17v tuli kaverilta kotiin ja haisi vanhalta viinalta ja oksennukselta
Että sellainen yökyläreissu. Taisi olla valetta pojan puheet uudesta tyttöystävästä.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Voihan sillä olla hyvinkin uusi tyttökaveri ja ne kännää yhdessä.
Oksennus voi myös johtua raskauspahoinvoinnista.
Eikö yhtään hävetä valitella tänne pojastasi?
Eikö tälläisiä asioita voi pitää yksityisinä?
Inhottavaa valitella toisista tänne. Poikasi varmasti suuttuisi, jos kuulisi tästä valittelustasi.
Vierailija kirjoitti:
No oli sentään kaverilla eikä kaupungilla ryyppäämässä. Voi niitä kertoja kun olin kaverilla alaikäisenä ryyppäämässä ja vanhemmat haki kotiin seuraavana päivänä. Kyllä ne tasan tarkkaan tiesi että olin juonut, sen verran darrainen olin, mutta ne tiesi, että teinit löytää kyllä keinot jos haluaa. Oltiin kuitenkin kaikki hyviä koulussa ja hoidettiin muuten hommamme mallikkaasti.
OT
Me tultiin meille aina yöksi, kun oltiin kavereiden kanssa juopoteltu. Neljä- kuusi teini-ikäistä tyttöä ja pieneen makkariin. Meidän äiti tuli aamuisin ysin kympin aikaan kyselemään, että joko jaksettais heräillä, että aamupala on valmiina.
Muut eivät kehdanneet jäädä lojumaan, että kiitollisena nousivat nuhjuisena aamupalapöytään.
Aina sitten ihmeteltiin, ettei meidän mutsi sano mitään tai ilmotttele muiden vanhemmille. Pakkohan sen oli huomata, kun huoneessa leijaili vanhan viinan paksu löyhkä, kun se oven raosta aamusta huikkas. Toisinaan kävi aamupalan aikana siivoskemassa muiden petivaatteitakin... ja jokusella saattoi vielä oksennuskin tulla.
Vuosia myöhemmin oltiin koolla taas ja muisteltiin vanhoja. Meidän äitikin siinä pyörähti ja kiitteli, kun oltiin niin siistejä tyttöjä oltu nuorena, ettei meistä ollut harmia. Etenkään päihteiden kanssa. Hän oikeasti ihmetteli, että miten me kaikki nyt istuttiinkin siinä viinilasit edessä, kun koko nuoruus meni ilman alkoholia! :O
Mun äiti on ravintola-alalla töissä, eikä kuppiin sylje itsekään. Veljet ja systeri kyllä jäi viinaksista kiinni ja räikeesti, mutten mä! - MITÄ?!
Pakkohan sitä oli äidin kanssa sitten jutuille ottaa, etteikö hän oikeasti huomannut mitään. Hän järkyttyi pahanpäiväisesti, kun kerroin, että päissäänhän me oltiin oltu. Kai hän vaan oli niin kiitollinen siitä, että oltiin aina niin sievästi siellä pedeissä, ettei hän ollut osannut ajatella mitään muuta. Meistä, kun ei harmia kuitenkaan tullut, ei tapeltu, ei poliisien kanssa tms. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös olekin kiva kun se on niin iso, että osaa itse käydä suihkussa ja vaihtaa puhtaat vaatteet.
No joo, mutta siltikään en olisi uskonut että meillä tätä päivää nähdään. On ollut aina tosi "kiltti" poika. Ap
En ole koskaan ymmärtänyt aikuisten ja nimenomaan vanhempien naiivisuutta omia lapsia kohtaan. Oikeastiko teidän nuoruudessa ei ne ns. kiltit tytöt ja pojat koskaan ottaneet salaa vanhemmiltaan ja kokeilleet alkoholia alaikäisenä?
Itse olin myös se ns kilttityttö ja kovan kurin perheestä josta kyllä tuttavapiirikin tiesi että ”juu siellä perheessä on kova kuri”.
Maistoin alkoholia ensikerran 16 vuotiaana ja vedin myös ensimmäiset kännit. ”Vintti pimeäksi” -kännit 17 vuotiaana. Aina sanottiin että ollaan kaverilla yökylässä tai jos alkoholista tiedettiin (esim. vanhojen tanssien jatkot) niin sanottiin että juodaan vaan pari bissee/lonkeroa/siideriä jne. Totuus on aina tuossa juomamäärässä muuta sanoi se oma kullannuppu mitä. Jos olet itse koskaan alkoholia käyttänyt ja nimenomaan siihen että on bileet tai mennään baariin niin tiedät ettei nyt yleensä 1 tai 2 kaljaa riitä siihen että olisi minkäänlaisessa humalassa.
Yökylään jne on helppo vedota koska se on yleistä mitä kavereiden kanssa tehdään ja vanhemmat sokeutuu sille että 10 vuotta jatkunut perus yökyläily saattaa joskus ollakin vain peitetarina bileille ja juomiselle. Sitten seuraava yökylä voi olla oikeesti se yökylä että ollaan kaverin luona limpparin, sipsien ja elokuvan kera.
Nuoret testaa ja kokeilee lähes aina, ei toki kaikki mutta suurin osa ja niin se on aina ollut eikä se varmasti tule koskaan muuttumaan. En sitten tiedä olenko mahdollisesti itse sen asian edessä joskus jos lapsia saan että en usko omasta lapsestani mitään pahuuksia ja juominen tuleekin yllätyksenä. Ei se kotikasvatus vaikuta siihen kokeileeko vai ei. Nuori itse sen lopulta päättää. Toki kotoa opitaan malli ja kaveripiiri myös ratkaisee. Jos kaverit on fiksuja ja kotona on annettu hyvää esimerkkiä oikeasta käytöstä ja siitä mitä tehdään jos vaikka jollakin kaverilla se kokeilu meneekin yli. Kaveria ei jätetä ja siitä huolehditaan.
Älä ota stressiä moisesta, jos todella haisi oksennukselta niin potee varmaan aikamoista krapulaa. Eiköhän siinä ole rangaistusta tarpeeksi.
N21
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös olekin kiva kun se on niin iso, että osaa itse käydä suihkussa ja vaihtaa puhtaat vaatteet.
No joo, mutta siltikään en olisi uskonut että meillä tätä päivää nähdään. On ollut aina tosi "kiltti" poika. Ap
Minä kuulin vasta vuosia jälkeenpäin, että poika kävi jo 16 v ravintolassa. - Kertoi itse sitten, kun oli "liian myöhäistä" vaikuttaa asiaan. - Kelpo perheenisä ja omakotitalon omistaja siitä silti on tullut, joten älä nyt mokomaa sure.
Sehän on hyvä, kun oppii, että liiasta juomisesta tulee kovin paha olo.
Heittele sivusta ikuisia totuuksia sopivissa tilanteissa: "Viini on viisasten juoma." "Viinissä on totuus." Nyt on elämäsi tilaisuus päästä pätemään fiksuna vanhempana.
Olisit vain kysynyt että saitko edes.
Ja jatkan etten ollut vihainen. Ihmeissäni vain. Kyllä aina saa kotiin tulla. Ap