Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ajattelusi pään sisäistä puhetta?

Vierailija
07.12.2020 |

Kuulemma on kahdenlaista ajattelua. Toinen on pään sisällä tapahtuvaa puhetta ja toinen on abstraktimpaa. Eri tavalla ajattelevat eivät kuulemma kykene ymmärtämään toisen tapaa ajatella. Itse en kyllä sietäisi jatkuvaa puheen pulputusta päässäni.

Kommentit (585)

Vierailija
1/585 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Hirmuinen hupatus, oikeasti. Välillä rauhallista, välillä riidanhaluinen ääni. Riippuu mielialasta. Ja ääni on siis omani. Se sama, miten kuulen oman puheäänen.

Vierailija
2/585 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tauoton puhe. Nytkin kuin luin tämän niin siellä vastattiin kyllä. Yleensä juttelevat ja pohtivat keskenään ja minä seuraan sivusta. Toisinaan osallistun. Minulla on kuulemma nopeat aivot. Johtuu varmaan tuosta komiteasta pään sisällä kun pähkäilee tauotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/585 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua. "Katsonpa nyt jääkaappiin, onko juusto vähissä. No, onhan se, pitääpä lisätä ostoslistaan" Näinkö se tapahtuu? En minä tuolla tavalla puheena ajattele.

Vierailija
4/585 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua. "Katsonpa nyt jääkaappiin, onko juusto vähissä. No, onhan se, pitääpä lisätä ostoslistaan" Näinkö se tapahtuu? En minä tuolla tavalla puheena ajattele.

Miten sitten? Just noin ajattelen nimittäin minä. Usein vielä puhun ne ajatukset ääneen 😄

Vierailija
5/585 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten? Just noin ajattelen nimittäin minä. Usein vielä puhun ne ajatukset ääneen 😄

Lähinnä mielikuvina ja toiminnan ajatteluna. En puheena. Minun on muunnettava ajatteluni ikään kuin erillisenä toimintona puheeksi tai kirjoitukseksi.

Vierailija
6/585 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole.  Ajatukset eivät minulla ole koskaan "puheen muodossa".

Vierailija
7/585 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mulla kuuluu ajattelu taukoomattomana kälätyksenä kotona ollessa. Onneks arkisin pääsee työmaalle vaimoa pakoon.

Vierailija
8/585 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös tutkimuksissa havaittu, että on hyvin yleistä, että ihminen ei pysty näkemään "sielun silmin" esimerkiksi puolisonsa kasvoja tai kotitaloaan. Sellainen  hahmotuskyky puuttuu toisilta.

Vierailija
9/585 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedostan, en puhu ajatuksiani.

Vierailija
10/585 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui :| miltä se ääni sitten kuulostaa? Onko sillä jonkun tietyn ihmisen ääni?? Minulla ajatukset ovat vain abstraktia tajunnanvirtaa, en ole koskaan kuullut mitään "ääniä"

Vierailija
11/585 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä mielikuvina ja toiminnan ajatteluna. En puheena. Minun on muunnettava ajatteluni ikään kuin erillisenä toimintona puheeksi tai kirjoitukseksi.

Sama juttu mulla.

Jos vaikka mietin jääkaapin juustotilannetta, niin minä ikään kuin näen mielessäni juustopaketin ja jääkaapin sen kohdan, missä säilytän juustoa ja sitten minun pitää tavallaan tarkentaa katsettani, niin näen onko paketissa juustoa jäljellä vai ei. Koko juttu tapahtuu ihan silmänräpäyksessä.

Jos en muista, niin sitten se jää sellaiseksi epäselväksi mysteeriksi ja minun pitää tarkistaa reaalimaailmassa, onko juustoa vai ei.

Ei tämä nyt ihan tavoittanut sitä prosessia, mutta vähän tuonne päin :D

Jos minulla taasen on monta asiaa kesken mielessäni ja haluan keskittyä juustoon, niin sitten saatan lausua pohdinnan ääneen painokkaasti (ja mahdollisesti myös kävellen kohti jääkaappia tarkastamaan), koska sillä tavalla se nousee selkeänä esiin nopeasti vaihtuvien mielikuvien ja ajatusten joukosta.

Vierailija
12/585 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ajattelu on molempia, on ääni sekä mielikuva-ajattelua. Kuin tv:tä katsoisi.

Vierailija
13/585 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä sitten ymmärrät ajatuksesi jos ne ei ole puheena? Katselet jotain kuvia vai? Miten pystyt päättelemään tai yhdistämään tietoa? Entä laajat kokonaisuudet informaatiota tai useammalla kielellä jaetun informaation kokoaminen ja yhdistäminen? Sen uudelleen muokkaus ja uuden informaation tuottaminen?

Vierailija
14/585 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatukseni eivät ole puhetta. Jos ajattelen jonkin asian se on aivan selvä minulle, mutta jos pitää selostaa toiselle henkilölle tai pistää paperille, minun täytyy kääntää se puhutulle kielelle.

15/585 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen mielikuvilla, eli erilaisia näköaistimuksia ja tuntoaistimuksia välähtelee päässä. Toki jos kirjoitan, välähtelee myös eri lauserakenteita ja ideoita miten tuon sanoisi.

Vierailija
16/585 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sekä puheen muodossa, että abstraktimpana esim. mielikuvina. Ennen ajatteluni oli suurimmaksi osaksi tuota abstraktia, mutta nykyään oman tietoisuuteni lisäännyttyä puheen määrä ajattelussa on myös lisääntynyt. Ja se oikeastaan ottaa välillä päähän, kun tuntuu ettei jaksaisi kuulla mitään puhetta päässä.

Vierailija
17/585 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abstraktimpaa kuin pelkkä puhe.

Vierailija
18/585 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä sitten ymmärrät ajatuksesi jos ne ei ole puheena? Katselet jotain kuvia vai? Miten pystyt päättelemään tai yhdistämään tietoa? Entä laajat kokonaisuudet informaatiota tai useammalla kielellä jaetun informaation kokoaminen ja yhdistäminen? Sen uudelleen muokkaus ja uuden informaation tuottaminen?

Olen eri henkilö, mutta todella vaikea selittää, kuvia sekä liikkuvaa, että paikallaan pysyvää on. Eräänlaisia kolmiulotteisia malleja pyörii myös päässä, mutta myös esim. järkeilyjä sosiaalisesta toiminnasta tai vaikka yhteiskunnan rakenteista on päässä muuna tietona kuin kielenä. Pitää yrittää analysoida kuinka selittäisin. Ehkä tämä on mahdoton tehtävä.

Jokin järkeily esim. tulee mieleeni salaman nopeasti, mutta sen kieleksi kääntäminen vie pitkän aikaa ja täytyy miettiä kuinka sen voi ilmaista sanoina.

Vierailija
19/585 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, ei ne ajatukset mitään tuntematonta kieltä ole, jota tarvitsee tulkata. Ne vaan, no, ovat.

Vierailija
20/585 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheena. Äsken ajattelin "vastaanpa tähän ketjuun" ja nyt toistan mielessäni kaiken tämän mitä kirjoitan tähän viestikenttään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan