Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antakaa vinkkejä: Tämän ajan hyvät ja huonot keittiötrendit

Vierailija
23.04.2014 |

Olemme vaihtamassa asunnon keittiön, joka käytävämallinen. Mitkä tämän hetken "keittiötrendeistä" kannattaa suosiolla unohtaa ja mihin panostaa, jos haluaa ajattoman toimivan (perhe)keittiön. Mitä sinä ottaisit/et ottaisi omaan keittiöösi?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme vuotta vanha keittiö: induktioliesi aivan ihana, isot vetolaatikostot alhaalla/ tiskikoneen vieressä kätevät, yksi syvä ja iso allas riittää meillä käsintiskaukseen. Valkoinen korkea jääkaappi ihan komee, integroitu uuni ja astiakone. Tyytyväinen Ikea-keittiön omistaja!

Vierailija
42/68 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 13:10"]

Ei kaikissa rosterissa näy sormenjälkiä. Meillä on joku antifingerpinta Aeg-koneissa eikä mitään jälkiä.

[/quote]

Näin on, meillä on tuollaiset ja kerran viikossa pyyhkäisen jäljet muun siivouksen ohessa. Hyvin vähän tarttuu sormenjälkiä ja helppo puhdistaa ihan wettexillä.

Ja tosiaan meillä ainakin nuo kiiltävät valkoiset ovet myös on ilman sormenjälkiä, pyyhin tosi harvoin pintaa - oikeastaan vain jos tulee tahra. Ehkä niissäkin on laatueroja, meillä Kvikin keittiö 8 vuoden takaa.

33

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta

- induktioliesi

- kivitaso

- yksi iso allas

- hana liiketunnistimella

- vetimettömät ovet

- välitila lasia

- alas laatikot kaappien sijaan

- riittävästi pistorasioita

Vierailija
44/68 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten keittiöremontti tehty.

- isot vedettävät alalaatikot ovat loistavia. Suosi niitä, apteekkikaapit kuivatavaroille, Le Mans- kulmakaappi on myös tosi kätevä.

- tarpeeksi iso roskienlajittelupiste, meillä esim 80 cm vedettävä alakaappi, johon mahtuu monenlaisia roska-astioita, kätevästi sujuu lajittelu!

- induktiosta olen itse pitänyt, mutta saattaa tosiaan mennä kattilat vaihtoon

- tarpeeksi iso, suorakulmion muotoinen allas, yksikin kyllä riittää, kun tarpeeksi iso, että mahtuu pesemään pellit yms.

- itse olen melko lyhyt 160 cm, ja tykkään niistä matalista yläkaapeista, tuovat raikkautta keittiön ilmeeseen ja yllän jopa lähes viimeiselle hyllylle. Meillä keittiössä satsattiin isoihin, ulosvedettäviin alalaatikoihin ja vaihdettiin kattoon asti ulottuvat yläkaapit matalampiin ja silti käytettävissä oleva tila lisääntyi.

- hyvä valaistus kannattaa miettiä etukäteen ja riittävästi pistokkeita, niistä ei kannata säästää yhtään.

Vierailija
45/68 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä muodissa oleva "tiskikone on aikuisen korkeudella"-trendi: itse haksahdin laittamaan sen keittiööni ettei tarvii kumarrella alas niin eikös jokainen lapsista ole juossit vuorollaan siihen avoimeen luukkuun ja se on just parivuotiaan naaman tasolla, jälki sen mukaista sitten.

Toinen mitä en koskaan enää huoli on nää rosteriset jääkaapit yms. Ei hitto miten täynnä ne on koko ajan näpinjälkiä! Mieluummin ne valkoiset, perinteiset.

Isoa lavuaaria olen itsekin haaveillut, johon pelti mahtuisi. Tupakeittiötä en myöskään haluaisi ettei käryt leviä koko kämppään, lisäksi ompa kiva istua vieraiden kanssa olkkarissa katsellen tiskipinoja tasoilla ;)

Vierailija
46/68 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 14:52"]

Tupakeittiötä en myöskään haluaisi ettei käryt leviä koko kämppään, lisäksi ompa kiva istua vieraiden kanssa olkkarissa katsellen tiskipinoja tasoilla ;)

[/quote]

Meillä on tupakeittiö ja minusta tosi kiva. Liesituuletin toimii sen verran hyvin että mitään käryjä ei tule olkkariin eikä muuallekaan. Tiskipinoja meillä ei ole, laitan aina syöjmisen jälkeen ne astiat koneeseen jotka voi laittaa ja tiskaan loput käsin. Lisäksi meillä on kirjahylly jakamassa keittiön (jossa on ruokapöytä) ja olohuoneen välistä tilaa, niin että ei ole suora näkymä sohvilta keittiöön. 

Vierailija
47/68 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hella, tiskiallas ja astianpesukone samalle puolelle käytävää ja jääkaappi vastakkaiselle ja käytävän mitassa tiskialtaan ja hellan puoleenväliin. Näin muodostuu mahdollisimman lyhyt kolmiomainen kävelyreitti. Keittiöni toimii hienosti! Useampi työskentelee helposti yhtä aikaa keittiössä ja jokainen on oppinut ihan puhumattakin, että mihin keittiössä milloinkin väistetään toista. Laskutasoja molemmille puolille käytävää. Tuntuu ihan ammattimaiselta ratkaisulta tämä. Käytävän leveys on 120 cm, mutta vähän kapeampanakin voisi toimia.

Vierailija
48/68 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle korotettu astianpesukone on ihan ehdoton. Olen pitkä ja selkävaivainen, joten lattialle kumartelu on painajaista. Omista lapsistani ei yksikään ole juossut luukkua päisin, ei kai se luukku koko ajan auki retkota?

Kiviset tasot on ihanat, ei visuaalisesti ihan minun tyyliä mutta todella käytännölliset.

Kaapit ylös asti tai sitten reilusti vajaiksi että saa pölyt pyyhittyä. Ei avohyllyjä!

Korkeakiiltoisuus on out samoin kokovalkoiset tai kokomustat keittiöt. Laitetaan niitä edelleenki, mutta luulen että ovat kohta yhtä vanhanaikaisia kuin ysäri "holvikaariovet".

Puu on mielestäni materiaalina "ajatonta", riippuu miten käytetty.

Vierailija
49/68 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pitkät välimatkat tärkeimpien työpisteiden ja kalusteiden välillä, siis liesi-vesipiste-jääkaappi, näiden pitäisi olla helposti saavutettavissa (verrattuna isoihin keittiöihin, joissa on kierrettävä  se ylimittainen saareke jääkapille päästäkseen).

Vetolaatikot alakaappien tilalla on nykykeittiön hyvä asia, samoin korotettu astianpesukone, ettei tarvitse lattianrajaan kumarrella, tämä ei ole uusi juttu, mutta toimivuuden kannalta hyvä yksityiskohta.

Liian pienet pesualtaat eivät ole hyviä käytössä ja kaksi on parempi kuin yksi, jos on käsin tiskattavia astioita. Jos ei ole tarvetta tiskata käsin yleensä, yksi iso allas riittää.

Vierailija
50/68 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laminaatti välitilassa ei ole kivan näköinen eikä edes käytännöllinen ratkaisu. Usein sen käyttöä perustellaan sillä, että saman näköistä materiaalia käytetään pöytätasoissa ja keittiöstä tulee yhtenäisen näköinen, mutta ei se ole hyvä ratkaisu. Toinen huono vaihtoehto on kuluneen näköiseksi tehdyt "tiili-laatat", niitä ei ole helppo puhdistaa.

Vierailija
51/68 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudiskohteiden keittiöt näyttävät olevan todella pieniä. Mihin mahtuvat ihmisten astiat tai keittovälineet puhumattakaan ruokatarvikkeista?

Minä selkävaivaisena halusin korotetun tiskikoneen, ja se on yksi parhaimmista asioista meidän keittiössä. Induktioliesi on myös hintansa arvoinen. Meillä meni puolet kattiloista uusiksi, mutta se on pieni hinta käyttömukavuudesta. Meillä on II-mallinen keittiö, ja jos voisin, tekisin toisesta sivusta yhteinäisen, pitkän työtason ja toiselle puolelle laittaisin sekä lieden että vesipisteen.

Vierailija
52/68 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 08:45"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 08:42"]

Olen eri  mieltä tuosta "kaikki käden ulottuvilla" ajatuksesta; nykyään ihmiset on niin lihavia että kaikki askeleet mitä ottaa on vain positiivista! Ei isossakaan keittiössä tule kuin pari-kolme metriä kaapilta toiselle maksimissaan.

[/quote]

Miksi ammattilaiskeittiöissä ei sitten suosita tuollaisia parin kolmen metrin välejä kastikepullolta keittotasolle? Luulisi, että ravintola-alalla juuri kaivattaisiin vähän hyötyliikuntaa.

[/quote]

Tytär on kokki ja todellakin saa päivän aikana liikuntaa ihan tarpeeksi nostellessaan painavia ruokalaatikoita, astioita ja tavaroita mitä keittiöön toimitetaan. Kotikeittiössä on tuhannesti helpompaa.

Toki toiminnot on tehtävä järkevästi ja tuo 2-3 m tarkoittaa meidänkin isossa keittiössä lähinnä sitä että jääkaapilta on äärimmäiseen kaapistoon sen verran matkaa. Tuossa kaapistossa on astioita joilla katetaan pöytä - se taan on vain 1,5 metrin päässä lähimmästä ruokapöydästä. Mutta en koe ongelmaksi sitä että otan kahvin keittimestä, kävelen kupin kanssa pari metriä jääkaapille hakemaan maitoa. Pidän väljästä tilasta koska meillä on aina monta kokkia yhtäaikaa keittiössä - esim uunin ja saarekkeen väli on 1,5m ja saarekkeesta molemminpuolin oleviin kaapistoihin 1,2m - ehdoton minimi mun mielestä vaikka aika puhutaan 80cm-1m väleistä riittävinä.

Vierailija
53/68 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tila/neliöt sallii niin erillinen keittiö, ei tupakeittiö. Saarreke kätsy, ite syödään siinä aamiaista yms välipalaa.

Vierailija
54/68 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 08:33"][quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:29"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 14:17"]

Isot altaat joo pitää olla, mutta ei puutasoa. Se on jo vanhanaikaisen näköinen ja ihan helvetillinen ylläpitää. Ei kestä naarmuja, ei kuumaa, ei värjääviä ruokia... 

[/quote]

Kunnolla vahattu puutaso hylkii likaa ja kosteutta, mutta jos se pääsee pahaksi, hiomalla se on taas uuden veroinen. En ymmärrä, mitä vanhanaikainen tarkoittaa tässä yhteydessä. Puutasoja on ollut yhtä kauan kuin keittiöitäkin ja tulee aina olemaankin.

[/quote]Niinhän on ollut koristekaiverrettuja oviakin, mutta kyllä nekin vanhanaikaiset ovat... Puutasot on ~2005 tyyliä, ei niitä sitä ennen juuri käytetty ja nyt ne on jääneet taas onneksi pois. Eli jos haluaa keittiöönsä 10 vuotta vanhan ilmeen niin siitä vaan.

Ja joo, nimenomaan puutason saa pysymään hyvänä JOS sitä vahaa JA hioo säännöllisesti. Ja varoo ettei laske sille kuumaa tai värjäävää tai naarmuta tai tai tai. Kun taas kivi- tai metallitasolle riittää pelkkä pyyhintä, ja päälle voi laittaa ihan mitä vaan ilman pelkoa tason vahingoittumisesta. Sehän tässä oli pointtikin, että puutaso vaatii todella paljon, ja kun se ei edes ole hyvännäköinen niin mitään järkeä sellaisessa ei ole.

[/quote]

Keittiöön tietty kannattaa nyt laittaa sellainen ohut laminaatti- tms taso kun se on ollut viisi vuotta trendikäs. Ohhoijaa. Puutaso on kyllä edelleen tyylikäs, kunhan se on kunnollinen puusepän tekemä, eikä mikään baukkarista ostettu. Mun edellisen asunnon puutaso oli niin hyvälaatuinen, ettei viidessä vuodessa tarvinnut tehdä mitään. Toki siihenkin olisi saanut punkun imeytymään jos olisi tunniksi jättänyt lainehtimaan, muuten ei. Ihmiset eivät vain raaski pistää rahaa hyvälaatuiseen puutasoon ja sitten valitetaan sen halpatason kuivuudesta ja väriaineiden sotkemisesta. Puuta ottaisin toistekin, nyt duratia.

Vierailija
55/68 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja saareketta vihaan itse yli kaiken - mikä sen ruman keskellä lattiaa tököttävän pömpelin funtio edes on? Olla ruma ja koko ajan tiellä?

[/quote]

Ei sitä nykyajan pieniin keittiöihin kannatakaan laittaa. Me tehtiin iso keittiö ja saareke sinne, jonka ympärillä on hyvin tilaa. Aivan ihana enkä pois vaihtaisi :)

Vierailija
56/68 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 08:45"]

Miksi ammattilaiskeittiöissä ei sitten suosita tuollaisia parin kolmen metrin välejä kastikepullolta keittotasolle? Luulisi, että ravintola-alalla juuri kaivattaisiin vähän hyötyliikuntaa.

[/quote]

Kysytkö sä tosissasi? Voin kertoa, että ilman parin metrin matkojakin hyötyliikuntaa todellakin tulee tarpeeksi. 

Vierailija
57/68 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon katellut Ikeassa keittiöitä viime aikoina ja tullut siihen tulokseen että ei mitään rosterista, ikinä! Miten ne voikin olla niin täynnä sormenjälkiä, yäk!!!!

Itse oon haaveillut sellaisesta alakulmakaapista jossa on semmonen pyörivä häkkyrä kattiloille.

Jääkaapin viereen kaipaan myös suurta laskutasoa ostoksille. Itse ottaisin valkoisen keittiön enkä mitään punaista tmv. 

