Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholin suurkulutus ja hyvä kunto

Vierailija
21.04.2014 |

Voiko sopia yhteen? Itse olen viimeisen vuoden käyttänyt alkoholia joka päivä ja suurkulutuksen rajat rikkoutuvat viikottain. Juon joka päivä 2-5 lasia viiniä ja aamuisin painelen kuntosalille, en ole töissä tällähetkellä vaan olen vuorotteluvapaalla. Juoksen noin 30min ja teen saliohjelman. Syön myös terveellisesti, paljon kasviksia ja vähän hiilareita, proteiinipainotteisesti. Olen hoikka ja hyväkuntoinen. Kukaan ulkopuolinen ei varmasti usko, että olen alkoholisti, vaikka sellainenhan minusta on tullut, koska joka päivä tarvitsen viinilasilliset. Humalassa olen harvoin, pullo viiniäkään ei juuri tunnu. Salilla siis käyn 3-5krt/vko. Mitä mietteitä?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 18:08"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 18:03"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 17:57"]

Palaan töihin muutaman kuukauden päästä, eikä pelota siellä pärjääminen, koen olevani hyvässä kunnossa myös psyykksiesti. Olen erittäin onnellinen elämässäni :)

ap

[/quote]

Entä miten muut sinut kokevat? Onko tullut palautetta perheeltä/työkavereilta/asiakkailta? Paljon katkenneita ihmissuhteita, riitaisia eroja, lähestymiskieltoa?

Kokemukseni mukaan alkoholisti saattaa voida hyvin pitkäänkin, ehkäpä koko elämänsä, mutta lähipiirissä moni kärsii. Toisaalta hän voi peittää alkoholilla esim. huonoa itsetuntoa, joka sitten alkon myötä kohoaa liiankin kanssa. Vakavasti persoonallisuudeltaan häiriintynyt ihminen ei yleensä pidä itseään sairaana.

[/quote]

en usko että lähipiiri kärsii, koska en ole oikeastaan koskaan humalassa.

ap

[/quote]

Hyvä niinkin, mutta oletin tässä, että syy juomiseesi on persoonallisuudessasi, joka taas voi aiheuttaa ongelmia muille(kin). Tietenkin tämä on kaikki pelkkää arvailua, mutta kyllä tuollainen vaativuus kehosi suhteen + pakonomainen alkon käyttö jotain viitteitä antaa.

Vierailija
42/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ap myöntää olevansa alkoholisti, koska tarvitsee päivittäiset annoksensa ja toisaalta kuulemma on erittäin onnellinen elämässään. Niinpä niin. Ehkä sinun pitää juoda vielä muutama vuosi, sitten alkaa tuntua jo latvaosastossakin ja myös fyysisessä kunnossa ja ulkonäössä. Viinalla saa aika kätevästi elämänsä perseelleen, se vaan ei tapahdu hetkessä. Joten kippistä vaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 jatkaa: Meillä Cooperin tuloksena oli, että alkoholia paljonkin kuluttavat olivat hyvässä fyysisessä kunnossa. Muutamat yltivät erinomaiseenkin tulokseen. Ennemminkin tässä tapauksessa ratkaisi liikuntaharjoittelun määrä ja laatu. Osallistujien ikäjakauma oli noin 30-40 vuotta.

Kerran oli mukana myös yhden kuusikymppinen isä, joka hänkin ylsi hyvään tulokseen ikä huomioon ottaen. Tosin hänen alkoholinkäytöstään en sen tarkemmin tiedä.

Tosin jokainen osallistuja harrasti sen verran liikuntaa, että kävimme myös puolimaratoneilla yhdessä.

Vierailija
44/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 17:40"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 17:35"]

No veikkaan että et ole järjettömän hyvässä kunnossa, ja aamuisiin kuntoiluusi liittyy suurempi sydänkohtauksen riski kuin muilla kuntoilijoilla. Kyllä esim 6 annosta vaikuttaa sinun elimistöösi ja seuraavaan pöivääsi, vaikka et humalaa siitä saisikaan aikaiseksi.

harvoin juon kuusi annosta, aloituksessa sanoin, että 2-5 lasia päivässä ja silloin kun menee 4-5 lasia en mene salille aamulla. Mutta viikottain siis yli 16 annosta, joka naisilla suurkulutuksen raja. Tiedän itsekin että olen muuttumassa alkoholistiksi, eikä elämäntapani ole hyvä, mutta en ole vielä ainakaan löytänyt motivaatiota lopettaa.

ap

[/quote]

Viittasin siihen, kun sanoit että viinipullokaan ei tunnu. Viinipullossa on 6 annosta.

Vierailija
45/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 18:16"]

Toisaalta ap myöntää olevansa alkoholisti, koska tarvitsee päivittäiset annoksensa ja toisaalta kuulemma on erittäin onnellinen elämässään. Niinpä niin. Ehkä sinun pitää juoda vielä muutama vuosi, sitten alkaa tuntua jo latvaosastossakin ja myös fyysisessä kunnossa ja ulkonäössä. Viinalla saa aika kätevästi elämänsä perseelleen, se vaan ei tapahdu hetkessä. Joten kippistä vaan!

[/quote]

Niin. Ne muut ihmiset haluavat ehdoin tahdoin saattaa alkoholista nauttivan ihmisen elämän perseelleen. Ihmettelen vain että miksi?

Vierailija
46/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 19:04"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 18:16"]

[/quote]

Niin. Ne muut ihmiset haluavat ehdoin tahdoin saattaa alkoholista nauttivan ihmisen elämän perseelleen. Ihmettelen vain että miksi?

[/quote]

Niin, alkoholistin tyypillinen ajatustapahan on se, kaikki muut haluaa saattaa hänen elämänsä perseelleen, alkoholi sitä ei tietenkään tee :D

Vierailija
47/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut tuleeko tärinöitä tai pelkotiloja jos olet yli 3 päivää juomatta? Alkoholisteilla se krapula ei tule heti ensimmäisenä eikä toisenakaan päivänä lopettamisesta, mutta kun se tulee se on kauhea.

Vierailija
48/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti juo aina johonkin tarpeeseen, kuten itsekin sanoit, on pakko. Itse sain kierteen poikki terapian avulla ja nyt olen ollut jo pidempään raittiina. Ei ole enää pakko, olen vapaa ja huomattavasti onnellisempi. Mulla ainakin uneen vaikutti sekä määrällisesti että laadullisesti, mieliala oli matalalla jatkuvasti ja terve ruokahalu kadoksissa. Join n. 1-2x viikko runsaasti.

Vierailija
49/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 19:24"]

Oletko kokeillut tuleeko tärinöitä tai pelkotiloja jos olet yli 3 päivää juomatta? Alkoholisteilla se krapula ei tule heti ensimmäisenä eikä toisenakaan päivänä lopettamisesta, mutta kun se tulee se on kauhea.

[/quote]

Ei se ihan noin mene. Vieroitusoireet (tässä ei siis ole kyse perinteisestä krapulasta) alkavat kun promillet menevät nollaan. Putken pituudesta ja nautituista määristä sitten riippuu, millaiset ne ovat ja kauanko kestävät. Ap:n määrät eivät ole niin isoja, että lopettamisesta aiheutuu vieroitusoireita. Unen laatu voi kärsiä muutaman päivän, mutta tärinöitä ja pelkotiloja ei varmasti tule.

Itse olen ollut jopa kolme viikkoa aamusta iltaan juovuksissa, toipuminen kesti varmaan nelisen päivää ja kamalaa oli. Nyttemmin en juo enää tippaakaan.

Vierailija
50/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Olin samassa jamassa kuin sinä vielä kolmisen kuukautta sitten. Olin vaan tissutellut päivittäin jo reilut kolme vuotta. Pelkkä viini ei enää riittänyt vaan piti olla väkevämpää kyytipojaksi. Kukaan ei varmasti arvannut. Hoidin kaikki velvoitteet, työt ja urheilin kuten sinä. Suunnittelin juomisen tarkkaan, mitä, minkä verran, mihin aikaan. Valtaosa sen jälkeen, kun muu perhe nukkui. Ja aamulla tikkana ylös.

Sit vaan yks ilta alkoi tökkiä. Pelkkä viinin haju ällötti. Olin toki tuntenut syyllisyyttä ja pelkoa esim. sairauksien suhteen. Mulla meni korkki kiinni luonnostaan ja ekan kuukauden aikana en ottanut mitään. Nyt voin ottaa viinin joskus, mutta huomaan että toinen lasillinen alkaa jo tuntua pahalta.

Olen laihtunut viitisen kiloa, paino nyt lähellä 50 kg. Suhteellisen pitkä kun olen painooni nähden, niin sitä ylimääräistä ei juuri huomannut. Mutta olihan se löllö olemassa. Nukun paremmin, kuumat aallot loppuivat ja se urheilukin sujuu paremmin. Ja ekstra bonuksena ei tarvitse suunnitella juomista. 

En sua syyllistä, sanonpahan vaan että tiedän missä menet.

Vierailija
51/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 jatkaa vielä. Mun juomisen laukaisi läheisen menetys. Ryyppäsin suruuni. Olin jo aikaisemminkin ottanut viinin pari iltaisin, mutta kuoleman jälkeen määrä kasvoi. En vaan kestänyt sitä surua selvänä.

Vierailija
52/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäsi et ole humalassa. Niinpä niin, niinhän ne alkkikset väittävät mutta uskopois toiset huomaavat sen kyllä. Mitä kauemmin juot sen enemmän elimistösi huutaa alkoholia.

Voi olla promillet eivät pääse edes laskemaan koska olet pöhnässä koko ajan. Krapula siirtyy ja siirtyy päivä päivältä eteenpäin. Se raja ettei alkoholi tuota sinulle mitään hyvää oloa enää lähestyy koko ajan. Olet kohta deekun tasolla ellet olet jo.

Vierailija
53/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, alkoholismi on ennen kaikkea psyykkinen sairaus, niin kuin kaikki riippuvuudet ovat. Katso huviksesi alkoholismin vaiheet -haulla, mitä löydät.

Voit varmaan vuosikausia jatkaa noin, olla hyväkuntoinen, jaksat urheilla, muut eivät huomaa juomistasi, itse vähättelet asiaa ja kiellät juomisen vaikutukset lähipiiriin (milloin juoppo nyt edes huomaa vaikutuksensa lähipiiriin, salli mun nauraa) mutta yksi asia on selvä: olet alkoholisti. Onnea valitsemallasi tiellä. Sääliksi käy perhettäsi.

Vierailija
54/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa tässä taas hysteerikot liikkeellä.

Voit olla sekä hyvässä kunnossa että alkoholisti. Voin uskoa, että pystyt hoitamaan koko muun elämän hyvin. Joku pari lasia viiniä on monissa muissa maissa ihan normaalia.

MUTTA mun mielestä ongelma on se, että sun on PAKKO saada. Itse koittaisin rentoutua/palkita itseäni yms. jollain muulla lailla. Mites jos aluksi kävisit vaikka iltaisin juoksemassa, ihan ulkona. Kävisit saunassa, katsoisit hyvän leffan ja napostelisit porkkanatikkuja. Toisin sanoen, keksisit jotain muuta. MUUTEN alkoholismi voi kehittyä pahemmaksi ja sitten viina viedä mukanaan. Silloin et voi koskaan juoda. Eikö ole kivempi ajatus, että voi ottaa silloin tällöin kuin se, ettei ollenkaan. Voi tietysti olla, että jossain vaiheessa alkaa itseä tökkiä ja sitten vaan lopetat luonnostaan.

Ja kunto tosiaan paranee huomattavasti, kun lopetat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi