Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lisääntymisestä utelevat sukulaiset

Vierailija
23.04.2014 |

Mikä olisi paras tai ainakin suht ystävällinen kommentti usein toistuviin tilanteisiin, jossa omat tai puolison sukulaiset vihjailevat ja suoraan kyselevät lasten hankinnasta? Lapsia ei siis ole, eikä suurella todennäköisyydellä tulekaan. Haluaisin nimenomaan saada nämä kyselyt loppumaan, mutta en kuitenkaan suututtaa ihmisiä....Osaako kukaan auttaa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 5 lasta ja ennen esikoista on kyselty tuleeko joskus lapsia ja kun on lapsia saatu niin on kyselty että tuleeko vielä lapsia.

Muutama kuukausi kuopuksen syntymän jälkeen eräs sukulainen sanoi (tai mielestään varmaan kysyi): "Eihän teille enempää tule lapsia"? Imetin silloin ja kroppa oli melko puhki synnytyksestä niin meinasin alkaa itkemään siinä, sain pidäteltyä kyyneleet kotiin saakka.

Minusta perhekoosta kysely on sellainen asia joka varmaan joka parille tulee kohdalle. On jotenkin harmillista että me ihmiset ei voitaisiin puhua vaan tätä sullotan sisimmässä ja se kasvaa hirviöksi.

Minua on äitinä harmittanut myös lausahdukset: äiti tiedetään mutta kuka on isä?

Tai

Vieläkö te hommaatte lapsia? Ettekö ole kuulleet ehkäsystä?

Meillä on viisi ihanaa, toivottua lasta joita kaikkia on lähdetty ihan tarkoituksella tekemään. PS. Lisääkin voisin tehdä, muttei sitä enää ole kysytty.. Lähinnä vitsailtu että lapset on vahinkoja. Tai ihmetelty kun kerrotaan tulevasta perheenlisäyksestä: ei oma sukukaan huomannut enää ensin onnea toivotella viimeisimmistä lapsista vaikka ovat hyvin hoidettuja ja rakastettuja.

Kukapa tietää: ehkä sinäkin voisit asennoitua jotenkin minun perhettäni kohtaan?

Vierailija
2/22 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua valehdella tai vihjailla tai puhua kautta rantain. Suoraan kysymykseen suora vastaus: jos joku kysyy onko lapsia tulossa, sanon että ei ole. Jos se jatkaa kyselyä että koskas on, sanon että ei koskaan. Jos vieläkin jatkaa ja kysyy että no miksi ei, sanon että ihan vain siksi koska ei haluta. Ja jos on niin juntti että alkaa kysellä miksi ei haluta, silloin voi sanoa että ei ole mitään syytä, ei vain haluta.

Parempi olisi että vapaaehtoisesti lapsettomat tulisi ihan reippaasti ulos kaapista, ja puhuisi asiasta suoraan. Sillä tavalla ne ihmettelytkin vähenisi kun asiasta tulisi tavallisempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 13:11"]

ap

[/quote]

siis ettekö te halua lapsia vai eikö niitä vain ole vielä siunaantunut? Jos ei ole mitään aikomustakaan koskaan lapsia hankkia, niin miksi sitä ei voisi suoraan sanoa? Loppuisi kyselyt siihen paikkaan, eikä tarvitsisi sinunkaan enää ärsyyntyä uteluista.

jos kyse tahattomasta lapsettomuudesta, niin silloin toki ikävämpi tilanne, ja toivoisi että sukulaiset jossakin kohtaa tajuaisi olla kyselemättä.

[/quote]

Ei, ei ja ei. Meillä ainakin lisäkyselyt, taivastelut ja "kadut sitten myöhemmin"-uhkakuvat alkoivat heti kun sanoin, että lapsia ei ole tulossa koska emme niitä halua. Todella törkeää toimintaa minusta muistutella joka sukukokouksessa, että elämämme tulee olemaan todella tyhjää ja että kadumme sitten myöhemmin kun olimme niin itsekkäitä ja epäkypsiä nuorempana.

Yhdelle sitkeälle ystävälle sanoin, että en voi saada lapsia (suunnilleen totta, toinen munasarja surkastunut ja toisen kohtalosta ei ole tietoa). Ei ole kysellyt uudestaan, lohdutti vain sanomalla että kyllä lapsettomanakin voi elää hyvän elämän ja hoitaa vaikka siskontyttöjä. 

Vierailija
4/22 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan kysymykseen suora vastaus, miksi pitäisi peitellä? Olkaa onnellisia, että joku teiltä kyselee ja jakelee elämän ohjeita. Multa ei ole koskaan kyselty, milloin lapsia tulee. Päinvastoin, äiti sanoi jo, kun olin lapsi, että älä ikinä hanki lapsia. Kukaan ei ole kiinnostunut elämästäni :( Eikä ole edes sisaruksia, kenen lapsia voisi hoitaa. Olen näiden lastenhankkimiskysymysten kanssa ihan yksin. 

Vierailija
5/22 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 14:13"]

Suoraan kysymykseen suora vastaus, miksi pitäisi peitellä? Olkaa onnellisia, että joku teiltä kyselee ja jakelee elämän ohjeita. Multa ei ole koskaan kyselty, milloin lapsia tulee. Päinvastoin, äiti sanoi jo, kun olin lapsi, että älä ikinä hanki lapsia. Kukaan ei ole kiinnostunut elämästäni :( Eikä ole edes sisaruksia, kenen lapsia voisi hoitaa. Olen näiden lastenhankkimiskysymysten kanssa ihan yksin. 

[/quote]

En ole ap, mutta ikävä kuulla. Miksi sun äiti on niin sanonut? Koska ei ole itse kestänyt lapsiarkea? Täällä, ja monilla muillakin palstoilla voi varmasti keskustella aiheesta. Jos aihe on sulle arka paikka, niin kannattaa mennä jonnekin keskustelemaan mikä vaatii rekisteröitymisen, niin ei tule kovin rajua settiä takasin. Sittenhän jos joskus päätät hankkia lapsia, niin neuvolasta saa apua jne. Jos sulla on kovin rankka elämä ollut, ja koet olevasi hylätty, niin terapiastakin saattaa olla apua. Ainakin se on varmaa, että elämässä ei kannata jättää mitään tekemättä sen vuoksi että joku on sanonut sulle ettei kannata, kun olet ollut lapsi.

Vierailija
6/22 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan, että näyttää siltä, että meillä ei koskaan tule olemaan lapsia.

Vierailija
7/22 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoin, ettei lapsilla ole vielä mikään kiire. Tietämättäni että olinkin silloin jo raskaana, mutta koska lapsista ei ollut aiempaa kokemusta ajattelin silloin, että tulee jos on tullakseen enkä asiasta stressannut.

Vierailija
8/22 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä olen vaan sanonut, että ei ole harkinnassa. Uskomattoman sitkeitä kyllä jotkut ovat, täytän kesällä jo 40 mutta vieläkin pari painostaa lasten hankintaan, vielä kuulemma ehtii mutta nyt on jo kova kiire... Olen sanonut vaan, että en minä kyllä ENÄÄ mihinkään lastenhankintapuuhiin tässä iässä ryhdy. Nuorempana olisin voinutkin, mutta silloin ei ollut miestä.

Vierailija
9/22 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin suoraan, että tämän hetken terveydentila ja lääkityksillä ei raskautuminen onnistu tai jos onnistuu niin ei ainakaan ole terve lapsi. Siihen loppui kysely meillä..

Vierailija
10/22 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kerro suoraan, miten asia on? Eihän siitä voi sukulaiset suuttua. Ja hienoa nelonen, ettet tee tuossa iässä lapsia itsekkäistä syistä. Kauhistuttaa keski-ikäiset, jotka väkisin haluavat ne lapset -oman ja lasten terveyden uhalla.

Vierailija
11/22 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä loppui kun sanoin että "Ollaan me tässä toivottu jo vuosia mutta ei ole sitten tullut lapsia. Tämän 3 vuoden aikana on ollut hoitojakin, mutta ei valitettavasti niilläkään. Ajattelemme jo niin, että ei ole tulossa."

Hyvä lääke oli tämä lausahdus, ei enää kyselyjä että koskas alat lapsia tekemään.

t. Edelleen se palstan vihatuin 25-vuotias

Vierailija
12/22 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaa, että ilmoitat kyllä sitten itse jos on tulossa

Vierailija
13/22 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan mua eniten ärsyttää niissä kyselyissä se, että se asia ei todellakaan kuulu muille. Että millä oikeudella ne jatkuvasti noin henkilökohtaista asiaa tiedustelee. Sama kuin alkaisivat utelemaan, että mitäs sairauksia sinulla nyt on.....Ehkä siksi tahallaankin vastaan ympäripyöreästi, kun ärsyttää että ylipäätään kehtaavat tuollaisia tulla tivaamaan. Tuon asian kun heille sanoisin niin johan olisi helvetti irti :)

ap

Vierailija
14/22 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 12:08"]

Meillä loppui kun sanoin että "Ollaan me tässä toivottu jo vuosia mutta ei ole sitten tullut lapsia. Tämän 3 vuoden aikana on ollut hoitojakin, mutta ei valitettavasti niilläkään. Ajattelemme jo niin, että ei ole tulossa."

Hyvä lääke oli tämä lausahdus, ei enää kyselyjä että koskas alat lapsia tekemään.

[/quote]

Jep, tällaista marttyyrivastausta sinulta osaakin odottaa. Olet varmaan ihan hassu näky, kun ihastelet kavereiden pienokaisia ja hoet tuota. Oikeastaan olet aika söpö <3

Vierailija
15/22 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 12:08"]

[/quote]

Jep, tällaista marttyyrivastausta sinulta osaakin odottaa. Olet varmaan ihan hassu näky, kun ihastelet kavereiden pienokaisia ja hoet tuota. Oikeastaan olet aika söpö <3

[/quote]

En usko että mikään kovin söpö näky, tekohymy, tekolässytys ja kaikki. Kiitos kuitenkin :) N25

Vierailija
16/22 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vastasin aina, että "eiköhän nämä ole yksityisasioita, ilmoitellaan jos joskus on jotain ilmoitettavaa".

Vierailija
17/22 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/22 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano et sun mies on tuhkamuna

Vierailija
19/22 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä auttaako siihen mikään ystävällinen ja hienovarainen vihjailu, jotkut vaan ymmärtää mistä asioista sopii udella ja mistä ei. Oli utelun aihe sitten mikä tahansa. Mun sukulaiset ovat onneksi jättäneet rauhaan, mutta mulla on pari ystävää, jotka eivät vaan kertakaikkiaan tajua, että a.) lapsi ei ole tahdon asia ja b.) asiasta ei muutenkaan ole sopivaa jatkuvasti udella. 

Tosin jos jossain ristiäisissä/lasten synttäreillä jonku satunnaisesti kommentoi, että "Koskas teille", niin kyse on vaan sellaisesta kummallisesta tavasta, jonka voi aika helposti katkaista esim sanomalla, että" ei välttämättä koskaan, katsella sitten usean vuoden kuluttua". Mutta jotkut puolestaan ei opi mistään, ja ne tyypit onkin niitä jotka haluaa tietää ihan kaiken toisten elämästä muutenkin. Esim mun kaveri kysyy valehtelematta joka kerta kun nähdään, että koska hankitaan lapsia. Hän on niin tajuttoman utelias, ja ilmeisesti suunnittelee perheenlisäystä itse, niin ei vaan kertakaikkiaan pysty näkemään sen ajatusmaailmansa ulkopuolelle.

Ollaan tosiaan kohta vuosi yritetty, ja kaikki hienovaraiset -ja ei niin hienovaraiset- keinot on jo käytetty. Yrityksestä en halua kertoa, koska kaveri (luonnollisesti kun on uteliaskin) on myös kova juoruilemaan. Mutta jos sulla on vaan sellaisia satunnaisia hyvätahtoisia sukulaisia kommentoimassa, niin yleensä toimii kun sanot että ei ole vielä suunnitteilla, ja ei välttämättä koskaan tule olemaankaan.

Vierailija
20/22 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Varmaan samoihin aikoihin kun sinulla alkaa tuo alzhaimer vaivata." Oletuksena siis että kyselijä on vanhempi täti-ihminen, niinkuin yleensä tuppaa olemaan. Tai joku muu vanhuuteeen liittyvä henkilökohtainen vaiva.