Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä niiiiin vihaan ryhmätöitä

Vierailija
21.04.2014 |

Olen aikuisopiskelija, enkä voi tajuta miten aikuiset ihmiset ei voi hoitaa sitä mitä lupaa ajallaan. Päiviä myöhässä rävelletään jotain, missä ei oo järkeä selkeästi käytetty hitustakaan.  

No ei oo mun homma heitä kasvattaa. EI jaksa! Tulee tätä olemaan harvinaisen ala-arvoinen suoritus, mut paikkailen ite tentissä. Ainoa huoli on, ettei kukaan näisät idareista tuu työelämässä vastaan.

Miten kukaan voi sietää ryhmätöitä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 22:15"]

Opettajien laiskuutta. Ei tarvi opettaa, kun laittaa tekemään ryhmätöitä, joita muille esitellessä menee mukavasti monta tuntia.

[/quote]

Olen opettajana yläkoulussa. Valtion virallisessa opetussuunnitelmassa sanotaan, että oppilaiden täytyy saada tehdä yläkoulun aikana ryhmätöitä. Minä satun vihaamaan ryhmätöitä. Ensinnäkin perustunnit eivät riitä edes tärkeimpien asioiden opetteluun, toiseksi ryhmätöistä ei opita mitään, komanneksi ryhmätyöt venyvät ja venyvät, vaikka kuinka sanoisi, että aikaa on viisi tuntia eikä minuuttiakaan enempää. Pojat töhertävät tunnissa jotain valmiiksi, tytöt värittävät neljä tuntia otsikkoa. Koko ajan on helvetillinen mekkala niin, että migreeniä alkaa pukata. Nykyisin pidän kasiluokan keväällä viimeisellä viikolla ryhmätyön vapaavalintaisesta aiheesta ja istun luokassa kuulosuojaimet korvilla hampaita kiristellen.

Vierailija
2/22 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki on motivoituneita ja panostaa, niin ei haittaa vaikka joukossa olisi joku hitaampi, jolle asioita pitää selittää vähän enemmän.

Mut sit ku on yksikin vapaamatkustajalta haiskahtava, niin kaikki alkaa panostaa niin vähän kuin mahdollista, vähän niin kuin periaatteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 17:52"]

Opettajien laiskuutta. Ei tarvi opettaa, kun laittaa tekemään ryhmätöitä, joita muille esitellessä menee mukavasti monta tuntia.

[/quote]

Olen opettajana yläkoulussa. Valtion virallisessa opetussuunnitelmassa sanotaan, että oppilaiden täytyy saada tehdä yläkoulun aikana ryhmätöitä. Minä satun vihaamaan ryhmätöitä. Ensinnäkin perustunnit eivät riitä edes tärkeimpien asioiden opetteluun, toiseksi ryhmätöistä ei opita mitään, komanneksi ryhmätyöt venyvät ja venyvät, vaikka kuinka sanoisi, että aikaa on viisi tuntia eikä minuuttiakaan enempää. Pojat töhertävät tunnissa jotain valmiiksi, tytöt värittävät neljä tuntia otsikkoa. Koko ajan on helvetillinen mekkala niin, että migreeniä alkaa pukata. Nykyisin pidän kasiluokan keväällä viimeisellä viikolla ryhmätyön vapaavalintaisesta aiheesta ja istun luokassa kuulosuojaimet korvilla hampaita kiristellen.

[/quote]

Sukupuolien erot selvästi vaihtelevat. Omalla luokallani jaettiin neljän hengen ryhmiin. Pojilla yksi teki vuorollaan hommia ja muut katselivat toimettomana vierestä, tytöillä yksi haki tietoa aiheesta x, toinen aiheesta y, kolmas keräsi/piirsi kuvia ja neljäs väritti sitä otsikkoa.

Vierailija
4/22 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyviä ryhmätöitä ja hyvin toimivia ryhmiä, mutta Susan Cainin kirjassa Hiljaiset - introverttien manifesti on hauskasti käsitelty mm. tuota ryhmätyöideologiaa, jonka mukaan kaikenlaiset palaverit ja aivoriihet ja ryhmätyöt on nykymaailmassa päätetty tehokkaimmaksi työmuodoksi olivat ne sitä sitten tai eivät. Suurin osa maailman oikeasti uutta luovista keksinnöistä on syntynyt keksijän ihan omassa päässä kaikessa rauhassa, ja vaikka niistä sitten on usein hyödyllistä puhua muiden keksijöiden kanssa, on se itse luova työ ihan yhden pään sisällä tehtävää. Minusta sama pätee usein oppimiseen ihan kouluympäristössäkin. Ei kaikki sosiaaliselta kuulostavat jutut aina ole mielekkäitä, se on ihan tilannekohtaista. Luojan kiitos kävin opintoni silloin, kun ei ilmeisesti vielä ollut ihan niin paljon sosiaalisuushössötystä kuin nykyisin. Olen kyllä ihmisrakas ja pärjään ihmisten kanssa ihan hyvin, mutta on juttuja, jotka teen mieluiten ihan itse.

Vierailija
5/22 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Nimenomaan näin. Jonkin verran olen itsekin toiminut kouluttajana  ja voin ihan suoraan todeta, että jos on sellainen aihe josta tietää liian vähän itse tai ei vaan jaksa hankkia tarpeeksi materiaalia, niin on hirveä kiusaus keksiä muutamat ryhmätyöt, joiden parissa aika menee kuin siivillä ja aihe tulee käsiteltyä.

Itse en niistä myöskään kyllä kouluaikoina tykännyt yhtään. Olis kaikkein helpointa tehdä se työ yksin eikä joidenkin idioottien kanssa, jotka haluaa vetää siihen kaikkea ihan asiaankuulumatonta tai muuta nippelitietoa sekaan, jolloin siinä joko tulee A) Paska työ tai sitten B) Siihen kuluu aikaa ihan helvetisti, kun joutuu niiden vatipäiden kanssa vänkäämään.

Vierailija
6/22 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope muistelee:

Minulle lykättiin pedagogisten opintojen harjoittelussa pidettäväksi kaksoistunti aiheesta, josta en pitkällisen opiskelunkaan jälkeen ole ihan ottanut selvää. Tunnin ajankohta vielä juuri sille torstaille, kun keskiviikkona oli vuoden parhaat bileet. No, mitäkö tein? Painuin ennen bileitä lainaamaan kirjastosta 5 eri kustantajan oppikirjaa, joissa oli aihetta käsittelevä kappale. Tunnilla jaoin ryhmät jollain oikein hienolta kuulostavalla ryhmäytymiskeinolla ja sitten ryhmät tekemään samasta aiheesta eri lähteiden perusteella muistiinpanot kalvolle. Toisella tunnilla käytiin muistiinpanot läpi ja koitin krapulassa jaksaa hymyillä ja kehua oppilaita hyvästä työstä. Sain harjoittelua ohjaavalta opettajalta ylistäviä kommentteja loistavasti rakennetusta tuntikokonaisuudesta - ja oikeasti menin juuri siitä mistä aita on matalin!

Vierailija
7/22 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, inhosin kans ryhmätöitä opiskellessani. Aina piti tehdä kompromisseja. Joku ei tehnyt mitään. Jollekulle ei ikinä sopinut mikään. Vieläkin verenpaine nousee sitä ajatellessa. 

Vierailija
8/22 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 21:38"]

Niissä ei ole ideana saada mahdollisimman hyvää jälkeä vaan opetella tekemään töitä toisten ja toisenlaisten ihmisten kanssa yhteistyössä. Niissä ei opetella asiatietoutta vaan sosiaalisuutta ja erilaisten ihmisten sietämistä.

[/quote]

No eikö sit ole vähän ristiriitaista, että parhaan arvosanan saa, jos uhkaillen ja kiristäen saa kaikki lusmut hoitamaan sen hommansa kunnolla?

Vakavasti puhuen, sosiaaliset taidot on pitkälti sisäsyntyisiä, ja suurin osa on jo ottanut ne huomioon alaa valitessaan. Siksi ryhmätöiden teettäminen on aikuisen ihmisen kyykyttämistä ja infantilisointia.

Itse hain aina erivapauden tehdä työni yksin ja sen myös sain. Pitäkää puolenne!

Vierailija
9/22 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää se, että toisten lusmuilu näkyy omassa arvosanassa.

Vierailija
10/22 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä ei ole ideana saada mahdollisimman hyvää jälkeä vaan opetella tekemään töitä toisten ja toisenlaisten ihmisten kanssa yhteistyössä. Niissä ei opetella asiatietoutta vaan sosiaalisuutta ja erilaisten ihmisten sietämistä.

Vierailija
11/22 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 21:32"]

Mua ärsyttää se, että toisten lusmuilu näkyy omassa arvosanassa.

[/quote]

No ärsyttää toki sekin. Jos oikeesti olis merkittävä osa loppuarvosanaa, niin olis kai pitäny vahtia ku lapsia. Soitella joka päivä perään tms. En lähe sellaseen.

Miten tämmöset lusmut työnsä hoitaa?

-ap

Vierailija
12/22 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eikö jokaisen kuitenki tarttis pitää itse tekemänsä lupaukset? Eikö se nyt pitäisi olla ihan itsestään selvää?

Vierailija
13/22 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 = ap

Lisäsisin vielä, että kaikki siis olemme jo ihan oikeita töitä tehneitä ihmisiä. Ettei tässä kukaan ihan =:sta ole uutta opettelemassa.

- ap

Vierailija
14/22 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin inhosin ryhmätöitä, juuri siitä syystä, että on tilivelvollinen muille, ei voi tehdä omaan tahtiin, kun on muita, joiden kanssa sovittu aikataulu jne.

Vierailija
15/22 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan. Mä tykkäisin oppia jotakin, mutta ryhmätöistä ei opi mitään, ei edes sosiaalisuutta.

Vierailija
16/22 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Entäs jos olen sietänyt erilaisia ihmisiä jne muita hienouksia, ja sen takia sitten muutama tärkeä kurssi on ala-arvoiseksi arvosteltu? Varsinkin kun syy on esimerkiksi henkilön, joka ei krapulapäissään saanut osuuttaan valmiiksi ajoissa. Kaunis utopia, ei siinä mitään..

Vierailija
17/22 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 21:55"]

[/quote]

Entäs jos olen sietänyt erilaisia ihmisiä jne muita hienouksia, ja sen takia sitten muutama tärkeä kurssi on ala-arvoiseksi arvosteltu? Varsinkin kun syy on esimerkiksi henkilön, joka ei krapulapäissään saanut osuuttaan valmiiksi ajoissa. Kaunis utopia, ei siinä mitään..

[/quote]

Sitten otat yhteyttä ohjaajaan ja kerrot asianlaidan. Osoitat oman osuutesi, joka on täydellinen, ja vaadit saada korjauksen hylättyyn arvosanaan.

Vierailija
18/22 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän se on työelämässäkin, eli toiset kantaa vastuun ja toiset lusmuaa tai vähintäänkin odottelee jatkuvasti ohjeita, jotta saavat mitään aikaan. Näitä erilaisia tyylejä ja niiden sietämistä noissa ryhmätöissäkin harjoitellaan.

Vierailija
19/22 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
20/22 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 22:10"]

Sitähän se on työelämässäkin, eli toiset kantaa vastuun ja toiset lusmuaa tai vähintäänkin odottelee jatkuvasti ohjeita, jotta saavat mitään aikaan. Näitä erilaisia tyylejä ja niiden sietämistä noissa ryhmätöissäkin harjoitellaan.

[/quote]

Työelämässä on kuitekin joku, jolla on vastuu tiimin tuloksesta ja valta pistää lusmuille jotain todellisia seurauksia.

On ihan fiksua olla ottamatta mistään opiskelujutusta itelleen elämäntehtävää. Mut jos meinaa hutasta hommansa 5 minsassa, niin eiks se ois olla sama tehä heti sillon viime maanataina?

- ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan