Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tammimammat uuteen viikkoon 4.8.

04.08.2008 |

Terve vaan... en ole jaksanut kirjoitella, koska tilanne on ennallaan. Tai no ei ihan, vaan pahempi. Tähän asti olen nukkunut heti kun on tilaisuus, siis öisinkin sen puoli tuntia kerrallaan. Ei mitään nukahtamisvaikeuksia.

Nooh, päätettiin sitten viikonloppuna että mies on Sisun kanssa ja minä saan nukkua. Eipähän se sitten mennytkään ihan niin. Olin jo niin väsynyt että en saanut nukuttua koko yönä. Aamusta sellaiset 1-2 tuntia. HIENOA! No, ajattelin että seuraava yö menee sitten paremmin ja mies oli ihan tyytyväinen vauvan kanssa oleiluun.

Siispä laitoin tulpat korviin ja ajattelin että NYT minä nukun. Nukuinkin, kaksi tuntia, kunnes esikoinen tulee repimään hereille, että nyt tulee verta nenästä. Ja sitä tulikin sitten kunnolla. Toista tuntia puristin nenää, pidin jääpussia, tungin spongostania nenään ennen kuin se loppui. Sitten luuttusin isoimmat veret ja pistin pojan nukkumaan. Arvatkaa vain sainko enää unta sen episodin jälkeen. En.

No eilen päätin että menen Sisun kanssa nukkumaan kun mieskin lähtee taas aamulla töihin. Sisu piti normaalit möykkänsä, mutta minä en saanut nukahdettua enää. Ensimmäisen kerran torkahdin neljän aikaan ja kuudelta Sisu olikin jo virkeä.

Mulla on ennenkin ollut univaikeuksia ja tiedän että niistä ei sitten pääse kuin nappien avulla eroon. Mutta nyt yritän ottaa rennosti ja valvon. Kun ei nuku niin ei. Valvotaan sitten. Kai sitä sitten nukkuu kun ei enää tolpillaan pysy. Mä kyllä pelkään että mulla alkaa omat nenäverenvuodot ja migreeni kun olen liian väsynyt.

Magdakin tuossa jossain mainitsi että olisi itse jo hoitolassa tässä tilanteessa. Täytyy sanoa, ettei paljon puutu täältäkään. Ja Miukkis, Sisu on tällainen "voimatorkkuja". Ja se ei juuri unta tarvitse, eikä itse kärsi siitä. Ihan iloinen ja pirteä se yleensä on.

Sen verran olen hengissä, että noita liiton asioita olen hoitanut, mistä Justus puhui. Viime äippärillä sai vapautuksen maksusta, mutta nykyään saa vain alennuksen. Sain viime viikolla päätöksen, että nyt loppuvuonna elo-joulu (alkuvuodesta olen maksanut) joudun maksamaan enää VAIN 110 e!!! Siis valtaisa alennus suorastaan. Koko vuosimaksu on 350 e. Kallis liitto mulla.

Nyt pitää mennä lepäämään, ei oikein jaksa pystyssä olla. Palaillaan.

- uneton

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
04.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia Ipulle unettomuudesta. Se on kyllä katalatauti. Muista itse raskausajan unettomuudesta, mutta en usko että oli mitään mitä sinä/te käytte läpi. Voimia!!!

Raskaustestin tein parisen päivää sitten ja tulos oli yksi viiva, eilen tein taas ja tulos oli taas nega. Menkat ovat kaksi viikkoa myöhässä ja ihmetyttää....

Meille ei mitään ihmeellistä. Mikael haluaa istua koko ajan, jos laittaa makaamaan niin huuto tulee. Eihän sieltä nää ympäröivää maailmaa. Perjantaina käytiin äitini ja veljeni kanssa ensimmäistä kertaa suuressa kaupungissa. Oulussa. (Mikaelin ensimmäinen kerta, heh). oli kyllä niin hienosti pikku-ukko että. Kaupissa huuteli ja naureskeli itekseen. Ei mitää ujostusta. Paitsi huuto nousi kun äitini otti hänet syliin. Ujostusta?

Hampaita ei ole kuulunut, mutta nyt tuntu alhaalla toinen enemmän kun sormella kokeilee. Olisikohan sitten yksi kerralaan tulossa...

Meillä olisi Mikaelin kanssa junareissu edessä täältä pohjoisesta Helsinkiin. Mutta ongelmana on se että turaistuinta ei meinaa mistään löytyä. Menen nimittäin isäni luokse Keravalle ja olisi ihan hienoa jos joninlainen kaukalo löytyisi että ei asemalta tarvisi kävellä heille kun matkaa on jonkinlaiset 5km. Pakko se sitten on jos ei löydy istuinta...

Sitten hiukan henkilökohtainen kysymys: Miten teillä joiden vauva nukkuu vieressä/samassa huoneessa, seksielämä sujuu? meillä on ihan hunningolla ja alkaa ahdsitaa itseänikin...

Ukko lähtee Norjaan töihin kuukauden päästä. ELi minusta tulee yksinhuoltaja. on kolme vk siellä ja vkn täällä. Tai en usko että muuttuu elämämme mitenkään ku minähän pojan olen hoitanut nykyäänkin 24/7... onpahan yksi suu vähemmä ruokittavana :)

Ja vielä järkyttävä huomio: minä olen tehnyt pakkaseen mikaelille ties minkälaisia soseita ja hikihatussa niitä soseuttanu ja ne on viime aikoina alkanu tökkimään. ei syö millään ns. oikeaa ruokaa mutta hedelmä soseet ja jogurtit uppoaa. no ostin perjantaina kaupan soseita kun siellä reissussa ei omia voi pitää mukana. ja kaupan soseet upposi. odotti suu auki seuraavaa. hiukan ihmetytti ettämiten sellainen kauhealle haiseva ja maistuva voi olla noin hyvää. no ainakin syö :)

Meillä piti olla perjantaina 6kk neuvola mutta siirsin sen tämän vkn torstaiksi koska halusin sinne ostoksille :D

Mutta nyt menen.

MiiKaro &Mikael 6kk1vk 31012008
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=7faa0c41-6202-11dd-a18c-…!

Vierailija
2/43 |
04.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi Mikael on iso mies jo! Luulisi paljon vanhemmaksi kuin meidän Ohto.

Meillä alkoi eilen illalla järkyttävä huuto. Ohto huutaa ihan hysteerisenä ja lohduttomana. Sitä ei tosiaan pysty edes mitenkään lohduttamaan, itsekin siinä sitten usein itken kun toisella on paha olla vaikka yritän hammasta purra etten itkisi. Luulen että nyt on vihdoinkin pakko olla kyse hampaista. Jääkaappikylmän kurkun järsiminen rauhoittaa joskus nimittäin. Suppoakin on välillä annettu, mutta en osaa sanoa auttaako se. Kun kyllä Ohto samalla lailla nukahtaa sitten lopulta syliin hytkytettynä, oli suppoa tai ei.

Mutta entä jos kyse ei olekaan hampista? Entä jos sillä on muita kipuja? Mitenhän pian yleensä pahimmasta huudosta hammas ilmestyy, eli milloinhan mun pitää viedä poika lääkäriin jos sitä hammasta ei ilmestykään.

Suuhun katsoen en osaa sanoa mihin siellä se hammas olisi tulossa, musta näyttää pikemminkin että kulmahammas pullottaa...! Ei kai sellainen ekana voi tulla!

Meillä maistuu hyvin itsetehdyt soseet (ja välillä kaupan myös) mutta hieman nyt huolettaa että toivottavasti ne ei lakkaa maistumasta, kun lähdetään viikon päästä viikoksi reissuun, siellä tarkoitus kaupan soseilla pärjätä. Lähinnä siis pelkään että se tottuu viikossa liikaa aivan sileisiin kaupan soseisiin eikä sitten enää kotona omat maistukaan. Pitäisköhän sille sittenkin reissussa keittää välillä itse pari perunaa ja porkkanaa... Ei se mahdottumuus olisi, ihan vuokramökille ollaan lappiin menossa, on siellä keittiö. Mä vaan aattelin alunperin että kaupan soseilla mennään, kun ollaan kerta lomalla niin tarkoitus tehdä siellä vauvanhoito mahdollisimman vaivattomaksi..

Jopa jo päätin että lomalla viikon ajan käytetään kertakäyttövaippoja, mutta en mä taida sittenkään pystyä siihen. Siitä tulee niin iso jätevuori. Päätin jo siis sittenkin ottaa kestovaippoja mukaan, käyttää osittain niitä. Osittain kyllä kertiksiä myös, silloin kun ei olla itse mökillä vaan jossain liikenteessä.

Seksielämästä: Mitä se on? En muista.. No joo, saatan mä muistaa, mut harvassa on. Syy ei kylläkään ole siinä että vauva nukkuu pinniksessä kiinni meidän sängyssä. Onhan olohuoneessa sohva, sauna on hyvä paikka kans..

Meillä ongelma on siinä, että mies on yötöissä, me ollaan Ohton kaa jo hereillä kun se aamulla kotiutuu, Ohto on jo herännyt päikkäreiltä kun mies itse herää päivällä ja Ohto menee nukkumaan vasta samoihin aikoihin kun mies lähtee töihin illalla.

Ja viikonloput miehellä menee yötä myöten harrastuksissa (kalastus). Eli ehkä kerran tai kahdesti kuussa meillä voi olla hetki että ollaan yhtäaikaa hereillä kotona niin että Ohto nukkuu.

Lomallakin jaetaan pieni mökki vanhempieni kanssa, joten silloinkaan on turha mistään säpinästä haaveilla.. Pöh.

Frimmy ja Ohto 250108

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
04.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miikaro:

Jos isäsi ehtisi etukäteen käydä Keravalta Helsingin Töölössä Helsingin Liikenneturvallisuusyhdistyksessä, saisitte kaukalon vuokrattua sieltä. Hinta on 10 euroa/kuukausi, joten palauttamisella ei olisi kiire :)

Henkilökohtaiseen kysymykseesi:) Luin jo raskausaikana jostakin ihan luotettavasta lähteestä, että alle 3-vuotias lapsi ei ymmärrä asiasta mitään, vaikka vahingossa näkisi vanhempiensa harrastavan seksiä. Se oli joku tyyliin Mannerheimin Lastensuojeluliiton juttu, jossa rohkaistiin vanhempia pitämään seksielämästään huolta myös lapsen synnyttyä. Seksiä voi harrastaa samassa huoneessa, jossa lapsi nukkuu. Meillä Inna ei ole herännyt tai häiriintynyt koskaan unillaan, kun olemme puuhastelleet samassa huoneessa. Usein kyllä olemme Innan ollessa sängyssä unilla lähteneet olohuoneen sohvalle... :)

Miukkis, vieläkö sulla on niitä äidinmaidon käyttöongelmia? Mulla itsellänikin on maito pakastettuna noin desin annoksina. Monesti teen jääkaappiin pariksi päiväksi perunamuussia, siihen määrään saan ujutettua yhden maitopussin (tulee kyllä aika löysää muussia). Nyt rupesimme myös laittamaan puuron joukkoon vähän maitoa, eli sulatan vesihauteessa pussia sen verran että saan puuron joukkoon maitoa, lopun maidon laitan pilttipurkkiin ja jääkaappiin - äskenkin käytin sitten sen lopun Innalle tekemääni perunakaurasoseeseen, josta saa pari ateriaa. Luin että pakasteesta sulatettua maitoa voi säilyttää jääkaapissa vielä pari päivää, jos hygieniasta on koko ajan, siis lypsämisvaiheessa jo, huolehdittu tarkkaan. Silloin maidossa ei ole paljon bakteereita, jotka alkavat kasvaa sulatuksen jälkeen.

Tässä myös kirjasta Ensilusikallisia löytämiäni ohjeita, joilla saat äidinmaitosi käyttöön:

2 annosta

1-2 (100 g) perunaa

1 dl (60 g) pakastettua vihannessekoitusta tai tuoretta porkkanaa, herneitä, kukkakaalia ja vihreitä papuja

1 1/2 dl vettä

2 dl äidinmaitoa

hienonnettua persiljaa

Pese ja kuori perunat. Kuutioi ja keitä puolikypsäksi kannen alla. Lisää pakastevihannekset tai kuutioidut, tuoreet vihannekset. Kypsennä noin 15 min. Soseuta keitinliemineen. Lisää maito, kuumenna kiehuvaksi ja lisää persilja. Jäähdytä syömislämpöiseksi.

Kasvissose:

3-4 annosta

4 dl (n. 250 g) kasviksia kuutioina

n. 1 dl äidinmaitoa

Pese, kuori ja kuutioi kasvikset. Voit käyttää myös vastaavan määrän pakastettuja kasviksia. Lisää kuutiot kiehuvaan veteen. Vettä tarvitset vain sen verran, että kuutiot juuri ja juuri peittyvät. Keitä kypsiksi noin 15 min. Soseuta kasvikset esim. haarukalla ja lisää maitoa sen verran, että seos on sopivan löysää.

Kasvissosekeitto:

2 annosta

1 dl äidinmaitoa

1 prk porkkanaa ja perunaa soseena

hienonnettua persiljaa

Kuumenna maito. Lisää joukkoon kasvissose ja sekoita. Ripottele joukkoon hieman hienonnettua persiljaa. Jäähdytä hetki ja tarjoa.

Porkkanasose:

2 (200 g) kuorittua porkkanaa

1 dl äidinmaitoa

Pese, kuori ja paloittele porkkanat. Keitä kannen alla hiljalleen kypsäksi noin 15-20 min. Soseuta. Lisää vettä tai maitoa ennen syöttöä sen verran, että sose on sopivan löysää.

Porkkanasose mikroaaltouunissa:

Laita kuoritut, paloitellut porkkanat ja 1-2 rkl vettä kannelliseen astiaan. Kypsennä täydellä teholla (600 W) noin 5 minuuttia. Annan jälkikypsyä kannen alla hetki. Soseuta ja jatka kuten edellisessä ohjeessa.

Vierailija
4/43 |
05.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt yritän taas ottaa itseäni niskasta kiinni ja kirjoittaa jotain, kun viime pinoon en ehtinyt mitään kirjoittaa... Paljon ehti sitä juttua sinnekin tulla, ja odotinkin sitten vaan hetkeä, että ehtisin niitä kommentoida, mutta ei näköjään sitten ehtinyt ollenkaan...

No, Ipulle voimia unettomuuteen. Jos sulla on ennenkin ollut samanlaisia univaikeuksia eikä ole kuin lääke auttanut, niin ei siitä varmasti haitaakaan ole? Unettomuuskin on sairaus ja siihen saa apua. Toivottavasti löydät ratkaisun tilanteeseen, jotta helpottaisi!

Tuosta sex-lifesta. Meillä on jo pitkään nukkunut joku lapsista meidän makuuhuoneessa, ja ihan ok on mennyt. Se tosin häiritsee minua, kun pitää aina olla niin "varovainen", eli pysyä mahdollisimman hiljaa ja välillä mielessä pyörii, että kuuluukohan tuo sängyn nitinä... Eli olisihan se luxusta, jos lapset nukkuisi omassa huoneessaan, mutta nyt on tilanne tämä ja siihenkin on sopeuduttava. Vaikka väsymystä ja vähän haluttomuuttakin olisi ilmassa, niin yritetään pitää molemmat kiinni tuosta seksipuolestakin, ettei se ihan kokonaan unohtuisi... Muutenkin ollaan puhuttu paljon parisuhteesta ja läheisyydestä (ja siitä kun välillä tuntuu, ettei sitä ole ollenkaan), ja kun tuollainen keskustelu on käyty, niin taas muistetaan jonkin aikaa enemmän huomioida toista.

2,5-v aloitti eilen osa-aikaisena päiväkodissa ja huomasin, että olivat Aadallekin nimenneet jo oman naulakkopaikan isoveljen vierestä:) Suloista:) Mutta toisaalta niin kamalaa, että joko kohta tuo mun pieni vauva jo menee hoitoon... Voi eiiiii....

Soseiden syönnissä ollaan taas edistytty:) Tän hetkiset maistuvat ovat siis punaiset marja bona-soseet, porkkana-peruna ja kaurapuuro noiden marjasoseiden kanssa. Onhan tuo ruokavalio vielä hyvinkin niukka, mutta sentään jotain menee! Kaikkia noita Aada syö kerrallaan n. puoli purkkia. Iltaisin syödään vellejä ja muutoin mennään NAN2-korvikkeella.

Hampaista: Meille tuli pari viikkoo sitten eka ja nyt viime viikonloppuna ilmestyi toinen alahammas.

Nyt on Aadan syysulkoiluvaatteet hankittuna, jotta pääsee ihmettelemään ulkomaailman ihmeitä vaikka olisi hieman kosteampikin maa. Ostin Aadalle Reimatecin kosteudenpitävät hanskat ja töppöset, ja Jonathanin haalari pitää myös vettä. On nuo kunnon ulkokamppeet ollutkin jo nyt näinä parina aamuna tarpeen, kun ollaan viety isoveljeä päiväkotiin. Täällä Tampereella mittari on näyttänyt aamuisin vasta 10 astetta.

Mutta nyt puuron keittoon. Jospa tästä nyt sais aikaiseksi kirjoitella hieman useammin tänne.

T:vikli80 ja Aada 4.1.08

Vierailija
5/43 |
05.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieno on alkanut nukkua paremmin nyt kun ilamt viileni.Tosin yöllä on alkanut tapahtua kummia eli kerran yössä Vieno saa hepuli, johon ei oikein auta mikään.Maitoa emme tarjoile ettei se jää päälle.Sillä vauvat usein saa yöllä hiljaiseksi, mutta tässä kohdassa oikotie on pitempi tie.Kuuntelemme huutelut nyt, niin ei tarvitse unikouluttaa myöhemmin. Vienolla tuskin on oikeesti nälkä, sillä hänhän on tähänkin asti pärjännyt loistavasti yön yli. Iltaisin syö puuron ja maidon.

Seksielämästä...Meillä on haudan hiljaista pitkään, mutta nyt olemme herätelleet tätäkin puolta. Sohva on ollut käytössä, mutta sängyssäkin on touhuttu eikä Vienon unen tuhina haitannut yhtään.

sammermanni ja vieno

Vierailija
6/43 |
05.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole vielä itse tehnyt soseita Aadalle, kun se syöminen on ollut takkuamista, mutta voiko noita soseohjeita tehdä myös korvikkeella? Vai miten muut olette tehneet soseita, laitatteko aina maitoa vai teettekö pelkistä kasviksista/vedestä?

T: vikli80 ja Aada 4.1.08

Vierailija
7/43 |
05.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös kaikki unet vähissä, koska taitoja on tullut viimeisen viikon aikana rutkasti: kontataan, noustaan tukea vasten seisomaan ja nyt viimeisimpänä kiipeäminen! Voi argh, pitikö tämän jo nyt alkaa.

Pää vaan kopisee, kun meno on niin päätöntä. Varsinkin väsyksissä kellahtaa kumoon.

Tänään tosiaan kiipesi itse sitterin alapäästä sitteriin ja olis tullut pääpuolelta alas, ellen ois ehtiny hätiin. Ja jätkä on tosi nopee!

Meillä sänkyhommelit menee niin, että esileikit olkkarissa ja loput makkarissa, jossa lapset nukkuu. Tai sitten viedään lapset mummilaan :).

Mä en laita soseisiin maitoa laisinkaan. Mutta jos haluaa, niin niiden makua voi laimentaa myös korvikkeella.

Pajunkukalla olikin jo hyvä vinkki MiiKarolle kaukalon lainaamiseen. Niitä saa tosiaan vuokrata monestakin eri paikasta: vakuutusyhtiöt, MLL, jne.

Jotain muutakin oli, mutta nyt ei enää kerkee. Nyt pitää olla silmät selässäkin.............

Justus & poju 14.1.

Vierailija
8/43 |
05.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamakin aktivoituu jalleen taajuuksille, kotiin palattiin lauantaina ja arki on jo alkanut, pojilla alkoi koulu ja mieskin on ollut pitkaa paivaa jalleen toissa...

Lukenut olen kuulumisianne silloin talloin, mutta koskapa puhelinyhteydet on niin juuttaan hitaita, en ole juuri kommentoinut!

Harmitti kovasti, kun luin etta Magda on lahdossa Berliiniin, me palasimme sielta paria paivaa ennenkuin te lahditte ;) Mutta hyvin olitte kierrelleet kaupunkia eli oiskohan noista mun vinkeista sitten ollut mitaan hyotyakaan...

Ipulle tsempit, ja se on niin totta etta kun menee ylivasyn puolelle niin on todella vaikea nukkua! Koittakaa vain sinnikkaasti jatkaa tuota mallia, etta mies on Sisun kanssa ja sie koisaat muualla, josko se joskus UniJukka tois kunnon lastin unihiekkaa! Illalla kannattaa kayda vaikka lampimassa suihkussa, juoda camomilla teeta ja ottaa muutama burana tai muu sarkylaake unen tuloa auttamaan, jos ei uskalla suoraan unilaakkeita ottaa... Mutta tsempit sinne!

Monilla vauvat jo liikkuivat kovasti, meilla neiti viela kollottelee tai siis pyoriskelee ympariinsa, mutta ei tee elettakaan ryomimiseen tai konttaamiseen. Enka kylla valita, tuon toisen protonin perassa saa juosta ihan tarpeeksi! :)

Seksia on meilla ollut ihan kiitettavasti, vieras/tyohuoneessa on levitettava sohvasanky jossa vietamme joskus vahan rajumpia iltoja =) Muutoin touhustelemme makkarissa, jossa molemmat pienet nukkuvat ja silloin taytyy desibelit pitaa mahdollisimman hiljaisina ;) Mutta hyva nain!

Juu, lomat on lusittu niin sanotusti ja taytyy kylla ihmetella, miten hyvin pienet jaksoivat! Reissattiin seka Suomen sisalla etta Euroopassa ja laskin tuossa etta nukuttiin kaikkiaan 10 eri paikassa, ja yhtenakaan iltana lapset eivat valvoneet puolysia pidempaan! Muutoinkin reissu meni hyvin, vaikka ilmat kylla olivat ensimmaiset kolme viikkoa taysin ahterista, vetta satoi ja "lamminta" ruhtinaalliset 9 astetta!!! Mutta plussanpuolella kuitenkin. Ei vaikuta ilmastonlampeneminen Suomessa, paitsi ehka juuri noilla vesisateilla...

Tuli mieleen, kun monella on ollut rauhattomia vauvoja etta meille sanoi lekuri jotta pienillakin saattaa olla paakipua tai vatsakipuja ilman piereskelemistakin ja se ilmenee juuri yleisena tyytymattomyytena/rauhattomuutena. Eli voipi hyvin antaa sitten suppoa tai nestemaista (Panadol, Pronaxen) jos normit hoidot ei auta...

Meilla on nelja hammasta, ylahampaat puhkesivat perjantaina kun lensimme Helsingista kohti Lissabonia =)

Kaytettiin pienet myos valokuvauksessa, laitan kuvia kunhan ehdin!

Nyt laittaan pyykit kuivumaan, vaihteeksi paistaa aurinko! =)

-Allu ja Neea 21122007

Vierailija
9/43 |
05.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohto on su-illasta asti huutanut PALJON. Ja hyvin tuskaisesti ja lohduttomasti. Hampaita epäilin, suppoa olen antanut välillä, mutta se ei taida meillä paljon vaikuttaa.. Tänään sitten alkuillasta oli niin hysteeristä itkua että päätin viedä Ohton lääkäriin, jos kyse ei olekaan hampaasta vaan vaikka korvatulehduksesta.

No, ei ollut korvissa mitään vialla, terve lapsi. Mutta tulipahan tarkistettua, nyt on itsellä levollisempi mieli.

Hampaista vissiin siis kyse, mutta tiukassa on kyllä niiden tulo näköjään. Mä kun oon muilta kuullut että lapsi kitisee pari päivää ja se on siinä. meillä on kitisty pari viikkoa ja huudettu kolmatta päivää kurkku suorana, vielä ei edes selkeästi näy että mikään hammas olisi lähelläkään puhkeamista.

Jääkaappi-kylmä kurkku jyystettäväksi on ainut apu mikä meillä välillä toimii.

Soseiden valmistuksesta: Ihan keitinvettä apuna käyttäen soseutan. Usein teen kyllä liian kuivaa (tai se pakasteessa menee jotenkin liian kuivaksi?) niin sitten kun lämmitän tarjottavaksi, lorautan vähän korviketta sekaan löysentämään.

Nyt en muuta muista. Kamala päivä ollut kun yrittää lohduttaa huutavaa lasta mutta mikään ei auta. Mä meen ihan rikki siitä. Itseasiassa mä tiedän että mun pitäis itse hillitä itseni paremmin. Ohto ei itke läheskään niin hysteerisesti kun mies ottaa syliin, mun oma tuska kai lisää ohtonkin tuskaa, se näkyy musta liian herkästi.

Frimmy ja Ohto 250108

Vierailija
10/43 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi.

Ipulle VOIMIA! Toivottavasti tilanne helpottaa ja saat nukuttua.

Justukselle myös voimia sairastelun keskelle ja pikaisia paranemisia!

Allulla ja Magdalla oli matkailut menneet hyvin, hienoa.

Frimmy: Hyvä, että sait varmuuden ettei Ohtolla ole korvatulehdusta. Meille muuten joku lääkäri joskus esikoista käyttäessä sanoi, ettei mikään käynti ole turha vaan aina pitää mennä jos epäilee että jotain on vialla. Jos ei mitään löydykään niin on saanut mielenrauhan itselleen. Se tuntui lohduttavalta kun itse nolostui siitä, että niin herkästi käytti esikoista lääkärissä.

Meidän Mikael tuntuu myös "tekevän" niitä hampaita pitkään ja tuskaisesti. Viime viikko oli myös aika tuskainen ja kuolaa valui ja poika itki normaalia enemmän. Hampaita ei kuitenkaan pinnassa näy. Samoin tuntuu siltä, että Mikael näitä kahta ensimmäistä hammastaan rupesi oireilemaan jo 3 kk:n ikäisenä ja 5 kk:n ikäisenä ne sitten puhkesi.

Tosiaan ihmeellistä miten neuvolakäynnit yms vaihtelee kunnittain ja kaiketi myös Vantaan sisällä. Pajunkukka ilmeisesti asuu Länsi-Vantaalla? Me asumme täällä Itä-Vantaalla, pitäisi oikein verrata Pajunkukan kanssa miten ne käynnit menee... Meillä on siis eka hammaslääkärikäynti jo ollut. Neuvolan th käski varaamaan ajan heti kun 1-2 hammasta on puhjennut. Seuraava käynti on sitten 2-vuotiaana. Viimeisin neuvola oli puolestaan 6 kk tarkastus ja seuraavaksi on 8 kk lääkärikäynti (silloin ei siis ole th:lla käyntiä laisinkaan) ja jos kaikki on hyvin, on seuraava tarkastus 1-vuotiaana. Jos lääkäri toteaa, että jotain on syytä tarkistaa, tulee vielä yksi ylimääräinen käynti 10-kuisena th:lle.

Tuusulassa ensimmäinen hammaslääkärissä käynti oli (ainakin pari vuotta sitten) 2,5 tai 3 vuotiaana. Esikoisemme oli 2,5 vuotias muuttaessamme sieltä pois, enkä ollut huomannut asiasta kysyä täällä, joten esikoisen eka käynti oli myös eilen kun pikkuveljelläkin oli. Hänellä seuraava käynti onkin sitten kuulemma koulussa.

Jotkut täällä jo konttailee tai pääsee ainakin ryömimällä eteenpäin. Onnittelut uusista taidoista! Meidän Mikael pääsee myös nykyään suht hyvin sinne minne haluaa, vaikkei ihan eteenpäin osaakaan ryömiä. Se liikkuminen on sellaista pyörimistä ja kääntyilyä, jotta yltää haluamaansa tavaraan. Tämän lisäksi harjoitellaan kovasti konttausasentoa ja siinä heilutaan edestakaisin. Mikael istuu jo hyvi ilman tukea, mutta minä en taitoon vielä ihan luota, joten laitan pehmusteita Mikaelin taakse. Kävelytuoli on meillä käytössä ja ihan ykkösjuttu Mikaelin mielestä! Helpottaa myös mun elämää, koska M on tyytyväinen kun minä puuhailen keittiössä ja hän itse pääsee sinne minua katsomaan.

Siinäpä meidän kuulumiset. Käyn päivittäin lukemassa teidän juttuja, mutta kirjoittamaan ehdin näköjään vain noin kerran viikossa. Voikaa hyvin!

Emem ja Mikael 211207

Vierailija
11/43 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjaa, että Ohtolla on niin paha olla. Oletko seurannut, koska huutoa on? Voiko sen yhdistää johonkin tapahtumaan, vuorokauden aikaan, kylmään/lämpöön tai johonkin? Voisiko se siis olla kuitenkin jotain muuta kuin kipuitkua?

Mun esikoinen on varsin temperamenttinen tapaus ja on vauvasta lähtien itkemällä ilmaissut mielipiteensä. Esim. jos ei olisi halunnut mennä nukkumaan, huusi kuin syötävä. Ihan yks kaks lakkasi huutamasta ja nukahti.

Esikoinen teki myös hampaita oikein antaumuksella. Lohdutonta katseltavaa. Oireita ei kuitenkaan ollut viikkoa pidempään.

Vaikka kyllähän äiti tunnistaa oman lapsensa itkusta millaista se on laatuaan. Meillä on myös päiviä, jolloin kaikki itkettää ja mikään ei auta. Tällaisia päiviä on ollut meidän molemmilla lapsilla ja pidän sitä ihan normaalina. Nämä itkut ovat hyvin lähellä kipuitkua, mutta eivät kuitenkaan ole. En ole vielä ratkaissut mitä tällainen itku voisi olla. Saattaahan olla vain huono päiväkin.

Ja voihan ihan kasvaminenkin satuttaa. Mulla oli ainakin ala- ja yläasteen vaihteessa kovatkin kasvukivut, joten miksei vauvallakin, kun kasvuvauhti on niin hurja!?

Yks lääkäri muuten sanoi, että nestemäinen särkylääke olisi parempi (tehokkaampi) lapselle kuin supot.

Nojoo, tulipa varsinaista ajatuksen juoksua. Jospa koittaisin saada esikoisen päikkäreille. Itsekin kaipaisin pikku unosia, kun en ole nukkunut kunnolla pariin viikkoon. Mäkin siis huono nukkuja.

Vierailija
12/43 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vikli: Juu kyllä ne kaikki ohjeet voi tehdä myös korvikkeesta, kirjoitin vaan sen äidinmaidon siihen, kun itse oon tehnyt vaan siitä, ja

Miukkiksella on sitä ylimääräistä äidinmaitoa pakastettuna.

Emem: Hammaslääkärijutuista en tiedä vielä mitään, hyvä että kerroit, että hampaitten puhjattua täytyy alkaa aikaa varailemaan (kai myös täällä lännessä?) :) Samalta noi teidän neuvolajutut kyllä musta kuulosti kuin mitä meillä on, mutta voi olla että ne erot tulee vasta "myöhemmällä iällä", mä en kunnolla muista mitä se terkka silloin kertoi.

Meillä itsellä on turvakaukalo vuokrattuna Ifistä, muista

vakuutusyhtiöistä en löytänyt sellaista palvelua. Ifilläkin se pitää vuokrata vähintään (muistaakseni) yhdeksäksi kuukaudeksi. Mll taas käsittääkseni vuokraa kaukaloita paikallisyhdistysten kautta, joten jokaiseen niistä pitäisi erikseen ottaa yhteyttä ja kysellä onko

kaukaloita heillä. Meidän paikallisyhdistyksestä ei löytynyt.

Meillä on ollut nyt neljänä yönä kotiunikoulua, mll:n ohjeiden mukaista tassuhoitoa. Aiemmin siis Inna on herännyt monta kertaa yössä syömään. Huutoa on ollut, Inna ei ole suosiolla ollut valmis luopumaan

saavutetuista etuisuuksistaan, mutta eteenpäin ollaan menossa. Kahtena ekana yönä annoin aamuyöllä periksi, nyt kahtena vikana yönä olen lopulta saanut Innan rauhoittumaan ilman maitoa. Hyvin se sitten on nukkunut sen jälkeen aamuseitsemään asti, jolloin minä olen itse herännyt ottamaan hänet rinnalle.

Joku kyseli, että miksi puolivuotiaan yhtäkkiä pitäisi nukkua koko yöt ilman syömistä. Tuo taitaa liittyä aika paljon vanhempien jaksamiseen, eli vanhempikin pääsee vihdoin nukkumaan kokonaisia öitä. Ja asiaan on ihan fysiologiset perusteet, eli puolivuotias ei ravitsemukselliselta kannalta tarvitse enää yöllä maitoa (jos syö jo kiinteitä). Maitoa hän haluaa siksi, että yösyömisestä on tullut turvaa antava tapa. Tässä lisätietoa:

http://vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_tassu.php?dir=/hoiv…

Meillä on aloitettu nyt pottailu. Mitään tavoitteita meillä ei sen kummemmin ole, ei siis mikään kiire opettaa Innaa kuivaksi, mutta

sisällytetään potalla istuminen rutiineihin ja katsotaan mitä tapahtuu. Nyt ainakin Inna tykkää kovasti potalla istumisesta, kun siinä aina luemme yhdessä kirjaa. Yleisestihän uskotaan, että pientä lasta ei voi opettaa kuivaksi, mutta meidän ystäväpariskunnalla esim. on poika, joka on puolivuotiaasta asti tehnyt kakan pottaan (pissaa ei osaa tehdä, on nyt vuosi ja 3 kk). Hänen äitinsä eli minun ystäväni on myös itse puolivuotiaasta tehnyt kaiken pottaan. Poika ilmoittaa kun on kakkahätä näyttämällä kädellä potan suuntaan. Myös toisella ystävällämme on poika, joka on vuoden ikäisestä osannut kertoa kakasta. Näiden asioiden

perusteella pidän ihan käsittämättömänä sitä, että monesta paikasta (esim. mll:n sivuilta) löytyy sellaista tietoa, että vasta joku 2 1/2

-puolivuotias pystyisi tunnistamaan hätänsä ja kertomaan siitä muille. Ja mummini on opettanut kaikki lapsensa vuoden ikäisinä kuiviksi, eikä yhtään ymmärrä sitä, että nyt lapset on 3-4 -vuotiaiksi vaipoissa. No, ehkä meilläkin vielä käytetään 3-vuotiaana vaippaa, en sitä sano, eikä minulla ole mitään "painetta" opettaa Innaa aikaisin kuivaksi (enkä myöskään arvostele vanhempia, jotka haluavat aloittaa pottakokeilut vasta myöhään), mutta ihan mielenkiinnosta haluan itse kokeilla mitä tapahtuu, kun Inna oppii istumaan potalla. Tässä mielestäni todella mielenkiintoinen artikkeli aiheesta:

http://www.voima.fi/content/view/full/611

Minäkin toivotan Ipu-raukalle voimia. Ja kiva kuulla Allujapupusta taas :) Miten muuten teidän pohjoisen-treffien kanssa kävi, tapasitteko te jossakin vaiheessa (kun olin pari viikkoa pimennossa täältä, on mennyt ohi)? :)

Kivaa loppupäivää kaikille,

Pajunkukka ja Inna s. 29.1.

Vierailija
13/43 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelin tuota puolivuotiaan nukkuma"pakkoa". Ymmärrän kyllä että vanhempien on unta saatava, mutta miks ei esim. yhdellä heräämisellä? Tämä on ihan mun mielipide mutta mun mielestä näin pieni ei vielä jaksa odottaa nälkänsä kanssa aamuun asti. Meidän neiti ainakin ekalla syötöllä syö ihan tosissaan eikä ole pelkkää lurppaamista mitä tekee huvin vuoks.

Meillä on löydetty tutin ihanuus :D Nuk-tuti oli neidin mieleen. Mikään muu ei ole käyny.

-Siiricata ja Aino huomenna puoli vuotta :p

Vierailija
14/43 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pajunkukka, sun mummin ihmettelyt vaipasta 3-4-vuotiailla on ihan aiheellinen :). Suurin syy tuohon on se, että nykyajan vaipat ovat liian imukykyisiä. Ennen vanhaan oli vähän pakko opettaa aiemmin kuivaksi, ettei tulisi niin paljon pyykkiä. Pissan määrä kasvaa sen verran paljon, mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa.

Mä varmaan myös istuttaisin pojua potalla, mutta on niin pieni, että tippuisi sinne, ellen pitäisi kiinni :). Esikoinen istui jo siis 5-kuisesta alkaen potalla ihan itse. Päiväkuivaksi oppi 2v ja yökuivaksi 2,5v. Mutta jotkut ei opi vaikka kuinka opettaa, kun kroppa ei ole siihen vielä valmis kuten mainitsitkin.

Mutta mäkin siis esikoisella ihan mielenkiinnosta testasin tuota pottailua noin varhain ja tyytyväinen olen ollut tuloksiin.

Nyt tällä tokalla taas oisin halunnut testata vaipattomuutta, mutta tämä elämäntilanne ei antanut siihen enää paukkuja.

Joku mainitsi jotta menkat myöhässä. Täällä myös, vaikka ollaan käytetty ehkäisyä! Mahassa samanlaisia tuntemuksia kuin kuopuksen alkuraskaudesta. Mä kun tunsin (mutta en uskonut) olevani raskaana 2vk ennen kuin edes verikoe sitä kertoi. Yksi apteekin testi tehnyt ja ainakin vielä tuli negaa. Totisesti toivon, rukoilen ja vaadin, että menkat ois myöhässä vain tämän hemmetin stressin vuoksi!

Oon tänään testannu miten vauva kestää hereillä oloa. Aamulla otti vajaan tunnin unet, päivällä nukkui esikoisen kanssa 2h ja tuossa neljän jälkeen joku puolisen tuntia. Vähän ennen kuutta jätkä näytti väsyneeltä, kun syötiin. Kun kävin vaihtaas vaipat ja yökkärin, ei osoitakaan enää väsymystään. Hyvin siis tuntuu pärjäävän. Aiemmin kun on nukuttu unia vähän joka välissä. Jospa tästä saataisiin joku rytmi aikaiseksi, jotta osaisi vähän ennustaa menoja.

Kaaniin tänään korkattiin hiekkalaatikkokin. Hiekkaa tuli vähän maisteltua, eikä tullut kovin kovaa huutoa kun ilo loppui. Eli ihan kivasti meni.

Jaahas, taas tuli oksu. Viimeks viime viikon torstaina oli kuumetta ja tuota limaoksentelua, sitä ennen olikin 1,5vk tauko. Nyt näin lyhyt väli. Toivottavasti olis vain oksennus, ettei taas nousisi kuume. Aiemmin kun eka on ollu kuume ja vasta sitten eka oksu. Tarvinnee varmaan siis taas tilata lääkäri :/.

Justus & poju 14.1.

Vierailija
15/43 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miikaro: Omat soseet uppoaa täälläkin välillä todella heikosti. Päristää ja joskus melkein yökkää. Porkkana uppoaa hyvin. Yritänkin laittaa aina porkkanaa tai bataattia mukaan, jotta olisi vähän makeampaa. Joku parsakaali-peruna-kesäkurpitsa on ihan tuhoon tuomittu yritys.

Vikli: Mä en laita maitoa soseeseen, vedellä jatkan tarpeen mukaan. Näin siksi, että mun maitoa ei ole pakkasessa enkä viitsi lypsää ja näinkin kelpaa yhtä hyvin kuin maidon kanssa. Lehmään ei ole vielä tehty tuttavuutta missään muodossa.

Seksi? Mitä se on? Vauva kitisee vieressä tai tississä kiinni. Nyt viime päivinä on suostunut nukkumaan vain mun kainalossa, vaikka aikaisemmin pinnasänky kelpasi ihan hyvin. Ei kai sillä hitto vie vielä voi olla eroahdistusta?

Frimmy: Kaksi viikkoa oltiin mökillä ja käytettiin kertiksiä. Pahalta se vähän tuntui, mutta ei mulla ole kestoja niin pitkäksi aikaa enkä viitsinyt alkaa pestä nyrkkipyykillä.

Siitä tulikin mieleeni. Pissavaipat haisee tosi järkyttävälle. Pesen vaipat kahden tai kolmen, yleensä kolmen, päivän välein. Pesen kuudessakympissä ja ihan puhtaaksi tulevat kyllä. Likaiset vaan haisevat sikana ja harsoihin leviää kauttaaltaan keltainen pissan sävy. Jossain sivuilla oli jotain teepuuöljyn käytöstä. Käytättekö te jotain likavaippasäiliössä? Laitatteko sinne vettä?

Justus: Jos toistuu aina välillä tuo oksentelu ja limaisuus, niin ehkä se voisi olla allergiaakin tai muuta yliherkkyyttä. Oireet voi käsittääkseni olla kovin erilaisia. Pikaista helpotusta oloon joka tapauksessa!

Meillä ei ihmeempää uutta. Neuvolassa kaikki hyvin. Puolivuotismitat 7420g ja 65cm.

Strutsi ja neiti 31.1.

Vierailija
16/43 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan että tämä viesti nyt tulisi näkyviinkin... on ollut tämän uuden sivuston kanssa niin paljon ongelmia, että on jäänyt vähemmälle koko juttu!!! Ihanaa on kyllä käydä lukemassa teidän kirjoituksia, monista on tullut ihan läheisiä tämän sivuston kautta, onhan tässä tuntemuksia vaihdettu monen kanssa jo reilun vuoden verran! Ja vauvoja ja äitejäkin tavattu :).

Meillä on neuvola vasta kuun lopussa, ja edellinen oli 5kk neuvola, täti on todennut että turhaan me siellä rampataan kun kaikki on hyvin. Painoa on omien punnitusten perusteella n.9 kg :).

Noista hampilääkäri jutuista en enää muista, oisko menty esikoisen kanssa joskus vuoden ikäisenä, ja seuraava on sitten 3.v.

Kosmo syö kiinteitä ihan mukavasti, kolmisen kertaa päivässä ja meillä kyllä syödään myös öisin, muutaman kerran ainakin. Myös esikoinen söi yöllä, enkä ole millän tassuhoidoilla sitä koskaan yrittänyt poistaa, koska tosiaan aika luontaista minusta. Sehän riippuu ihan vauvastakin, ja elimistöstä että kuinka tiukkaan tahtiin se ruokaa kuluttaa. Miinuspuolihan tässä on kyllä se että heräily tosiaan saattaa joillain lapsilla jäädä päälle..... Eikä kaikki ihmiset jaksa ilman kunnon unia, vaikka kyllähän nämä meikäläisen aivot ihan tohjoa jo onkin ;).

Siitä piti mainita että olen lopen kyllästynyt ulkomuotooni! Extra 10 kiloa on edelleen lanteilla eikä näytä olevan lähdössä minnekään. Perse on leveä kuin ankalla!!!! Eikä mulla ole jaksamista lähteä jumppaamaan tai lenkkeilemään enää klo 9 jälkeen illalla, kyllä tämä kahden lapsukaisen hoitaminen mehut ainakin multa vie niin että lörssähdän vaan sohvalle lukemaan, tai sitten ne ikuiset kotityöt....

Miten mä saisin itseäni niskasta kiinni ja lopetettua herkuttelun?

Äh, no se siitä tilityksestä, helpotti jo kun sai kirjoitettua harminsa :). Nyt väsy painaa jo silmää, mutta kaikille tosi paljon terkkuja, ja toivotaan nyt että nättejä päiviä tulisi vielä. Innolla en odota sitä pukemisrumbaa... nään sielunsilmissäni strutsin eteisen jossa on jos sun mitä harrastusvälinettä, sadetakkia,saapasta ym ;).

Halauksia ihanille mammoille toivottelee

Mantelihammas ja Kosmonautti 4.1

Vierailija
17/43 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti tuli näkyviin!!!! Strutsi: ethän pese liian täysiä koneellisia? Vaipat kun ovat niin imukykyisiä, niin se peseytyminen on melko huonoa myös... Minä laitan monesti vielä lisähuuhtelua perään, ja huuhteluaineenahan voi käyttää etikaa mikä poistaa pahaa hajua ja pehmentää pyykkiä. Suosittelen muuten ecover pesuainetta(ruohonjuuresta), ja erisan color on myös aika hyvää. Muistan että esikoisen vaippapyykki haisi joskus ihan ummehtuneelle, mutta nyt ei ole enää haissut. Mä pesen kanssa n.kolmen päivän välein, jommallakumalla ed.mainituista pesuaineista, ja joskus tosi satunnaisesti vielä 90 asteessa.

Huonosti nukkuville toivotan rauhaisia unia vielä!!!!!

Manteli

Vierailija
18/43 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipas hassu pikkukuva väärinpäin.

Uus kokeilu..

Niin joo, semmonen kysymys oli muuten että onko jollain tai jonkun miehellä ruskeet silmät? Minkäs väriset vauvalla on? Olikohan se Aino jolla olin näkevinäni ruskeet silmät.. Mulla ruskeet, miehellä siniset, Pinjalla tosi siniset.

[URL=http://www.aijaa.com/v.php?i=2478740.jpg][IMG]http://www.aijaa.com/img/…]

T: Xena ja Pinja 070208 taas

Vierailija
19/43 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuumeillaan =(. Maanantaina oli lämpöö 38, tiistaina aamulla 38,2 ja illalla 39. Tänään aamulla 39 ja nyt illalla 39,9. Hui! Neuvolassa käskettiin oottaan huomiseen. Mitäs te tekisitte? Lapsi on välillä todella leikkisä ja hyväntuulinen, mutta väliin kärttysä ja saa itkukohtauksia. Sylissä pitäs olla koko ajan. Mutta ei siis mitenkään apaattinen tai löysä - siks en oo ollu hirveen huolestunu. Joku limapallero rohisee jossain sisällä mutta yhtään ei nenä vuoda. Mitäköhä tää on..

Tiistaina oltiin puolivuotisneuvolassa. Paino 8300g ja pituus 70cm. Pitäs kuulemma alottaa puurot vaikka käyrät on ihan kohillaan.

Pajunkukka, tosi mielenkiintonen artikkeli vaipattomuudesta. Kiitos. Taidan mennä hyvinkin pian pottaostoksille =)

Äijän 30v-pippalot sitten oli ja meni ja hyvä niin. Synttärisankareita oli neljä joten kustannukset ja hommat jakaantu mukavasti. Ite jouduin keittään 80 munaa munavoihin ja pyöräyttään pari piirakkaa =) Vieraita oli lähemmäs 100, saunatilat vuokrattuna, oli dj ja pokeria ja juhlakalut grillas vieraille kyrsät. Kotona oltiin kuudelta aamulla. Lahjaks annoin boksereita ja tatuointilahjakortin - Pinjan nimi rustataan miehen koipeen, mun nimen viereen =)

Kerroinkohan muuten jo että mies sai eläkepaperit...Tarkottaen sitä että se on kotona ainakin viä vuoden ennen ku uudelleenkoulutus alkaa. Täällä on paljon valitettu sitä kun ei miestä paljon näy. Meillä ongelma saattaa olla ihan päinvastanen : aivan turhan paljon yhteistä aikaa.

Tsemppiä meille kaikille!

T: Xena ja Pinja tänään ½ vuotta + yks eläkeläinen

Vierailija
20/43 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan piruuttani laittaa kuvan näin kun tää palsta ei toimi.

Kuva on kyläreissulta.

[URL=http://www.aijaa.com/v.php?i=2478735.jpg][IMG]http://www.aijaa.com/img/…]