Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahojen riittäminen jouluun

Vierailija
07.12.2020 |

Otsikossa se...
Tilanne on niin, että tilillä 80e, säästössä 400e, tulossa vielä ennen joulua 300e ja lapsilisät 23.12.
Kaikki jouluruoat ostamatta sekä suurin osa lahjoista.
Lapsille (2kpl) ei ole varaa ostaa suuria lahjoja kun pitää muistaa kummit ja mummit...
miten näillä rahoilla pärjää joulun?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pitää muistaa kummit ja mummit... Mitä jos porukalla sovitte, että ei lahjoja aikuisille?

Vierailija
2/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ensin jouluna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse lahjoja aikuisille. Trollaatko? Kerrot heille että rahat vähissä ja vain lapset saavat lahjoja. Aikuisten itkuraivareista ei tarvitse välittää. Ja kaikkeen tarpeelliseen saat rahan riittämään, usko pois.

Vierailija
4/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lahjoja sinulla on ostamatta? Sovi perheen ulkopuolisten kanssa, että ei osteta tänä vuonna lahjoja tai anna aineettomia lahjoja? Pieniä lahjakortteja keväiseen ikkunanpesuun, retkelle eväineen tms? Harva oikeasti haluaa mitään tavaraa jouluna.

Jos jotain haluat ostaa, keskity ihan pienimpiin, heille ne lahjat varmaan eniten tuovat iloa, mutta ei niidenkään tarvitse olla suuria ja kalliita. Pieni legoukko ilahduttaa melkein yhtä paljon kuin suurempi paketti. Hanki myös sellaista mitä muutenkin joutuisit hankkimaan, fiksua voi vaateostoksia ajatellen ostaa myös vaikka jokin pieni lahjakortti nyt ja käyttää se alennusmyynteihin.

Ihanaa joulunaikaa teille!

Vierailija
5/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aikuisille lahjoja..vain sun omille lapsille..Ja joulu ruoka ei ole kallista..itse käyn aina vasta 23.12 ostamassa kaikki..kinkku illalla uuniin ja muita esi valmisteluita..en ymmärrä niitä jotka hössöttää että ei kerkeä tehä mitään..Mä laitan yhessä päivässä joulun..

Vierailija
6/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten päädytään tämmöiseen tilanteeseen?

Vierailija
7/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoittaa:

Ettekö anna siis esimerkiksi kummeille lahjaa kun tuovat lapsille lahjat?

Olen sanonut kummeille että rahat tiukassa eikä lahjoja tule, mutta hävettää kun tuovat silti lapsille lahjoja.

Vierailija
8/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoittaa:

Olen sanonut kummeille että rahat tiukassa eikä lahjoja tule, mutta hävettää kun tuovat silti lapsille lahjoja.

No ei anneta. Ja muutenkin koko kummius on menettänyt arvostuksensa ja aikansa elänyt juttu.

Vierailija
9/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka suuria niiden lahjojen pitää olla? Mummeille ja kummeille riittää lapsilta kirje/piirustus/valokuva - lasten iästä riippuen.

Vierailija
10/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niukkoina aikoina pitää priorisoida ja thats it. Keskity nyt vaan niihin omiin mukuloihisi, nehän on tärkeintä sun resursseilla. Osta vaikka suklaalevyt niille muille jos nyt pakko on muiden lapsia muistaa.

Vierailija
11/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on 780e rahaa + lapsilisät. Kyllä tuolla summalla saa vaikka mitä. Aikuisille ei tarvitse ostaa lahjoja ja lapsillekki vaan jotain pientä. Jouluruuat ei paljoon maksa ja niistä riittää moneksi päiväksi. Eihän minulla ja miehellänikään ole tuollaista summaa jouluksi varattuna. Laitamme jouluruokiin korkeintaan 100e, ja kinkun hinta on tuossa summassa mukana. Järkeä rahan käyttöön. Sitä tarvitaan myös joulun jälkeenkin.

Vierailija
12/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista kenenkään muiden lapsia, ei ole lähipiirissä ketään lapsia.

Ongelma on, että kummit ja mummit ostaa näille omille lapsilleni lahjoja ja minun pitäisi heitä muistaa sitten ”kiitokseksi”.

Kortit olemme jo tehneet...

Vierailija
13/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot suoraan niille kummeille, jotka ovat oletettavasti aikuisia ihmisiä, että nyt ei tule lahjoja, sillä rahatilanne on kehno, ja voisitte sopia lähipiirin muiden aikuisten kanssa, että ei lahjoja, vain lapsia muistetaan. Tämä nyt ja tulevaisuudessa! Ruokiin ei mene paljoa enempää, jos olet vähääkään osaava ihminen ja teet itse. Pärjäät kyllä noilla rahoilla. Meidän perhe ei lahjo enää aikuisten kesken, lapsetkin jo aikuisia, hommataan ns. parempaa ruokaa ja vietetään aika yhdessä, kun lapset tulevat muutamaksi päiväksi lapsuudenkotiin, asuvat jo muuten omillaan.

Vierailija
14/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä vein itse teininä kummille jonkun kukan tai suklaarasian, ei ne maksa kuin muutaman euron, jos ei mitään kehtaa olla antamatta. Mulla oli tosin yhteys vain yhteen kummiin. Lasten lahjat on aina suhteutettu siihen mitä on varaa ja miehen kanssa sovittiin jo nuorena, että ei osteta toisillemme lahjoja, niin säästyy rahat johonkin tarpeellisempaan kivaan. 

Vierailija
15/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoittaa:

Ei kuuluta kirkkoon, joten ei ole kummiongelmaa :). Mummeille sanoin jo vuosia sitten, etten osta enää aikuisille lahjoja, enkä myöskään itse halua saada yhtään lahjaa. Lapsille saa ostaa. Tämä on toiminut mainiosti. Kaikilla on jo kaikki tarvittava.  Jos välttämättä haluat ostaa jotain, niin joku pieni joulukukka? Näkyi olevan Prismassa pieniä hyasinttiasetelmia alle kympillä. Tai suklaarasia? Me ollaan ihan hyvätuloisia, eikä jouluun kyllä melkein 1000 eur mene, joten jos et ole provo, niin ehkä kannattaisi hetkeksi pysähtyä ja miettiä, että mihin se raha teillä menee?

Vierailija
16/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoittaa:

En ole provo, mutta on tässä vielä kaksi viikkoa jouluun ja sekin aika pitää elää. Ruokaan menee aika iso siivu noista rahoista vaikka syödään kotiruokaa ja edullisesti kasvispainotteisesti...

jouluna ei tehdä kinkkua.

Vierailija
17/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan osta aikuisille.

Meillä 4 lasta, rahaa 60e,eikä yhtään lahjaa ostettuna.

Hyvin riitää lapsilisät ja 700e palkka jouluun, vuokraan ja neljän lapsen lahjoihin.

Vierailija
18/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI muille lahjoja! Ei ne kummit edes halua mitään halvalla väkisin keksittyä, varsinkin jos tietää sen olevan lapsilta pois! Hyvänen aika.

Lapset tekee ajan kanssa kortit ja se riittää!

Jos vaivaa niin sanot että muistatte sitten kun on parempi tilanne!

Ei kenenkään aikuisen joulu ole sun lahjasta kiinni. Sillö lahjalla ei todnäk ole mitään merkitystä.

Vierailija
19/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin tänä vuonna ilmoittamaan läheisilleni, etten voi lahjoja hankkia rahan puutteen vuoksi, ja että älkää tekään mulle mitään hankkiko. No arvaa millaisia läheisiä mulla on? Sellaisia, jotka heti ilmoittivat, että heille ei mitään tarvitsekaan hankkia, ja että jos eivät nyt mulle mitään saa antaa (kielsin ehdottomasti), niin lapsille ainakin. Koska joulussa ei ole kyse vaihtokaupoista, vaan lähimmäisten ilahduttamisesta.

Ja koska en voi heille lahjoja ostaa, tein heille jokaiselle isot joulutähdet tapettien jämistä, jotka myös koristelin ja kävin ovelta ovelle viikonloppuna viemässä. Ilahtuivat niistä kovin, ja sanoivat, että eihän kaupasta ostettu ole ikinä niin hienoa, kuin itse tekemät mihin on käyttänyt aikaa ja vaivaa.

Ja omille lapsilleni olen saanut sivuun rahaa ylimääräistä säästettyä, joten heille on kummallekin pari lahjaa tiedossa - juuri ne lelut, mitä eniten ovat toivoneet.

Vierailija
20/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole rahaa, niin silloin ei ostella ylimääräisiä lahjoja, varsinkaan mummoille tai kummeille. Kuka mummo muka haluaisi lastenlasten näkevän nälkää, siksi että sä ostat mieluummin mummolle joulukukan kun lapsellesi ruokaa?

Järki käteen ja jotain priorisointia nyt. Eikä ne lapsetkaan välttämättä mitään ihmeellistä tarvitse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän