Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi maalaiset vihaavat niin kaupunkeja etenkin Helsinkiä?

Vierailija
07.12.2020 |

Mitä pahaa me ollaan tehty?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ihmetellyt tätä vihanpitoa kaupunki vastaan maaseutu.

itse noin 20 eri paikkakunnalla asuneena tiedät, että joka paikassa asuu ihan samanlaisia ihmisiä. Kaupunkilaisista suuri osa on maalta muuttaneita. En minä ainakaan muuttunut ihmisenä sen takia, että asuin kaupungissa, eikä minua nyt sen takia olisi kannattanut vihata. 

Huomasin kuitenkin, että minuun suhtauduttiin maalla eri tavalla, kun kuultiin, että asun kaupungissa.

Ja varsinkin jos sattui olemaan pohjoisessa. 

Itsellä ei ole mitään vihan tunteita kaupunkeja kohtaan nyt, vaikka asunkin maalla. Ja voi olla, että joku päivä taas asun kaupungissaja silti olen ihan sama ihminen. Ei minua kannata vihata sen takia, että asun maalla/kaupungissa.

Oisko tuo asia enemmän niiden asiaa, jotka ovat asuneet ikänsä samassa paikassa? 

Vierailija
42/76 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä varsinaisesti Helsinkiä tai mitään muutakaan kaupunkia vihaa, mutta ärsyttää, kun moni Helsingissä asuva valittaa tukien riittämättömyyttä ja koko ajan on pyytämässä valtiolta lisää rahaa. Tuntuu myös todella epäoikeudenmukaiselta, että monissa tuissa on ns. helsinkilisä. Eikai ketään pakoteta siellä Helsingissä asumaan, jos ei kerran rahar riitä.

Nim. Itse Helsingin hintoja pakoon muuttanut

Missä tuissa on Helsinki-lisä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaa kaupunkeja, vihaan vain ylimielisiä "mä oon stadiist" -helsinkiläisiä.

"Mä oon Stadista" on ihan peruskieltä/murretta, eli itsessään se ei ole ylimielinen. Saisinko vähän enemmän kuvausta, misten se ylimielisyys näkyy? Vai onko se vain niin, että tavallinen helsinkiläinen puhekieli kuulostaa joidenkin korvassa ylimieliseltä? Noin puhuu vanhusten palvelutalon mummot ja papat.

Vierailija
44/76 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalaiset vihaavat Helsinkiä  siksi että siellä on vapaampaa, huvitelumahdollisuudet paremmat ja saa elää miten haluaa ilman että kukaan rupeaa moralisoimaan. Saa harrastaa millaisia ihmissuhteita huvittaa ja vaihtaa paria. Ei ole pakko mennä naimisiin ja vietää koko elämä jonkun ällön koulukaverin kanssa. Ei olla riippuvaisia autosta ja voi käydä kapakassa milloin vaan. 

Tuohon lisään vielä runsaat ja monipuoliset harrastusmahdollisuudet, lapsille kouluja yliopistoon asti. Meri ja normaaliaikoina monet mahdollisuudet risteilyille. Täältä voi päivässä pistäytyä vaikka Lo toossa, Viinissä, Kööppenhaminassa ym. Monipuolinen kulttuuri. Helsinkiä ihanampaa paikkaa ei ole Suomessa.

Vierailija
45/76 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla on kiva asua, mua ei haittaa se jos muut haluaa asua helsingissä, ei kiinnosta muuten sitten yhtään, mutta muistakaa että teitä ei haluta maalle myöskään, koska aina näiden "stadilaisten" jäljiltä, on metsissä roskaa, puita rikottu, uimarannat roskia täynnä ja näiden jälkikasvu huudattaa yömyöhään musaa rannalla, kun kuulemma maalla saa tehdä mitä huvittaa????? Ihan joka vuosi sama juttu.

Huomannut saman. Kaupunkilaisilla on valitettavasti tapana kohdella maaseutua täällä ollessaan vähän siirtomaaherratyyliin.

Tuosta voitte mietiskellä syitä, miksi heistä, erityisesti helsinkiläisistä, ei näillä main juuri tykätä.

Pitää paikkansa, että tuovat rahaa mökkeilyllä. Mutta häiritsevät naapureitaan mökkeilyllä, naureskelevat paikallisasioille ja mainitsevat joka toisessa lauseessa tuon ylivertaisen kaupunkilaisen alkuperänsä. Jos heitä kritisoi, alkaa hirveä ulina, kuinka "viemme kohta rahamme pois" - monesti tuntuu, että olisi pienempi paha jos oikeasti veisivätkin.

Edelleen, kuinka usein tällainen ihminen on oikeasti seisonut nenäsi edessä ja sanonut noin? Palstailua ei lasketa, täällä ihmiset nyt puhuvat mitä vaan, mikä herättää tylsisityineiden kanssapalstailijoiden huomion.

Vierailija
46/76 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeat stadilaiset on Suomen mukavinta ja suvaitsevaisinta porukkaa. Ne on ne junantuomat jotka pilaavat stadilaisten maineen.

Vierailija
47/76 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla on kiva asua, mua ei haittaa se jos muut haluaa asua helsingissä, ei kiinnosta muuten sitten yhtään, mutta muistakaa että teitä ei haluta maalle myöskään, koska aina näiden "stadilaisten" jäljiltä, on metsissä roskaa, puita rikottu, uimarannat roskia täynnä ja näiden jälkikasvu huudattaa yömyöhään musaa rannalla, kun kuulemma maalla saa tehdä mitä huvittaa????? Ihan joka vuosi sama juttu.

Huomannut saman. Kaupunkilaisilla on valitettavasti tapana kohdella maaseutua täällä ollessaan vähän siirtomaaherratyyliin.

Tuosta voitte mietiskellä syitä, miksi heistä, erityisesti helsinkiläisistä, ei näillä main juuri tykätä.

Pitää paikkansa, että tuovat rahaa mökkeilyllä. Mutta häiritsevät naapureitaan mökkeilyllä, naureskelevat paikallisasioille ja mainitsevat joka toisessa lauseessa tuon ylivertaisen kaupunkilaisen alkuperänsä. Jos heitä kritisoi, alkaa hirveä ulina, kuinka "viemme kohta rahamme pois" - monesti tuntuu, että olisi pienempi paha jos oikeasti veisivätkin.

Edelleen, kuinka usein tällainen ihminen on oikeasti seisonut nenäsi edessä ja sanonut noin? Palstailua ei lasketa, täällä ihmiset nyt puhuvat mitä vaan, mikä herättää tylsisityineiden kanssapalstailijoiden huomion.

Kolmesti.

Helsinkiläisten nenäkkyyttä ja ylemmyydentuntoa on välillä vaikea uskoa, tiedän.

Vierailija
48/76 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimielisen feministi ja punavihreäporukan takia. Meidän maalaisten pitäisi muuttua samanlaisiksi limanuljaskoiksi.

Vierailija
50/76 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingistä on tulossa joku tulevaisuus city. Teknologiaa kaikkialla VIT*

Miksi ei mennä kasari aikoihin takas

Vierailija
51/76 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

31, siis MISSÄ AJASSA SÄ ELÄT?? Maalla on vapaampaa,  ei meillä täällä ole pakko mennä naimisiin ja huvittelumahdollisuuksia on vaikka miten, jos kaipaa jotain sellaista mitä kaupungissa on voi aina tulla käymään siellä, mutta että asuakin pitäisi siellä, hyi helvetti, ei ikinä.

Kyllä mä kuitenkin arvostan sitä että naapuri ei ole seinän takana ja naapuri osaa suomea vaikka kauempana olisikin.

Opettele lainamaan edelllsen kirjoittajan tekstiä, niin ei tarvitse käyttää noita numeroita.

Vierailija
52/76 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki ei herätä minussa mitään tunteita. Se on vain yksi kaupunki muiden joukossa; tosin kokoonsa nähden aika vaisu viihde- ja ravintolatarjonta ym. ja tosi kallis... ihan ylihintainen.

ihmisissä on joka puolella p-reikiä, myös Helsingissä; tälläkin hetkellä mulkuin työkaveri on joku Vantaan/Espoon ponnaripää, joka kuvittelee asuvansa maailman navassa. Loput 99% työkavereista PKS:ltä ja junan tuomat on oikein mukavia.

