Iltalehti: Suomen peruskoulussa valehdeltiin vuosikymmeniä Neuvostoliitosta ja tämä näkyy edelleen venäjämyönteisyytenä, venäjän huonoja puolia ei osata nähdä (sama valehtelu ja aivopesu nyt maa han muu tosta)
Koko aineistossa vedenjakaja kulkee 45-vuotiaiden kohdalla, mikä on kiinnostavaa. Sitä nuoremmat ovat käyneet peruskoulun yläluokat Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen ja sitä vanhemmat oppikoulun, kansakoulun tai peruskoulun Neuvostoliiton ollessa voimissaan.
– Omakohtaisilla muistikuvilla ajoista ennen Neuvostoliiton hajoamista näyttäisi olevan väliä, sillä varttuneemmat ikäluokat suhtautuvat Venäjään selvästi nuorempia myönteisemmin, arvioi EVAn tutkimuspäällikkö Sami Metelinen.
Neuvostoliiton aikana Suomen kouluissa opetettiin vuosikymmenien ajan kaunisteltua ja valheellista sisältöä itäisestä naapurista.
WSOY:n julkaisemassa Uuden lukion historia -oppikirjasarjassa ylistettiin vuonna 1983 YYA-sopimusta ja väitettiin, että suomettumisessa oli kyse vain keskieurooppalaisten ilkeämielisestä sisäpoliittisesta kuiskuttelusta.
”Sopimuksella on kansainvälistäkin merkitystä; osoittaahan se, että kaksi yhteiskuntajärjestelmältään erilaista maata voi elää sopimukseen pohjautuvaa rauhanomaista rinnakkaineloa.”
”Ulkomailla ovat epäilykset Suomen uutta ulkopolitiikkaa kohtaan säilyneet paljon syvempinä ja kauemmin kuin kotimaassa. -- Suomettumista käyttivät sisäpoliittisena lyömäaseena mm. ne Saksan liittotasavallan poliittiset ryhmät, jotka vastustivat Nato-maiden ja Neuvostoliiton välisten suhteiden lientymistä”
, oppikirjassa selitettiin Finnlandisierung-käsitettä.
Tuntuu niin tutulta nuo väitteet rauhanomaisesta rinnakkaiselosta kun Suomen kulttuuria tuhotaan. Nyt tästäcsanova on vihapuhuja aivan kuin Neuvostoliiton arvostelija oli vihollinen ja vihapuhuja. Tämä asia täytyy valaista ihmisille koska samoja kylmääviä syytöksiä esitetään tavallisista suomalaisista jotka uskaltavat kritisoida maa han muut toa. Kyseessä lapsiamme tulevaisuus ja koko Euroopan tulevaisuus!
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Toi oli jo niin hölmöä juttua että hävettää. Ei tullut mieleen, että puhutaan ikäluokista joiden vanhemmat ja isovanhemmat kävivät sodassa kuolemassa? Kyllä ne illuusioit on jossain ihan muualla.
Varmasti kuulostaa hassulta jos on käynyt maa Han muuttajien puolenvuoden peruskoulun.
Fatimat ei tiedä
Olen 1968 syntynyt ja ensimmäisiä peruskoulun kasvatteja. Ei Neuvostoliitosta puhuttu muistaakseni hyvää eikä huonoa. Eniten aloittajan kaltaiset vouhottavat ne, joilla ei ole tietoa eikä kokemusta vouhottamastaan asiasta. Isoisäni kaatui 1943 jatkosodassa. Rauha hänen sielulleen ja kaikille sodassa tapetuille.
Parasta rauhantyötä on ruohonjuuritason yhteydet.
Ei kannata väkisin pitää yllä vihaa ja kaunaa.
Mennään eteenpäin.
Kun seuraa Twitteriä, tuntuu, että Vasemmistoliitto olisi jotenkin todella suuri puolue ja sieltä löytyisi se suuri totuus. Ärhäkät vasemmistofeministit huutavat kovaa ja korkealta esim. juuri vasemmistonuoret ihannoivat omaisuuden uusjakoa ja kommunismia ja intersektionaalista feminismiä.
Ja sitten kannatus on 7,2 %
Olen varmaan väärässä kuplassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi oli jo niin hölmöä juttua että hävettää. Ei tullut mieleen, että puhutaan ikäluokista joiden vanhemmat ja isovanhemmat kävivät sodassa kuolemassa? Kyllä ne illuusioit on jossain ihan muualla.
Varmasti kuulostaa hassulta jos on käynyt maa Han muuttajien puolenvuoden peruskoulun.
Fatimat ei tiedä
Miten tuo liittyy mihinkään, kun aihe on 80-luvun kouluopetus?
Olen syntynyt 1971. Opettajilla oli hyvin neutraali linja. En muista kenenkään kehuneen Neuvostoliittoa tai hehkuttaneen YYA-sopimusta. Mainilan laukauksista kerrottiin ja oli itsestään selvää, kuka oli syypää.
Vaikenemista oli kyllä paljon ja rivien välistä piti tosiaan osata lukea.
Tilanne sotien jälkeen oli kuitenkin ihan toinen kuin nyt, enkä minä lähtisi arvostelemaan niitä, jotka silloin yrittivät luotsata Suomen noiden karikoiden läpi mahdollisimman vähin vaurioin. Suomi pysyi kuitenkin itsenäisenä ja omana valtionaan, jossa ei eletty kommunismin ikeessä.
Toki tuota aikaa pitää tutkia ja historiaa kirjoittaa. Turha hurskastelu on kuitenkin typerää.
Tulihan Ylelläkin jotain ohjelmia joissa valehdeltiin Neuvostoliitosta ihan avoimesti
Kuka oli hereillä historiantunneilla? Edes minä en ollut vaikka historia on 10. Ei mitään muistikuvia niistä tunneista.
Tuo on sellainen juttu joka pitäisi jokaisen opettajan sisäistää ja joka koulussa käydä läpi ettei ideologia pääse vääristämään opetusta!
Yksi tubettaja (bald and bankrupt) kiertelee näitä köyhimpiä ex-blokkimaita ja tutustuu paikallisiin. Yllättäen paikalliset muistelevat ihan lämmöllä Neuvostoliiton aikoja. Aika kullannut muistot vai onko meillä aihetta demonisoitu liikaa?
Ps. Hyvä kanava, voin suositella. Kiertelee paljon myös Intiassa ja muuallakin, puhuu hindiä ja venäjää joten saa ihmisiin ihan erilailla kosketuksen kuin jos ei puhuisi paikallista kieltä.
Ei Suomessa ole koskaan tapahtunut sitä lustraatiota mitä muualla itä-Euroopassa. Asia on juuri niin kuten ap sanoo.
Olen kait sitten tätä turmeltunutta ikäluokkaa. Omalta kouluajalta muistan lähinnä sen ettei joistain asioista tunnuttu esim. mediassa puhuvan vaikka "kaikki tiesikin" miten homma on oikeasti ja neuvostomeininkiä kaunisteltiin ainakin joidenkin vanhempien puheissa. Koulukavereilla oli joillain aika vasemmistolaista vanhempaa ja isovanhempaa jolta tätä mainostusta kuuli. Nää myös kävi itäblokissa lomillaan mutteivat siltikään halunneet puhua huonoista puolista vaikka ainakin minua ihmetytti jutut siitä miten tähän paratiisimaahan piti salakuljettaa farkkuja ja muuta perusjuttua länsimaista.
Omat vanhemmat ei kehuneet eikä kaunistelleet, ei tosin aktiivisesti haukkuneetkaan. Oma kuvani neuvostoliitosta kyynistyi vuosi vuodelta kun vanhenin ja lopultahan se sitten romahti omaan mahdottomuuteensa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 1968 syntynyt ja ensimmäisiä peruskoulun kasvatteja. Ei Neuvostoliitosta puhuttu muistaakseni hyvää eikä huonoa. Eniten aloittajan kaltaiset vouhottavat ne, joilla ei ole tietoa eikä kokemusta vouhottamastaan asiasta. Isoisäni kaatui 1943 jatkosodassa. Rauha hänen sielulleen ja kaikille sodassa tapetuille.
Niin kävit peruskoulun suomettumisen aikana, joten Neuvostoliitosta ei saanut puhua mitään. Vasta Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen sai alkaa puhumaan asioista.
Ei kaikissa kouluissa ja kaikki opettajat opettaneet neuvostoprobagandaa.
Omassa koulussani oli yhden vuoden ajan sellainen umpikommunistinen historian opettaja, joka puhui Neuvostoliitosta ylistävään sävyyn. Ilmeisesti se oli hänelle liikaa, että hänen aatteensa ei oppilaisiin uponnut, koska oli paikkakunnalla vain sen yhden vuoden. Tämä siis pienellä maaseutupaikkakunnalla.
Puolisoni taas on käynyt peruskoulunsa tehdaspaikkakunnalla, ja siellä opetuksessa näköy kuulemma vahvasti neuvostomyönteisyys. Ainakin puolisoni pappa toi kuitenkin selvästi esille toisenlaisen näkemyksen Neuvostoliitosta, joten ei tullut pojasta kommunistia, eikä edes sosialistia. Ehkä tämä koulun ja suvun välinen ristiriita on aiheuttanut sen, ettei hän luota mihinkään poliittiseen jargoniin.
Sanoisin, että jos ainut tieto aiheesta tuli koulusta, riippui ihan siitä, millaisella paikkakunnalla koulua kävi. Mutta jos vanhemmilla tai isovanhemmilla oli kouluopetuksesta poikkeava näkemys asiasta, ja he toivat sen lasten kuullen esille, oppivat lapset suhteutumaan kriittisesti siihen, mitä opettaja sanoi.
Vierailija kirjoitti:
Kun seuraa Twitteriä, tuntuu, että Vasemmistoliitto olisi jotenkin todella suuri puolue ja sieltä löytyisi se suuri totuus. Ärhäkät vasemmistofeministit huutavat kovaa ja korkealta esim. juuri vasemmistonuoret ihannoivat omaisuuden uusjakoa ja kommunismia ja intersektionaalista feminismiä.
Ja sitten kannatus on 7,2 %
Olen varmaan väärässä kuplassa...
Jep, persuussa.
Eiköhän poliitikot ole aika iso syy tähän. Nyt täytyy mm. riiputtaa Gripeneitä muka mukana tarjouskilpailussa puolueettomuussyistä vaikka kaikki tietävät ettei niitä osteta (ei niitä ole edes olemassa). Tai se ydinvoimala-Fortum ym. sotku muutaman vuoden takaa. Tai itärajan vuotaminen 15-16.
Minä olen 73 syntynyt ja en muista kauheasti historian tunneista mitään. Vanhoja koulukaverini -kirjoja selatessa olen kylläkin lukenut kaikkien kavereiden kohdalla lähes että inhottiin Reagania ja sotaa. Kyllä silloin on pakko ollut olla jotain neuvostopropagandaa...
Pirkkalan koululaisia aivopestiin kokeilulla, jonka piti olla sosialismin alkusoittoa
Kyseessä oli lasten ideologinen aivopesu, jonka toteuttivat yhdessä opetusministeriö, kouluhallitus ja Tampereen yliopiston psykologian laitos. Käytännössä kaiken takana oli SDP:n vasemmistosiipi, joka ajoi vain omaa etuaan.