Onko 60 000€ auto kallis?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En maksaisi autoveroa, vaan siirtäsin kirjat viroon. Hinnasta puolet pois.
Joopa joo. Autovero alkaa Suomessa olla jo hyvinkin kohtuullinen.
https://www.mercedes-benz.fi/passengercars/mercedes-benz-cars/car-confi…
Esimerkiksi tässä noin 60.000 euron autossa on autoveron osuus 1906 euroa.
Höpö höpö, ei päde kuin osaan autoista veron osalta, mutta myyntihinta (lue: kate) on silti runsaasti korkeampi Suomessa kuin monissa muissa maissa. Suomessa on verottomatkin hinnat tapissa.
Puhumattakaan esim. normi bensiiniautojen hinnoista ja varsinkin uuden karheiden käytettyjen hinnoissa.
Suomessa on uusien autojen tuontikartelli ja se näkyy hinnoissa; iso osa eurooppalaisista saa ostaa uudenkin mistä maasta tahansa, koska ei ole autoveroa.
Jos pystyt ajamaan autolla n. 6 vuotta ilman merkittäviä huoltokuluja, niin ei ole kallis. Jos joudut syystä tai toiesta myymään auton kolmen vuoden sisään, niin silloin se on tosi kallis.
Kyse ei ole siitä, ettei olisi varaa. Voisin ostaa tuon hintaisen auton vaikka käteisellä ilman osamaksukuluja.
Teenkö silti niin? En todellakaan. Mielummin pistän vaikka sijoitusasuntoon.
Meidän asuntoauto maksoi 93000 euroa, ostimme uutena viime keväänä.
Käyttöauto on tosin vain 30000 euron Skoda.
On se minulle ainakin kallis. Herlinin Antille ei.
Itse ajelen tonnin tila-autolla n. 30000 km/vuosi ja hyvin pyyhkii.
Ei siinä ole adaptiivisia vakkareita, mutta seurailen välillä liikennettä ja yritän olla törmäämättä edellä meneviin.
Joku tykkää ajella kalliilla pelillä ja se hänelle suotakoon.
No onhan se enemmän kuin kaksi asuntoani yhteensä.
Juuri ostin 50 000 € hintaisen uuden auton itselleni maalle menoja varten. Meidän maapaikkaan on Hgistä 250 km matkaa, ja matka tehdään edestakaisin noin kerran viikossa. Tästä syystä ostin dieselin, muuten olisin ostanut bensahybridin, jos vain kaupungissa ajetaan. Hybridi olisi maksanut tuon 60 000 €, joten kyllä ihan harkinnassa oli.. Miehellä on jo sähköauto, eli hyvä että on erilaisia menopelejä eri tarpeisiin.
Jännä muuten, mulla ei ole ikinä ollut käytettynä ostettua autoa :) Ensimmäinen autoni oli Audi jonka isoisä osti mulle synttärilahjaksi :)
Suomessa on kallis kiitos älyttömän autoveron. Muualla ihan perusauto.
No olis se kallis ainakin mulle kun ajelen nyt 700e Primeralla, löytyy auto ilmastoinnit, abs:sät turvatyynyt ajotietokoneet eli kaikki tarpeellinen. Esp on mulle turha kun osaan ajaa ihan itse. Hyvin on tuo toiminut halpaa ku makkara on ajo kun muistaa ajoissa huoltaa ja ainakin joskus pestä ja vahata.
En kyllä käsitä mitä järkeä hassata tällä tiestöllä ha himosuolauksella yli 10000e
johonki auton rimpulaan. Lisäksi uudet Autot ovat täynnä hajoavaa elektroniikkaa pikkuturboineen, ei niin minkäänlaista järkeä!
on.
netto perheellämme 100 000€
kaksi autoa
arvot
6000€
13000€
On, aika turha olis käyttää 60000 euroa autoon kun 10000 hintainen ajais saman asian. Sillä säästyvällä 50000 eurolla ostaisin 15 hehtaaria metsää.
On, eikä siihen tarvita mitään mutuiluja.
Jos/Kun Suomessa keskimääräinen autokauppa on arvoltaan luokkaa 3000-4000 euroa ja mediaanibruttoansiotulo samoin luokkaa 3500 euroa kuukaudessa, kaikilla mittareilla 60t auto on kallis. Keskustelun voi päättää tähän, moi moi.
Mediaanibruttoansio oli 2019 3140€/kk.
Auto on käyttötavara. Ei sijoitus. Paitsi jotkut klassikkoautot mitkä ovat erinomaisia sijoituksia mutta se nyt on aivan eri asia.