Miksi itsenäisyyspäivänä muistellaan väärää sotaa?
Suomi itsenäistyi 06.12.1917 ja sitä seurasi ns, vapaussota, joka kesti 28.01.1918 - 16.05.1918 välisen ajan. Siinä vaiheessa kun talvisota syttyi 30.11.1939, Suomi oli ollut itsenäisenä jo 22 vuotta.
https://vapaussota.com/
Esimerkiksi "Tuntematon sotilas" romaanissa ja elokuvissa tapahtumat sijoittuvat Suomen jatkosodan aikaan 1941-1944 eikä siihen ajanjaksoon kun Suomi varsinaisesti itsenäistyi. Stalin aatetovereineen yritti toki tehdä lopun itsenäisyydestä ja muuttaa maamme neuvostotasavallaksi Baltian maiden malliin.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se oli vapaussota. Punaisten puolella olevia taitaa hävettää, koska mehän olisimme osa Putinin valtakuntaa ja puhuisimme venäjää virallisenä kielenämme, jos punaiset olisivat voittaneet vapaussodan. Olen ylpeä suojeluskuntalaisista esi-isistäni, jotka pelastivat Suomen.
Miksi sitä pitäisi hävetä. Parempaa tulevaisuutta punaiset olivat hakemassa. Kyllä siellä vastapuolella mielestäni on yhtä paljon ellei enemmän hävettävää esim. laittomissa oikeudenkäynneissä ja tuhansien tapattamisen nälkään ja tauteihin. Lisäksi yrittivät tehdä Suomesta myöhemmin Saksan kaltaista diktatuuria.
Kyseenalaisia motiiveja käydä sisällissotaa oli kummallakin puolen joten olisko aika unohtaa kummakin puolen syyttely.
Kuten punikkeihin pakkovärvätty isovaari kuulemma sanoi: punaiset pilasivat työmiehen asian moneksi vuodeksi kun typeryyttään lähtivät agitaattorien mukaan. Katkeraksi kävi omiaan kohtaamaan, kännispäissään örisi "minun jälkeeni tässä suvussa ei pidä viiteen sukupolveen vehtaaman minkäänlaisten polseviikkien, menseviikkien ja sen sortin sosialistien kanssa, ne on huonoksi työmiehen asialle". Nautin erittäin mielelläni tuosta kirouksesta. Meinasipa se isovaari joutua seinääkin vasten mutta paikallinen isolahtaririistäjä meni henkilökohtaisesti takuuseen siitä, että ahkera työmies oli huijattu tai pakotettu mukaan eikä pidä missään nimessä ampua.
Jos punaiset olisivat voittaneet, todennäköisesti olisimme yhteiskunnallisessa kehityksessä Ukrainan tasolla, eli opettelemassa demokratian alkeita ja rimpuilemassa irti venäläistyylisestä epärehellisyyteen nojaavasta kulttuurista.
Hmm... outoa ettei teidän sankarillanne Mannerheimilla ollut mitään venäläistä kulttuuria vastaan.
Hänhän yritti päinvastoin pelastaa Venäjän.
Opportunistina loikkasi varsinaiseen Suomeen vasta kun valkoisten tappio näytti väistämättömältä Venäjällä.
Älä aseta virkaheittoa homahtavaa kenraalia minun sankarikseni. Hän ei ole ollut mitään sellaista minulle koskaan, vain kapteeni Törni ja evl Ehrnrooth ovat sellaisia - miehiä jotka eivät olleet paraatikeekoilijoita vaan olivat valmiita hyvinkin likaiseen/raakaan toimintaan hoitaakseen homman mistä olivat vastuussa.
Minulla oli joskus kauan sitten kunnia vaihtaa muutama sana kenraali Ehrnroothin kanssa - siinä tuore salmiakkiluutnantti ei ollutkaan kovin suuri sotaherra vaikka hetkeä aikaisemmin luuli sellaiseksi muuttuneensa.
Ilman talvi- ja jatkosotaa meillä ei olisi ollut vuoden 1945 jälkeen itsenäisyyttä juhlittavana. Eikö sinun historiantunneilla kerrottu mitään Viron, Latvian ja Liettuan itsenäisyydestä? Kiitos suomalaisten sotilaitten, Helsingin kaduilta ei lähetetty satunnaisesti valittuja "isänmaan pettureita" Siperian kaivoksiin niin kuin Tallinnasta ja monista muista paikoista.
Vierailija kirjoitti:
Ilman talvi- ja jatkosotaa meillä ei olisi ollut vuoden 1945 jälkeen itsenäisyyttä juhlittavana. Eikö sinun historiantunneilla kerrottu mitään Viron, Latvian ja Liettuan itsenäisyydestä? Kiitos suomalaisten sotilaitten, Helsingin kaduilta ei lähetetty satunnaisesti valittuja "isänmaan pettureita" Siperian kaivoksiin niin kuin Tallinnasta ja monista muista paikoista.
Lapin sota pelasti Suomen itsenäisyyden!
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se oli vapaussota. Punaisten puolella olevia taitaa hävettää, koska mehän olisimme osa Putinin valtakuntaa ja puhuisimme venäjää virallisenä kielenämme, jos punaiset olisivat voittaneet vapaussodan. Olen ylpeä suojeluskuntalaisista esi-isistäni, jotka pelastivat Suomen.
Suurin syy ylpeyteen oli niillä, jotka pysyivät erossa tuosta rettelöstä. Omassa suvussani oli sekä talollisia että työläisiä, ja olen kyllä todella ylpeä siitä, etteivät lähteneet veljiä tai serkkuja tai naapureita hävittämään. Kaikilla ei valinnanmahdollisuutta ollut, mutta osalla oli.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ollut vapaussota vaan sisällissota. Sen jatkuva muisteleminen ei todellakaan palvelisi kansan yhtenäisyyttä. Häviön loputon hierominen punaisten naamaan olisi voinut jopa johtaa uuteen sisällissotaan.
Sodassa ei ollut sitä paitsi yksiselitteisesti kyse neuvostomyönteisyydestä vaan myös maassamme vallinneesta räikeästä epätasa-arvosta. Esimerkiksi torppareiden kohtelu oli usein törkeää. Punakapina oli köyhän kansan reaktio siihen.
Suomessa olleet venäläiset joukot riisuttiin aseista valkoisten toimesta tuon sodan yhteydessä. Samalla punaiset kaappasivat vallan Helsingissä ja muualla Etelä-Suomessa. Punaisten ja venäläisten joukkojen välillä oli yhteistoimintaa etenkin Viipurin suunnalla.
Suomen itsenäistymisen aikoihin olimme tosiaan enemmän osa "Venäjä-peliä". Molemmissa valkoiset ja punaiset ottivat mittaa toisistaan. Venäjän punaisilla oli myös selkeät yhteydet tännepäin, joskaan valkoisilla ei tainnut olla.
Suomessa valkoiset voittivat ja Venäjällä punaiset. Seuraukset olivat kauaskantoiset.