Onko 60 000€ auto kallis?
Kommentit (55)
No ei pahasti. Tienaan tuon kuuskytätonnia käteen seittemässä vuodessa...
On se, jos siihen menee yhden vuoden tulot. Mitä järkeä? No onhan sillä Suomessa tosin vähän jäännösarvoa, kun kaikki tahtovat käytetyn.
Ei, mut ajan silti 40.000e autolla.
On liian kallis. Mulla on sairas vaimo ja olen itse työtön. Me olemme invastoineet "seiniin ja kattoon". Automme on n 4000 € arvoinen mutta silti toimii.
Pohdin ihan samaa. Rahat olis kyllä olemassa, mutta onhan se järjellä ajatellen ihan onneton diili tuhlata autoon. Eikä siinä, sijoituksia on ennestäänkin, mutta lisätuotto houkuttelisi myös. Nyt tuo raha vaan on ylimääräiseksi jäänyt, ja jotain sille pitää keksiä.
Muutama vuosi sitten työkaverini naureskeli 23 vuotta vanhalle autolleni. Sanoin sille, että aina voin myydä yhden yksiön ja ostaa Ferrarin. Tai pari ja ostaa Lamboghinin. Sen jälkeen autoista ei ole tarvinnut keskustella.
Mulla on pelkät pääomatulot tänä vuonna yli 200.000 euroa enkä todellakaan laittaisi tuollaista summaa autoon.
Autossa ei muuta kuin arvo alene eli se on yleensäkin surkea sijoitus. Toki joillekin se on tärkeä!
No herranen aika, on! Meidän viime auto maksoi 10 000 euroa, käytettynä ostettiin, ja sekin summa kirveli.
En maksaisi autoveroa, vaan siirtäsin kirjat viroon. Hinnasta puolet pois.
Onhan se, jos siis puhutaan uudesta autosta ja varsinkin dieselinä täysin järjetön investointi ja kyllä bensavehkeenäkin. Muutaman vuoden päästä et pääse polttomoottoriautostasi millään eroon. Silloin ei kannata omistaa muutamaa vuotta vanhaa kalliina hankittua autoa, koska sen arvo on van muutamia tuhansia.
Riittävän vanha ja haluttu auto taas pitää hintansa ja hyvässä lykyssä moninkertaistaa arvonsa. Meillä oli 70-luvulla volkkarin 21 ikkunainen junakeulabussi vuosimalli muistaakseni 1962. Maksettiin siitä silloin 5000 markkaa, eli alle 1000 euroa ja myytiin sitten aikanaan pois muutamallla sadalla eurolla. Nyt niistä pyydetään jopa yli 100 000 euroa.
On aivan järjettömän kallis autosta. 60000 euroa on jo sen verran suuri rahasumma että mieluummin käyttäisin rahat auton ostamisen sijasta asunnon laajentamiseen.
Tarve sanelee hankinnat. Jos on tarvetta autolle, jonka hinta kohoaa 60te tai vielä kalliimmaksi, niin silloin se ei ole kallis. Tai on, mutta sen maksaa, koska sen tarvii. En tiedä maksaisinko siinäkään tapauksessa niin paljoa autosta. Tuntuu hölmöltä ja yhtä hyvin voisi polttaa setelinippuja. Liisarin vois ottaa, ei jää omaksi tappioksi hinnanalenemat yms.
Vierailija kirjoitti:
En maksaisi autoveroa, vaan siirtäsin kirjat viroon. Hinnasta puolet pois.
Miten sinun kirjojesi siirto vaikuttaa autoverosi määrään? Siis jos aiot sillä autolla myös täällä ajaa?
No on! Just suunnittelen auton vaihtoa ja ihan max 15 000 saa kyllä maksaa. Vanha menee vaihdossa, siitä varmaan muutama tonni hyvitystä. Siltikin kirpaisee.
Juuri nyt ei kannata ostaa uusia autoja lainkaan, ei varsinkaan kalliimman pään autoja. Elämme murroskautta. Kohta ei polttomoottoriautoista pääse millään eroon ja nämä nyt myynnissä olevat ensimmäisen sukupolven sähköautot on vielä ylihintaisia ja muutaman vuoden päästä jo teknisesti niin vanhentuneita, ettei niistäkään juuri mitään vaihdossa saa.
Olis mulla varaa ostaa heti vaikka viisi tuon hintaista, mutta silti ajan 1500euron autolla.
Ois mulla siihen varaa vaan en osta siltikään.