Vierailija
58/68 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 08:33"][quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:29"]

Isot altaat joo pitää olla, mutta ei puutasoa. Se on jo vanhanaikaisen näköinen ja ihan helvetillinen ylläpitää. Ei kestä naarmuja, ei kuumaa, ei värjääviä ruokia... 

[/quote]

Kunnolla vahattu puutaso hylkii likaa ja kosteutta, mutta jos se pääsee pahaksi, hiomalla se on taas uuden veroinen. En ymmärrä, mitä vanhanaikainen tarkoittaa tässä yhteydessä. Puutasoja on ollut yhtä kauan kuin keittiöitäkin ja tulee aina olemaankin.

[/quote]Niinhän on ollut koristekaiverrettuja oviakin, mutta kyllä nekin vanhanaikaiset ovat... Puutasot on ~2005 tyyliä, ei niitä sitä ennen juuri käytetty ja nyt ne on jääneet taas onneksi pois. Eli jos haluaa keittiöönsä 10 vuotta vanhan ilmeen niin siitä vaan.

Ja joo, nimenomaan puutason saa pysymään hyvänä JOS sitä vahaa JA hioo säännöllisesti. Ja varoo ettei laske sille kuumaa tai värjäävää tai naarmuta tai tai tai. Kun taas kivi- tai metallitasolle riittää pelkkä pyyhintä, ja päälle voi laittaa ihan mitä vaan ilman pelkoa tason vahingoittumisesta. Sehän tässä oli pointtikin, että puutaso vaatii todella paljon, ja kun se ei edes ole hyvännäköinen niin mitään järkeä sellaisessa ei ole.

[/quote]

Keittiöön tietty kannattaa nyt laittaa sellainen ohut laminaatti- tms taso kun se on ollut viisi vuotta trendikäs. Ohhoijaa. Puutaso on kyllä edelleen tyylikäs, kunhan se on kunnollinen puusepän tekemä, eikä mikään baukkarista ostettu. Mun edellisen asunnon puutaso oli niin hyvälaatuinen, ettei viidessä vuodessa tarvinnut tehdä mitään. Toki siihenkin olisi saanut punkun imeytymään jos olisi tunniksi jättänyt lainehtimaan, muuten ei. Ihmiset eivät vain raaski pistää rahaa hyvälaatuiseen puutasoon ja sitten valitetaan sen halpatason kuivuudesta ja väriaineiden sotkemisesta. Puuta ottaisin toistekin, nyt duratia.

[/quote]

Meillä on kylppäreissä ihan baukkarin paksua mahonkilevyä tasoina ja on ollut priimakunnossa jo 8 vuotta. Miksi siihen jotain puusepän tekemää tarvitsisi - samaa puuta se on.

Vierailija
59/68 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 12:00"]

Ja saareketta vihaan itse yli kaiken - mikä sen ruman keskellä lattiaa tököttävän pömpelin funtio edes on? Olla ruma ja koko ajan tiellä?

[/quote]

Ei sitä nykyajan pieniin keittiöihin kannatakaan laittaa. Me tehtiin iso keittiö ja saareke sinne, jonka ympärillä on hyvin tilaa. Aivan ihana enkä pois vaihtaisi :)

[/quote]

Minä myös rakastan saareketta, meillä 130x120cm. Siinä on ruokapöydän puolella 1 kaappi missä on astioita, keskellä laatikosto servettejä, hopea-aterimia, kynttilöitä yms varten ja toisella sivulla kaappi täynnä viinaa. Keittiön puolella 80cm laatikosto missä on leipomisvälineitä, kippoja ja kuppeja sekä talouskonetta varten kaappi. Meillä ei siis ole saarekkeessa istumatilaa, hellaa eikä vesipistettä vaan se on ruuan valmistelua varten.

Lisäksi toimii esim buffet tarjoilussa isoille vierasporukoille erinomaisesti ja pienemmillekin alkudrinkin ottopaikkana:) Sen ympäriltä aloitetaan aina!

Saareke tai niemeke tulee aina olemaan osa mun keittiötäni!

33

Vierailija
60/68 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 12:05"]

Kysytkö sä tosissasi? [/quote]

En kysy tosissani. Kotikokki hyötyy siitä, että asiat ovat käden ulottuvilla ihan samasta syystä kuin ammattilainenkin. On älytöntä vaikeuttaa ruoanlaittoa sen vuoksi, että kaipaa lisää arkiliikuntaa. Keittiö on työskentelytila, jolla selvästi määritelty käyttötarkoitus. Tilankäytöltään parhaat keittiöt ovat syntyneet huolellisen suunnittelun tuloksena: http://en.wikipedia.org/wiki/Frankfurt_kitchen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi