Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesäloman kertyminen!?

Vierailija
22.04.2014 |

Voisiko joku ystävällinen jeesiä: työsuhteeni alkoi 6.5.2013 ja päättyi 1.4.2014. Kuinka paljon minulle kertyi tänä aikana vuosilomaa? Viime kesänä mulla oli lomaa kokonaista 1 palkallinen viikko.

Lisäksi, nyt kun 1.4. siirryin rekryfirmasta suoraan yrityksen listoille (eli jatkan samassa duunissa vakkarina), jatkuuko mulla tuo 2 päivää / kk loman kertyminen vielä seuraavankin vuoden? 

Ja kertyyko talvilomaa?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vastaa... osaan lukee joo mut oon tosi laiska ja aivan jäätävässä flunssassa joten en jaksa laskea :P 

Mietin just tota että kun nyt lomaa kertyy se 2pv kuussa (ja olen ollut täällä vuoden töissä mutta rekryfirman kautta), ja nyt sitten jatkan ihan itse yrityksen kirjoilla, kertyykö mulle tämä ns. toinenkin vuosi sen 2pv lomaa / kk, koska on mun eka vuoteni yritykseni kirjoilla? Näin mulle ohimennen mainittiin muiden työntekijöiden kautta.

Lisäksi mietin että miten toi talviloma määräytyy? Määräytyykö se siitä puolesta päivästä (2,5pv/kk), vai tuleeko se automaattisesti viikko per vuosi kun on ollut tietyn ajan sopimuksella?

Sori blondiuteni, olen tehnyt melkein 10 vuotta määräaikaisilla 6kk ja vuoden sopimuksilla töitä eikä ole ollut palkallista lomaa moneen vuoteen. Eli täysin unohtunut nämä lomanmääräytymiset jne. Eikä palkkakuitissakaan lue mitään kertyneistä lomapäivistä.

Osaan siis lukea, mutten millään jaksais. ;)

Vierailija
2/35 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle kertyi tuolla rekryfirmassa 11 x 2 päivää eli 22 päivää, josta nähtävästi olet käyttänyt siis 6 päivää jo viime kesänä? Eli he maksavat sulle ulos loma-ajan palkan 16 päivästä. Ja nyt kertymä alkoi uudelleen eli nyt tienaat sen 2 päivää tämän loman ansaintakauden ja sitten kun on vuosi kasassa, kertymä on 2,5 päivää ja sitten sinulla on 5 viikkoa palkallista lomaa, joista yksi pidetään talvella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 14:20"]

Lisäksi mietin että miten toi talviloma määräytyy? Määräytyykö se siitä puolesta päivästä (2,5pv/kk), vai tuleeko se automaattisesti viikko per vuosi kun on ollut tietyn ajan sopimuksella?

[/quote]

Kun on ollut sen yli vuoden töissä yhtäjaksoisesti ja vuoden kerryttänyt 2,5 päivää lomia, niin sitten saa sen täydet 30 päivää lomaa, joka on 4 + 1 viikko kesä- ja talvilomaa. Eli 24 päivää kesälomaa ja ylimenevät sitten talvilomaa.

Ja tuo ylläoleva koski niitä työsuhteita, joissa maksimiloma on 30 päivää ja joissa lauantait lasketaan työpäiviksi. Näihin on toki eri työehtosopimuksissa poikkeuksia.

Siitä en mene sanomaan, miten vuokrafirmasta firman palvelukseen siirtyvällä menee lomien kanssa kun ei ole kokemusta. Voisin tosin olettaa, että tienaaminen alkaa ns. alusta.

Vierailija
4/35 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut tapauksia, että vuokrafirmasta siirrytään ns. vanhana työntekijänä, jolloin lomat ja muut edut säilyy, mutta se on ihan sopimuksesta kiinni. Nyt äkkiä soitto firman palkanlaskentaan ja kysy sieltä!

Vierailija
5/35 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 14:32"]

On ollut tapauksia, että vuokrafirmasta siirrytään ns. vanhana työntekijänä, jolloin lomat ja muut edut säilyy, mutta se on ihan sopimuksesta kiinni. Nyt äkkiä soitto firman palkanlaskentaan ja kysy sieltä!

[/quote]

Ja tuonhan voinee tarkistaa omasta uudesta työsopimuksesta? Ainakin itsellä ulkoistuksen jälkeen uudessa työsopimuksessa luki työsuhteen alkamispäivänä se päivä, jolloin menin aiempaan työpaikkaani (siihen, joka ulkoisti). Varmasti näissä tapauksissa tehtäisiin työsopimus samalla tavalla.

Vierailija
6/35 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan tosiaan ei tarvitse kohdella sua "vanhana työntekijänä", vaan todennäköisesti sulla alkaa tuo laskenta alusta kun työnantaja vaihtuu. Jos haluavat olla oikein ystävällisiä niin toki firma saa sulle myöntää enemmänkin lomaa, mutta luultavammin ei.

Vierailija
7/35 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei lue työsopimuksessa mitään lomien kertymisistä (tai työterveyshuollosta vaikka sekin meillä on yksityisen kautta...).

Pitääpä pirautella palkkikseen ja kysellä heiltä. Pikkasen epäselvä tämä kuvio ja helpottais huomattavasti lomien sumplimista kun olisi tarkka päiväluku tiedossa.

t. ap

Vierailija
8/35 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis eihän sulla ole tälle kesälle lomia lainkaan, mitä siinä on siis sumplimista? Työsuhteesi on alkanut 1.4. jolloin vasta lähtee kertymään seuraavan kesän lomat. Katsopas palkkakuitistasi olisko sulle maksettu edellisellä työnantajalla kertyneet lomat ihan rahana.

Vierailija
9/35 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan mulle kertynyt vuodelta palkallista lomaa rekryfirmaan. MIksen voisi pitää niitä lomapäiviä, vaikka lomakorvaus onkin jo maksettu? Lomat on sovittu niin, että ne siirtyvät mun mukana eivätkö nollaannu. Nyt mä olen aivan sekaisin kyllä... 

Vierailija
10/35 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on sitten nimenomaan sopimuskysymys, eikä täällä palstalla nyt kukaan voi tietää mitä olette sopineet. Suoraan vuosilomalain mukaan sulla olis tasan nolla päivää.

Vierailija
11/35 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 15:44"]

onhan mulle kertynyt vuodelta palkallista lomaa rekryfirmaan. MIksen voisi pitää niitä lomapäiviä, vaikka lomakorvaus onkin jo maksettu? Lomat on sovittu niin, että ne siirtyvät mun mukana eivätkö nollaannu. Nyt mä olen aivan sekaisin kyllä... 

[/quote]

No mikä sun ongelma on? Olet käyttänyt viime kesänä etukäteen lomia eli tälle kesälle sulla on ne päivät vähemmän lomaa. Jos kerran oelt sopinut että loma siirtyy sun mukana niin ainut ongelmasi on siis että kertyykö jatkossa 2,5 päivää, niinkö? Sen voit tarkistaa sopimuksestasi/esimieheltäsi. Ja ei varsinaisesti ole mitään erillistä talvilomaa olemassa, ihan tuosta samasta kertymästä käytät osan kesällä ja osan talvella.

Vierailija
12/35 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä aloitat työsuhteen 1.4. 2014  Ja olet työsuhteessa vielä 31.3. 2015, niin sulle kertyy siltä ajalta lomaa 2,5 päivää kuukaudessa. Ja tuo ei riipu mitenkään aikaisemmista työsuhteista.

Vierailija
13/35 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 14:20"]

ap vastaa... osaan lukee joo mut oon tosi laiska ja aivan jäätävässä flunssassa joten en jaksa laskea :P 

Mietin just tota että kun nyt lomaa kertyy se 2pv kuussa (ja olen ollut täällä vuoden töissä mutta rekryfirman kautta), ja nyt sitten jatkan ihan itse yrityksen kirjoilla, kertyykö mulle tämä ns. toinenkin vuosi sen 2pv lomaa / kk, koska on mun eka vuoteni yritykseni kirjoilla? Näin mulle ohimennen mainittiin muiden työntekijöiden kautta.

Sori blondiuteni, olen tehnyt melkein 10 vuotta määräaikaisilla 6kk ja vuoden sopimuksilla töitä eikä ole ollut palkallista lomaa moneen vuoteen. Eli täysin unohtunut nämä lomanmääräytymiset jne. Eikä palkkakuitissakaan lue mitään kertyneistä lomapäivistä.

Osaan siis lukea, mutten millään jaksais. ;)

[/quote]

Miten niin ei ole ollut palkallista lomaa moneen vuoteen? Sulle on maksettu ne lomat rahana, et vain ole ollut lomalla.

Vierailija
14/35 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 14:13"]

Joka kk kertyy 2 päivää. Lomanmääräytymiskausi on 1.4. - 31.3., eli maaliskuun lopussa on kasassa seuraavan kesän lomat. Kun olet ollut vuoden ja yli töissä, lomaa tulee 2,5 päivää per kk.

[/quote]

Tämä on yleinen harhaluulo. Vuosilomalaki  sanoo selkeästi:

"Työntekijällä on oikeus saada lomaa kaksi ja puoli arkipäivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Jos työsuhde on lomanmääräytymisvuoden loppuun mennessä jatkunut yhdenjaksoisesti alle vuoden, työntekijällä on kuitenkin oikeus saada lomaa kaksi arkipäivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Loman pituutta laskettaessa päivän osa pyöristetään täyteen lomapäivään"

Joten jos menee töihin 31.3.2014, niin kerryttää vuosilomaa siltä lomanmääräystymisvuodelta 0 päivää, mutta koska lomanmääräytymisvuosi katkeaa juuri siinä kohdassa, niin täyden 2½ lomapäivän kerryttäminen alkaa samantien eikä vasta vuoden kuluttua. Tätä harva tietää.

Ei siis tarvitse olla töissä vuotta, jotta lomaa alkaisi kertyä 2½ päivää kuukautta kohti!

Vierailija
15/35 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin että normaalisti nimenomaan niin että kun siirryt vuokrafirmalta vakkariksi niin siirryt uutena työntekijänä, eli siis lomaa alkaa kertyä vain se kaksi päivää kuussa eikä 2,5. Vuokrafirma maksaa sinulle kertyneet lomat rahana. Itse ratkaisin tuon ongelman niin että uusi vakkarityösuhde alkoi kuukauden mittaisella palkattomalla lomalla.

Vierailija
16/35 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 18:54"]

Väittäisin että normaalisti nimenomaan niin että kun siirryt vuokrafirmalta vakkariksi niin siirryt uutena työntekijänä, eli siis lomaa alkaa kertyä vain se kaksi päivää kuussa eikä 2,5. Vuokrafirma maksaa sinulle kertyneet lomat rahana. Itse ratkaisin tuon ongelman niin että uusi vakkarityösuhde alkoi kuukauden mittaisella palkattomalla lomalla.

[/quote]Hitsi , mä yläpeukutin vahingossa :(

Vierailija
17/35 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 18:54"]

[/quote]Kyllä sitä lomaa alkaa heti kertyä 2,5 päivää kuukaudessa. Maaliskuun viimeinen päivä katsotaan, onko työsyhde kestänyt alle vai yli vuoden. Jos se on kestänyt alle vuoden, niin silloin vasta ne päivät muuttuu siihen 2 päivään kuukaudessa. Jos työsuhde on kestänyt vuoden (joka on, jos työsuhde alkaa 1.4.)  niin silloin saa heti sen 2,5 päivää/kk lomapäiviä.

Vierailija
18/35 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 18:48"]

Joka kk kertyy 2 päivää. Lomanmääräytymiskausi on 1.4. - 31.3., eli maaliskuun lopussa on kasassa seuraavan kesän lomat. Kun olet ollut vuoden ja yli töissä, lomaa tulee 2,5 päivää per kk.

[/quote]

"Työntekijällä on oikeus saada lomaa kaksi ja puoli arkipäivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Jos työsuhde on lomanmääräytymisvuoden loppuun mennessä jatkunut yhdenjaksoisesti alle vuoden, työntekijällä on kuitenkin oikeus saada lomaa kaksi arkipäivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Loman pituutta laskettaessa päivän osa pyöristetään täyteen lomapäivään"

Joten jos menee töihin 31.3.2014, niin kerryttää vuosilomaa siltä lomanmääräystymisvuodelta 0 päivää, mutta koska lomanmääräytymisvuosi katkeaa juuri siinä kohdassa, niin täyden 2½ lomapäivän kerryttäminen alkaa samantien eikä vasta vuoden kuluttua. Tätä harva tietää.

Ei siis tarvitse olla töissä vuotta, jotta lomaa alkaisi kertyä 2½ päivää kuukautta kohti!

[/quote]Ei se nyt ihan noinkaan mene. Lomien kertyminen kuitenkin katsotaan takautuvasti vasta siinä vaiheessa, kun on maaliskuun 31. päivä jolloin lomanmääräytymisvuosi loppuu. Jos siinä vaiheessa on vuosi täynnä, niin kaikilta edellisen lomanmääräytymisvuoden kuukausilta on kertynyt 2,5 päivää. Mutta jos on esim. lopettanut hommat ennen vuoden täyttymistä, ei ole kertynyt 2,5 vaan 2 päivää kuukautta kohden. Sikäli siis pitää ensin olla vuosi töissä ennen kuin voi sanoa että on kertynyt 2,5 päivää per kuukausi.

Vierailija
19/35 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ap sun lomat vois siirtyä tähän kesään, jos ne on sulle kuotenkin jo maksettu lomakorvauksena? Minäkin haluan tuollaisen diilin, jossa voisi sekä syödä kakun että säästää sen! 

Vierailija
20/35 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 19:20"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 18:48"]

[/quote]

[/quote]Ei se nyt ihan noinkaan mene. Lomien kertyminen kuitenkin katsotaan takautuvasti vasta siinä vaiheessa, kun on maaliskuun 31. päivä jolloin lomanmääräytymisvuosi loppuu. Jos siinä vaiheessa on vuosi täynnä, niin kaikilta edellisen lomanmääräytymisvuoden kuukausilta on kertynyt 2,5 päivää. Mutta jos on esim. lopettanut hommat ennen vuoden täyttymistä, ei ole kertynyt 2,5 vaan 2 päivää kuukautta kohden. Sikäli siis pitää ensin olla vuosi töissä ennen kuin voi sanoa että on kertynyt 2,5 päivää per kuukausi.

[/quote]Nyt sä sekoitat ton edellisen "alkaa kertyä" ja sun "on kertynyt". Eli ei tarvitse olla vuotta töissä, jotta 2,5 päivää alkaa kertyä. Pitää olla vuosi töissä, jotta se on kertynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi