Wilma/ Opet! Pääsevätkö opettajat yläkoulussa katsomaan Wilmassa kaikkien
oppilaiden tiedot?
Mielenkiinnosta kysyn pääsevätkö opettajat Wilmassa koulun kaikkien oppilaiden tietoihin? Vai ainoastaan omien oppilaidensa?
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 21:08"]
Eli tosi monessa koulussa rikotaan salassapitovelvollisuutta. Kysykäähän koulustanne, ketkä tietoja pääsevät lukemaan, ennen kuin annatte lupaudutte sitä kautta viestimään.
[/quote]
Mitä se haittaa, jos naapuriluokan ope näkee, että nyt se Ville-Maija on ollut sairaana tai lomalla tai on saanut merkinnän kirjan unohtamisesta kotiin? Ja kyllä minä ainakin peruskoulun aineenopettajana laitan merkinnät (esim. nuo unohdukset) Wilmaan siitä huolimatta lukeeko huoltaja Wilmaan vai ei. Viestin siinä samalla ne asiat luokanvalvojalle, joka siten näkee kokonaistilanteen ja tietää ottaa yhteyttä kotiin, jos merkintöjä tulee useiden eri aineiden tunnilta. Samoin se on samalla itselleni tapa merkitä asioita muistiin, jotta on sitten jotain mustaa valkoisella, jolla voin perustella esim. antamani käytösarvosanan jälkeenpäin. Ja lisäksi en todellakaan muista ulkoa kuka sitä Wilmaa käyttää ja kuka ei, kaikille huoltajille on tunnukset annettu ja huoltaja voi innostua asiasta vaikka kesken lukukauden, joten merkinnät on siellä valmiiksi.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 21:08"]
Eli tosi monessa koulussa rikotaan salassapitovelvollisuutta. Kysykäähän koulustanne, ketkä tietoja pääsevät lukemaan, ennen kuin annatte lupaudutte sitä kautta viestimään.
[/quote]
Mitä se haittaa, jos naapuriluokan ope näkee, että nyt se Ville-Maija on ollut sairaana tai lomalla tai on saanut merkinnän kirjan unohtamisesta kotiin?
[/quote] Opettajana varmaan tiedät, että myös toisenlaisia merkintöjä voi olla wilmassa. Mitäpä ne naapuriluokan opettajalle sitäpaitsi kuuluvat?
Ei rikota mitään vaitiolovelvollisuuksia. Opettaja on esim. välituntivalvonnassa vastuussa kaikista koulun oppilaista ja näin ollen oikeutettu näkemään kaikki tiedot.
Olen yläkoulun tuntiope ja näen kaikkien tiedot.
Kaikki muut tiedot näkyvät, paitsi Tuki-lehdelle tehdyt kirjaukset.
Tuntimerkintöjä olen katsonut muilta kuin omiltani. Välituntivalvojan ominaisuudessa.
Omiltani tutkin kaikki tuen tiedot yms.
Olen aineenopettaja yläkoulussa (kielet). Näen omien oppilaideni, joita on reilu sata (olisiko n. 120) tiedot ja esim edelliset arvosanat ko. aineesta. Näen myös jos oppilaalla on esim HOPS ja taustatietoja siitä.