Mulla 370e tilillä.
Käyttö tilillä nyt ton verran, meitä yksi lapsi ja 2 aikuista. Palkka tulee 15 pv ja lapsilisä kuunlopussa. Tilasin myös itselleni meandin kietaisumekon, en tiedä pitääkö se maksaa tässä vai ens kuussa...
Hirveesti tekis nyt mieli jotain kukkia pihalle ostaa:) kehtaako tosta budjetista?
Ollaan vielä vappuna lähdössä miehen kanssa juhlimaan, että sekin tietty maksaa..
Kommentit (54)
Ja sitäpaitsi tulin kysymään vaan niistä kukista, että ostaisitteko:D
Ja nyt kyllä rupes kiinnostaa että paöjoko teidän mielestä sitä rahaa sitten pitäis olla tässä vaiheessa kuuta? Jos kerran vajaa 500 euroa on vähän...
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 14:12"]
Mulla on käyttötilillä hiukan yli 67 000€ , seuraava tilipäivä 25.4. Mitä sitten? Kaikkiko tänne kirjoittelee tilitietojansa? Miksi?
[/quote]
Eikö ole vähän typerää pitää tuollaista summaa käyttötilillä?
[/quote]On todellakin, mutta sinne lankesi juuri pankin debentuurilainan yksi erä. Nyt se pitää nopeasti sijoittaa uudelleen.
En käsitä, miksi joku tilaa suht' hintavia vaatteita itselleen, jos joutuu miettimään riittääkö raha, jos se tulee maksettavaksi tässä kuussa? Olisi ollut tilaamatta ja antanut tilille hieman kertyä pesämunaa, ettei elämä ole kädestä suuhun elämistä aina. Joka kuukausi jättäisi jonkun vastaavan ostamatta, vuoden päästä olisi pieni puskuri vara tilillä.
Mulla nettopalkka 1200 €- 1300 € kuukaudessa, josta maksan oman osuuteni asuntolainasta sekä puolet vastikkeesta ja vedestä ja sähköstä. Niihin menee yhteensä n. 700 €. Lopusta tankkaan auton ja maksan vakuutukseni sekä lääkkeet tms kulut. Säästän viiskymppiä kuussa.
Puolisoni maksaa saman verran kuin minä asumiskuluja, mutta hän myös kustantaa kaikki ruokamme ja muut tarvikkeet kotiin.
Hän tienaa pari tonnia nettona kuussa
Vastausten perusteella siis syy näihin tyhjeneviin tileihin on se, että asutaan tuloihin nähden ihan liian kalliissa asunnossa ja/tai liian isolla asuntolainalla. Valitaan harrastukset, jotka maksavat suhteessa liikaa, valitaan se kaksi autoa.
1) Asuminen tulojen mukaan: jos se ihana omakotitalo veroittaa kuukausituloista liian suuren osan, mietitään joko halvempi vaihtoehto tai hyväksytään se, että joudutaan nuukailemaan muusta.
2) Harrastukset sellaisia, mitkä on hyvin vara maksaa. Kyllä minäkin matkustelisin enemmän ja kalliimmissa kohteissa ja kävisin vaikka missä liikuntaharrastuksissa, mutta olen valinnut niin, että yritän tehdä matkat kohtuullisella budjetilla lähinnä Euroopan kohteisiin ja liikuntana käyn lenkillä ja jumppailen kotona. Asunto uudessa talossa (ei remonttihuolia eikä niin suuria lisäkuluja kuin vanhemmassa) kätevällä sijainnilla. Josta päästäänkin kohtaan
3) Autot: Koska asun hyvällä sijainnilla työpaikkaani ja palveluihin nähden, en tarvitse autoa ollenkaan, julkiset kulkevat kotiovelle yötä päivää. Jos haluaa muuttaa jonnekin umpiskutsiin, tarvitsee autoa - jälleen niitä valintoja.
Mulla tulee onneksi palkka ensi viikolla. Tilillä on n. 300 euroa. Mutta käyttötilini on vaan käyttöä varten eli talousasiat (ruoka, vuokra, vesi, sähkö, vakuutukset, hoitomaksut) menevät yhteiseltä tililtämme miehen kanssa, joten 300 saa mennä vaikka kokonaan. Säästötili on vielä erikseen.
Just laitoin lasten kesäleirimaksuihin 500 euroa ja ostin yhdelle uudet välikausihousut 50 eurolla ja toiselle kengät 50 eurolla. Että kyllä ne rahat lapsiperheessä nopeasti hupenevat. Meillä on auttanut tuo useamman tilin käyttäminen, jolloin näkee selvemmin, mitä menee pakollisiin menoihin ja mitä voi vapaammin kulutella. Ja onneksi ei ole tällä hetkellä luottokortilla "velkaa". Välillä oli tiukempaa ja tuli yllättäviä menoja ja kertyi nopeasti tuota maksettavaa luotolta 500 kuussa. Mutta nyt olen ne saanut nollattua. Säästötiliin kajoan vain sitten isomman tarpeen tullen, en kovin herkästi.
Tuloja on. Menoja on. Liikaa. Koko ajan yhtä rimpuilua arjesta selviämisen kanssa...
mulla tilillä 6€ ja sillä pitäis elättää vielä 2 viikkoa itseni, mieheni, koira ja kissa... että
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 15:48"]
Vastausten perusteella siis syy näihin tyhjeneviin tileihin on se, että asutaan tuloihin nähden ihan liian kalliissa asunnossa ja/tai liian isolla asuntolainalla. Valitaan harrastukset, jotka maksavat suhteessa liikaa, valitaan se kaksi autoa.
1) Asuminen tulojen mukaan: jos se ihana omakotitalo veroittaa kuukausituloista liian suuren osan, mietitään joko halvempi vaihtoehto tai hyväksytään se, että joudutaan nuukailemaan muusta.
2) Harrastukset sellaisia, mitkä on hyvin vara maksaa. Kyllä minäkin matkustelisin enemmän ja kalliimmissa kohteissa ja kävisin vaikka missä liikuntaharrastuksissa, mutta olen valinnut niin, että yritän tehdä matkat kohtuullisella budjetilla lähinnä Euroopan kohteisiin ja liikuntana käyn lenkillä ja jumppailen kotona. Asunto uudessa talossa (ei remonttihuolia eikä niin suuria lisäkuluja kuin vanhemmassa) kätevällä sijainnilla. Josta päästäänkin kohtaan
3) Autot: Koska asun hyvällä sijainnilla työpaikkaani ja palveluihin nähden, en tarvitse autoa ollenkaan, julkiset kulkevat kotiovelle yötä päivää. Jos haluaa muuttaa jonnekin umpiskutsiin, tarvitsee autoa - jälleen niitä valintoja.
[/quote]
Jos asuu Helsingissä, on aika hankalaa asua "tulojen mukaan". Kaikki asuminen vaan on niin pirun kallista täällä.
Lasten harrastukset ovat meillä sikakalliita ja vievät yli 600 kuukaudessa, mutta en ole niistä ainakaan vielä halunnut tinkiä. Tanssitunnit kustantaa yhdelle lapselle 700 / vuosi, huilutunnit toiselle 650 / vuosi, kuvataidekoulu kolmannelle 600 / vuosi. Lisäksi uimakoulut ym. Vaikka löytyisihän noita halvempiakin varmasti. Esim. partio hyvin halpa ja koulun kerhot.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 13:03"]
Minulla tilillä noin 550e ja huomenna tulee lapsilisät ja siitä 700e vuokraan. Seuraavan kerran tulee rahaa sitten kuun alusta (ansiosidonnainen) josta sitten taas ostetaan ruokaa, tarvittaessa vaatetta yms. Ja mitä jää + lapsilisät menee vuokraan..
[/quote]
Ja meillä on kyllä säätötilillä noin 15 000e, muuten säästössä vajaa 2000e. Rahan kanssa täytyy olla tarkkana, mutta pihistelemään en ala ja lapsille haluan tarjota mukavia virikkeitä, harrastuksia jne.
t.edellisen kirjoittaja
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 14:35"]
Miten voisi säästää muka näistä tuloista? :
Palkka verojen jälkeen 1450
Vuokra 450
Sähkö n. 40e kolmen kuukauden välein
Puhelinlasku n. 30e
Opintolainan takaisinmaksu 100e
Saunamaksu taloyhtiölle 30e
Koiran ruoat 90e
Luottokortti 0-200e
[/quote]
Ei ole pakko käyttää saunavuoroa, vaikka taloyhtiössä on sauna. Siitä tuli jo kolmenkympin säästö. Sitten koira kotieläimenä vie rahaa. Eikä pelkästään ruuat, myös eläilääkärikulut ovat isot. Luopumalla koirasta säästät - varsinkin kun on noin iso- ja kallisruokainen koira.
heh mulla tili on miinuksella 70e, no huomenna onneks korjaantuu taas plussalle ja ens viikolla tulee palkka... vielä ollaan tiukilla kahden asunnon loukun jäljiltä, mutta viimeistään syksyllä helpottaa ja saadaan raha-asiat suht tasapainoon ja voi alkaa taas vähän säästämäänkin
Säästä rahat ja osta kukat seuraavasta palkasta. Ei tarvitse kittuuttaa loppukuuta kun vappukin on tulossa ja yöpakkasia voi vielä tulla mistä kukat kärsii.
No voi voi, mulla on 16€ ja huomenna pitäis hammaslääkäriin mennä, sinne uppoo toistasataa pitkälti. Huomasitko ongelmani, onko sulla oikeesti ongelmaa?
??
Minulla on käyttötilillä 1200e, seuraava äitiyspäiväraha tulee tulee 19.5., enkä viitsi ostaa mitään ylimääräistä, ettei mene liian tiukille. Ja perheessämme on myös toinen elättäjä 3500e nettotuloilla.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 13:40"]No voi voi, mulla on 16€ ja huomenna pitäis hammaslääkäriin mennä, sinne uppoo toistasataa pitkälti. Huomasitko ongelmani, onko sulla oikeesti ongelmaa?
[/quote] no ei se ole minun vika että sulla ei ole rahaa!
Tee omasta ongelmastasi oma ketju äläkä tule minun ketjuuni riehumaan.
Ja käyn muuten töissä, sinä et varmaankaan.
Mulla 400e ja palkka niin ikään puolessa välissä ensi kuuta. Mutta onneksi miehen palkka tulee jo aiemmin ja lapsilisät tottakai. Ei näännytä nälkään. 2+3 henkeä taloudessa
Mulla tilillä 10 000 ja tarttee orotella seuraavia osinkotuloja, että voin ostaa merkkisiteitä. Nyt käytössä euroshopperit. Vai kehtaako tästä budjetista ostaa?
Köyhä