Nuha, korona testiin?
Miehellä on ollut nyt muutaman päivän ajan nuhaa. Pitäisikö mennä korona testiin? Ainoa oire siis vähän tukkoinen nenä. Tavallaan yämäkään ei poikkea normaalista, sillä mies on tukossa melkein 12kk vuodesta allergioiden takia. Hän ei ole poistunut kotoa melkein viikkoon, käyttää maskia aina ulkona ollessa. Hän ei ole ollut missään yli 15 min kauempaa myöskään asioilla. Pitäisikö kuitenkin mennä testiin? Edellispäivänä siivosi parvekkeen liian vähissä vaatteissa, veikkaan että vilustui siinä. Mies voisi olla kotona karanteenissa, mutta mietin itseäni kun pitäisi töihin mennä maanantaina... itselläni ei siis mitään oireita ole. Ennen en olisi ollut moksiskaan kun hän niiskuttaa vuoden ympäri, nyt olen töissä riskiryhmien kanssa joten huolettaa... Huolettaa myös se jos mies saa korona testistä koronan kun on samassa tilassa koronaisten kanssa.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Testiin.
Varmaan pitää mennä.... Harmittaa kun ei ole autoa, niin täytyy käyttää bussia testiin mennäkseen. Täytyy maanantaina soittaa terveyskeskukseen ja kysyä ohjeita. En haluaisi joutua itsekin karanteeniin, mutta minkäs mahtaa jos korona olisi miehellä. Kuinka kauan testeissä menee nykyään Turun seudulla? Onko kellään kokemusta?
En menisi testiin, jos voisin eristäytyä kotona ja tukkoinen nenä ainoa oire (mikä kuulostaa normaalilta teille).
Nuha ei ole covidin yleisimpiä oireita, joten lienee epätodennäköistä että oireena olisi pelkkä nuha. Ohjeiden mukaan yksi oire riittää, mutta olen lakannut käymästä koronatesteissä pelkästään lievän nuhan tai lievän kurkkukivun takia. Jos nuhaa on aina muutenkin niin minusta olisi älytöntä käydä sen takia testissä.
Itselläni idiopaattinen nuha. Joutuisin joka päivä testiin, jos nuhan vuoksi testiin täytyisi mennä. Nenä vuotaa lämpötilan vaihteluista jatkuvasti. En ehtisi kuin juosta testeissä. Aivastelen aamuisin, kun lämpimän peiton alta nousen, aivastelen, kun menen lämpimästä viileään ulkoilmaan. Aivastelen, kun syön maustettua ruokaa, aivastelen suihkun jälkeen. Aivastelen, kun aurinko paistaa. Bussilla joudun kulkemaan töihin, maski kasvoillani, aivastelen jatkuvasti. Minua katsotaan kuin spitaalista. En voi tälle aivastelulle mitään. Ostaisin auton jos olisi varaa. Vihaan mennä bussiin, kun tiedän aivasteluni aiheuttavan ärtymystä.
Ei. Lopettakaa siellä testeissä juokseminen. Niin loppuu tää koko "pandemia".
Emmä ainakaan mennyt testiin nuhan takia. Aivan älytöntä touhua lähteä toiselle puolelle kaupunkia sen takia.
No mä olen menossa huomenna testiin kun terv.hoitaja sanoi, että pitää mennä. Kurkkukipu kestänyt jo viikon ja nyt on alkanut kummallinen päänsärky. Se omaolo- kaavake antoi arvioksi, että koronaviruksen todennäköisyys ei ole suuri, mutta heti perään soitti hoitaja ja antoi huomiseksi testiajan. Kyllä mä nyt sitten menen, vaikka itsekin epäilen että ei ole koronaa, mutta kai se on hyvä varmistaa.
Ahaa, tulikin näin paljon "ei testiin" viestejä. Olen samaa mieltä kyllä, nuha on normaalisti miehen perustila allergialääkitykselläkin. Ei koe oloaan väsyneeksi, ei yski, ei lämpöä eikä kipuja. Kaikki maistuu ja tuoksuu edelleen. Ehkä odotellaan päivä/pari tuleeko muita oireita vielä ja mies saa olla kotona omaehtoisessa karanteenissa. Ja omaa oloa täytyy tietysti tarkkailla nyt huolella, sillä jos itselleni tulee mitään oireita niin mennään molemmat testiin heti...
Vierailija kirjoitti:
No mä olen menossa huomenna testiin kun terv.hoitaja sanoi, että pitää mennä. Kurkkukipu kestänyt jo viikon ja nyt on alkanut kummallinen päänsärky. Se omaolo- kaavake antoi arvioksi, että koronaviruksen todennäköisyys ei ole suuri, mutta heti perään soitti hoitaja ja antoi huomiseksi testiajan. Kyllä mä nyt sitten menen, vaikka itsekin epäilen että ei ole koronaa, mutta kai se on hyvä varmistaa.
Kiitos viestistä, unohdin tuon palvelun kokonaan! Mies voisi tosiaan täyttää tuon kaavakkeen maanantaina mikäli oireet jatkuvat/lisääntyvät. Ollaan nyt viikonloppu kotona vaan keskenämme. Katsotaan sitten mitä terveydenhuollosta kehoitetaan tekemään.
Kyllä, koska nuhaa ei ollut ennen koronaa.
Äkkiä päivystykseen.
Työnantaja laittoi viestin, että niillä joilla todettu korona on oireet olleet lieviä, nuhaa ja kurkkukipua
Jos mitään muuta oiretta ei ole ja mies voi olla neljän seinän sisällä, niin miksi turhaan kuormittaa terveydenhuoltoa? Omaehtoinen karanteeni on ihan yhtä hyvä vaihtoehto tässä kohtaa kun ei niitä aiempia altistuksia ole aiheutettu kertomasi perusteella.
Ei tarvii soitella mihinkään, kun menet oman kuntasi sivuille ja teet testin, jos on aihetta niin saat varattua ajan saman tien.
https://www.omaolo.fi/ jos kuulut alueelle, muussa tapauksessa oman kuntasi sivulta löytyy linkki.
Minulla on kanssa krooninen nuha, ärsyttävää kun joka oloa pitää miettiä oliko tämä nyt normaalia nuhaa vai epänormaalia 🙄 Kaksi kertaa olen käynyt testissä antamassa negat.
Työnantajani vaati testiin menoa vaikka oireena oli vain nuha. Tulos: negatiivinen.
Kannattaa käydä pienistäkin oireista! Meidän tytöllä oli vain nuhaa ja en heti vienyt koronatestiin kun nuhaahan nyt on vähän kaikilla. Ehti olla koulussa muutaman päivän ja käydä mummollakin tiistaina, kunnes vein sitten koronatestiin tuttavan painostuksesta. Ja positiivinen korona se sieltä tuli. Ollaan shokissa koko perhe ja nyt karanteenissa, käykää hyvät ihmiset niissä testeissä!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Testiin.
Varmaan pitää mennä.... Harmittaa kun ei ole autoa, niin täytyy käyttää bussia testiin mennäkseen. Täytyy maanantaina soittaa terveyskeskukseen ja kysyä ohjeita. En haluaisi joutua itsekin karanteeniin, mutta minkäs mahtaa jos korona olisi miehellä. Kuinka kauan testeissä menee nykyään Turun seudulla? Onko kellään kokemusta?
TYKS parkkihallissa tehdään testi ja vastaus tulee muutamassa tunnissa.
Sinkkiä (sinkkiasetaatti) ja d-vitamiinia, c-vitamiinia ja kiniiniä (esim. Schweppes).
Mies on siis itse työtön riskiryhmäläinen joten hän on välttänyt turhaa liikkumista ja kotoa poistumista. Ainoastaan hammaslääkärissä kävi viime viikolla ja roskat viemässä viime viikonloppuna.