Esimiehen kanssa samassa kokouksessa, miten väistätte mielipiteen istuttamisen suuhunne?
Esimiehellä on tapana ottaa minut asiantuntijana mukaansa tärkeisiin kokouksiin. Hän onitse hyvä puhuja ja puhuu myös mielellään. Usein neuvottelussa hän saattaa pitää pitkän palopuheen, mikå sisältää sekä faktaa, mielipiteitä että ennustuksia ja hänellä on tapana lopettaa tämä puheenvuoronsa sanoihin ”...vai mitä, Merja?” (minuun viitaten)
Osa puheesta on varmaan ihan totta, mutta en välttämättä ole samaa mieltä kaikesta enkä tulevasta. Enkuitenkaan voi enää tuossa vaiheessa joka kohtaa yksityiskohtaisesti käsittelemään ja ottamaan kantaa. Miten vastaisisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (11)
Sulta kysytään mielipidettä asiantuntijana, tottakai käyt pomon puheen yksityiskohtaisesti läpi.
Asiantuntijuuteen kuuluu se, että osaa argumentoida oman asiantuntijuuden perusteella. Kuulostaa siltä, että esimiehesi pyrkii aktivoimaan sinua ja alustaa keskustelussa sinulle mahdollisuuksia tuoda asiantuntemustasi esille.
Kannattaa valita 1-2 pääpointtia ja perustella kantasi niissä. Jatkossa voit opetella myös itsenäisesti ottamaan puheenvuoron.
En mitenkään. Sehän se luodin ottaa vastaan, jos on jotain keksinytkin ..
Sincc
Totean kun shit hit the fans, että ei ollut mun visio ..
Vastaisin tällä rakenteella:
”Niin, on ihan totta että x, y ja z. Sen sijaan mielestäni a, b ja c. Lisäksi pitää huomioida että d, e ja f”.
Eli mikä pitää paikkansa, mistä olet eri mieltä ja mikä mahdollisesti unohtui ottaa huomioon.
Jos teillä on terve työyhteisö, sinä olet mukana nimenomaan kertomassa oman näkemyksesi ja täydentämässä oman asiantuntijuusalueesi yksityiskohtia etkä nyökyttelemässä hyödyttömänä päätäsi.
Minä totean, että olen tietyn osuuden erityisasiantuntija, en ota kantaa visioon, missioon tai kehitteillä olevaan strategiaan, koska en ole siinä työryhmässä. Sen sijaan voin oman asiantuntijuuteni pohjalta kommentoida asioita A ja D, joissa tilastotieto (historia) että asiakkaiden viimeaikainen käyttäytymismuutos ja asiakaskokemuskyselyt viittaavat asiaan X, jota ei ole strategiavalmistelussa otettu esille, kuten yksikön päällikkö juuri kertoi.
Argh, vihaan kun oma pomo tekee tuota. Toinen, vielä pahempi on "No mulla ei ole kysyttävää, mutta X:llä varmaan on?"
Siis... Ikään kuin en kertoisi omaa mielipidettäni tai uskaltaisi kysyä jotain ilman, että "mamma" siinä vieressä rohkaisee? En käsitä tuollaista johtajuustyyliä.
Jos kyse asiakastapaamisesta, älä nolaa esimiestä asiakkaan edessä, vaan korjaa asiavirheet tapaamisen jälkeen kahden kesken. Jos on jotain kriittisiä virheitä, korjaa ne samantien tyyliin ”tähän kohtaan 2 täytyy täsmentää, että ei x vaan sen sijaan y”.
Vierailija kirjoitti:
Sulta kysytään mielipidettä asiantuntijana, tottakai käyt pomon puheen yksityiskohtaisesti läpi.
Aika vaikeaahan tuo varmaan on, jos puhe on kestänyt minuuttikaupalla ja siinä on käsitelty kissat ja koirat. Itse joko ottaisin kantaa joihinkin asioihin itsenäisesti ottamatta pomon puheisiin ja mielipiteisiin mitään kantaa. Tai sitten en pyytäisi puheenvuoroa lainkaan. Pääasia on ettei jää vaikutelmaa, että kuittaisin nuo puheet.
Vierailija kirjoitti:
Argh, vihaan kun oma pomo tekee tuota. Toinen, vielä pahempi on "No mulla ei ole kysyttävää, mutta X:llä varmaan on?"
Siis... Ikään kuin en kertoisi omaa mielipidettäni tai uskaltaisi kysyä jotain ilman, että "mamma" siinä vieressä rohkaisee? En käsitä tuollaista johtajuustyyliä.
No tuossa tilanteessa todennäköisesti kaikki edellä puhuttu meni pomolta yli hilseen ja hän toivoo sinun ottavan asiantuntijana homman haltuun. Olet siellä auttamassa esimiestäsi.
Sinä olet siellä asiantuntijana ja pomosi koettaa vahvistaa asemaasi. Mitäs lottoaisit?
Sanoisin mielipiteeni. Aika perhanan helppoa.