Asun maalla, mutta olen asunut ulkomailla yli 10 vuotta. Ja varmaan viim. eläkkeellä tulen asumaan osa-aikaisesti muualla. Mutta ei Helsingissä.

Vierailija
53/76 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vihaa kaupunkeja, vihaan vain ylimielisiä "mä oon stadiist" -helsinkiläisiä.

"Mä oon Stadista" on ihan peruskieltä/murretta, eli itsessään se ei ole ylimielinen. Saisinko vähän enemmän kuvausta, misten se ylimielisyys näkyy? Vai onko se vain niin, että tavallinen helsinkiläinen puhekieli kuulostaa joidenkin korvassa ylimieliseltä? Noin puhuu vanhusten palvelutalon mummot ja papat.

Mä voin syntyperäisenä helsinkiläisenä kuitata tietyn tyyppisen ylimielisyyden itsessäni, jota myös muilla on. Annan esimerkkejä.

- en tiennyt vielä viime viikolla, esim. missä maakunnassa Seinäjoki on, pätee vastaaviin

- minua ei kiinnosta muut kaupungit tai niissä käyminen vaikka reissulla

- en ymmärrä, miten ihmiset jaksaa asua pienemmässä paikassa.

Ainoa ravintola on joku kebabbila ja huoltis (ei voi Woltata myöskään) samat naamat vaan pyörii. Ei satamaa, lentokenttää, palveluita, harrastusmahdollisuudet meh, ei kulttuuripaikkoja. Tarvitse auton tai kyyditsijän.

- Turun murre saa mut lähes voimaan pahoin, ja esim. porilaiset vaikuttaa niin junteilta, heille vitt*ilu on varmaan ainoa harrastus

Listaa voisi jatkaa, mutta ymmärrätte pointin.

Ja ei, en suoraan maalaisten edessä (en kyllä semmosia edes tunne) tämmösiä läpise, ehkä se vähän voi paistaa läpi ja suljettujen ovien takana voin laukoa jotain.

Vierailija
54/76 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te ette muuta sieltä pois missä tulonne eivät riitä, mutta vaaditte työn perässä on muidenkin muutettava. Logiikka siis ontuu. Maaseudulla ei saa olla työtön koska tuet ja töitä on kuulemma muualla ja perhe ja tukiverkot pitää hylätä. Toisinpäin se ei kuulemma käy, kaupungista ei voi vaatia muuttamaan muualle koska perhe ja tukiverkot.

Tää on kyllä aika harhainen yleistys vastataakseen APn kysymykseen. Suurimmalla osalla on kuitenkin varaa elää kaupungeissa.

Vierailija
55/76 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettikeskusteluissa minua ihmetyttää ihmisten into leimata jopa yksittäisen kirjoittajan kommentit koskemaan kaikkia oletettuun ryhmään kuuluvien kommenteiksi. Toinen mikä ihmetyttänyt, ettei usein nettikeskusteluissa helsinkiläisille ole sallittua kokea kotiseuturakkautta. Yleisin perustelu tuntuu olevan, ettei kukaan oikeasti voi tykätä asua Helsingissä.Siispä helsinkiläisten kotiseuturakkaus on huijausta ja/tai ylemmyydentunnetta.

Kuinkahan paljon eripuolella Suomea asuminen oikeasti eroaa jostain toisesta paikasta? Vapaa-ajanviettomahdollisuuksien osalta alueet eivät ole tasavertaiset, mutta muuten ihmiset käyvät töisttä ja kuluttavat vapaa-aikaansa eri tavoin. Mikäli itse on omiin mahdollisuuksiinsa tyytyväinen, niin mitä merkitystä muiden mahdollisuuksilla on?

Tätä minäkin ihmettelen, kun ihminen itse voi valita asuinpaikkakuntansa, niin miksi otetaan kohteeksi esim. Helsingin asukkaat (joista tosiaan suurin osa on tullut muualta) ja esitetään outoja väittämiä heistä? Itselleni kuva Helsingistä ja helsinkiläisistä on erittäin myönteinen ja väittäisin jopa, että paljasjalkainen helsinkiläinen ei melua itsestään pidä. Ja itse en siis asu Helsingissä, olen Espoossa töissä, ja asun pk-seudun ulkopuolella. Työkavereina kuitenkin paljon helsinkiläisiä myös, ja he ovat ihan normaaleja suomalaisia, toki siinä erottuvat, että ovat useimmiten erittäin avarakatseisia ja tottuneita kaikenlaisiin ihmisiin, johtuen siitä, että Helsinki on suomen suurin kaupunki ja toki mahtuu paljon erilaisia ihmisiä. Siihen on totuttu.

Ja talouden rattaat pitää pyöriä mahdollisimman tehokkaasti, joten siksi työpaikkoja keskittyy tietyille alueille. Ei ole mitenkään mahdollista tuoda isoja firmoja maalle ihmisten luokse, jos esim.  liikenneyhteydet vaativat ison lentokentän ja sataman lähelle. 

En siis ymmärrä jos on itse valinnut sen, että haluaa asua kotiseudullaan maalla, niin sitten pitää elää sen ehdoilla, että siellä työmahdollisuudet rajoittuvat tiettyihin aloihin. Itsekin opiskelin sellaista alaa, että tiesin jo silloin, että kotipaikkakunnallani ei olen sen alan töitä. Piti lähteä pk-seudulle töihin. Ja sehän ei todellakaan nykymaailmassa tarkoita sitä, että pitäisi muuttaa Helsinkiin asumaan, asun maaseudulla silti, koska en itse tykkää asua pk-seudulla. Saan täällä samalla rahalla enemmän ja se on minulle tärkeää. Mutta eihän se tarkoita, että pk-seutu on ihan kamala paikka, kiva paikka aina silloin tällöin vierailla.

Vierailija
56/76 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

31, siis MISSÄ AJASSA SÄ ELÄT?? Maalla on vapaampaa,  ei meillä täällä ole pakko mennä naimisiin ja huvittelumahdollisuuksia on vaikka miten, jos kaipaa jotain sellaista mitä kaupungissa on voi aina tulla käymään siellä, mutta että asuakin pitäisi siellä, hyi helvetti, ei ikinä.

Kyllä mä kuitenkin arvostan sitä että naapuri ei ole seinän takana ja naapuri osaa suomea vaikka kauempana olisikin.

Miksi ette perustele näitä?

Olisi kiva ymmärtää sitä vastapuolta.

Edes mun puoliso ei puhu suomea, seinänaapurissa kai virolaisia, en edes tiedä. Eikä haittaa pätkääkään. En ymmärrä miksi se olisi ongelma?

Miksi seinänaapuri ahdistaa?

Vierailija
57/76 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, lähinnä kyrsii ehkä se ettei Suomessa ole oikeita kaupunkeja. Helsinkikin on melko pikkukylä.

No niin, nyt kaikki tietävät, että sinä jos kuka olet nähnyt maailmaa ja olet kaiken kokenut kosmopoliitti.

:)

Vierailija
58/76 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

23, kyllä mä pidän helsingistä, en sen ihmispaljoudesta.

Siis anteeks mikä ihmispaljous?

Suurin osa asuu lähiöissä, ei Helsinki ole mikään Tokio. 😂

Sillee joo, kesällä Aleksanterinkadulla saa tyyliin kompastella turisteihin, mutta samat henkkamaukat löytyy muualta, eikä sinne ja Suomenlinnan lautalle väkisin tartte keskikesällä tunkea.

Ei kaikki helsinkiläiset päivät pitkät juokse keskustan kaduilla rynnimässä New York -tyyliin hahah. Metroissakin toki viidelta istuu paljon porukkaa, mutta ei ne nyt täynnä täynnä ole, ei tartte ahdistua.

Vierailija
59/76 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän sitä Helsinki-vihaa tuli taas höyryävä läjä.

Vierailija
60/76 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä vesijohtovesi maistuu pahalle.

Helsingin vesi on Päijänteestä ja maistuu erittäin hyvälle.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4ij%C3%A4nnetunneli

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä