Vaikka olen jo vuosia taistellut itselleni apua ja kokoajan yrittänyt parantaa tilannettani niin mikään ei koskaan muutu.
Puhun nyt omasta elämästäni mihin on pakko saada parannusta, en paljon vaadi, kunhan olisi siedettävämpi.
Olen 31v nainen, asun Helsingissä, olen vuosia tehnyt töitä itseni kanssa. Työelämä meni silti ihan pieleen, opiskelussa on hyvin lieviä oppimisvaikeuksia enkä pääse eteenpäin millään ja taustalla jatkuvaa uupumusta.
Olen saanut paljon apua lääkäreiltä, kursseilta jne jne jne mutta ei se tilanne mihinkään muutu vaikka kuinka yritän.
Olen silti työtön, yksinäinen ja huolissaan tulevaisuudestani. Kohta on joulu ja istun vain kotona yksin, itkemässä sitä kuinka ei vain millään tuu parannusta elämään. Minua ei auta yhtään sitä kuinka sairaanhoitaja tai opettaja juttelee kanssani ja sanoo kuinka vahva, ahkera tyyppi olen. Se ei tuo mitään elämääni.
En ymmärrä miten elämäni meni aivan päinvastaiseksi kun mihin olen aina pyrkinyt. Olisin vain halunnut pysyvämpää paikka työelämässä, perheen, puolison ja edistyä opiskeluissa. Edes joku näistä.
Välillä mietin että kuulunko minä olla olemassakaan? Tämä on jotenkin niin ristiriitaista! Olen sosiaalinen, ahkera, otan vastuun itsestäni. Minua pelottaa ja öisin en saa enää unta. Alkaa paukut loppumaan.
Kommentit (27)
Ap. Normaalisti inhoan kaikkia palstan nyyh-aloituksia, mutta pidän sinusta. Minulle kolahtaa se että olet selvästikin tehnyt niitä töitä itsesi kanssa ja varsinkin vastuutat itseäsi. Tuntuuko usein siltä että vaikka kuinka ponnistelee ei vain ovet aukea mihinkään? Minulla ihan sama. Tuntuu kuin tekisi parhaansa mutta jotenkin maailma on ohjelmoitu niin että et vain voi voittaa?
Olisipa minulla vastauksia. Ainoa vielä kokeilemisen arvoinen asia on se että se vastaus on sinun sokeassa pisteessä. Pimeässä paikassa johon et halua mennä. Mitä tämä nyt käytännössä tarkoittaa? No... tosiaan sokeaa pistettä tai sitä asiaa jota et missään nimessä halua tehdä. Se jokin sinun psyykesi todellinen tabu ja sääntö jota ei saa rikkoa. Mikä se on? Mikä on sinun vaiettu kirjoittamaton sääntö? Riko se. (oletan että se ei ole mitään lainvastaista)
Luin kyllä aloituksesi, mutta minulle ei selvinnyt, onko ongelmiesi taustalla jokin syy miksi olet ajautunut tilanteeseen, jossa olet nyt? Siis tiedostatko syyt? Pidätkö itseäsi huonompana kuin muut, onko kyse itsetunnosta? Tai oletko pettynyt ihmisiin menneisyydessä etkä luota muihin?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollu samaa. Sanoisin että se vastaus ei löydy lääkäriltä eikä self help kirjoista.
Ainoa keino on kohdata omat pelkonsa ja rehellisesti hyväksyä itsensä vikoineen.
Suosittelisin myös tekemään joka päivä pienip hyviä asioita itsesi ja tulevaisuutesi eteen. Sun pitäis tehdä jotain mikä on sulle merkityksellistä jollain tavalla. Sit kun jaksaisit tehdä sitä joka päivä, niin huomaisit että hyviä asioita alkaa tapahtua.
Mää pidän sulle peukkuja.
Usein tuo self help kirjallisuus on nimenomaan yksi asia joka auttaa ihmisiä löytämään uuden asenteen, kohtaamaan pelkonsa ja hyväksymään ne asiat mitä ei pysty muuttamaan ja kehittämään niitä asioita mitä voi. Joillekin on kyllä hyötyä puhua ammattiauttajienkin kanssa. Tuosta pieniä asioita joka päivä kohdasta olen samaa mieltä.
Miksi jotkut saavat kaiken? Mitä tekevät eri tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut saavat kaiken? Mitä tekevät eri tavalla?
Kukaan ei saa kaikkea.
Minä olen saanut paljon. Ja teen kaiken taatusti erilailla kuin ne, jotka eivät onnistu, koska teen sen myös erilailla kuin itse ensimmäisellä, toisella, kolmannella jne yrityksellä.
Toisin sanoen, aina kun epäonnistun jossain, missä haluan onnistua, yritän uudelleen - mutta en tietenkään samalla tavalla kuin äsken. Ennen uutta yritystä kysyn itseltäni 3 asiaa:
1) mikä tässä meni pieleen ja 2)miten haluttuun tulokseen kannattaisi yrittää niin että tuo kohta ei menisi pieleen. 3) kohtana kysyn varmuuden vuoksi myös, että oliko tämä asia tosiaan edelleen mielestä jotain, mitä kannattaa haluta, vai onko prosessissa käynyt ilmi että pihlajanmarjat olivat tosiaan oikeastikin kitkeriä. Ja sitten yritän uudelleen, aina vähän tai enemmän toisin kuin aikaisemmilla kerroilla. Ei tämäkään aina johda onnistumiseen, mutta kun yrittää tarpeeksi monessa asiassa, niin pienikin onnistumisprosentti tuo paljon onnistumisia.
Vierailija kirjoitti:
1) mikä tässä meni pieleen ja 2)miten haluttuun tulokseen kannattaisi yrittää niin että tuo kohta ei menisi pieleen. 3) kohtana kysyn varmuuden vuoksi myös, että oliko tämä asia tosiaan edelleen mielestä jotain, mitä kannattaa haluta
Tässä on kyllä hyvät kohdat.
Mulla on ollu samaa. Sanoisin että se vastaus ei löydy lääkäriltä eikä self help kirjoista.
Ainoa keino on kohdata omat pelkonsa ja rehellisesti hyväksyä itsensä vikoineen.
Suosittelisin myös tekemään joka päivä pienip hyviä asioita itsesi ja tulevaisuutesi eteen. Sun pitäis tehdä jotain mikä on sulle merkityksellistä jollain tavalla. Sit kun jaksaisit tehdä sitä joka päivä, niin huomaisit että hyviä asioita alkaa tapahtua.
Mää pidän sulle peukkuja.