Julkinen sektori ja kahvi
Onko näin, ettei julkisella sektorilla kuulu tapoihin, että työnantaja tarjoaisi kahvit+maidot yms työntekijöille? Yksityisellä puolellahan nämä laitetaan surutta vähennyksiin.
Kommentit (48)
Julkiselta ei toisaalta voi saada kenkää esittämättä neliraajahalvaantunutta joka päivä eli on siinä puolensakin.
Kahvinkeitin, vesi ja sähkö on kunnan puolesta. Kahvia jokainen tuo paketin kuukaudessa, juhlamokkaa tai kultakatriinaa. Suodatinpusseja ostaa se, joka kulloinkin muistaa. Maidot ja makeutukset kukin tuo makunsa ja tarpeensa mukaan, esim. minulla on naapurityöpisteen Riitan kanssa sopimus yhteisestä kahvimaidosta niin, että kumpikin ostaa vuoroviikoin litran sinistä. Tämä siis aikana ennen koronaa ja laajoja etätyösuosituksia.
Heh, me saadaan vuoden kahvit joululahjaksi.
Sairaanhoitopiiri tarjosi, myös maidot.
kahvi-kulujen (+kaiken muun ohella) tuotto vaatimukseen laitetaan aina yksi nolla eteen lisää, ja ja kierrätetään "kanavan/ rajan" kautta. Sitten julkisuudessa (talouspoliittisessa ohjauksessa) vaaditaan palkan-alennuksia, antajamaksujen laskemista, tehostusta omine palkkioiden nostossa.Tuottavuus noussee kuuhun.
julkisella sitten lisätään alempienkin tuloluokkien verorasitetta ja ostovoima näyttää negatiiviseltakun osingotkin lipuvat rajan yli. Julkinen toimija tarjosi myös vierailijille sumppia vaikka Esson petroli vakutti paremmalta.
sisäinen kulutuskysyntä ja vienti vetää, ja murusia satelee.
faktoja.
Olen sairaanhoitopiirillä töissä, itse kannetaan kahvit, kahvimaidot, suodatinpussit ja sokeri sekä mukit töihin, omakustanteisesti. Työnantaja sentään tarjoaa kahvinkeittimen ja sähkön.
Työntekijöille ei voida kahvia tarjota, mutta samaan aikaan kirkko edustaa vahvasti alkoholilla https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016061821695674 .Mietin itsekin tuossa pitkään julkiselle sektorille lähtemistä, mutta tulinpa toisiin ajatuksiin...
Yksityisellä ja meillä on kahvit, teet, hunajat, kauramaidot, puurohiutaleet, limsat, vissyt, keksit, näkkärit, hedelmät, karkit, pähkinät ja muut satunnaiset tarjoamiset työnantajan puolesta. Jotain hyvää täälläkin puolella, vaikka sitten lomissa hävitään kuntapuolen lomiin verrattuna.
Kaupungilla töissä ja kahvi/erikoiskahvi/kaakaot tulee talon puolesta. HUS:lla kahvinjuojien pitää vuorollaan tuoda kahvipaketti.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarjoa. Hyvä niin, näin rooiboksen ystävänä ärsyttäisi, jos muille ostettaisiin kahvi.
Ja juuri tällaisten ilopillereiden takia kahvilkulttuurikin on murroksessa. "Ei muille ku mäkään en saa, mä en tykkää, byää!"
Vierailija kirjoitti:
Olen kunnallisessa päiväkodissa töissä. Itse tuodaan kahvit, maidot ja suodatinpaperit, myös kahvinkeitin oli henkilökunnan ostettava itse. Meillä ei ole taukohuonetta, mutta eipä kukaan taukojakaan ehdi pitämään vaan kahvi haetaan juoksujalkaa ryhmään.
Syömme lasten kanssa valvonta-aterian verotusarvolla. Kerran työkaverini kysyi, että voiko hän käyttää säästyneen maitonsa kahviin, kun juo lounaalla vettä. Ei käynyt esimiehille.
Vanhempainilloissa, joita ei toki koronan takia pidetä nyt muutenkaan, on käsketty tarjoamaan vettä. Henkilökunta hankkii siis omilla rahoillaan kahvia ja suklaata yms. pientä tarjottavaa myös vanhemmille. Samoin, jos lapsille haluaa vuoden kiertoon liittyviä elämyksiä kuten joulupiparit tai pääsiäismunia, on henkilökunnan ostettava myös ne.
Taukohuone on oltava, ei muuta kuin yhteys työsuojeluvaltuutettuun. Lopettakaa kaiken ostaminen, kyllä se työnantaja sitten hankkii kun huomaa että ette ole enää tyhmiä lampaita. KVTES:n mukaan tauko on 10 minuuttia ja siihen on oikeus, pitäkää siitä kiinni.
Mä olen ollut töissä kahdessa kunnassa, valtiolla ja kolmessa järjestössä. Kaikissa järjestötyöpaikoissa työnantaja on tarvinnut kahvit ja jopa keksit/makeiset. Kunnissa ja valtiolla on ollut kahvikassa tai jokin vuorosysteemi kahvipaketin tuonnissa kahvinjuojien kesken.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa maaseudulla saatiin pitkän väännön jälkeen kahvit ja maidot talon puolesta. Todennäköisesti tuottavuus kasvoi, kun ainainen säätö ja tappelu kimppakahvien kanssa jäi pois.
Millä maaseutupaikkakunnalla on yliopisto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa maaseudulla saatiin pitkän väännön jälkeen kahvit ja maidot talon puolesta. Todennäköisesti tuottavuus kasvoi, kun ainainen säätö ja tappelu kimppakahvien kanssa jäi pois.
Millä maaseutupaikkakunnalla on yliopisto?
Kuopio, Rauma, Rovaniemi... aluksi
Meillä valtion virastossa tuli muuton yhteydessä n. vuosi sitten ilmainen kahviautomaatti. Se litku on niin kamalaa, että suurin osa porukasta tuo edelleen omat kahvit joita sitten ringeissä keitellään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarjoa. Hyvä niin, näin rooiboksen ystävänä ärsyttäisi, jos muille ostettaisiin kahvi.
Minuakin näin tuoremehun juojana ärsyttää että työnantaja tarjoaa vedenjuojille hanavettä.
Ymmärräthän, että ihan kaikkien juomamieltymyksiä ei voi täyttää.
Itse juon vaan teetä. Kannan silti kerran vuodessa opehuoneeseen yhden kahvipaketin minäkin, sen teen lisäksi. Jos mulla joskus vaikka ois sijainen, joka juo kahvia, niin ei tarvi kenenkään irvistellä.
Itse en ymmärrä, mikä ongelma se kahvi on, yksi paketti ei paljoa kustanna.
Eräs suuri julkisen sektorin työnantaja tarjoaa jopa lounaan työsuhde-etuna.