Nyyh, Lidlissä on myynnissä kengurunlihaa. Söisitkö sinä kengurua, jos
olisit kylässä ja emäntä olisi paistanut vieraille mehevät kengurupihvit?
Kommentit (79)
Kenguru on pussieläin samoin kuin opossumi. Auton alle jääneet opossumit ovat erittäin suosittu ruokalaji Yhdysvaltalaisissa vähävaraisissa asuntovaunuyhteisöissä. Eli kenguru on kirjaimellisesti wt-ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
En syö noin kaukaa raahattua, kuten en syö tietoisesti myöskään jotain brassinautaa (tosin ravintoloissa varmaan on tullut syötyä, koska liha on vissiin harvoin kotimaista). Australiassa voisin kyllä kokeilla, jos ne ovat asiallisesti metsästettyjä, eivätkä esim. raudoilla pyydettyjä.
Sitten et varmaan syö lammastakaan, sehän on lähes poikkeuksetta tuotu Suomeen kengurumaasta.
Vierailija kirjoitti:
Nyyh, mä jo ehdin innostua, et lähden Lidliin shoppaileen tänään. Ja sit tajusin, et tää onkin vanha ketju. Yyyyy, ihan peistä. Ehdin jo innostua. Nälkäkin tuli.
Menehän Prismaan, siellä on kengurua. Samassa laarissa lienee myös biisonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syö noin kaukaa raahattua, kuten en syö tietoisesti myöskään jotain brassinautaa (tosin ravintoloissa varmaan on tullut syötyä, koska liha on vissiin harvoin kotimaista). Australiassa voisin kyllä kokeilla, jos ne ovat asiallisesti metsästettyjä, eivätkä esim. raudoilla pyydettyjä.
Sitten et varmaan syö lammastakaan, sehän on lähes poikkeuksetta tuotu Suomeen kengurumaasta.
En koskaan osta lammasta, en erityisemmin pidä siitä. Kylässä tietty syön mitä on tarjolla. Ei sitä lihan alkuperää joka tilanteessa voi kysellä tai ole kohteliasta kysellä, mutta itse voin kaupassa tarkastaa lähtömaan. Kengurun kohdalla ei tietty tarvitse arvailla.
Vierailija kirjoitti:
Söisin eikä tekis ees tiukkaa. Muutenkin 90% syömästäni lihasta on riistaa, joko itseni tai mieheni ampumaa. Hirvee, peuraa, kaurista, rusakkoo, metsäjänistä, majavaa, karhua, metsäkanalintuja, sorsaa, kyyhkyä. Nyt vaan odotellaan et villisikakanta leviää tänne asti niin voi unohtaa antibioottikinkut jouluna ja pistää sillonki asteen verran eettisempää lihaa pöytään.
Olen maistanut villisika säilykettä, jota eräs latvialainen työkaveri lahjoitti, oli muuten hyvää. Huomattava ero normipossuun.
Kaverini oli tutkinut asiaa ja kengurunliha on ekologisempi valinta kuin kotimainen nauta. Kenguru ei märehdi ja elää vaatimattomalla kasvisravinnolla. Kauniit silmät sillä on niin kuin monilla muillakin pataan pantavilla eläimillä.
Nyt kesällä oli kansainvälisillä suurmarkkinoilla australialaisten pitämä burgerkoju, jossa oli vaihtoehtoina kenguru, krokotiili tai villisikaburgeri. Valitsin kenguruburgerin, ja voin sanoa että hyvää oli. Oli kunnon lihaisa ja vähärasvainen burgerpihvi, eikä mitään höttöä.
toki söisin jos ois halvempaa tai saisin sitä ruoka-avusta, mutta LIDL ei anna ruoka-apuun koskaan ruokia, se on outoo, roskiin laittavat kaiken . onneksi mulla nyt Kiinasta tilattu tiirikkasetti joolla pääsee biojätteeseen
Olen ostanut kerran kokeeksi ja ihan maittava pihvi siitä tuli. Ehkei nyt ihan hintansa väärtti kuitenkaan. Laittajassakin voi olla vikaa, kun en nyt mikään gourmet-kokki ole.
Australiassa maistoin ja oli kyllä parhaita lihoja, joita olen syönyt. Pitääkin olla silmät auki, jos Prismassa tai Lidlissä tulisi vastaan.
Syön ja olen syönyt. Eiköhän se mene sinne jänis-, hirvi- tai poro-osastolle.
Söisin ja olen syönyt kengurua kymmeniä kertoja asuessani Australiassa. Se on riistaeläin, josta ei todellakaan ole pulaa, päinvastoin. Australiassa kengurua on etenkin pohjoisessa (NT) tarjolla lähes joka marketissa. Oikein maukasta lihaa.
Syön muutenkin paljon mieluummin vapaana luonnossa kasvanutta ja elänyttä riistaa, kuin jotain tehotuotettua nautaa tai koppibroileria.
Kengurupihvit ovat tehneet paluun Lidliin. Kävin juuri eilen ostamassa, tänään kokataan.
Naudantuotannon korvaaminen kengurufarmeilla olisi huomattava ilmastoteko. Kenguru ei tuota metaania joka on hiilidioksidia moninkertaisesti pahempi kaasu, naudat taas pöräyttelevät sitä ilmaan valtavia määriä.
Muutama vuosi sitten ostin kengurua mökkipitäjän kyläkaupasta. Hassu tilanne, sillä kaupassa ei ollut myynnissä juomavettä, mutta piskuisessa lihatiskissä oli kengurun sisäfilettä. En kai osannut valmistaa sitä oikein ja saiko se helteellä liikaa lämpöä mökille ajaessa, mutta oli aika härskin makuista settiä.
BTW - Kauppias muuten kysyi, että haluaisinko seuraavalla viikolla saapuvaa krokotiiliä - olisi ollut varattavissa muutama pala. (En halunnut!)