Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 35-vuotias enkä ole koskaan ostanut osamaksulla mitään, olenko outo? (kaveripiirissä kummasteltiin)

Vierailija
07.12.2020 |

Kaverit puhuivat eräästä firmasta ja sen tuotteiden mahdollisuudesta ostaa osamaksulla. Minä kysäisin kuinka homma käytännössä toimii ja onko hommassa korkoja yms. Kaikki olivat ihan hoo moilasena, että etkö muka mitään ole ostanut osamaksulla.

Ei vaan ole tullut sellaista asiaa vastaan mitä en olisi maksanut heti kerralla. Enkä ole mikään rikas vaan suht. pienipalkkaisissa hommissa ollut aina, lukuunottamatta viimeistä työpaikkaani jossa olen ollut vasta puoli vuotta.

Onko tämä jotenkin erikoista?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 52 v, enkä ole myöskään ostanut. Ai joo, auton olem ostanut rahoituksell, kai se on vähän osamaksu.

Vierailija
2/41 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään, jos minulla ei ole varaa maksaa kerralla niin säästän niin kauan että on. Ei ole ollut rahaongelmia kun elää tällä periaatteella.

t. 34v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään outoa ole, taloudestaa huolehtivat eivät osta velaksi. Itse olen ostanut velaksi ainoastaan asunnon. Muihin juttuihin olen ensin säästänyt ja sitten ostanut. Aika harva asia on todella pakollinen saada heti. Ja en minäkään ole mikään rikas koskaan ollut, mutta olen suhteuttanut menot tuloihin ja talouteni on aina ollut tasapainossa. Ja olen osannut säästää.

Vierailija
4/41 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tuossa iässä ollut ostanut, no asunnon tietysti. Tai kaksi jo siihen mennessä. Minimituloilla kun olen ollut, niin sittemmin olen kyllä tietokoneen, kameran, tabletin ja puhelimia ostanut osamaksulla, vaikka rahaa olisikin ollut noihin (halvimpiin, en osta kovin kalliita) laitteisiin periaatteessa. Mutta koroton maksu on tuntunut hyvältä idealta, että on sitten säästössä joku hätävara, näin omistusasujana varsinkin. Olen pitänyt huolen ettei osamaksuja ole kerrallaan montaa, nyt ei ole vuosiin ollut kuin se viimeisin asuntolaina.

Vierailija
5/41 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta minäkään osamaksulla mitään. Ensin säästetään rahat, sitten ostetaan. Se on järkevää taloudenpitoa.

Vierailija
6/41 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osamaksu voi silloin olla mielekäs, jos sen takia ei joudu maksamaan suurta ylihintaa. Vaatii vain suurempaa talouden hallintaa pitää selvillä ettei kuormita talouttaan liikaa osamaksuilla. Se että ostaa vain kertaostoksena on selkeämpää hahmottaa. Kumpikaan ei ole väärin, mutta useammin osamaksut ongelmiin ovat johtaneet.

Vierailija
7/41 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisintä nämä palkka/tuenmaksu-päivinä suurimman osan tuhlaavat jotka eivät tajua että parin viikon päästäkin olisi kuluja.

Vierailija
8/41 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osta minäkään osamaksulla mitään. Ensin säästetään rahat, sitten ostetaan. Se on järkevää taloudenpitoa.

Ei välttämättä, jos järkevällä tarkoittaa itselleen edullisinta.

Jos on vaikkapa 10 000€ keittiöostos ja tuottavissa sijoituksissa on sen verran rahaa on todenäköisesti järkevämpää maksaa osamaksulla sijoitusten realisoinnin sijaan, mikäli osamaksun kulut ovat pienet.

Vierailija
9/41 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin, asunnon (lainahan on eräänlainen osamaksu) jo 23 vuotiaana. En ole sitten opiskeluaikojen asunut vuokralla, velaton olen ollut yli 30 vuotta, olen nyt 65 v. Jos en osamaksulla olisi ensiasuntoani ostanut ja siksi ”pakkosäästänyt” maksaakseni pankille, olisi rahat menneet nuoruuden hulinassa.

Monella ystäväpariskunnalla meni, elettiin 1980- lukua ja kaverit kulki laskettelemassa, vaihtoivat autoa aina hienompaan jne., paukahti 1990 lama ja olivat tiukoilla. Me elettiin suu säkkiä myöten ja niin oli kohta velaton talo. Osamaksulla maksettu.

Vierailija
10/41 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itsekään, jos minulla ei ole varaa maksaa kerralla niin säästän niin kauan että on. Ei ole ollut rahaongelmia kun elää tällä periaatteella.

t. 34v

Samoin. Ei ole velkaa, ei kytkykauppoja eikä kahden vuoden sopimuksella olevaa puhelinliittymää, ei edes puhelinlaskuja tule. Ostan kaiken kerralla jos jotain haluan. t. 31v

11/41 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 33-vuotias enkä minäkään ole koskaan ostanut mitään osamaksulla. Minun mielestäni on järkevää maksaa isotkin ostokset kerralla kuin ikään kuin elää tulevaisuuden rahoilla. Siinäkin on riski, että jos usein ostaa isoja hankintoja osamaksulla, niin sitten niitä osamaksulla onkin kertynyt vaikka kuinka paljon.

Eräs suht isopalkkaisten (brutto 3000€) henkilö kerran sanoi minUlle, että hänellä taasen on tapana useinkin ostaa tavarat osamaksulla koska kuulemma ”silloin se ei kirpaise niin paljon”. Esimerkiksi kerran hän osti 300€ maksavan hienon kameran osamaksulla tyyliin 50€/kk, mitä en ihan ymmärtänyt, koska hänellä olisi ihan hyvin ollut varaa maksaa se kokonaan.

Toki sen ymmärrä, jos pitää joku 2000€ kodinkone ostaa eikä ole varaa sijoittaa siihen kerralla noin isoa summaa, mutta kyllä keskituloisen ihmisen pitäisi muutaman sadan euron juttu maksaa kerralla.

Vierailija
12/41 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. 34v

Samoin. Ei ole velkaa, ei kytkykauppoja eikä kahden vuoden sopimuksella olevaa puhelinliittymää, ei edes puhelinlaskuja tule. Ostan kaiken kerralla jos jotain haluan. t. 31v

Asunnonkin?

Ei taida velatta päästä kuin pahimmille muuttotappiopaikoille, ellei ole rahakkaasta suvusta.

Vierailija
13/41 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä, jos järkevällä tarkoittaa itselleen edullisinta.

Jos on vaikkapa 10 000€ keittiöostos ja tuottavissa sijoituksissa on sen verran rahaa on todenäköisesti järkevämpää maksaa osamaksulla sijoitusten realisoinnin sijaan, mikäli osamaksun kulut ovat pienet.

Juuri näin. Ei ole mitään järkeä säästää ja käyttää kaikkea kerralla. Itse ottaisin osamaksun ja maksaisin korkeampaa kuukausimaksua mikäli mahdollista. Tämä antaa pelivaraa, jos sattuu jotakin.

Vierailija
14/41 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen auton (opintolainalla) ja asunnon ostanut velaksi, mutta mitään normaalia kulutustavaraa en. Jos olisin köyhä, niin pesukone olisi sellainen minkä hankkisin osamaksulla, mutta en telkkaria, musiikkisoittimia, verhoja, mattoja jne.

Mun naapuri on pienituloinen ja se hankkii kaiken osamaksulla, koska se on kuulemma köyhälle ainoa mahdollisuus ostaa mitään. Yllätys ei varmasti ole kovin suuri, että hän on pulassa osamaksujensa kanssa. Juuri osti olkkariin pöydän ja lasivitriinin koriste-esineilleen.

Mä en ole koskaan ollut suurituloinen. Jos tarvitsen jotain, niin ensin säästetään ja sitten kun rahat on kasassa, niin usein huomaa ettei enää asiaa haluakkaan ja tarve on mennyt ohi.

Olen 43 v.

Vierailija
15/41 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 46 vuotias ja en ole ostanut mitään osamaksulla. En autoa, en mitään. En ole ollut edes pankille velkaa, vaan mies hoiti sen asian aikoinaan ja säästöjä oli sen verran paljon, että velkasumma oli pieni.

Vierailija
16/41 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. 34v

Asunnonkin?

Ei taida velatta päästä kuin pahimmille muuttotappiopaikoille, ellei ole rahakkaasta suvusta.

Asunto, auto, koira ja kaikki velattomia ja osa-maksutta. En ole syntynyt kultalusikka suussa. t. 31v

17/41 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksua ostaa vasta sitten, kun on siihen varaa.

Asunnon olen ostanut lainalla ja yhden auton, kun ei sattunut olemaan käteistä kumpaankaan sillä hetkellä, kun oli tarve ostaa.

Vierailija
18/41 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. 34v

Asunnonkin?

Tai sitten hyvin järkevä ja hyvillä palkoilla. :)

Vierailija
19/41 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin, asunnon (lainahan on eräänlainen osamaksu) jo 23 vuotiaana. En ole sitten opiskeluaikojen asunut vuokralla, velaton olen ollut yli 30 vuotta, olen nyt 65 v. Jos en osamaksulla olisi ensiasuntoani ostanut ja siksi ”pakkosäästänyt” maksaakseni pankille, olisi rahat menneet nuoruuden hulinassa.

Monella ystäväpariskunnalla meni, elettiin 1980- lukua ja kaverit kulki laskettelemassa, vaihtoivat autoa aina hienompaan jne., paukahti 1990 lama ja olivat tiukoilla. Me elettiin suu säkkiä myöten ja niin oli kohta velaton talo. Osamaksulla maksettu.

Joku niistä sinun ystävistäsi ryntäsi alapeukuttamaan.

Vierailija
20/41 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, ikää 36v. Olen hyvin pienituloinen, mutta myös menoni ovat pieniä. En osta ja kuluta koko ajan jotain, vaan lähinnä vain tarpeeseen. Suosin myös kierrätystä ja vanhan korjaamista, jos se on järkevää. Telkkarikin on kaverilta saatu, ja toimii oikein hyvin.

Säästöjä minulla on jonkin verran, joten kun tarvitsin uuden (vähän käytetyn) auton, ostin sen käteisellä. Samoin tietokoneen, puhelimen jne. Näissä ostan tarkkaan harkittua ja laadukasta, joka kestää käytössäni vuosia.

Muuten elämäni on mennyt vähän vihkoon, mutta stressiä helpottaa se, että raha-asiani ovat kunnossa, eikä ikäviä yllätyksiä sen osalta tule.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän