Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meneehän siinä kokkaamisessa aikaa

Vierailija
07.12.2020 |

Eilen tein sienikeiton ja lohiperunalaatikon. Kyllä siinä neljä tuntia aikaan meni, ja pidempäänkin koska sitä ikään kuin ajatukset oli tässä kokkaamisessa koko päivän , plus tiskit päälle.

Oikeastaan näiden kahden ruuan parissa meni koko päivä.

Että on siinä näkökulmansa, että menee kaupan hyllylle ja ostaa valmiin sienikeiton ja jonkun lohilaatikon ja pistää mikroon ja se on siinä.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sienten ja sipulin pilkkominen 5 min, kuullottaminen 5 min. Kattilaan ja perään vettä ja kermaa, haudutetaan hetki. Valmis. Yht 20 min

Lohilaatikko: perunoiden kuoriminen 5 min, viipalointi 5 min. Lohen paloittelu 5 min. Ainesten yhdistäminen uunivuokaan 5 min. Kerman kaato päälle 1 min. Yht. 21 minuuttia. Uuni hoitaa loput.

Keittiön siivous 5 min, astiat koneeseen 5 min. Kaikki yhteensä n 30 min

Nuokin yläkanttiin nuo ajat, todellisuudessa menee vähemmän aikaa mutta laskin n 6-8 annoksen tekoajan.

Mitä v?? Miten saat kulumaan tuohon 4h??

Wauuu!! "Uuni hoitaa loput". No sittenhän sinä voit lähteä tunnin päästä jo kylille  ja uuni hoitaa loput. Sienikeitto pomppaa valmiina pöytään lounasaikaan ja päivällinen klo 16.00 ja homma hoidettu, kun sinä tulet kotiin kyliltä klo.18.00 ja vain tunti meni aikaa.

ap

Sillä välin kun se lohilaatikko on uunissa, voi tehdä sienikeiton ja vielä jää aikaa ajattelemiseenkin. 

Meinaat että aletaan tekemään lohilaatikkoa klo 10 ja laitetaan se uuniin ja sitten paiston aikana tehdään sienikeitto, joka syödään lounaaksi ja uunilohivuoka lämmitetään sitten vaikka mikrossa päivälliseksi? Onhan tämä tietysti yksi ratkaisu.

ap

Vierailija
22/45 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin... ap, älä nyt suutu, mutta mikä tahansa tekeminen, johon ei ole harjaantunut, vie aikaa. Noiden tekemiseen menee minulta alle puoli tuntia plus kypsennys.

Eilen tein kahta eri vokkia: pilkoin ja friteerasin tofun paloja ja tein niistä sekä sienistä ja purjosta, tuoreesta inkivääristä ja mausteista kasvisvokin sekä kanavokin kanasuikaleista, porkkanasta, purjosta, tuoreesta inkivääristä, valkosipulista, chilistä ja paprikasta sekä mausteista - söimme noita nuudelien ja salaatin kera. Ruuanlaittoon meni kolme varttia, koska pilkkomista oli paljon.

Joka tapauksessa en mieti asioita koko päivää ja en laske minkäön tekemiseen sitä etukäteissuunnittelua muutenkaan. Ehdin vallan hyvin käydä tunnin sauvakävelylenkillä, pelailla, lukea dekkaria, katsoa kaksi jaksoa Crownia jnejne. eli viettää leppoisaa sunnuntaita.

Minkä lisäksi söin itsetehtyä ja hyvää ruokaa perheeni kanssa.

Mutta kas, meidän ero lienee juuri siinä, että olen tehnyt päivittäin ruokaa noin 30 vuotta ja olen siinä aika näppärä jo.

N53

Olen aina ihmetellyt, miksi niin monet eivät laske kypsennysaikaa kokkaamiseen käytetyksi ajaksi. Joudut kuitenkin vahtimaan sitä ruokaa ja pitää muistaa ottaa se uunista. Reseptissä ilmoitettu aika ei pidä paikkaansa kovinkaan usein. Ja suunnittelu. Totta kai se pitää laskea mukaan kulutettuun aikaan.

Et sinä nopea ole, jätät vain osan työstä laskematta mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni esim. käyttää pilkkomiseen ja suikalointiin huomattavasti enemmän aikaa, koska haluaa tarkempaa lopputulosta? Eikä tule leikottua sormia, kun ottaa hieman huolellisemmin nuo pilkkomiset ynnä muut.

Vierailija
24/45 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa voi pakastaa. Sitä voi välillä laittaa ja välillä kokata.

Vierailija
25/45 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopein tietämäni pastaruoka valmistuu noin 10 minuutissa kokeneelta kokilta. Ei ole paha aika.

Vierailija
26/45 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin... ap, älä nyt suutu, mutta mikä tahansa tekeminen, johon ei ole harjaantunut, vie aikaa. Noiden tekemiseen menee minulta alle puoli tuntia plus kypsennys.

Eilen tein kahta eri vokkia: pilkoin ja friteerasin tofun paloja ja tein niistä sekä sienistä ja purjosta, tuoreesta inkivääristä ja mausteista kasvisvokin sekä kanavokin kanasuikaleista, porkkanasta, purjosta, tuoreesta inkivääristä, valkosipulista, chilistä ja paprikasta sekä mausteista - söimme noita nuudelien ja salaatin kera. Ruuanlaittoon meni kolme varttia, koska pilkkomista oli paljon.

Joka tapauksessa en mieti asioita koko päivää ja en laske minkäön tekemiseen sitä etukäteissuunnittelua muutenkaan. Ehdin vallan hyvin käydä tunnin sauvakävelylenkillä, pelailla, lukea dekkaria, katsoa kaksi jaksoa Crownia jnejne. eli viettää leppoisaa sunnuntaita.

Mutta kas, meidän ero lienee juuri siinä, että olen tehnyt päivittäin ruokaa noin 30 vuotta ja olen siinä aika näppärä jo.

N53

Olen aina ihmetellyt, miksi niin monet eivät laske kypsennysaikaa kokkaamiseen käytetyksi ajaksi. Joudut kuitenkin vahtimaan sitä ruokaa ja pitää muistaa ottaa se uunista. Reseptissä ilmoitettu aika ei pidä paikkaansa kovinkaan usein. Ja suunnittelu. Totta kai se pitää laskea mukaan kulutettuun aikaan.

Sen kypsennysajan aikana voi tehdä jotain muuta, siksi en laske sitä ruuanlaittoajaksi. En myöskään laske päivässä menevän pyykin pesuun yli kahta tuntia sen takia, että pyykkikone pyörii pari tuntia ja sitten vaatteet kuivuvat. Johan vuorokaudesta loppuvat tunnit, jos pesee kaksi koneellista pyykkiä ja tekee karjalanpaistin. Sen kypsymisajan voi käyttää vaikka siihen pyykinpesuun, television katseluun tai siivoukseen. Ei sitä kotoa poistuta mutta kotonakin voi tehdä kaikenlaista.

Yleensä sen oman uunin oppii tuntemaan, kun on pari kertaa ruokaa tehnyt. Ajastin päälle vaikka 10 minuuttia ennen kuin ruuan pitäisi olla valmista, niin yleensä ehtii reagoimaan. Eikä sitä niin kauas lähdetä, että ei nenä reagoisi ruokaan.

Vierailija
27/45 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu ihan siitä, kuinka ison annoksen teet, ja teetkö puolivalmiista, vai ihan perusraaka-aineista.

Eli kyllä siihen perunakilon kuorimiseen ja pilkkomiseen menee enemmän aikaa kuin kilon perunasuikalepussin avaamiseen ja tyhjentämiseen. Kahden perunakilon kuorimiseen ja pilkkomiseen menee kaksi kertaa se aika kuin yhden perunakilon kuorimiseen ja pilkkomiseen.

Entä oliko kala valmiiksi pilkottua, ruodotonta, vai kokonainen kala?

Pitikö sienet käydä poimimassa metsästä, vai oliko ne valmiiksi pilkottuina purkissa?

Teitkö jotain muuta sillä aikaa, kun ruoka kypsyi? Esim. keiton tekeminen voisi kai onnistua samaan aikaan, kun lohivuoka kypsyy uunissa?

Vierailija
28/45 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäänsä ei kannata tuhlata hellan ääressä, kun kerta kaupasta löytyy hyvää ja maittavaa ruokaa.

pikkurahalla.

Vierailija
29/45 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N53

Minä suunnittelen muita hommia sen kypsymisen ajaksi enkä laske sitä enää kokkaukseksi. Kerran haudutin karjalanpaistia neljä tuntia, mutta siinä välissä tein kaikkea muuta kotona. Lopuksi vain ajattelin, että olipas helppo kokkaus tänään, kun siellä se uunissa vain kypsyi. 

Vierailija
30/45 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee nopeammin. Menee siinä paljon aikaa jos käyttää yksinkertaisiin ruokiin neljä tuntia. Noi ruoat on ihan mahdollista valmistaa alle tunnissa jopa.

Syötävää lohiperunalaatikko tunnissa?

Lounaskokki kyselee

Vierailija
31/45 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko ravintolassa kokilla olevan aikaa pari tuntia jokaista annosta kohti? Opettele tehokkuutta. Muutenkin kannattaa miettiä elämässä miten saada enemmän valmista aikaan.

Ei ne kokit tee alusta pitäen kaikkea. Niillä on valmiiksi pilkotut raaka-aineet (salaattiainekset, ranskalaiset...).

Jaa on vai? :D

Vierailija
32/45 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenessä minuutissa saa hyvin kokattua aterian, keittiön saa siistiksi minuutissa ja itse asiassa koko talonkin (150 m2) saa siivottua vartissa. Älä nysvää.

Vierailija
33/45 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sienten ja sipulin pilkkominen 5 min, kuullottaminen 5 min. Kattilaan ja perään vettä ja kermaa, haudutetaan hetki. Valmis. Yht 20 min

Lohilaatikko: perunoiden kuoriminen 5 min, viipalointi 5 min. Lohen paloittelu 5 min. Ainesten yhdistäminen uunivuokaan 5 min. Kerman kaato päälle 1 min. Yht. 21 minuuttia. Uuni hoitaa loput.

Nuokin yläkanttiin nuo ajat, todellisuudessa menee vähemmän aikaa mutta laskin n 6-8 annoksen tekoajan.

Wauuu!! "Uuni hoitaa loput". No sittenhän sinä voit lähteä tunnin päästä jo kylille  ja uuni hoitaa loput. Sienikeitto pomppaa valmiina pöytään lounasaikaan ja päivällinen klo 16.00 ja homma hoidettu, kun sinä tulet kotiin kyliltä klo.18.00 ja vain tunti meni aikaa.

ap

Sillä välin kun se lohilaatikko on uunissa, voi tehdä sienikeiton ja vielä jää aikaa ajattelemiseenkin. 

Meinaat että aletaan tekemään lohilaatikkoa klo 10 ja laitetaan se uuniin ja sitten paiston aikana tehdään sienikeitto, joka syödään lounaaksi ja uunilohivuoka lämmitetään sitten vaikka mikrossa päivälliseksi? Onhan tämä tietysti yksi ratkaisu.

ap

No en tiennyt missä järjestyksessä te syötte. Aloituksesta sai sen kuvan että kokkasit yhteen menoon 4h, molemmat ruoat kerralla. 

34/45 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on tehnyt ruokalajia useamman kerran, tekeminen nopeutuu eikä enää tarvitse ajatella kokatessa sen kummemmin.

Itse käyttäisin lohiperunalaatikkoon puolivalmisteita eli peruna-sipulisekoitusta.

Vierailija
35/45 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N53

Reseptissä ilmoitettu aika pitää mun mielestä aika hyvin paikkansa niin, että usein se on alakanttiin. Toki uuneja on erilaisia, mutta kun tarpeeksi paljon sitä omaa uunia käyttää, siihen tottuu ja oppii sen "käyttäytymisen". Suunnitteluun ei mulla ainakaan mene aikaa, paitsi jos teen jonkun ihan uuden ruoan jossa pitkä ainesosalista. Mutta ei siihenkään nyt tuntitolkulla mene. Siinä reseptissähän yleensä lukee järjestyksessä työvaiheet. 

Munakello on hyvä uunin vahtija :). 

Vierailija
36/45 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko ravintolassa kokilla olevan aikaa pari tuntia jokaista annosta kohti? Opettele tehokkuutta. Muutenkin kannattaa miettiä elämässä miten saada enemmän valmista aikaan.

Ei ne kokit tee alusta pitäen kaikkea. Niillä on valmiiksi pilkotut raaka-aineet (salaattiainekset, ranskalaiset...).

Jaa on vai? :D

Siellä keittiössä on yleensä muitakin töissä sen yhden kokin lisäksi. Ne apulaiset pilkkoo päivät pitkät kasviksia ja juureksia ja kaikkea mahdollista. Näin ainakin niissä mestoissa, joissa olen itse työskennellyt. Ja lounaskokille tiedoksi: Kyllä tulee helposti tunnissa lohilaatikko. Lounasravintolassa (esim. henkilöstöravintolat) käytetään valmiiksi pilkottua perunaa ja myös lohi yleensä tulee valmiina kuutioina. Ei noiden sekoitteluun kauaa mene, kermat ja mausteet päälle. 

Vierailija
37/45 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Kun on tehnyt ruokalajia useamman kerran, tekeminen nopeutuu eikä enää tarvitse ajatella kokatessa sen kummemmin.

Itse käyttäisin lohiperunalaatikkoon puolivalmisteita eli peruna-sipulisekoitusta.

Kävin tänään Prismassa ja siellä näkyi olevan lohikuutioitakin pakkasessa. 

Vierailija
38/45 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee nopeammin. Menee siinä paljon aikaa jos käyttää yksinkertaisiin ruokiin neljä tuntia. Noi ruoat on ihan mahdollista valmistaa alle tunnissa jopa.

Lohilaatikko oli  reseptin mukaan uunissa puolitoista tuntia. Tämä oli teoriassa. Todellisuudessa oli 2 tuntia, että kaikki perunat oli kypsiä. Välissä piti ottaa myös kansi pois, että sai pintaperunat väriä. 

Tuo pelkkä paisto sitoutti minut siis kahdeksi tunniksi.

ap.

Ei kannata tehdä, jos se sinä hetkenä sitouttaa. Itse teen uuniruokia silloin, kun muuten ei ole aikaa kokata vaan on muutakin tekemistä kotona. Niihin alkuvalmisteluihin menee kuitenkin vähän aikaa eikä tarvitse hellan vieressä olla koko ajan vahtimassa. 

Vierailija
39/45 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohilaatikko oli  reseptin mukaan uunissa puolitoista tuntia. Tämä oli teoriassa. Todellisuudessa oli 2 tuntia, että kaikki perunat oli kypsiä. Välissä piti ottaa myös kansi pois, että sai pintaperunat väriä. 

Tuo pelkkä paisto sitoutti minut siis kahdeksi tunniksi.

ap.

Ei kannata tehdä, jos se sinä hetkenä sitouttaa. Itse teen uuniruokia silloin, kun muuten ei ole aikaa kokata vaan on muutakin tekemistä kotona. Niihin alkuvalmisteluihin menee kuitenkin vähän aikaa eikä tarvitse hellan vieressä olla koko ajan vahtimassa. 

Tai vaan laiskotuttaa ja katsoo sarjoja netissä. 

40/45 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap laski aktiivisen ruuanlaiton sijaan kokonaisajan?

Kyllähän siihen sitten saa menemään aikaa.

Miksi? Seisooko hän hellan vieressä vahtimassa sen 3.5h?

Mä lasken vain aktiivisen ajan koska muun ajan käyn vaikka lenkillä tai uimassa, siivoan, rakastelen, touhuan puutarhassa tai kuuntelen äänikirjoja. Mä lasken sen nimenomaan vapaa-ajaksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi