinua käyttäen apunaan valmiita haastattelukysymyksiä. Prosessissa menee todennäköisesti muutama kuukausi, jonka jälkeen asetetaan mahdolliset diagnoosit ja aloitetaan hoito. Vaikutat olevan aika hyvin realiteeteissa, joten pakkohoito tuskin on ainakaan tällä hetkellä tarpeen.