Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahojen riittäminen jouluun

Vierailija
07.12.2020 |

Otsikossa se...
Tilanne on niin, että tilillä 80e, säästössä 400e, tulossa vielä ennen joulua 300e ja lapsilisät 23.12.
Kaikki jouluruoat ostamatta sekä suurin osa lahjoista.
Lapsille (2kpl) ei ole varaa ostaa suuria lahjoja kun pitää muistaa kummit ja mummit...
miten näillä rahoilla pärjää joulun?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei pärjäisi. Ainakin minulle tulee vielä osinkoja 21. ja 22. päivä joulukuuta. Olisit ajoissa varautunut niin sinullekin tulisi.

Vierailija
22/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä aikaisemmin kuullut että kummeille pitäisi lahjat ostaa. Se on kummin velvoite muistaa sitä kummilasta, ei niin että lapsen äiti muistaa myös kummeja. Meillä ei ole vuosiin enää ostettu aikuisille mitään lahjoja. Jokainen ostaa itse mitä tarvitsee. Ja tuo rahasumma on ihan riittävä vaikka koko loppuvuodeksi. Ruuassa kyllä pystyy säästämään jos tekee ihan tavallista kotiruokaa. Esim. iso kattilallinen jotain keittoa, sitähän syö monta päivää ja ja lapset kyllä tatvitsevat sekaruokaa, ei pelkkä kasvisruoka kasvavilla lapsilla nälkää pidä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on rahat vähissä kummeille ja mummeille kukka ja suklaarasia.

Vierailija
24/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihan suoraan olen tänä jouluna sanonut kaikille, että ei ole varaa ostella lahjoja (tai edes matkustaa toisten luo joulua viettämään). Mitä sitä asiaa kiertelemään. 

Itselläni yksi lapsi ja tarkoitus lapsilisä päivästä ostaa yksi lahja hänelle. Toki tuostakin lapsilisästä menee laskuihin suurin osa, joten lapsen lahjan arvoksi jää n. 10-15 euroa ja toinen 10-15 euroa käytetään joulun sekä loppukuukauden ruokiin.

Tälle viikolle käytiin eilen ruoat ostamassa ja meni 10 e. Ensi viikolle on myös toinen 10e ruokaan varattuna jne. Tiukkaa on nyt, mutta se on vain yksi joulu ja lapset kyllä ymmärtävät sen, kun heille sanoo.

Teidän rahallinen tilanne kuulostaa jopa ihan ruhtinaalliselta, joten etteköhän selviä.

Vierailija
25/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummeille ja kummeille kortit. Teillä on kuitenkin tonni käytössä

Vierailija
26/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se joulu tulee joka vuosi joillekin yllätyksenä.

Itse ostan lapsille varaston hyllylle piiloon lahjoja pitkin syksyä. Siellä on jo lelut, kirjat ja vaatteet ostettuna. Marraskuussa on kaupasta jo valmiit laatikot pakastimeen. Joulukuussa enään kinkku ja rosolli ym. Piparit ja tortut leivotaan.

Miten tää nyt voi olla niin vaikeaa...

Vierailija
27/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lähipiirissä on yksi pienituloinen lapsiperhe, jonka lapsen kummi olen. Pahaa tekee katsoa, kuinka vanhemmat ressaavat joulua ja rahan riittämistä, vaikka mitään ulkoista painetta lähipiiriltä ei tule. Sitten hoetaan, että meistä on kiva antaa lahjoja, se kuuluu jouluun... Kireän tunnelman aistii kilometrien päähän. :( 

Ostan kummilapselle lahjan ja perheelle joulukassin, jossa jotain herkkuja. Sanon aina, ettei meille mitään ja tarkoitan sitä. Itselleni joulun sanoma on muualla kuin materiassa ja vastustan muutenkin ylikulutusta ympäristösyistä. Lapsen askartelema kortti tai pieni joulukoriste on kiva kiitos lahjasta, jos haluaa kasvatuksellisista syistä antaa lapsen kanssa vastalahjan. 

Parhaan lahjan annatte lähipiirille laittamalla omalle perheelle kivan joulun! 

Vierailija
28/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on lasten juhla. Ei aikuiset mitään tarvitse. 

Vierailija
29/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvin.Mulla on vielä vähemmän.5 henkinen perhe ollaan.

