Olen 35-vuotias enkä ole koskaan ostanut osamaksulla mitään, olenko outo? (kaveripiirissä kummasteltiin)
Kaverit puhuivat eräästä firmasta ja sen tuotteiden mahdollisuudesta ostaa osamaksulla. Minä kysäisin kuinka homma käytännössä toimii ja onko hommassa korkoja yms. Kaikki olivat ihan hoo moilasena, että etkö muka mitään ole ostanut osamaksulla.
Ei vaan ole tullut sellaista asiaa vastaan mitä en olisi maksanut heti kerralla. Enkä ole mikään rikas vaan suht. pienipalkkaisissa hommissa ollut aina, lukuunottamatta viimeistä työpaikkaani jossa olen ollut vasta puoli vuotta.
Onko tämä jotenkin erikoista?
Kommentit (41)
En minäkään ole vaikka olen 43v. Muutenkin ainoa mihin velkaa olen ottanut on asunto. Tällä hetkellä voisin kuitata asuntolainankin pois mutta en tee sitä koska korot on niin matalalla. Auto ostettu aina myös käteisellä, tosin se on maksanut aina 20t € eli mitään ökyautoa olla koskaan ostettu. Ja olen pienituloinen mutta en tuhlaa mihinkään turhuuksiin.
Ei ole outoa, ainoastaan järkevää. Minä olen 39v. ja samoin kuin ap en ole ikinä ostanut mitään osamaksulla. Asuntolainaa on ollut, mutta autotkin olleet aina sellaiset mihin on käteisellä varaa.
Taasko täällä on päätetty, millä tavalla asiat pitää hoitaa? Jokainen tekee juuri niin kuin hyvältä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itsekään, jos minulla ei ole varaa maksaa kerralla niin säästän niin kauan että on. Ei ole ollut rahaongelmia kun elää tällä periaatteella.
t. 34v
Samoin. Ei ole velkaa, ei kytkykauppoja eikä kahden vuoden sopimuksella olevaa puhelinliittymää, ei edes puhelinlaskuja tule. Ostan kaiken kerralla jos jotain haluan. t. 31v
Asunnonkin?
Ei taida velatta päästä kuin pahimmille muuttotappiopaikoille, ellei ole rahakkaasta suvusta.Asunto, auto, koira ja kaikki velattomia ja osa-maksutta. En ole syntynyt kultalusikka suussa. t. 31v
Rikkaissa naimisissa?
41v. ja asuntoon olen lainaa ottanut, mutta muuten on säästetty ensin ja ostettu vasta sitten. Nuorempana köyhänä en uskaltanut ottaa kun tulot vaihteli niin paljon kuukaudesta toiseen. Myöhemmin ei ole ollut tarvetta. Olen kyllä aika laiska kuluttaja, eli vaikka jotain haluaisinkin niin pohdin ja vitkuttelen kun en jaksa mennä sitä ostamaan niin on kyllä vuosien varrella säästynyt penni jos toinenkin tuon ominaisuuden takia. Joko on hinnat ehtineet laskea tai sitten olen todennut että en mä sitä oikeastaan tarvitsekkaan.
Et ole outo. Olen 38 v ja ainut mihin olen ottanut lainaa on ollut asunto. En vaan uskaltaisi, asuntolainassa on jo ihan riittävästi kauhisteltavaa mulle...
40+ enkä ole koskaan ostanut perinteisellä osamaksulla eli että lopulta maksaa enemmän kuin tuotteen hinnan. Kaksi viimeistä puhelinta olen ostanut osamaksulla vaikka olivat melkein hinnat alkaen malleja, siis alle 200 e/kpl. Syynä ihan perustalousajattelu miksi sitoa pääomaa johonkin turhaan kun näissä operaattorien myymissä osamaksuissa ainoa lisäkulu on oma vaiva laskujen kanssa. Eikä sitäkään käytännössä ole koska puhelinlasku on maksettava muutenkin.
En ole mäkään, ostin just Hesast käteisellä isohkon asunnon, tyhmät ottaa lainaa.
Ikinä en oo mitään ostanu osamaksulla. Ikää 39. Ei oo tullu yhtään niin yllättävää isoa hankintaa etten ois heti voinu maksaa. Joitain isoja hankintoja oon lykännyt kunnes on raha ollut kasassa. Olen keskituloinen.
Kristiina xx kirjoitti:
Eräs suht isopalkkainen (brutto 3000€) henkilö
Mulla palkka vajaat 2800e / brutto enkä koe että olisin isotuloinen :O Käteen jää varmaan suunnilleen saman verran kuin tuolla kolme tonnia tienaavalla, koska verotus tasoittaa. Tulot kuluvat näin:
Tilille tulee verojen ja palkasta lähtevän kassan maksun jälkeen vähän reilut 2000 euroa.
Asumiseen, ruokaan ja sähkö/vakuutus ym. laskuihin talouden yhteiselle tilille yleensä 1100€. Uusperheessä 3 lasta. Jäljelle jää 900e.
Bussikortti pk-seudulla ABC-vyöhykkeellä noin 100e. Jäljelle jää 800e.
Puhelinlasku noin 20e. Lääkkeet noin 20e/kk. Jäljelle jää 760e.
Visa-lasku (lapsen pakollisia lippukuluja, kun matkustaa tapaamaan toista vanhempaansa) 140e. Jäljelle jää 620e.
Työpaikkaruokailut noin 50e/kk. Jäljelle jää 570e, joka on reilu satanen viikkoa kohti. Siitä käytetään sitten lehtitilauksiin, kodinsisustukseen, omiin ja (oman) lapsen vaatteisiin, meikkeihin, ulkona syömiseen, muuhun kuin työmatkaliikkumiseen jne. Ja tuo summa menee Suomessa todella nopeasti! Pyrin itsekin ostamaan mieluummin säästäen kuin osamaksulla, mutta esim. uuteen kotiin muuttaessa hankimme uuden sängyn, ja pointtina se, että vaikka meitä on kaksi keskituloista, oli sänky pakko ostaa rahoituksella koska 500e meno kerralla per henkilö on vaan täysin mahdoton, ellei sitten säästä useamman kuukauden ajan ja jätä esim. vaatehankintoja tekemättä... Ja mielestäni rahankäyttöni on suht normaalia, en elä ökysti mutta en myöskään tuhlaa.
Esimerkkitilanne kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Eräs suht isopalkkainen (brutto 3000€) henkilö
Mulla palkka vajaat 2800e / brutto enkä koe että olisin isotuloinen :O Käteen jää varmaan suunnilleen saman verran kuin tuolla kolme tonnia tienaavalla, koska verotus tasoittaa. Tulot kuluvat näin:
Tilille tulee verojen ja palkasta lähtevän kassan maksun jälkeen vähän reilut 2000 euroa.
Asumiseen, ruokaan ja sähkö/vakuutus ym. laskuihin talouden yhteiselle tilille yleensä 1100€. Uusperheessä 3 lasta. Jäljelle jää 900e.
Bussikortti pk-seudulla ABC-vyöhykkeellä noin 100e. Jäljelle jää 800e.
Puhelinlasku noin 20e. Lääkkeet noin 20e/kk. Jäljelle jää 760e.
Visa-lasku (lapsen pakollisia lippukuluja, kun matkustaa tapaamaan toista vanhempaansa) 140e. Jäljelle jää 620e.
Työpaikkaruokailut noin 50e/kk. Jäljelle jää 570e, joka on reilu satanen viikkoa kohti. Siitä käytetään sitten lehtitilauksiin, kodinsisustukseen, omiin ja (oman) lapsen vaatteisiin, meikkeihin, ulkona syömiseen, muuhun kuin työmatkaliikkumiseen jne. Ja tuo summa menee Suomessa todella nopeasti! Pyrin itsekin ostamaan mieluummin säästäen kuin osamaksulla, mutta esim. uuteen kotiin muuttaessa hankimme uuden sängyn, ja pointtina se, että vaikka meitä on kaksi keskituloista, oli sänky pakko ostaa rahoituksella koska 500e meno kerralla per henkilö on vaan täysin mahdoton, ellei sitten säästä useamman kuukauden ajan ja jätä esim. vaatehankintoja tekemättä... Ja mielestäni rahankäyttöni on suht normaalia, en elä ökysti mutta en myöskään tuhlaa.
No me ei just käydä ulkona syömässä, lehtiä ei tule, kumpikin syö töissä omia eväitä, ei suoratoistopalveluita jne. Työmatkat pyörällä jos on ollut alle 10km, silloin kun oli 70km niin menin julkisilla kyllä. Mutta yllättävän paljon säästää jos jättää mukavuuksia pois, näin se vain on,valintakysymyksiä. Me ollaan pienituloisia mutta mitään ei tarvitse osamaksulla maksaa, ei edes autoa tai keittiöremonttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itsekään, jos minulla ei ole varaa maksaa kerralla niin säästän niin kauan että on. Ei ole ollut rahaongelmia kun elää tällä periaatteella.
t. 34v
Samoin. Ei ole velkaa, ei kytkykauppoja eikä kahden vuoden sopimuksella olevaa puhelinliittymää, ei edes puhelinlaskuja tule. Ostan kaiken kerralla jos jotain haluan. t. 31v
Asunnonkin?
Ei taida velatta päästä kuin pahimmille muuttotappiopaikoille, ellei ole rahakkaasta suvusta.
En asu muuttotappiopaikalla enkä myöskään Helsingissä ja velaton kotini on oikein kaunis ja mieluisa. t.31v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. 34v
Asunnonkin?
Ei taida velatta päästä kuin pahimmille muuttotappiopaikoille, ellei ole rahakkaasta suvusta.Tai sitten hyvin järkevä ja hyvillä palkoilla. :)
Tuskin järkevä, ellei ole työsuhdeasunnossa asunut kunnes rahat omaan ovat kasassa (vuokran hinnalla olisi monasti sitä omaakin lyhentänyt) ja muutoinkin nykykoroilla on tuottavampaa olla asunnosta velkaa ja sijoittaa enemmän sen sijaan.
Ei ole ollut työsuhdeasuntoa enkä ole koskaan asunut vuokralla, mutta töitä on riittänyt. t. 31v
Viisas on se joka ei osta velaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. 34v
Asunnonkin?
Ei taida velatta päästä kuin pahimmille muuttotappiopaikoille, ellei ole rahakkaasta suvusta.Asunto, auto, koira ja kaikki velattomia ja osa-maksutta. En ole syntynyt kultalusikka suussa. t. 31v
Rikkaissa naimisissa?
En ole koskaan ollut naimisissa ja olen sinkku. t. 31v
Vierailija kirjoitti:
40+ enkä ole koskaan ostanut perinteisellä osamaksulla eli että lopulta maksaa enemmän kuin tuotteen hinnan. Kaksi viimeistä puhelinta olen ostanut osamaksulla vaikka olivat melkein hinnat alkaen malleja, siis alle 200 e/kpl. Syynä ihan perustalousajattelu miksi sitoa pääomaa johonkin turhaan kun näissä operaattorien myymissä osamaksuissa ainoa lisäkulu on oma vaiva laskujen kanssa. Eikä sitäkään käytännössä ole koska puhelinlasku on maksettava muutenkin.
Prepaid-liittymä?
Ikä 37v. ja en ole ostanut mitään osamaksulla.
EU ajattelee jäsenvaltioidensa parasta. Myös Suomen.
Persu: "yhyhyhyy, miksi brittejä kiusataan, yhyhyhyyy?!"
Olette te kyllä niin käsittämättömän urpoa sakkia.
Auto hankittiin miehen kanssa osamaksulla. En ole mitään muuta ostanut koskaan osamaksulla. Sehän on köyhälle typerää, koska koroissa lopputuotteita maksaa usein kymppejäkin enemmän kuin jos kerralla maksaa.
Tuskin järkevä, ellei ole työsuhdeasunnossa asunut kunnes rahat omaan ovat kasassa (vuokran hinnalla olisi monasti sitä omaakin lyhentänyt) ja muutoinkin nykykoroilla on tuottavampaa olla asunnosta velkaa ja sijoittaa enemmän sen sijaan.