Tammimammat uuteen viikkoon 4.8.
Terve vaan... en ole jaksanut kirjoitella, koska tilanne on ennallaan. Tai no ei ihan, vaan pahempi. Tähän asti olen nukkunut heti kun on tilaisuus, siis öisinkin sen puoli tuntia kerrallaan. Ei mitään nukahtamisvaikeuksia.
Nooh, päätettiin sitten viikonloppuna että mies on Sisun kanssa ja minä saan nukkua. Eipähän se sitten mennytkään ihan niin. Olin jo niin väsynyt että en saanut nukuttua koko yönä. Aamusta sellaiset 1-2 tuntia. HIENOA! No, ajattelin että seuraava yö menee sitten paremmin ja mies oli ihan tyytyväinen vauvan kanssa oleiluun.
Siispä laitoin tulpat korviin ja ajattelin että NYT minä nukun. Nukuinkin, kaksi tuntia, kunnes esikoinen tulee repimään hereille, että nyt tulee verta nenästä. Ja sitä tulikin sitten kunnolla. Toista tuntia puristin nenää, pidin jääpussia, tungin spongostania nenään ennen kuin se loppui. Sitten luuttusin isoimmat veret ja pistin pojan nukkumaan. Arvatkaa vain sainko enää unta sen episodin jälkeen. En.
No eilen päätin että menen Sisun kanssa nukkumaan kun mieskin lähtee taas aamulla töihin. Sisu piti normaalit möykkänsä, mutta minä en saanut nukahdettua enää. Ensimmäisen kerran torkahdin neljän aikaan ja kuudelta Sisu olikin jo virkeä.
Mulla on ennenkin ollut univaikeuksia ja tiedän että niistä ei sitten pääse kuin nappien avulla eroon. Mutta nyt yritän ottaa rennosti ja valvon. Kun ei nuku niin ei. Valvotaan sitten. Kai sitä sitten nukkuu kun ei enää tolpillaan pysy. Mä kyllä pelkään että mulla alkaa omat nenäverenvuodot ja migreeni kun olen liian väsynyt.
Magdakin tuossa jossain mainitsi että olisi itse jo hoitolassa tässä tilanteessa. Täytyy sanoa, ettei paljon puutu täältäkään. Ja Miukkis, Sisu on tällainen "voimatorkkuja". Ja se ei juuri unta tarvitse, eikä itse kärsi siitä. Ihan iloinen ja pirteä se yleensä on.
Sen verran olen hengissä, että noita liiton asioita olen hoitanut, mistä Justus puhui. Viime äippärillä sai vapautuksen maksusta, mutta nykyään saa vain alennuksen. Sain viime viikolla päätöksen, että nyt loppuvuonna elo-joulu (alkuvuodesta olen maksanut) joudun maksamaan enää VAIN 110 e!!! Siis valtaisa alennus suorastaan. Koko vuosimaksu on 350 e. Kallis liitto mulla.
Nyt pitää mennä lepäämään, ei oikein jaksa pystyssä olla. Palaillaan.
- uneton
Kommentit (43)
Mantelihammas, meillä on sama ongelma: herkut maistuu liikaa. Ärsyttävää!
Strutsi kyseli likavaippojen hajuhaitoista. Meillä ne on pesupussissa ja kannellisessa punotussa korissa. Pesupussi kokonaisuudessaan vaan koneeseen...
Esikoisen aikaan meilläkin hajuhaittoja oli enemmän ja kokeilin tuota teepuuöljyä, ei auttanut. Itse totesin, että mitä ilmavammin vaipat säilyttää, sen vähemmän on hajuhaittoja. Meillä on joskus kylppärin lattiallakin pissavaippoja lojumassa, eikä haise!
En suosittele sitä liotus-säilytystä, kun vettä pitäisi vaihtaa usein (tai pestä joka päivä). Mutta jos käyttää, niin kannattaa kokeilla heittää vaikka etikkaa sekaan.
Ja kun pesuistakin oli puhetta, niin: meillä pesuväli saattaa olla neljäkin päivää, ihan miten saan koneen täyteen. Pesuaineena LV ja joskus käytän huuhteluaineena etikkaa.
Mä tuskailen tällä hetkellä likatahrojen kanssa. Olen kokeillut jo kahta eri tahranpoistoainetta, ainakin kaksi kertaa sappisaippuaa ja aurinkoa. Mikään ei auta. Nyt on about 10 vaatetta, joissa on nuo tahrat. Esikoisella ei tainnut tulla koko vauva-aikana noin montaa tahraongelmaa (jotka sain selvitettyä). Pesuainekin on sama, joten ei pitäisi siitä johtua ja osa vaatteistakin on samoja kuin esikoisella. Onkohan veden laatu muuttunut - heh, muuta en enää keksi.
Tänään oltiin lasten ja isomummon kanssa pensasmustikassa ja vadelmassa. Rankka keikka, mutta tulihan tehtyä.
Huh, reissuun lähdössä. Kamala määrä tavaraa pitää ottaa viikon reissulle kun lappiin menee! Enkä vieläkään tiedä onko meillä tarpeeksi sopivaa vaatetta Ohtolle sinne. Kun siellähän voi olla hyvinkin kylmä (pari vuotta sitten samaan vuodenaikaan oli +2) tai sitten osaa kai se sielläkin hellettä pitää.. Mutta onhan siellä kauppoja jos pahasti tuntuu jotain uupuvan. Lähinnä mä sitä mietin, kun meillä ei ole vielä mitään hyvää välikausiasua, eli ei mitään tuulen/kosteudenpitävää. Vain fleece- , vanu- ja villapukuja siis vain omistetaan vasta. Mut ei meidän oo kyllä kai pakko ulkoilla jos hirvee sää on..
Hammasta ei ole pojalla vieläkään näkynyt. Ja pahin huuto on vaihtunut taas vain kitinäksi. Mä alan olla jo ihan sekaisin, eikö sekään sit vielä kuitenkaan ollu ees hampaan tuloa se huuto. Mitähän se sitten voisi olla.. Mihinkään ruokaan tai vuorokaudenaikaan noita huutoja ei pysty sitomaan, en löydä mitään yhteyttä mihinkään..
Meilläkään ei muuten 6kk neuvolassa puhuttu mitään hampaista... joskus aiemmin taisin saada sen kuvan että meilläpäin se homma on aika omalla vastuulla. Pitää kysyä tarkemmin ensi kerralla. me saadaan itse valita aina halutaanko osa neuvolakäynneistä vai ei.. 7kk neuvolaa ei siis varsinaisesti olisi ohjelmassa, mutta saa tulla jos haluaa. Ja taidetaan me nyt haluta.
Hienolta kuulostaa pajunkukan unikoulun sujuminen. Olisikohan meilläkin tarpeen, nyt kun on alkanut uudelleen herätä usein yöllä, jos pääsisi vaikka takas siihen yhteen heräämiseen. En vain viitsisi yöllä maidotta jättää, kun ohto ei päivällä juo paljon ollenkaan, niin joskushan se neste on saatava. Paitsi kyllähän se kai sitten oppisi juomaan päivälläkin, luulisi.. Pitää miettiä asiaa reissusta palattua, ja kunhan on asetuttu taas kotiin.
Joo, pitänee jatkaa pakkaamista.. Sais vaan mies tulla kotiin, en osaa yksin pakata meidän tavaroita elikkäs kalastusvermeitä. Ohton tavarat on vasta pakattu...ja itselle jotain perusvaatetta. Jotenkin hassua miten mulla on oma pakkaaminen vähentynyt Ohton myötä. Ennen "tarvitsin" itselleni älyttömän läjän tavaraa mukaan kaikkialle, nyt mun viikon tarvikkeet mahtuu yhteen reppuun (jos kalastusvermeitä ei lasketa). Mun oma turhamaisuus on vähentynyt, nyt pärjään ihan hyvin pari päivää samoissa verkkareissa ja hupparissa.. kai musta on kadonnut se teini-minä jolle piti olla kolmet vaatteet per päivä mukana kun eihän ikinä voinut tietää mitä sitä huvittaa juuri silloin pukea.. Ja hyvä niin, onhan ikääkin jo liki 30v.
Hyviä vointeja kaikille, parempia unia niitä tarvitseville, paranemista xenan pinjalle... palaan reilun viikon päästä su vasta netin ääreen.
Frimmy
Kaupunkireissupäivä, olin yksin kaikkien kolmen lapsen kanssa linja-autolla kaupungilla shoppailemassa. Hienosti meni, tosin 2v sai peruskiukkuraivarit loppureissusta, mutta muuten hyvin meni. Aada jaksoi köllötellä tyytyväisenä rattaissa, eikä tarvinnut edes syöttää parin tunnin reissun aikana.
Meillä saatiin neuvolasta hampaidenhoitoohjeet 6kk neuvolassa. Tuolla 2v:llä oli sit 1-vuotiaana hammashoitajan tarkistus, ja 2-vuotiaana myös ja silloin piti käydä labrassa antamassa streptokokkimutans-näyte (vai mikä se nyt oli). Seuraavasta käynnistä en muistakaan.
Laitampa tähän muutkin neuvolakäynnit, eli näin menee Tampereella:
- 2vk
- 1kk
- 1,5kk lääkäri
- 2kk
- 3kk
- 4kk lääkäri
- 5kk
- 6kk
- 8kk lääkäri
- 10kk
- 1v
- 1v6kk lääkäri
- 2v
- 2v6kk-3v
- 4v
- 5v
- 6v
Noista neuvolakäynneistä muut on normaaleja lyhyitä käyntejä, mutta toi 2v6kk-3v tehtävässä tarkastuksessa testataan enemmän taitoja, ja sit olikohan se 5 vai 6v, kun tarkastetaan koulua varten taitoja.
Xena, milloinkas olittekaan menossa sinne Turkkiin? Alkaa teilläkin matka lähestyä, vai mitä?
Itse kyselin jo päiväkodista noita käytännönjuttuja, miten vauvojen kanssa siellä toimitaan. Meillä on nyt kova harjoittelu tuon syömisen kanssa, että parin kuukauden kuluttua se jo sujuisi kun päivähoito alkaa. Tuttelia ne siellä antaa vauvoille. Vauvat nukkuu matkasängyssä. Ja ryhmässä on kuulema melkein aina ollut yksi alle 1-vuotias, joten uusi tilanne ei onneksi ole heille. Tosin viime vuonna nuorin lapsista oli 10kk, kun Aada on 9kk ikäinen aloittaessaan hoidon.
Yöt on meilläkin mennyt risaiseksi. Ennen Aada nukkui jopa koko yön heräämättä tai korkeintaan yhdellä syötöllä, niin viikko sitten alkoi heräilemaan jopa viidesti yössä. Viime yönäkin sai aika useasti käydä katsomassa, kun Aada kitisi. Ei kuitenkaan juo hirveästi maitoa, vaan nukahtaa nopeasti uudestaan kun saa tuttipullon suuhun. Voitais mekin aloittaa siitä yösyömisestä vieroitusta, kun ei Aada näytä nälkäänsä heräävän. Sitä vain tulee heti ensimmäiseksi tarjottua maitoa, kun Aada herää, vaikkei nälästä olisikaan kyse.
Nyt kakkavaipan vaihtoon, haiskahtaa vähän siltä itteltään täällä...
T:vikli80 ja Aada 4.1.08
Tampereella on näköjään alle vuoden ikäisellä yksi lääkäri enemmän kuin täällä Vantaalla, meillä ei ollut tommosta 1,5 kk -lääkäriä.
Nii siks vielä tulin (toisen kerran tänään! -missä niitä elämiä myydään?) uudestaan kirjottaa, ku unohdin Xenalle vastata, että minun miehellä on ruskeat silmät. Innalla on tummansiniharmaa pohja, ja iiriksen ympäriltä lähtee joka suuntaan ruskeita juovia. En tiedä onko toi se pysyvä silmien väri vai onko ne muuttumassa ruskeiksi, kuulemma vasta 3-vuotiaan silmistä voi aivan varmasti sanoa, että tuon värisiksi ne jäävät.
Ei mulla muuta :)
Pajunkukka ja Inna s. 29.1.
Kiitos kaikille tsemppauksesta ja unitoivotuksista.
Tätähän ei auttaisi ääneen sanoa, mutta me ollaan nukuttu jo kahtena yönä!!! Okei, 6 tuntia kumpanakin parilla herätyksellä, mutta nukuttu kumminkin. Väsyttäähän mua ihan simona vieläkin, mutta hyvään suuntaan ollaan menossa.
Sisu ei ole kaipaillut yöllä ruokaa, olen vain kääntänyt herran kylkeä (ajautuu sängyn nurkkaan ihan kaarelle) tai vähän silitellyt. Viereen olen ottanut vasta aamukuudelta. Imetys meillä on loppunut kun ei poika ole enää suostunut imemään. Pullosta saa kai helpommin. Ja kun ei ime, niin eipä tuota maitoakaan enää ole tullut. Outoa. Kroppa on nyt siis minun.
Sisu heiluu konttausasennossa, mutta kontaten ei ole mihinkään lähtenyt. Liikkuu vain takaperin, eli peruuttelee milloin minnekin sohvan alle. Ja jos hänet vetää sieltä ulos, niin poika MURISEE! Oikein kunnon kurkkumurinat :) Olenkin välillä ihmetellyt, että koirako meillä onkin kun lapsi makaa sohvan tai tuolin alla mahallaan ja tuijottelee sieltä ja murisee, heh. Ja jos isoveli ottaa kiinni tai kääntää, niin samantien vihaisena aloittaa murisemisen. Joten väsymyksestä huolimatta hauskaa mulla on ollut.
Uskomatonta että joku jo nousee ylös! Meillä esikoinen seisoi tukea vasten 8 kk ikäisenä mutta Sisu tuskin vielä silloin... on hieman järeämpää kaliiberia kuin hoikka veljensä ;)
Pajunkukka kyseli treffeistä. Minulle kävisi tuo ihan hyvin, ainakin näillä näkymin. Anoppila on siinä kulmilla, joten loppuperheen voin sijoittaa sinne... Ainut mikä voi muuttaa suunnitelmia, on esikoisen kerho. En tiedä milloin se alkaa (joskus elokuussa), mutta se on aina keskiviikkoisin.
Aika moni matkustelee, me ei poistuta maasta kuin svea-mamman syliin. Ei tuota ylimääräistä rahaa kauheasti ole. Olisi kyllä ihanaa lähteä jonnekin etelämpään.
Kuinkas moni nyt sitten töitä jo syksyllä aloittelee? Mä ajattelin sinnitellä hoitovapaalla ensi vuoden elokuuhun saakka. Ei muuten pärjäisi, mutta olimme säästäneet ennakkoon hoitovapaata varten. Ja nyt pidän pitämättömät vuosilomat vanhempainvapaan päätteeksi, oliko niitä nyt 5 vkoa. Joten tuleehan siitä lomarahoineen onneksi ihan mukavasti apuja.
Äh, kohta pitää suoriutua kukkien kasteluun. Ja naapurin rouva lähti matkoille ja lupasin huolehtia hänenkin ulkokukistaan (=tupladuuni).
ipu ja muriseva
Palasimme mökiltä jo viikko sitten. Sitten ukkonen iski taloon ja esim. tietsari hajosi (kirjoitan uudella tietsarilla), esikoinen ja minä sairastuimme, muuten vaan uuvuin ja nyt ehkä taas vois alkaa ne ekat kuukautiset. Joten en ole jaksanut edes tänne kirjoittaa.
TAPaamisesta, jota Pajunkukka ehdotti aktivoiduin. meinaan esikoisella on silloin aamulla lääkäri, joten en millään pääse silloin tulemaan. Kävisikö mitenkään seuraava keskiviikko 27.8?
Kiva kuulla Mantelihampaasta pitkästä aikaa. Ihmettelin monta kertaa, että mihin katosit. Tule taas treffeille!
Strutsi: Esikoisen kanssa uittelin vaippoja etikkaliemessä, ainakin aluksi. Nyt vain huuhdon käytetyt vaipat ja laitan ne 10l muoviseen kannelliseen sankoon. Kun kaksi sankoa on täynnä kippaan vaipat koneeseen. Pesen jollain ekotuotteella. Sitten lopuksi vielä kuivausrumpuun. Pese joskus 90 asteessa tai järeällä pesuaineella tai pienempi määrä kerralla.
SOseista: Tein taas sosesatsin pakkaseen; luomuporkkanaa ja omasta maasta luomukesäkurpitsaa, persiljaa ja tilliä. Olavi tykkäsi ja hyvää se on. Olen syöttänyt sekaisin purkkiruokia ja omatekemiäni, että hän tottuisi syömään molempia. Olavi syö paljon ja siististi, kun hänellä on nälkä. Puuro+marjasose, välipala, kasvis-kalasose + jälkkäri, iltapuuro+marjasose, iltavelli+maito. Väleissä tai ennen ruokaa vielä tissiä. Hän ilmoittaa kylläisyytensä päristelemällä :).
Meillä mies on harrastanut tuotta tassu-unikoulua näköjään. Hän nukuttaa Olavin laittamalla tämän kyljelle ja pitää sitten kiinni olkapäistä ja lantiosta/pepusta. Neuvoi tuota tapaa minulle :). Meillä Olavi nukahtaa yöllä uudelleen tuohon kiinni pitämiseen, tassutteluun, jos hänellä ei ole nälkä. Nälkähuuto loppuu luonnollisesti vain velli/maitopulloon. Muuten roikkuisi tississä koko loppu yön.
Onnea Ipulle parista nukutusta yöstä! Toivottavasti muutos on pysyvä!
Esikoinen meni päiväkotiin ja mies töihin. Olin tänään Olavin kanssa kahdestaa koko päivän. Oli ihanan leppoisaa, nukuin vauvan kanssaan yhdet päikkärit. On ihanan liikuttavaa nukkua vauvan kanssa, pidin Olavia kädestä kiinni.
Olavi istuu selkä suorana ja huojuen syöttötuolissa. Hän kääntyy mahalle, joa haluaa, yleensä ei halua. Hän kääntyy itse kyljelle nukkumaan. Ryömimisestä ei ole tietoakaan. Jokeltelu on myös alkanut. Hän kommentoi kaikkia esineitä ja ruokia :). Tuttavani saman ikäinen vauva nousee jo tukea pitkin seisomaan. Ajatelkaa ,7kk ikäinen kävelevä vauva :D.
Digikuvat meni koneen hajoamisen myötä ja uusia ei ole vielä otettu, joten kuvaa ei ole isosta pojasta laittaa.
Hyvää yötä!
Ametisti ja Olavi 13.1
Mä olen aina pelännyt ukkosta tosi paljon, ja nyt tänä kesänä se onkin iskenyt jo moneen taloon täällä päinkin. Olitteko kotona kun se rysähti? Oliko tulipalon vaaraa?
Me asutaan kyllä tosi matalalla ja vieressä mäkiä, joten luulisi ettei ihan heti tänne eksy, mutta ei kai sitä voi tietää.
Niin, ei olisi pitänyt hehkuttaa tuosta nukkumisesta. Valvottiin aika lailla taas viime yönä. Sisu kai uneksi levottomia kun itkeskeli vähän väliä ja imi peukaloa ihan hulluna.
Sitten nukahdin joskus neljän aikaan ja näin itse ihme painajaisia... Kahlailin yöllä yksinäni tuossa viereisessä järvessä vyötäröä myöten. Oli tosi tyyntä ja kaunista ja ihmettelin kun pohjakin oli niin sileää hiekkaa. Sitten käännyin ja näin vieressäni 3-metrisen KROKOTIILIN! Siltä oli leuasta puraistu pieni pala pois ja se oli tosi vihainen. Olin aivan paikoillani, koska ajattelin että sillä se lähtisi pois. Ei lähtenyt. Sitten aloin hiljaa siirtyä rantaa kohti ja kroko vain seurasi minua, leuat jalkojani hipoen. Hui kamalaa että pelkäsin.
Äsken sain laitettua tuon kuntalisähakemuksen liitteet, itse hakemus piti lähettää jo kesäkuussa. Ja kohta pitäisi motivoitua tuohon kotihoidon tuen hakemukseen. Tosi hienoa, että niistäkin huimista tuista saa maksaa 30% veroa!
Kuten Ametisti, mäkin olen ihan hurahtanut tähän kuopukseen. Aivan höyrähtänyt tämän mammanpojan kanssa. Mä olin aika ihmeissäni ja sekaisin tuon esikoisen vauva-aikana ja pohdin aina että toimitaanko oikein ja onko lapsi kunnossa. Nyt osaan poimia ne iiiiihanat asiat ja nauttia niistä täysillä. Ja lisäksi esikoinen oli vauvana (ja on edelleen) Tomaksen kaltainen sähköjänis, eli ihan hirveällä vauhdilla joka suuntaan ja liikkeelle aikaisin, siksikään hänestä ei sellaista mammanpoika-kuvaa ole tullut. Esikoinen onkin sellainen hurjavauhtinen tarmonpesä ;) Ja rakas sellainen.
Sisun kanssa on aivan mahtavaa köllötellä sängyssä ja nukkuakin vierekkäin (jos me siis joskus nukutaan, mutta fiilistellään ainakin). Se juttelee ja murisee ja tarkkailee ja nauraa tosi paljon. Jotenkin huumorintajukin sillä on samalla tasolla kuin mulla. Pitänee huolestua omasta mielenterveydestä... :)
Katsotaan onnistuisiko tuo kuvan liittäminen nyt tällä kertaa. Tuskin kuitenkaan.
ipu
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=94d07780-6528-11dd-9c8d-…!
.Ihailin siis Ipun pöytäliinaa, mistä tommosia saa?
Ruskeisiin silmiin vastaus: meillä Ainolle tulossa ruskeat, itelläni ruskeat, miehellä siniharmaat, Aatulla siniset. Mun äidillä on siniharmaat ja isällä ruskeat, isoveljellä siniharmaat joissa toisessa silmässä ruskea neliö =D
Kokeillaan nyt uudestaan kuvaa.
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=9ba1c051-652f-11dd-9c8d-…!
Ipu kertoi unestaan, munkin siis pakko jakaa, kun näin kauheaa painajaista yöllä. En tajua mistä tämmönen uni on peräisin...
Menin syystä tai toisesta synnytyssairaalaan, siellä sijaitsevaan apteekkiin (??). Siellä oli lattialla verinen pressu, jonka kulmalla makasi vastasyntynyt, valkoisiin puettu vauva. Vieressä seisoi hysteerisesti itkevä ruskeatukkainen nainen, ja sitten oli henkilökuntaa, jotka siivosi sitä pressua, ja sitten huomasin myös sairaalasängyn, jossa oli lakanan alla ihminen. Kysyin mitä oli tapahtunut, ja henkilökunta kertoi minulle (!?), että juuri synnyttänyt äiti oli ollut vastasyntyneen lapsensa kanssa apteekissa. Myös ruskeatukkainen nainen oli apteekissa toisella hyllyllä, ja yhtäkkiä nämä naiset olivat huomanneet toisensa. He olivat innostuneet valtavasti, sillä he olivat joskus tutustuneet jollakin lomalla ja ystävystyneet, mutta myöhemmin yhteydenpito oli jäänyt. Nyt he innoissaan syöksyivät toisiaan kohti halatakseen, kun synnyttänyt nainen yhtäkkiä liukastui ja kaatui. Hän iski päänsä lattiaan niin kovasti, että kuoli!
Siis ihan hirveä uni, ihan kauhea ja hullu... Mulla oli siinä unessa kamalan paha mieli sen synnyttäneen naisen puolesta, ja sitten myös ihan kamalan kamalan paha mieli sen vauvan puolesta. Se näytti niin hirvittävän avuttomalta ja vastasyntyneeltä ja tarvitsevalta, ja nyt sillä ei ollut enää äitiä.
En tiedä mitä asioita mun mieli yrittää nukkuessa nyt järjestellä, kun se tommosia unia mulle järjestää. Heräsin tuohon ja ajattelin ensimmäiseksi, että pitääkö mun varoa etten itse nyt jossakin horjahda Inna sylissä, että oliko toi joku enneuni... :)
Tapaamisesta. Ehkä se keskiviikko on huono, jos Ipun pojan kerho on aina keskiviikkoisin. Miten olisi perjantai 22.8.? Vai alkaako kaikilla viikonloppujutskat jo perjantaina päivällä? :)
Märkiä ilmoja. Eilen teki kuitenkin mieli mennä ulos Innaa keinuttamaan, otin pyyhkeenkin mukaan että saatiin keinu sateen jäljiltä kuivaksi. Muakin huvittaisi mennä Innan kanssa kokeilemaan hiekkistä, mutta mitä päälle kosteilla keleillä? Joku kirjoitti tästä aiheesta jotakin, mutta en muista kuka ja milloin. Mitä vedenpitävää pienille on tarjolla jalkoihin, mitä laitetaan käsiin? Ja onko kaikki Reima-haalarit vedenpitäviä, Innalla nimittäin on Reima - onko ne jo näin pienille tehty vettäläpäisemättömiksi? Vai joko tässä pitäisi alkaa etsiä pikkuruisia kuravaatteita ja kumisaappaita, että voi sateellakin mennä ulos? :)
Ai niin, tietääkö joku täällä pk-seudulla päin, mistä kannattaisi hankkia ensikengät? Onko viisainta mennä sellaiseen paikkaan, jossa saa henkilökohtaista palvelua, jotta löytyisi juuri oikeanlainen kenkä - missä tämmöinen paikka voisi olla? Kertokaa pliis te aiemmin ensimmäisiä kenkiä ostaneet :) Inna on paljon jo jalkojensa päällä täällä sisällä, myös hän seisoo hienosti tukea vasten, kun hänet siihen laittaa (jossakin vaiheessa kyllä lopulta horjahtaa pois), mutta itse ei vielä kiipeä seisomaan. Ja Inna myös kävelee kun molemmista käsistä pitää kiinni. Me ostimme myös sellaisen hyppykeinun, kun Inna Magdalenan luona siihen niin tykästyi. Varvistusongelmaa ei ole meillä näkynyt, ihanaa on Innan mielestä pomppia, ja tasajalkaa hän sen tekee.
Ai niin, Sisulla ja Innalla näyttää olevan sama nukkumisasento, sängyn nurkassa aivan kaarella. Ostimme vauvantyynynkin, kun 4-kk-lääkärissä lääkäri sanoi, että puolivuotiaalle voi sellaisen hankkia, mutta Inna ei kyllä siinä tyynyllä pysy, joten otan sen tyynyn aina jossakin vaiheessa Innan nukahdettua pois häiritsemästä. Viime yönä Inna muuten heräsi itkemään neljän maissa, mutta ei itkenyt kovasti ja rauhoittui ilman että tarvitsi nostaa syliin. Sitten nukkui aamuseiskaan asti, jolloin sai maidon.
Tässä tämän päivän kuulumiset,
Mantelihammas: Heissan vaan pitkästä aikaa! Ei meillä kuravaatteita juuri eteisessä ole, mutta ne kengät!!! Ja nuorimmaisella ei vielä ole kenkiä lainkaan. Viiden ihmisen kengät vie sikana tilaa. Lapsilla jokaisella lenkkarit ja sandaalit ainakin ja mulla ja miehellä kolmet-neljät kengät. Vaikka on pari kenkätelinettäkin, niin kamala kaaos silti. Ja talvikengät yritetään viedä kesäksi muualle jne. (huokaus)
Tapaamiset menevät mun osalta vähän hankalammiksi. Kolmonen ei ole eskarin jälkeen hoidossa, joten se tarvii hakea joka päivä yhden tietämillä. Täytyy ensin katsoa miten koulut, lukujärjestykset ja arki noin muuten lähtee rullaamaan. Ehkäpä mä joku päivä (vielä ennen töitten alkua?) saan jonkun muun hakemaan eskarilaisen... Vielä ei kuitenkaan uskalla mitään luvata.
Kiitos hajukommenteista. ;) Saattaa olla kone liian täynnä, etikkaa voisi kokeilla. Pesun jälkeen vaipat ei kyllä haise yhtään. Onkohan neidillä jotenkin tavallista stydimpää pissaa... Vaippasäiliönä meillä on sellainen heilurikannellinen muoviastia. Paiskataan vaipat sinne sellaisenaan ja mä ravistelen ne auki koneeseen laittaessa. Olisivat tietysti ilmavammin jos harsot ravistelis auki jo astiaan laittaessa. Mies ei vaan jostain syystä tykkää niitä pahemmin pöyhiä.
Frimmy: Hih, oletko pakkaamistarpeitten muuttumisen lisäksi huomannut jo sen, että kaupasta tarttuu mukaan vain lastenvaatetta - myös silloin kun olet mennyt vartavasten kauppaan itsellesi jotain etsimään?
Ipu: Mulla on enää kolme viikkoa töitten alkuun...
Jotain piti vielä kommentoida, mutta pää kumisee taas tyhjyyttään. Poistunpa takavasemmalle taas.
Strutsi ja neiti 31.1.
Tänään jouduttiin sairaalaan asti Pinjan kuumeen takia!
Eilen näytti jo ihan hyvältä. Aamulla käytiin lekurissa, otettiin verikoe (ihan hirveetä) ja kotona metsästin pissanäytteen. Tulokset suht ok mutta käskivät mennä lisätutkimuksiin tänään. Kuumetta oli illalla enää 37.5.
Mutta tänään aamulla taas 40. Itellä oli kans sattumalta labrassa aika sokerirasituskokeeseen. Pinjasta ronkittiin taas verta ja lekuri passitti tayssiin. Sielläkin meni 5h - mm. ottivat neulalla pissaa mahan läpi (ei saatu olla huoneessa. Olin kädet korvilla ja vedet silmissä oven toisella puolella) ja letkua
tungettiin nenään millä imettiin räkää.
Täytyy sanoo että ei oo ollu häävit puolivuotisjuhlat neidillä.
No, yhtäkaikki kaikki näytteet oli puhtaita (paitsi pissaviljely tulee vasta maanantaina) ja meidät passitettiin kotiin ilman lääkkeitä. Kuumekin oli silloin 38 mutta nyt taas 40!
Koskahan tämä tästä...
Kuva kyläreissulta kun kaikki oli vielä hyvin
[URL=http://www.aijaa.com/v.php?i=2491179.jpg][IMG]http://www.aijaa.com/img/…]
T: Xena ja Pinja 070208
Xenalle tsempit, toivottavasti pieni tervehtyisi pian!!! Ja kaikki kokeet olisivat ok!
Ametistilla oli ollut ukkosen herran kans juttutuokio, enpa kylla itse valttaisi kokea moista! Harmi etta kuvat menivat taivaantuuliin... =/
Ipu oli saanut nukuttua, JEE!!! Toivottavasti jatkuu samanmoisena db
Monenmoisia olitte jutelleet, silmien vareistakin oli puhetta. Meilla noilla kahdella vanhemmalla on ollut siniset silmat aina n. 8-9 vuotiaaksi, mutta nyt molemmilla on taysin vihreat! Ja poikien isalla siis siniset, mulla vihreat! usein kylla munkin silmat vaihtaa variaan, joskus toinen on ruskea ja toinen vihrea ;) Mies sanoo, etta silmat oikein saihkyvat syvanvihreina kun olen vihainen =)
Ruskeat silmat on yleensa ainakin mun kokemuksen mukaan heti melkeinpa synnytyksen jalkeen, ne harvemmin enaan muuttuvat miksikaan. Ruskeasilmaisia loytyy aika paljon seka perhepiirista etta ystavien keskuudesta :)
Juu, meidan neitia on taalla puhuteltu pojaksi useaan otteeseen, oli rimpsumekot paalla tai ei. Eilen hokasin etta ehkapa siksi, kun taalla tytoille laitetaan korvikset joko laitoksella tai viimeistaan ensimmaisten viikkojen aikana! Lisaksi tytot puetaan aina rusettiin tai pinneihin tai jonkinmoiseen paapantaan ja meidan neidilta naita ei loydy kun ei ole juuri hiuksiakaan =) Suomessa sentaan katsoivat vahan vaatteiden varityksesta sukupuoleen viittauksia ;)
Mitas muuta... Mie en kerennyt tapaamaan ketaan Suomen keikalla, olin kuitenkin jokseenkin harvakseltaa yhteyksissa nettiin...
Jotain oli viela, ai niin! Paljonko teilla menee maitoa paivassa, ketka sita pullosta tai nokkamukista juotatte...? Musta tuntuu etta neiti on vahentanyt juomistaan, kun pain vastoin pitais lisata kun ollaan taalla lampimassa... =/
Eilen muutoin nousi kuume, iltapesun jalkeen mittasin 39,6 pyllysta mitattuna ja kylla typy olikin aika rauhaton yon =/ Tanaan ei kuumetta enaan ollut, joten ei aavistustakaan mista tuo voisi johtua...
Viela noista nestemaisista kipulaakkeista... Pronaxen on mun mielesta helpompi, kun sita ei tarvitse antaa kuin kaksi kertaa paivassa 1.5ml kerrallaan kun taas Panadolia pitaa antaa vaikka kuinka monta millia ja sehan on tosi liisterista se laake!!! Meilla typy kakoo ihan tosissaan kun sita annoin... Ja Panadolin vaikutusaika on huomattavasti lyhyempi, laakarin mukaan luvatun kahdeksan tunnin sijaan 6, tai jopa vain 4 tuntia!!!
Mutta siinapa turinat taalta, molemmilla pojilla yovieraat, kiva!
Mies lahtee sunnuntaina 16 paivan rundille Eurooppaan, Pohjois-, Vali- ja Etela-Amerikkaan =(
-Allu ja Neiti-Neea 21122007
Yritin jo aamusta saada alla olevan tekstin tänne, mutta (taas) takkuaa...
Strutsi, minä epäilen myös allergiaa pojalla. Seurailen vielä tilannetta...
Xena, voimia sairastupaan (ja muille kans)! Mehän oltiin kans verikokeessa viime viikolla ja 3vk päästä uudestaan. Oli mulle sen verran traumaattinen kokemus, että äitini lupauti menemään seuraavalla kerralla (ihanaa)!
Perskeles, vieläkään ei näy menkkoja. En edes tiedä kauan on myöhässä, kun en ole muistanut merkata kalenteriin huhtikuun alussa olleiden ekojen menkkojen jälkeen (sen jälkeen on ollu ehjä kahdet)...
Mulle tuo Allun mainitsema Pronaxen -särkylääke on vieras, tarviipa tutustua.
Meidän pojalla menee maitoa 600-800ml + maitopohjainen puuro /vrk. Tuo onkin juuri se suositus 6-8kk ikäisille.
Ipu ja Strutsi kirjoittelivat töihin paluusta. Mä palaan joskus ens vuoden alussa. Lasten piti olla kotona ens vuoden elokuun alkuun asti, mutta suunnitelmat muuttuivat, kun mun yks 5v korkeakorkoinen tili erääntyy vasta ens kesänä. Olin ihan siinä käsityksessä, että tänä kesänä olis tullu 5v täyteen! Arvatkaapa vaan harmittaako!!! No, seuraavan kerran aion ottaa vähän rennommin työelämässä, kun lapset aloittavat koulun. Ajattelin hyödyntää sitä mahdollisuutta, että voi tehdä lyhyempää työpäivää. Nyt jo siis kauhistuttaa, miten esikoinen pärjää kun koulu alkaa ja siihen on aikaa vielä 4 vuotta!
Kuulin tässä yks päivä, että vähentävät väkeä töistä. Ei voi olla kuin onnellinen, että olen täällä kotona turvassa irtisanomisilta. Luulis tilanteen olevan tasaantunut puolen vuoden päästä.
meidän poika ei muuten enää ahmi ruokaansa, kuten ipunkin Sisu teki/tekee. Nyt hän naatiskelee, pistää ihan silmät kiinni ja hymiseen ruoka suussa. Kun masu on täynnä, alkaa venkoilu tai päristäminen. Lihoista on edelleenkin vain broileri aloitettu, kalaa ei laisinkaan.
Ipukos se oli, joka mainitsi kotihoidontuen ja kuntalisän hakemisesta. Mä olin unohtaa nekin! Tää rakennusaika saa mun pään ihan lahoksi, jos en heti pistä asioita ylös, ne unohtuu. Meillä kuntalisän hakeminen hoituu jotenkin automaattisesti, onneks.
Jos palaisin takaisin kirpparitavaroiden pariin. Jos sais tätä kämppää vähän tyhjemmäksi ennen muuttoa...
Toivottavasti Xenan vauva voi jo paremmin. Olisiko jokin virus, kun lämpö sahaa. Meillä oli esikoisella myös tuollainen sahaava kuume, tosin vain 2pv. Justus ja Xena, tuli kyllä esikoisen vauva-aika mieleen noista verikokeista. Se huuto oli kamalaa kuunneltavaa. Jorvissa hoitsaa antoi vauvalle sokerilientä suuhun juuri ennen pistosta. Sokeri lievittää kipua. Varmasti myö jos pystyisi samalla imettämään kipu olisi vauvalla pienempi.
Strutsi: Siis jos vaipat ei haise pesun jälkeen niin ei varmasti ole iloa näistä neuvoista, paitsi etikkaa liotusveteen/ämpäriin.
PApaaminen perjantaina voisi onnistua. Tosin melkein mikä muu tahansa päivä olisi parempi Esikoinen pitää hakea tarhasta ja viedä muskariin, jos mummo ei pääsekuskaamaan.
Huomenna on esikoisen 6v. juhlat, yhteensä meitä on 20 henkeä. Toivottavasti ei sada, sillä suunnitteilla on puutarhajuhlat.
Ipu & Allu: Kyllä potuttaa, että osa valokuvista katosi tuon koneen hajoamisen myötä. Tämä oli jo toinen salama ja toinen kone mikä hajosi. Edellinen salama tuli vanhaa puhelinjohtoa pitkin, reikä seinässä. Tämä tuli myös johtoja pitkin, repi tapetit, sylki sulakelaatikon kannen lattialle ja sylki tietsarin pistokkeen seinästä. Molemmilla kerroilla vain mies on ollut kotona. Tuo halteksi seinä voi syttyä tuleen. Mies sanoi, että oli kuin haulikolla olisi ammuttu. Sillä tinnitti korvat tosi kauan. Ylhäällä oli annabella nukkevauva ruvennut itkemään. Se itkee kovasta äänestä. Olisi itse kyllä saanut sydärin sekä salamasta että annabellan itkusta.
Täytyy varmasti laittaa tähän taloon ukkosen johdatin, ettei tarvitse ruveta pelkäämään ukon ilmoja.
Nyt Olavi on taas nukkunut paremmin, herää vain noin kerran yössä. Hän syö hyvin, jos ruoka ei maistu alkaa päristely. Syötän vain silloin, kun hänellä on nälkä. Samoi hän nukahtaa vaivatta, jos on väsynyt.
Justuselle voimia muuttoon!
Hurjia unia toisilla. Itse oli puhunut unissani, että annan esikoiselle vettä ja mehua. Vähän jää päälle tuo sairastamisen aikainen juottaminen.
Ametisti ja Olavi 13.1
Voi paljon voimia Xenalle! Tuli kauhea olo tuon sinun sairaalakuvauksesi lukemisesta, toivottavasti Pinja voi jo paremmin.
Ehdotanpa sitten tapaamispäiväksi maanantaita 18.8. :) Sopiiko se sekä Ipulle ja Ametistille? Entä Strutsi, jos se tapaaminen on tarpeeksi aikaisin, niin että pääset yhdeksi hakemaan poikaa, niin pääsetkö sinä silloin? Ja missähän Magdalena ja Miukkis piileskelevät? :) Ametisti, laittakaa nyt hui se ukkosenjohdatin, tuohan on tosi pelottavaa!
Inna oli tänään ensimmäistä kertaa festareilla. Ne oli Turun Kakskerran saaressa järjestettävät yksityiset rock-festarit. Yritän huomenna laittaa jonkun kuvan sieltä. Inna oli söpö Peltor Kid -kuulosuojaimissaan :) Ei oltu siellä montaa tuntia, mutta juuri sen verran että sai vielä kokea ihanaa kesätunnelmaa - juuri silloin paistoi aurinkokin. Siskoni on yksi festareiden järjestäjistä, ja saatiin vähän erityiskohtelua. Innalle oli punottu oma pikkuruinen ranneke sekä painettu pieni festaripaita. Tai no, 110/116 -senttinen, paidan tekijä ei oikein tainnut tietää paljon lapsista, mutta meneehän se sitten jonakin vuonna... :)
Piti muuten jo aiemmin kommentoida Justukselle, että minäkin raskausaikana haaveilin vaipattomuuden kokeilemisesta, mutta enpä sitten jaksanut kuitenkaan Innan synnyttyä, oli niin paljon kaaosta ja väsymystä.
Pottailu on sujunut hyvin, kolmet pissit on tehty pottaan ja laskeskelin että ehkä kymmenet kakat. Muistaakseni maanantai-iltana siis aloitettiin. Kun Inna alkaa ähistä, vien hänet potalle, jolloin kakat ehtii tulla sinne, mutta välillä myös vaipanvaihdon yhteydessä, kun laitan Inna potalle, hän ilman mitään ennakkovaroitusta (siis ähkimistä) änkäisee kakat pottaan. Useammin hän siis nyt on joka tapauksessa tehnyt kakan pottaan kuin vaippaan.
Neuvolasta saadussa Vantaan kaupungin 90-luvulla painetussa vihossa lukee, että vauvalle ei saisi antaa hedelmäsäilykkeitä. Tietääkö joku tästä jotakin? Esimerkiksi ananaspurkin kyljessä lukee, ettei purkki sisällä kuin ananasta ja ananasmehua, mitä pahaa siis voi vaikkapa säilötyssä ananaksessa olla?
Lähden nukkumaan,
Pajunkukka ja Inna s. 29.1. :)
löysin juuri sähköpostistani pari isäni lähettämää hauskaa juttua :) Toinen on kuva meidän pikkuruisesta Innasta ja toinen on isäni kuvaama video, joka voi kyllä lopussa olla aika pelottava... ;)
http://www.rissanen.biz/hessu/kuvat/Inna_25-07-2008/Inna_25-07-2008.jpg
http://www.rissanen.biz/hessu/kuvat/Inna_25-07-2008/Inna_25-07-2008.MP4
Pajunkukka
Metallisista säilykepurkeista irtoaa sisältöönsä niin hirveästi metalleja, etten niitä itsekään halua juurikaan enää syödä. Varsinkin, jos purkki on kolhiintunut, metallin määrä ruoassa on valtava.
juuri alkoi sataa!
T nukkuu parvekkeella.
Tomas on alkanut saada unta ilman kummempia rituaaleja! Tämä ei tosin toimi jos ympärillä on rauhatonta ja jotain extratapahtumaa. Eihän silloin voi nukkua, ei malta.
Ametisti nukkuu Olavin kanssa käsi kädessä. Myös mä teen sitä. Kyllä sydän meinaa pakahtua!! Olen myös hulluna vauvaani, mutta niin kai yleensä äidit on ;)
Tomas on alkanut paremmin jo saada kiinni konttauksen rytmistä. Vitsi miten mahtavaa. Lisäksi nousee myös tukea vasten ja ekoja haavereita on alkanut jo tulla. Sirppana jalat vaan tärisee kun T yrittää pysytellä niiden päällä...
Pajunkukka kyseli ensikengistä. Meillä on käytössä ollut jo jonkinaikaa nahkapohjaiset, kalliit, tossut. Ne käy musta ihan hyvin sitten kun ensiaskeleita otetaan Siis sisällä ja kesällä käy myös ulkona.
Täällä on porukalle tapahtunut ikäviäkin juttuja. Ametistin salamanisku -- mitkä vibat teidän kotia oikein ympäröi? Kunnon voimat jyllää... onneksi olette kaikki kunnossa. Harmi todellakin ne valokuvat! :(
Miten Xenalla ja Justuksella tänään voidaan? Joko sairastelut alkavat helpottamaan?
Pajunkukka: Wau unikoulu! Kuulen siitä mielelläni lisää! Meillä kiinteiden määrä on kasvanut sen verran sopivasti, että voidaan myös alkaa harkitsemaan. Ja otteena käytetään samaa, mitä Ametistin mies on käyttänyt. Ollaan mekin todettu toimivaksi.
Ipun Sisu se ajaa myös lemmikin roolia..heh.. voin kuvitella. Varmaan aika söpöliini jäbä. JA PELOTTAVA murinansa kanssa..
Frimmy: Voi pientä Ohto-poloa (JA SUA!).. Taitaa O olla myös tyyppi, joka osaa ilmaista tunteitaan. Se on hienoa ja raskasta. Itkun syyn löytäminen on niin hankalaa toisinaan. Kun tekisi mitä vaan, että saisi autettua toista. Voimahali
Allu ja MAntelihammas: myös minä olin odotellut teidän kuulumisia kovasti!
Hei mulle sopis maanantai 18.8 tapaaminen, entä te muut!
Mies on ollut nyt lomalla ja ollaan reissailtu vähän täällä suomessa. Tosin ei Tamperetta kauempana. Siksi en paljon ole täälläkään kirjoitellut.
Unista: Mä olin viime yönä synnyttämässä! Tunsin napakoita supistuksia ja tunsin kuinka vauva alkoi työntyä pois. Siinä unessa oli mukana myös vanhoja heiloja... Hieman ristiriitaisia viestejä. Mä olen myös tosi eläväisiä unia näkevä tyyppi.
Palataan kaverit!
kiva kuulla susta Magdalena :) Kiva että tapaamispäivä sopii. Mistä ostitte ne tossunne?
Kiitos Justukselle vastauksesta, ei kyllä parane säilykkeitä sitten ruveta syöttämään :)
Pajunkukka
Kiva kuulla pitkästä aikaa Mantelihampaasta :)
Synttärionnittelut Siiricatan Ainolle ja Xenan Pinjalle! :) Ihanalta kuulosti noi Xenan miehen kolmekymppiset! Itse järjestin minun miähylille yllätysjuhlat kotona, kaikki hänen kaverinsa myös muualta Suomesta olivat häntä vastaanottamassa, kun hän kotioven aukaisi - perin amerikkalaiseen tyyliin ;) Sekin oli hauskaa :)) Niin se siis tapahtui jo viime vuonna.
Jee, Inna ei nyt viime yönä herännyt pyytämään maitoa ollenkaan! :) Tassuhoito toimi siis meillä. Neljänä yönä siis jouduttiin itkemään (jokainen yö oli kuitenkin aina edellistä helpompi), viidennen Inna levollisesti nukkui siitä kun illalla nukahti, siihen aamuseitsemään, kun taas itse otin hänet rinnalle. Ja minusta tämä on melkein ihme, kun aiemmin tuntuu että olen ihan vähän väliä häntä herännyt syöttämään. Mieletöntä oli nukkua itsekin koko yö heräämättä :))
Strutsi: Meillä on vieraat ihmetelleet, kun meillä ei koskaan haise vauvanvaipat. Ostin Ikeasta sellaisen kauniin valkoiseksi maalatun kannellisen peltitynnyrin. Se on juuri sen kokoinen, että sinne mahtuu yksi täyteen ahdettu perusmuovipussi. Tynnyrissä on siis muovipussi, johon käytetty vaippa aina (valmiiksi pesukuntoon laitettuna) heitetään, sitten kietaisen pussin löyhästi kahvoista yhdellä solmulla. Tynnyriin kansi päälle, ja hajut ei pääse tynnyrin ulkopuolelle. Meillä pestään vaippoja nyt joka toinen päivä. Kun tulee pesun aika, vaipat saa ravisteltua pussista koneeseen niihin enää koskematta. Ja pesuaineena meillä on Omo Color (hajusteeton) yksinkertaisesti siksi, että millään toisella pesuaineella kaikki kakkatahrat eivät ole lähteneet pois, yhdeksänkympin pesua en ole tosin koskaan kokeillut. Saatiin kaveriltakin hänen vanhat BumGeniuksensa, jotka oli ihan läikikkäät tahroista. Nyt myös niistä vaipoista on lähes kaikki tahrat lähteneet... mutta mikään kaikista luontoystävällisin vaihtoehto toi Omo ei kyllä taida olla.
Minäpä ajattelinkin heittää tällä kertaa tapaamisehdotuksen ilmoille. Pääsisikö kukaan tapaamiseen keskiviikkona 20.8.? Kellonajaksi ajattelin ehdottaa 11.00 ja tapaamispaikaksi meidän pihaa (jos on hyvä ilma). Kun nyt ollaan jo vierailtu Ametistin ja Magdalenankin kotona :) Meidän piha on siis Hämevaarassa Vantaalla, ja se on tämmöisen pikkuisen kerrostalon piha, mutta ihana sellainen. Iso, suojassa metsän ja talon välissä, eikä siellä ole koskaan ketään, paitsi joskus joku talon tädeistä kukkapenkkejä laittamassa. Siellä on grillipaikka ja pöytä, joten voidaan jopa grillata, tai sitten pitää ihan tavalliset kahvikestit :) Ja tietenkin jos aurinko ei paista, voidaan olla meillä sisälläkin, tämä meidän kaksion kokoinen kolmio nyt on vähän pieni, mutta aina sitä mahtuu ainakin jos laitatte Rexonaa... :) Ja sitten kun tästä meidän talon kohdalta päättyy tämä katu ja siitä alkaa sellainen iso puisto, niin sieltä löytyy se kiva leikkipuisto, missä on mm. se pikkuisten vauvojen vauvakeinu :) Mites te vakitreffailijat, pääseekö teistä kukaan silloin, entäs kukaan uusi kasvo? :)
Tässäpä kaikki tänään,