Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus ja syrjinnän pelko, mitä tekisitte?

Vierailija
06.12.2020 |

Olen ollut elokuusta asti uudessa työpaikassa määräaikaisella sopimuksella, joka päättyy joulukuun loppuun, koska olen valmistumassa alalle. Valmistumiseni viivästyy vielä kevään puolelle, joten nyt sopimustani ollaan jatkamassa toisella määräaikaisella, joka jatkuisi toukokuun loppuun. Tämä on siis kaikki ihan laillista ja menee sääntöjen, reiluuden ym. mukaan, koska en ole vielä valmistunut. Esimieheni on suusanallisesti luvannut vakinaistamisen tuon toisen määräaikaisen sopimuksen jälkeen.

Tulin kuitenkin raskaaksi yllättäen syksyn aikana (siis oikeasti yllättäen, sillä mulle oli lääkärit sanoneet, että lapsista ei kannata haaveilla) ja lapsi on kuitenkin toivottu, aiomm sen pitää ja se syntyy ensi kesänä. En ole vielä kertonut työnantajalleni, sillä pelkään, että jatkoa ei tulisikaan. Kohta ensimmäinen kolmannes on jo takana ja pian raskaus alkaa luultavasti jo näkyä. Milloin kertoisitte itse tässä tilanteessa töissä? Entä tuo toisen määräaikaisen jälkeen luvattu jatko ja vakinaistaminen? Mitä voin tehdä, jos jatko yllättäen evätäänkin, vaikka kesällä olen jo valmistunut, pätevä työntekijä ja ollut jo melkein vuoden työnantajani palveluksessa? Kyseessä opetusalan työ ja kuntatyönantaja.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen esimiesasemassa ja sanoisin että pidä raskaus salassa (jos vaan pystyt) siihen asti että saat kevääksi sen toisen määräaikaisuuden allekirjoitettua.

99,99% todennäköisyydellä et saa vakipaikkaa .

Tätä vähän pelkäänkin. Minua ei edes haittaa niinkään ansionmenetys (raskausajan palkka, virka vs. määräaikainen) vaan se, jos ei ole enää paluuta hyvään työpaikkaan, jossa olen viihtynyt. Alallani on kyllä töitä (etenkin pitkällä työkokemuksella ja pätevänä), eli sikäli ei tarvitse olla huolissaan, mutta nykyinen työyhteisö on paras, jossa olen koskaan ollut.

Mietin vain, onko tuo päätös siis lähiesimieheni vallassa, vai voiko ylempi johto painostaa/pakottaa säästösyistä olemaan vakinaistamatta tässä tilanteessa? Syrjintäolettamushan tässä syntyy, eli asiaa voisi hyvin perustein viedä eteenpäin luottamusasiamiehelle ja liitolle, mutta en tiedä voittaako noissa taisteluissa työntekijä juuri koskaan. Lisäksi sen jälkeen jatko samassa paikassa voisi olla vaikeaa suhteessa esimieheen, jos saa hankalan työntekijän maineen. :(

Suurin säästö tulisi siitä, että sinut vakinaistetaan ja sinun palkattomien vapaitten ajaksi otetaan epäpätevä sijainen. Kaikkein kallein vaihtoehto olisi se, että vakinaiseen paikkaan otetaan joku muu pätevä ja lisäksi sinulle maksetaan 2 vuoden palkka korvauksena syrjinnästä + mahdolliset oikeudenkäyntikulut.

Vierailija
22/29 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, kuulutko liittoon? Kysy neuvoa sieltä. Eli heti huomenna soitat liittoon ja kysyt neuvoa.

Itselläni vastaavassa tilanteessa syrjintäkokemus ja liiton avulla sain korvauksia työnantajalta.

Opiskelijaliittoon kyllä. Sieltäkin saanee jotain tukea tilanteeseen, ei varmaan ihan yhtä paljon tosin kuin ammattiliiton puolelta saisi. Täytyy soittaa ja selvittää.

Mikä on opiskelijaliitto? On olemassa ammattiliittoja ja niihin opiskelijajäsenyys. Oletko siis ammattiliiton jäsen tai opiskelijajäsen?

Siis opiskelijajärjestön jäsen, eli osittain samat edut kuin kattojärjestöllä, eli OAJ:lla.

Siis oletko OAJ:n jäsen?

OAJ:n opiskelijaliiton jäsenellä on samat jäsenedut kuin varsinaisella jäsenellä eli juristineuvonta kuuluu siihen. Eli huomenna kannattaa soittaa ja kysellä. On tavattoman yleisiä nuo yhteydenotot kyseisessä liitossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, kuulutko liittoon? Kysy neuvoa sieltä. Eli heti huomenna soitat liittoon ja kysyt neuvoa.

Itselläni vastaavassa tilanteessa syrjintäkokemus ja liiton avulla sain korvauksia työnantajalta.

Opiskelijaliittoon kyllä. Sieltäkin saanee jotain tukea tilanteeseen, ei varmaan ihan yhtä paljon tosin kuin ammattiliiton puolelta saisi. Täytyy soittaa ja selvittää.

Mikä on opiskelijaliitto? On olemassa ammattiliittoja ja niihin opiskelijajäsenyys. Oletko siis ammattiliiton jäsen tai opiskelijajäsen?

Siis opiskelijajärjestön jäsen, eli osittain samat edut kuin kattojärjestöllä, eli OAJ:lla.

Siis oletko OAJ:n jäsen?

En, vaan opiskelijajärjestön. OAJ:n jäseneksi ei voi opiskelijana liittyä, ellei ole vähintään lukukauden mittainen palvelussuhde, jota minulla ei siis ole.

Vierailija
24/29 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain vakinaistamisen kolme päivää ennen kuin jäin äitiyslomalle. Olin siis äitiyslomasijaisena 3 vuotta ja Välipakka luvattu kun yksi Vakkari jäisi eläkkeelle. Pomoni on lapseton 50v mies. Ei kaikki työpaikat syrji näissä asioissa, varsinkaan jos olet jo todistanut olevasi hyvä työntekijä.

Vierailija
25/29 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain vakinaistamisen kolme päivää ennen kuin jäin äitiyslomalle. Olin siis äitiyslomasijaisena 3 vuotta ja Välipakka luvattu kun yksi Vakkari jäisi eläkkeelle. Pomoni on lapseton 50v mies. Ei kaikki työpaikat syrji näissä asioissa, varsinkaan jos olet jo todistanut olevasi hyvä työntekijä.

Ilmeisesti olen, kun pyydettiin jatkamaan ja on annettu se suullinen sopimuskin vakinaistamisesta. Tiedän myös, että eräälle toiselle määräaikaiselle talossamme ei tarjottu jatkoa, ilmeisesti ei ollut sitten riittävän hyvä työssään tms. Itse pidin aika outona ja törkeänä, ettei jatkettu, tietysti en tiedä kaikkea, mitä taustalla on.

Vierailija
26/29 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä olet päättänyt perseillä asiasi tekemällä lapsen juuri nyt? Aika varmaa että sulle ei mitään jatkoja tuolta ole tulossa, tyhmäkö olet :D

Tuollahan se aloituksessa lukee, eli lääkäri on minulle sanonut, etten voi lapsia luultavasti koskaan saada. Siksi aloitimme yrittämisen, koska oletus oli, että vuosi menee ilman tulosta ja sitten katsotaan, onnistuuko edes hedelmöityshoidot. Nähtävästi lääkärit olivat kuitenkin väärässä, enkä aio ottaa riskiä siitä, että josko parempaan aikaan tärppäisikin, kun mahdolliset raskaaksi tuloon ovat omalla kohdallani kuitenkin huonot (ikä, perussairaus, lääkitys jne.)

Kerro vielä se lapsettomuuden syy. En ihan nyt usko tarinaa.

Vierailija
27/29 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan vakinaistamista hakea jo kauan ennen kuin määräaikaisuutesi loppuu. Lupa haetaan vaikka heti vakinaistamiselle toukokuussa.

Kerro, että toivoisit vakinaistamispäätöstä ajoissa, niin tiedät, ettei sinun tarvitse keväällä ryhtyä työnhakuun. Kun tätä on haettu, niin olisi vähintäänkin epäilyttävää, jos se ei toteudu juuri ilmoittaessasi raskaudesta. Samalla tulee käytyä keskusteluja aiheesta sähköpostitse. Esim: "Puhuimme minun vakanssini vakinaistamisesta ensi keväänä ja mietin, että voisiko sen hakea jo nyt? Silloin säästyn kevään työnhaulta kun tiedän, että vakinaistamiseen on saatu lupa. Kai siinä on olemassa kuitenkin teoreettinen riski, ettei lupaa saada, vaikka olemmekin puhuneet vakinaistamisesta etukäteen."

Näin nää kirjallinen todiste siitä, että olette keskustelleet aiheesta vastasi hän tuohon mitä tahansa. Ja parhaassa tapauksessa saatte sen haettua jo nyt :)

Vierailija
28/29 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan vakinaistamista hakea jo kauan ennen kuin määräaikaisuutesi loppuu. Lupa haetaan vaikka heti vakinaistamiselle toukokuussa.

Kerro, että toivoisit vakinaistamispäätöstä ajoissa, niin tiedät, ettei sinun tarvitse keväällä ryhtyä työnhakuun. Kun tätä on haettu, niin olisi vähintäänkin epäilyttävää, jos se ei toteudu juuri ilmoittaessasi raskaudesta. Samalla tulee käytyä keskusteluja aiheesta sähköpostitse. Esim: "Puhuimme minun vakanssini vakinaistamisesta ensi keväänä ja mietin, että voisiko sen hakea jo nyt? Silloin säästyn kevään työnhaulta kun tiedän, että vakinaistamiseen on saatu lupa. Kai siinä on olemassa kuitenkin teoreettinen riski, ettei lupaa saada, vaikka olemmekin puhuneet vakinaistamisesta etukäteen."

Näin nää kirjallinen todiste siitä, että olette keskustelleet aiheesta vastasi hän tuohon mitä tahansa. Ja parhaassa tapauksessa saatte sen haettua jo nyt :)

Ei ap voi OMALLA postillaan mitään todistaa 🤦‍♀️. Jos mä lähetän sinulle meilin "eilen puhuimme kuinka lahjoitat minulle miljoonan", niin käykö sekin todisteena sinua vastaan jos miljoonaa ei kohta näy tililläni?

Vierailija
29/29 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis tarkoituksella yrittänyt itsesi raskaaksi, ei se ole silloin 'yllätys'.

Juuri sinunkaltaisten naisten takia kaikkia meitä syrjitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän