Onko asepalveluksessa oleva nainen varusnainen, varusmies vai varushenkilö?
Miten kutsutaan asepalvelusta suorittavaa naista?
Kommentit (40)
Miksi osassa asioita on hirveän tarkkaa ettei käytetä mitään liian sukupuolittavia termejä, kuten Finlandia palkittu kirjailijakin välttää käyttämästä isänmaa -sanaa. Mutta sitten nämä -mies loppuiset termit on ihan yleisnimityksiä ilman suurempaa kohua.
Mä sanoisin varusmies.
Olen viisikymppinen nainen, enkä koe tarvetta
ruveta muuttamaan toimivia sanoja.
Sanat eivät uhkaa minua eivätkä alenna arvoani.
Niinpä sanon: esimies, palomies, tytäryritys, sisarukset, äidinkieli, isänmaa, veljeskansa,
jne.
Ja sukupuolia on kaksi.
Toistaiseksi kukaan ei ole nimennyt
muita kuin naaras ja koiras.
Ajankohtaista pohdintaa, vastahan ne on ollu siellä 25 vuotta.
Entä missä varusmusut, varusyksisarviset ja sotahelikopterit?
Naispuolinen palomies on myös palomies. Ei palonainen.
Varusmies, palomies, talonmies, esimies. Kenenkä tollon idea niitä oli muuttaa henkilöiksi.
Varusmiehistä ja varusnaisista on joskus tarpeen käyttää myös yhteistä nimitystä. Tällaiseksi käy varushenkilö. Saman mallin mukainen on luottamushenkilö.
t.rva res. vänrikki
Vierailija kirjoitti:
Naispuolinen palomies on myös palomies. Ei palonainen.
Ei ole. Kaikki ovat pelastajia
Vierailija kirjoitti:
Mutta eivät pysty tekemään täsmälleen samaa asiaa pakollisena kuten miehet, koska.....?
On tämä maailma mennyt aivan pöhköksi. Varusmies, palomies, esimie jne sanat eivät alenna naisen arvoa millään tavalla. Ainoastaan naiset itse saavat itsestään naurunalaisen tällä vouhotuksella
Vierailija kirjoitti:
On tämä maailma mennyt aivan pöhköksi. Varusmies, palomies, esimie jne sanat eivät alenna naisen arvoa millään tavalla. Ainoastaan naiset itse saavat itsestään naurunalaisen tällä vouhotuksella
Eivät kaikki. Miespelkoiset vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eivät pysty tekemään täsmälleen samaa asiaa pakollisena kuten miehet, koska.....?
Eivät osaa olla kusipäitä kuten sinä.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin varusmies.
Sanat eivät uhkaa minua eivätkä alenna arvoani.Niinpä sanon: esimies, palomies, tytäryritys, sisarukset, äidinkieli, isänmaa, veljeskansa,
jne.
Ja sukupuolia on kaksi.
Sukusoluja tunnetaan kahta erilaista, mutta on myös henkilöitä joilla ei ole yhtään sukusolua koskaan ollutkaan. Mitä he sitten ovat? Kromosomiyhdistelmiä tunnetaan kuusi erilaista, ei kahta. Entäs sukupuolipiirteet. Minkäkokoiset rinnat ovat riittävät jotta ihmistä voidaan kutsua naiseksi, entä milloin rinnat ovat niin isot ettei ole tyypillistä miehelle? Onko jonkin näköinen tai kokoinen penis/ vulva se oikea? ihmiset ovat hyvin erilaisia ulkoisesti mutta myös sisäisesti. Jos ei olekaan kiveksiä, kohtua, munasarjoja? Miten sukupuoli sitten määritellään. Biologia on suuri tieteenala ja jo sieltä löytyy monenlaista määritelmää. Ja onko biologia ainoa tiede joka saa sukupuolta määrittää? Miten on vaikka psykologia tai sosiologia?
Terveisin myös 50 vee nainen
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin varusmies.
Sanat eivät uhkaa minua eivätkä alenna arvoani.Niinpä sanon: esimies, palomies, tytäryritys, sisarukset, äidinkieli, isänmaa, veljeskansa,
jne.
Ja sukupuolia on kaksi.
Onko Sara Forsberg nainen vai mies?
Varusmies on yleisnimitys. Ehkö joskus tulevaisuudessa varushenkilö ja varusnainen olisivat yhtä ymmärrettäviä, mutta toistaiseksi näin.
Naisia on monissa miehisissä ammateissa. Laivapojan naispuolinen kollega ei ole laivatyttö eikä kirvesmiehen kirvesnainen.