Vierailija
30/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyyttä hävetään edelleen ja kuvitellaan että joulun tarvis olla jotain yltäkylläistä. Olen ikäni ollut pienituloinen eikä kuunaan ole ollut ongelmia joulua järkätä. Kuusi haetaan sukulaisen metsästä, laatikot, rosollit, salaatit ym tehdään itse. Kalat ostetaan kaupasta. Kinkkuun mennyt aina isoin summa, koska haluan laadukkaan tuorekinkun ja isolle perheelle riittävän ison. Mutta siitäkin kinkusta syödään viikko ja keitetään jämistä iso hernekeitto. Lahjoja olen ostanut jo pitkin syksyä valmiiksi varastoon. Vähävaraisena on tärkeää osata ennakoida : mitään ex tempore heräteostoksia ei vain voi tehdä. Tänä vuonna on monessa nettikaupassa ollut hyviä tarjouksia, joista on saanu ihan kivoja tarpeellisia lahjoja. Mitään tyhjänpäiväistä romua en ole koskaan ostanut.

Vierailija
31/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset eivät ole ihan pieniä taaperoita, he voisivat koristella piparkakkuhahmot jokaiselle läheiselle aikuiselle. Kun ne pakkaa sellofaaniin ja laittaa mukaan lapsen tekemän kortin, on siinä ihan riittävä lahja kummille tms.

Vierailija
32/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoittaa:

En ole provo, mutta on tässä vielä kaksi viikkoa jouluun ja sekin aika pitää elää. Ruokaan menee aika iso siivu noista rahoista vaikka syödään kotiruokaa ja edullisesti kasvispainotteisesti...

jouluna ei tehdä kinkkua.

Joulu tulee joka vuosi! Sulla on se 363 päivää ainakin aikaa säästää muutama satanen jouluun!

Jos teitä on neljä ihmistä ja ajattelet että €500 riittää jouluun niin se on 500 jaettuna vaikka 365,niin EURO neljäkymmentä per päivä ja se jaettuna neljällä on vajaa 40senttiä kun lasketaan lapsetkin mukaan!

En ymmärrä tätä "rahat ei riitä jouluun vinkumista.

AIkuisille ei tarvitse ostaa mitään,lapsilta kortti riittää ja pullakahvit jos käväisevät. Ja nyt korona-aikaan ei sitäkään!

Joululahjojen ostonkin voi tehä koko vuoden!

Vierailija
33/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoittaa:

Ettekö anna siis esimerkiksi kummeille lahjaa kun tuovat lapsille lahjat?

Olen sanonut kummeille että rahat tiukassa eikä lahjoja tule, mutta hävettää kun tuovat silti lapsille lahjoja.

Lapsi tekee itse kummeille annettavan lahjan. Jos ei kotona ole edes paperia ja kynää, voi antaa vaikka koulussa/ hoidossa tehdyn piirrustuksen. Itse kummina olen saanut mm.koulukäsitöitä. meidän suvussa kyllä on kummilasten antamat lahjat aina olleet itsetyhtyjä!

Vierailija
34/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan vankkaa keskiluokkaa tai jopa vähän ylempää, eli rahaa olisi mutta ei todellakaan kukaan meidän lähisuvusta osta aikuisille. Puolisot kyllä toki, ainakin me toisillemme. Ihan turhaa rahanmenoa ja kukaan ei saa kuitenkaan juuri sellaista mitä tahtoo ja ollaan yhdessä sovittu, ettei lahjoja aikuisille. Kaikki tietävät että välitetään toisistamme ilman niitä lahjojakin. Ja nyt vielä erityisesti koska korona, ei todellakaan haluta, että kukaan juoksee tuolla kaupoissa etsimässä pakkolahjoja. Ei.

Vierailija
35/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin iloinen, jos oma kummityttö edes muistaisi minua jouluna kortilla tai vaikka suklaarasialla (ne maksaa mitä, 3-4e?). En saa kuitenkaan jouluna mitään, mutta tyttö kyllä muistuttaa minua siitä, mitä hän haluaa. (Itse olen köyhä, kyseinen perhe on keskiluokkaa)

Ei mummeille ja kummeille siis tarvitse mitään muuta, kuin se kortti ja suklaa. Siihen ei taida paljoa mennä.

Vierailija
36/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii aikuiset lahjaa..eikä lapset montaa,joulu on mielen tila, ei sitä mitä ostat vaan mitä annat itsestäsi..voi kuullostaa tylsältä mutta mä ikinä laittais kaikkia rahoja jouluun joka tulee joka vuosi..meillä isommat lapset 12 ja 15vee saa molemmat 100e rahaa ja he menevät ale myynteihin joulun jälkeen..

Vierailija
37/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset eivät säästä joulua varten?

Itse olen pitkäaikaistyötön ja olen säästänyt 800e jouluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi