Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholin suurkulutus ja hyvä kunto

Vierailija
21.04.2014 |

Voiko sopia yhteen? Itse olen viimeisen vuoden käyttänyt alkoholia joka päivä ja suurkulutuksen rajat rikkoutuvat viikottain. Juon joka päivä 2-5 lasia viiniä ja aamuisin painelen kuntosalille, en ole töissä tällähetkellä vaan olen vuorotteluvapaalla. Juoksen noin 30min ja teen saliohjelman. Syön myös terveellisesti, paljon kasviksia ja vähän hiilareita, proteiinipainotteisesti. Olen hoikka ja hyväkuntoinen. Kukaan ulkopuolinen ei varmasti usko, että olen alkoholisti, vaikka sellainenhan minusta on tullut, koska joka päivä tarvitsen viinilasilliset. Humalassa olen harvoin, pullo viiniäkään ei juuri tunnu. Salilla siis käyn 3-5krt/vko. Mitä mietteitä?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 17:37"]

Sisäelimet voipi olla aika rikki, entäpä syöpäriski?

Moni kakku päältä kaunis.

[/quote]

syöpää jos rupeaa pelkäämään saa pelätä kaikkea. En muuten tupakoi.

ap

Vierailija
22/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi lisää naisilla rintasyövän riskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoonhan vaikuttaa monia asia ja jos kaikki muut asiat ovat kunnossa, niin ei se yksi huonosti oleva asia ei vaikuta niin paljon. Lisäksi olet varmaan vielä melko nuori joten maksasi toimii vielä.

Vierailija
24/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin jo aikaisemmin, että ikää 45v.

ap

Vierailija
25/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 17:48"]

Kuntoonhan vaikuttaa monia asia ja jos kaikki muut asiat ovat kunnossa, niin ei se yksi huonosti oleva asia ei vaikuta niin paljon. Lisäksi olet varmaan vielä melko nuori joten maksasi toimii vielä.

[/quote]

Itsekin olin huolissani kunnostani ja tutkitutin maksa-arvot, verenpaineen ja verensokerin. Kunnossa olivat. Olen reilusti ylipainoinen mutta kun en käytä alkoholia enkä tupakoi, eikä ole sukurasitustakaan. Toki 50-60v voi alkaa tulla ongelmia.

Vierailija
26/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 17:50"]

Laitoin jo aikaisemmin, että ikää 45v.

ap

[/quote]

45v ei kai ole vielä vanha.

Vierailija
27/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 16:19"]

Voiko sopia yhteen? Itse olen viimeisen vuoden käyttänyt alkoholia joka päivä ja suurkulutuksen rajat rikkoutuvat viikottain. Juon joka päivä 2-5 lasia viiniä ja aamuisin painelen kuntosalille, en ole töissä tällähetkellä vaan olen vuorotteluvapaalla. Juoksen noin 30min ja teen saliohjelman. Syön myös terveellisesti, paljon kasviksia ja vähän hiilareita, proteiinipainotteisesti. Olen hoikka ja hyväkuntoinen. Kukaan ulkopuolinen ei varmasti usko, että olen alkoholisti, vaikka sellainenhan minusta on tullut, koska joka päivä tarvitsen viinilasilliset. Humalassa olen harvoin, pullo viiniäkään ei juuri tunnu. Salilla siis käyn 3-5krt/vko. Mitä mietteitä?

[/quote]

Entäs psyykkinen kunto? Onko tarkoitus mennä takaisin töihin? Ei ole tarkoitus loukata, vaan herättää huomaamaan, ettei se fyysinen kunto yksinään oikein mihinkään riitä :(.

Vierailija
28/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 17:42"]

[/quote]

ap

[/quote]

Viina altistaa yhtä lailla syövälle kuin tupakka, tätä vaan eivät viinintissuttelijat halua tajuta. Riskinä on haimasyöpä ja vatsasyöpä nyt ensimmäisinä. Minä tunsin 4 suurkuluttajaa, jotka näihin kuolivat 50-60 vuotiaina. Aivan hyväkuntoisia olivat hekin, työelämässä ja asiat näennäiseti OK. Lisäksi rasitat maksaasi ja haimaa jatkuvasti, ja viimeksi mainitusta voi seurata diabetes. Naisen maksa sitäpaitsi saa alkoholivaurioita huomattavasti miehiä nopeammin. Ei terveellinen ruokavaliosi sitä kompensoi.

Mietin, mihin oikein tällä aloituksellasi pyrit? Haetko jonkinlaista hyväksyntää juomatavoillesi vai mitä?

Vierailija
29/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaan töihin muutaman kuukauden päästä, eikä pelota siellä pärjääminen, koen olevani hyvässä kunnossa myös psyykksiesti. Olen erittäin onnellinen elämässäni :)

ap

Vierailija
30/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit mitata kuntoasi juuri Cooperin avulla. Meillä kaveriporukalla käytiin joskus läheisellä urheilukentällä Cooper juoksemassa. Ikään suhteutettuja Cooperin testin tulostaulukoita löytyy netistä.

Vierailija
31/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä keskustelusta tulee ihan hillitön halu juoda.

SYÖPÄ!!!!!

Vierailija
32/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 17:57"]

Palaan töihin muutaman kuukauden päästä, eikä pelota siellä pärjääminen, koen olevani hyvässä kunnossa myös psyykksiesti. Olen erittäin onnellinen elämässäni :)

ap

[/quote]

Entä miten muut sinut kokevat? Onko tullut palautetta perheeltä/työkavereilta/asiakkailta? Paljon katkenneita ihmissuhteita, riitaisia eroja, lähestymiskieltoa?

Kokemukseni mukaan alkoholisti saattaa voida hyvin pitkäänkin, ehkäpä koko elämänsä, mutta lähipiirissä moni kärsii. Toisaalta hän voi peittää alkoholilla esim. huonoa itsetuntoa, joka sitten alkon myötä kohoaa liiankin kanssa. Vakavasti persoonallisuudeltaan häiriintynyt ihminen ei yleensä pidä itseään sairaana.

Vierailija
33/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 17:42"]

[/quote]

ap

[/quote]

Viina altistaa yhtä lailla syövälle kuin tupakka, tätä vaan eivät viinintissuttelijat halua tajuta. Riskinä on haimasyöpä ja vatsasyöpä nyt ensimmäisinä. Minä tunsin 4 suurkuluttajaa, jotka näihin kuolivat 50-60 vuotiaina. Aivan hyväkuntoisia olivat hekin, työelämässä ja asiat näennäiseti OK. Lisäksi rasitat maksaasi ja haimaa jatkuvasti, ja viimeksi mainitusta voi seurata diabetes. Naisen maksa sitäpaitsi saa alkoholivaurioita huomattavasti miehiä nopeammin. Ei terveellinen ruokavaliosi sitä kompensoi.

Mietin, mihin oikein tällä aloituksellasi pyrit? Haetko jonkinlaista hyväksyntää juomatavoillesi vai mitä?

[/quote]

halusin vain kuulla mielipiteitä. Toki tiesin,että elämäntapani tuomitaan ja kuten sanoin en itsekään ole siitä ylpeä, mutta en vain ole löytänyt motivaatiota lopettaa. En osaa olla ilman noita viinilasillisia, olen siis alkoholisti Ja tiedostan sen. Kuinka monena aamuna olen päättänyt että tänään en juo yhtään ja taas huomaan illalla istuvani viinilasi edessäni. :( toistaiseksi ainakin olen siis vielä hyvässä kunnossa ja elintapa ei näy ulospäin, mutta tiedostan itsekin että näin ei voi kauaa jatkua. Toisaalta halusin saada mielipiteitä, kuinka nopeesti tässä rupsahdutaan ja kuinka nopeesti alkaa näkymään ulospäin. Tiedän alkoholin riskit teorian tasolla.

ap

Vierailija
34/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 18:03"]

ap

[/quote]

Entä miten muut sinut kokevat? Onko tullut palautetta perheeltä/työkavereilta/asiakkailta? Paljon katkenneita ihmissuhteita, riitaisia eroja, lähestymiskieltoa?

Kokemukseni mukaan alkoholisti saattaa voida hyvin pitkäänkin, ehkäpä koko elämänsä, mutta lähipiirissä moni kärsii. Toisaalta hän voi peittää alkoholilla esim. huonoa itsetuntoa, joka sitten alkon myötä kohoaa liiankin kanssa. Vakavasti persoonallisuudeltaan häiriintynyt ihminen ei yleensä pidä itseään sairaana.

[/quote]

Sinun kannattaisi testata psyykeäsi ja olla tietoisesti ilman alkoa esim. 3 kk. Alussa toki pitää olla varovainen, jos juominen ollut rankkaa. Selvänä ei välttämättä ole yhtä kivaa, mutta miksi pitäisikään? Ei fyysinen harjoituskaan aina kivaa ole, vai mitä?

30

Vierailija
35/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]

[/quote]

en usko että lähipiiri kärsii, koska en ole oikeastaan koskaan humalassa.

ap

Vierailija
36/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minulla oli opiskeluaikana ihan sama tilanne ja ai että olin ylpeä itsestäni! Muut vain nukkuivat aina humalaansa niin minä kipitin lenkille ja salille joka päivä vaikka monta kertaa viikossa olin ympäripäissäni. Olin jopa omasta mielestäni hyvässä kunnossa! Kunnes koitti se päivä, että putki meni "vähän" pitkäksi ja olin vähällä kuolla yliannostukseen. Sairaalassa maatessa ajattelin, että nyt on pari viikkoa mennyt vähän turhan lujaa sillä pidin vielä silloinkin itseäni kohtuukäyttäjänä. Nyt vuosia myöhemmin tiedän, että liian lujaa oli parin viikon sijasta mennyt pari vuotta.

Kun juo jatkuvasti, vaikutuksia ei huomaa. Nyt jälkeenpäin olen ihan hölmistynyt, että miten saatoin kuvitella olevani alkkiksena hyvässä kunnossa. Kaikki tulokset ja olo paranivat ihan mielettömästi, vaikken mikään suoristusurheilija olekaan. Alkoholi turruttaa ja vieroittaa kehon signaaleista. Humala on myrkytystila ja krapula vieroitusoire eikä niiden kanssa saa repiä kehoaan salille, se on melkein sama kuin urheilisi kuumeessa. Eli sanoisin, että voit olla ihan ok kunnossa (ainakin paremmassa kuin joka joka painaa 250 kiloa) mutta luulet vain olevasi hyvässä kunnossa. Lopeta juominen kun vielä voit. Aito onni ja hyvä mieli odottavat viinan takana.

Vierailija
37/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 18:06"]

ap

[/quote]

[/quote]

Sinun kannattaisi testata psyykeäsi ja olla tietoisesti ilman alkoa esim. 3 kk. Alussa toki pitää olla varovainen, jos juominen ollut rankkaa. Selvänä ei välttämättä ole yhtä kivaa, mutta miksi pitäisikään? Ei fyysinen harjoituskaan aina kivaa ole, vai mitä?

30

[/quote]

juominen ei ole ollut rankkaa, vaan 2-5 lasillista päivässä.

ap

Vierailija
38/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cooper ei ole hyvä kestävyyskunnon mittari. Se mittaa ainoastaan vauhti/maksimikestävyyttä (juoksijasta riippuen). Hyvä coopertulos ei takaa että saisi edes puolimaratonia juostua eikä todellakaan hyvää aikaa. Pitkiä matkoja klpo aikoihin juokseva ei välttämättä juokse kovin kummoista aikaa cooperissa.[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 17:14"]

No, 30 min voi juosta monella tavalla ja salillakin näkee monentasoista treeniä ja treenaajaa. Muutaman toiston jaksaa vääntää sisulla huonokuntoisempi, mutta kestävyys urheilu on taas ihan toinen juttu. Paljonko ap esimerkiksi juoksee Cooperin testissä?

Itse 25 v nainen ja  juoksen 3000 m (+/- 50 m riippuen päivästä). Alkoholia olen tämän vuoden puolella juonut 3 kertaa, 2-3 annosta kerta.

[/quote]

Vierailija
39/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelet vähän niin kuin tupakoitsijat että ovat muuten hyvässä kunnossa ja heidän polttaminen ei vaikuta mihinkään.

Ulkopuolinen huomaa kuitenkin möreän äänen, ihon kuivumisen ja huonon kunnon yms.

Sitten ku sulla alkaa joku paikka paukkua niin se paukkuu todennäköisesti kunnolla.

Oletko katsellut vaikka ihoasia tai silmiäsi miten alkon käyttö näkyy niissä?

Pikkasen tuppaa ärsyttämään tällaiset ongelmakäyttäjät ketkä omasta mielestä ovat ok ja luulevat että kukaan ei tiedä. Moni ympärilläsi tietää ja mahdollisesti kärsiikin. Eivät tule sanomaan.

Vierailija
40/54 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla niin, että riippuvuutesi kuitenkin häiritsee sinua? Ehkä se ainakin hieman nakertaa takaraivossa silloin tällöin, ja todellakin, ehkä sitä on hyvä miettiä. Haluatko olla riippuvainen alkoholista? Etkö olisi ilman riippuvuutta vapaampi ja voimakkaampi ihminen? Niin kauan kuin olet riippuvainen jostain, tuo asia määrittää sinun rajasi ja heikkoutesi. Eikö tuntuisi vapauttavalta juoda vaikkapa lasillinen silloin tällöin, kun on aihetta juhlaan tai kun vain tekee sitä mieli muttei niin, että juominen on jokspäiväistä? Eikö tuntuisi vapauttavalta olla vahva, itsenäinen, riippumaton?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi