Papakokeen tuloksista...
Kertokaahan viisaammat! Sekundääristä lapsettomuutta takana vuosi ja kymmenen kuukautta. Tutkimuksissa ollaan oltu toukokuusta lähtien, mutta papaa ei otettu missään vaiheessa. Kävin sitten omasta aloitteestani papakokeessa, jonka tuloksissa sanotaan että tulehduksellisia muutoksia. Kerran aiemmin (paljon ennen ekaa raskautta) mulla on ollut papa luokka II, sen jälkeen aina ihan normaali. Nyt ei oltu luokiteltu, kontrolli 6 kk päästä. Voikohan siellä kohdunsuulla olla nyt tapahtunut jotain, jonka takia siittiöt ei pääse kohtuun? Mitään syytä sec. lapsettomuudelle ei ole löytynyt. Ovislimojakaan en ole juuri koskaan huomannut vaikka olen yrittänyt seurata, tosin ovistestit näyttää kyllä plussaa. Meille on suunnitteilla inssi tähän kiertoon, estääköhän nuo tulehdukselliset muutokset sen?? Oon huomenna menossa follikkeliultraan, sitten saan lääkärin mielipiteen asiasta, mutta halusin kysyä nyt teiltäkin!
Kommentit (3)
tietysti jos on jatkuva tulehdus niin silloin voi vaikuttaa, mutta solumuutokset eivät sinänsä.
Niin, eli papassa saattaa olla sekaflooraa tai tulehdusmuutoksia, hiivakin saattaa siinä häiritä. Kun tulehdusmuutosta löytyy, meillä ainakin terveyskeskuksessa lääkitään aina. Tällaisen jälkeen kontrolli usein jo puolen vuoden kuluttua. Tulehdus kannattaa hoitaa, koska se voi olla oireetonkin =)
... vaikea sanoa yhtään mitään... PAPA pitäisi kyllä ottaa kerran vuodessa... mulla yhden ICSI:n yhteydessä otettiin PAPA, ja mun käsittääkseni se kertoo vain ja ainoastaan mahdollista muutoksista kohdunkaulansuulla - joilla muutoksilla VOI sitten olla yhteyttä esim. alkavaan syöpään...
... mun tapauksessa haluttiin koetulos ennen alkion istutusta - klinikalla oli ilmeisesti käynyt niin, että jollain raskaana olevalla olikin tullut syöpää, ja siinä tilanteessahan äidin henki on " arvokkaampi" kuin sikiö...
Toivottavasti sun PAPA on seuraavaksikin " puhdas" ja saat lääkäriltä vähän " jämäkämpää" tietoa...
Eemeli
(mun yleinen mainospätkä: 4*ICSI takana, otetaan lahjoituksena vastaan ylijäämälääkkeitä ulkomailla joulukuun (tai tammikuun???) puolessavälissä alkavaan hoitoon: Menopur tai Menogon ja Orgalutran sekä kuukauden lykkäämisen takia myös Gracial-e-pillereitä yksi kierros... mailaile:
eemelikaksi@hotmail.com)