Missäpäin Suomea mukavimmat ihmiset?
Onko eroa esim. pohjoisessa asuvien ja etelässä asuvien välillä? Ketään joka esim. asunut etelässä ja muuttanut pohjoiseen, onko eroa ihmisissä?
Kommentit (43)
Tapasin kerran mukavan ihmisen Suomessa bupissa, mutta se kuoli.
Jossain muualla? Kuvitteleeko AP kykenevänsä yleistämään onnistuneesti yhtäkään aluetta/kuntaa/kaupunkia/taajamaa, jossa oli muka vain yhdenlaisia ihmisiä? Onko Suomeessa mukavia ihmisiä, mutta Italiassa inhottavia?
Minua kiinnostaisi tietää, että missä päin Suomea on OIKEASTI ne mukavimmat ihmiset. Mukaviin ominaisuuksiin luen ystävällisyyden, iloisuuden ja avoimuuden.
Savossa ja Karjalassa, tervetuloa iloiseen Itä-Suomeen!
Porissa ja Keravalla, mutta turha minun kokemustani on yleistää.
Tietenkin on kaikenlaisia ihmisiä joka puolella, mutta kyllä sellaista yleisempääkin "heimoluonnetta" on löydettävissä. Savolaiset ja karjalaiset ovat sosiaalisempia, noin keskimäärin.
Vierailija kirjoitti:
Idässä ollaan sosiaalisempia, lännessä varauksellisempia. Tämä on melko yleisesti hyväksytty havainto tästä kansasta.
Topeliuksen Maamme kirjassa selitetään Suomen heimojen erot.
"Topeliuksen Maamme kirjassa selitetään Suomen heimojen erot."
Voitko valottaa enemmän?
Kainuussa aitoja ihmisiä. Tosin suhtautuvat muualta tulleisiin epäillen.
Nimitin heitä ennen j.... I. Anteeksi.
Lähinnä mietin sellaista yleistä ilmapiiriä, esim. onko pohjoisessa hitaampi elämäntyyli, jolloin ihmisillä vähemmän stressiä, jolloin ollaan ehkä mukavampia kanssaihmisiä kohtaan, onko joku ehkä huomannut paikkakuntaa vaihtaessaan viihtyvänsä paremmin tietyssä osassa maata tms.
Mitähän se 'mukava' kenenkin mielestä tarkoittaa? Minun 'mukavat' ihmiset asuvat eri puolilla. Ovat myös hyvin eri luonteisia.
Joensuulaiset ystävällisiä ja avoimia.
https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1199,h_2177,f_auto,fl_lossy,q…
Minkä takia mielenterveys prakaa eniten näillä "mukavilla" alueilla (+ etelä-pohjanmaalla :D)?
Vierailija kirjoitti:
"Topeliuksen Maamme kirjassa selitetään Suomen heimojen erot."
Voitko valottaa enemmän?
Maamme kirjan digitaalinen editio
http://maammekirja.fi/index.php
Zacharias Topeliuksen lukukirja Boken om Vårt Land (1875) ja sen suomennos Maamme kirja (1876) ovat muokanneet eri sukupolvien käsityksiä Suomesta ja suomalaisista 1870-luvulta alkaen.
---------------
Minulta löytyy kirjahyllystä vanhemmilta peritty vuoden 1943 painos kyseisestä teoksesta. Otsikon alatekstinä on "Lukukirja Suomen alimmille oppilaitoksille". Minäkään en ole kyllä lukenut sitä peruskoulussa ollessa vaan vasta myöhemmin aikuisella iällä.
Helsingissä on yllättävän mukavia ihmisiä, itse olen Lapista ja vietin syyskuun alussa viikon Helsingissä. Jouduin välillä kysymään neuvoa nähtävyyksiin ja tosi ystävällisesti ihmiset neuvoivat. Myös asiakaspalvelu oli yhtä ystävällistä kuin Lapissa. Minulla oli ennakkoluulo, että Helsingissä ollaan kiireisiä ja epäystävällisiä, mutta ei se pitänytkään paikkaansa.
Mua Porista muuttaneena hämmentää aina, kuinka helsinkiläiset (ja turkulaiset kyllä myös) tsemppaavat ja kehuvat toisiaan niin avoimesti! Muutenkin tosi kohteliaita ja hyväkäytöksisiä.
Vieraanvaraisimmat ja sydämellisimmät suomalaiset löytyvät puolestaan Pohjois-Pohjanmaalta. :)
Pääkaupunginseudulla oli ainakin hankala tutustua ihmisiin, aina jos jonkun kanssa tuli juttuun, oli hän junantuoma. Päinvastoin sitten Tampereella juttua tuli helposti satunnaisten vastaantulijoidenkin kanssa. Yksi kollega oli työnsä puolesta vieraillut Rovaniemellä, ja saanut maaseutukierroksen, ja lopuksi oli kerrottu kaikkea miten hyvää eläämää siellä voi viettää.
Summa summarum, oman kokemuksen mukaan pääkaupunginseudulla on vähän nihkeämpää, ja pohjoiseen mennessä ihmiset ovat pääosin leppoisampia ja herkempiä juttelemaan.
Toi itä-länsi jako jäi itseänikin mietityttämään, Kuopion seudulla on tuntunut olevan poikkeuksellisen mukavaa ja sosiaalista porukkaa.
Idässä ollaan sosiaalisempia, lännessä varauksellisempia. Tämä on melko yleisesti hyväksytty havainto tästä kansasta.