Voisiko joku auttaa hautajaiskutsun kanssa?
Haluamme ystävällisesti kutsussa kertoa, että olisi mukava jos vieraat toisivat ison kukkalaitteen sijaan yhden ruusun ja mahdollisen rahalahjoituksen voi halutessaan siirtää tilille xxx-xxxx.
Miten tämä laitetaan kutsuun ja oletteko itse törmänneet tällaiseen kutsuun / olleet järjestämässä hautajaisia, joissa on toimittu näin / olleet vieraana?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut hautajaisissa, joissa kukkien sijasta pyydettiin rahaa perheelle. Kuollut oli 38-vuotias, leski paria vuotta nuorempi ja heillä oli ja on kolme lasta. Kaikki veivät kuitenkin kukkia, sillä olisi jotenkin ollut hölmöä mennä arkulle ilman niitä tai jonkun yksinäinen ruusun kanssa. Yksittäisiä ruusuja vievät vähäpätöisemmät henkilöt, jotkut harrastetutut tai lapset. Kukkalaite vain kuuluu asiaan. Voihan sen lisäksi antaa sitä rahaa, mutta hölmöä leskeltä sanoa, mihin hautajaisvieraat rahansa laittavat.
Ei todellakaan pidä kerjätä rahaa leskelle tai jälkeenjääneille hautajaisissa ts kuolinilmoituksessa. Voi laittaa, että voit lahjoittaa jollekin hyväntekeväisyysjärjestölle, syöpäsäätiölle tms mutta ei missään nimessä perheelle tai yksityishenkilölle/ omaisille.
Näin talvella yhden kuolinilmoituksen jossa oli selkeä kerjäys ilm leskelle. Teki oikein pahaa katsoa sitä. Rahankerjuu pitää hoitaa muita reittejä jos sitä halutaan. Ja siihen pitää olla aina lupa poliisiviranomaiselta.
Jos vainaja on ollut varaton, hautajaisiin voi saada avustusta sossusta, seurakunnalta, joltain järjestöltä jossa edesmennyt on vaikuttanut. Moni ei tiedä, että ammattiyhdistys antaa hautausavustusta jos on ollut jäsen. Sitä pitää älytä hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni hautajaisissa toivottiin rahalahjoituksia kuolleen henkilön alle 5-vuotiaille lapsille. Mielestäni ihan ymmärrettävää.
Laset saa vanheman kuoltua eläkettä,erikseen puoliso lesken eläkettä.Jos ei rahaa hautajaisin,sitä haetaan sosuta harkinan varista toimentulotukea ja sen saa.1 ruusu on yleistynyt silloin kun vainaja tuhkataan. Hautusmailla ei säilöntä paikaa kukka sepeleille ei kukkavihoille. Menevät suoraa pio jätteisin siunauksen jälkeen.Ellei nitä itse kuskaa heti haudalle ?
Jos vainaja on työikäinen ja ollut työssä viime vuosina on leski ja lapset oikeutettu työnantajan ryhmähenkivakuutuskorvauksiin.
Kaikki eivät sitäkään osaa hakea. Vakuutussumma määräytyy iän mukaan ja mitä nuorempi sitä suurempi on korvaus. Puhutaan kuitenkin jopa kymppitonneista varsinkin jos menehtyy onnettomuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vähävarainen vainaja tai lähiomainen voi hakea hautajaisavustusta.
Tässä nyt tarkoitetaan kukkaseppeleisiin aiotun rahan lahjoittamista vaikka orpojen tuki ry:lle, ei tokikaan vainajan kuolinpesään.
Laset saa vanheman kuoltua eläkettä,erikseen puoliso lesken eläkettä.Jos ei rahaa hautajaisin,sitä haetaan sosuta harkinan varista toimentulotukea ja sen saa.1 ruusu on yleistynyt silloin kun vainaja tuhkataan. Hautusmailla ei säilöntä paikaa kukka sepeleille ei kukkavihoille. Menevät suoraa pio jätteisin siunauksen jälkeen.Ellei nitä itse kuskaa heti haudalle ?