Blogisi ei löydä lukijoita tästä syystä
Et kommentoi muiden blogeja.
Jos joku tulee blogiisi ja konmentoi/liittyy lukijaksi, tsekkaa aina, onko hänellä blogi. Jos on, kommentoi takaisin. Jos liittyy lukijaksi, liity takaisin.
Olen nyt kommentoinut n 50 aloittelijoiden blogia. Sellaisia, joissa ollut aiemmin jopa 0 kommenttia. Kukaan ei kommentoi takaisin. Miksi ihmeessä?
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 11:03"]
No huoh, tottakai kommentti kommentista, kohteliaisuuden nimissä. Aina voi jotain kommentoida. Ja aloittajan kanssa samaa mieltä noista nolla-kommentti -blogeista. Joskus yritän auttaa alkuun ja olla edes se ainoa kommentoija, mutta kun eivät ymmärrä niin eivät ymmärrä.
[/quote]
En koskaan lue kommentteja, joten mikä on pointtisi? Minulla siis ei ole omaa blogia vaan luen muiden juttuja, en koskaan niiden kommentteja, joita pidän lähinnä turhana kirjoittajan oman egon pönkityksenä.
[/quote]
No mutta eihän ne kommentit sitten sulle ole tarkoitettukaan, vaan blogin kirjoittajalle. Miksi sä lukisit muiden blogien kommentteja? Sitten bloggaaja vastaa häntä kommentoineille. Joskus siihen kommenttiin suoraan tai joskus vastavierailulla kommentoijan omaan blogiin.
[/quote]
Sivusta huomautan, että minä kyllä luen blogien kommenttiketjuja, jos AIHE on mielenkiintoinen tai sellainen, että se on herättänyt minussakin lisäkysymyksiä.
Kommentit, jotka on tarkoitettu bloggaajalle itselleen, ovat 99.9% nimenomaan sitä ihquttelua, egonpönkitystä ja vastavuoroista promoamista. Aito keskustelu taas on kiinnostavaa myös - tai ehkä jopa enemmänkin - lukijoille.
Eikö tuo nyt ole vähän outo asenne? Käytätte termiä "auttaa alkuun", ikäänkuin tekisitte jotain pyyteetöntä, vaikka odotattekin vastapalvelusta?
Kiinnostaako teitä niiden nollakommenttiblogien sisältö sitten oikeasti ollenkaan? Näistä jutuista nimittäin saa sellaisen kuvan, että kommentoitte "nollakommenttiblogeissa" juuri siksi, että oletatte bloggaajien olevan kiitollisia pienestäkin huomiosta ja rientävän kommentoimaan vastavuoroisesti teidänkin blogianne. Ajattelette, että se on win-win kaikille, ja suututte sitten, kun nollakommenttibloggaaja ei ole samaa mieltä/ei vaan tajua/ei tunne teidän keksimäänne etikettiä/ei jaksa/ei ehdi/ei ole kiinnostunut bloggaamisen sosiaalisesta puolesta/on sen verran aloittelija ettei ole edes tullut ajatelleeksi, että ihmiset kommentoivat vain promotakseen omia blogejaan...
Jos säännöllisiä kommentteja noin välttämättä haluaa, niin eikö olisi järkevää perustaa blogipiirejä, joihin kukin voi halutessaan liittyä? Sellaisia n. 10 jäsenen ryhmiä, jotka sitoutuvat kommentoimaan toistensa blogeissa.
Hyvä blogi saa lukijoita ilman aktiivista kommentointiakin. Parasta toki on asiaan osuva kommentointi, joka herättää lukijan kiinnostuksen käydä katsomassa myös kommentoijan blogia, mutta ihkuttelukommentit ovat täysin turhia.
Lukijamäärän kasvattamiseen on olemassa paljon muitakin keinoja kuin kommentointi, ja ykkösenä on yleisöä kiinnostava sisältö. Laatua ei tarvitse olla, kuten tiedetään ;)
Itse kirjoitan pientä blogia ulkomailta perheelleni ja ystävilleni. Pidän blogin julkisena, sillä usein esimerkiksi kohdemaataan googlettelevat matkailijat löytävät kirjoituksistani hyviä vinkkejä (päättelen siitä, millä hakusanoilla blogiini on päädytty). Naurattaa, kun aika-ajoin satunnaiset lifestyle-blogeja rustailevat pyrkyrit tulevat kommenttiboksiini heittämään "kivat maisemat siellä, tsekkaa mun blogi" -kommentteja. Kiitän kauniisti, mutta en todellakaan käy kommentoijan blogissa. Mä en tarvitse lukijoita enkä tuollaisia ihkutuskommentteja. Minulla ei ole tavoitteita joihin yrittäisin blogini avulla pyrkiä, vaan kirjoittelen omaksi ilokseni silloin kun siltä tuntuu, ja jos joku sitä haluaa lueskella, hän on vapaa tekemään niin, olematta velvollinen kommentoimaan kirjoituksiani. Kommentti kommentista, lukija lukijasta -jutut ei ole mun juttu.
Kerran kommentoin vahingossa nimelläni erään suositumman kirjoittajan blogia, ja "loukkaannuin", kun hän tuli samantien kommentoimaan omaa blogiani. Tuli sellainen olo, että hän pitää minua "pyrkyrinä", ja koki olevansa velvollinen kommentoimaan minulle.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 11:03"]
No huoh, tottakai kommentti kommentista, kohteliaisuuden nimissä. Aina voi jotain kommentoida. Ja aloittajan kanssa samaa mieltä noista nolla-kommentti -blogeista. Joskus yritän auttaa alkuun ja olla edes se ainoa kommentoija, mutta kun eivät ymmärrä niin eivät ymmärrä.
[/quote]
En koskaan lue kommentteja, joten mikä on pointtisi? Minulla siis ei ole omaa blogia vaan luen muiden juttuja, en koskaan niiden kommentteja, joita pidän lähinnä turhana kirjoittajan oman egon pönkityksenä.
[/quote]
No mutta eihän ne kommentit sitten sulle ole tarkoitettukaan, vaan blogin kirjoittajalle. Miksi sä lukisit muiden blogien kommentteja? Sitten bloggaaja vastaa häntä kommentoineille. Joskus siihen kommenttiin suoraan tai joskus vastavierailulla kommentoijan omaan blogiin.