Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi yskii. On histamiinit, ventolinet ja Flixodinet...

Vierailija
19.04.2014 |

Huomaa että koivu alkanut kun tänään yskii selvästi taas. Astmaoireitten takia käytetty jo noita, vähennetty puoleen hengitettävät aineet mutta nyt taas oireilee pölyjen lisäännyttyä. Aeriusta saa jo täydet, yksi kertaa flixodinea aamuin illoin ja ventolinea 3-4 krt pvässä, kortisoninenäsuihke iltasella, mitä vielä?? Huolettaa kun yskii tänään. Reipas ja pirteä on.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat pojat olleet siedätyksessä. Ala-asteikäisinäaloittivat. Vaatii usein käyntejäaluksi (olikohan se kerran viikossa) mutta sitten harvenee. Auttoi tosi hyvin. Kaiken kaikkiaan kesti 3 vuotta. Auttaa myös leppään.

Laitoin ikkunoihin aiemmin siitepölyverkot ja päivittäin pyyhin mopilla.

Vierailija
22/34 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllä oleville voin sanoa, että kyllä pelkkä yskäkin voi olla astmaiselle aika kauheaa. Itse saatan oksentaa limaa ja välillä muutakin, jos yskittää kovin paljon. Olen saanut myös yskittyä kylkilihakset ja jopa navan tulehduksiin.

Joo, mutta ensisijaisesti varmaan laittaisin ikkunoihin nuo siitepölysuojat ja iltaisin ennen sänkyyn menoa suihkuun ja ulkovaatteet kaikki riisuisin eteiseen (myös ne housut ettei siitepölyä tule asuntoon). Muitakin astmalääkkeitä toki on ja itse olen joutunut käyttämään jopa kortisonia vaikeina keväinä, vaikka en ulkona koskaan olekaan. Pelkkä autolle kävely siis aiheuttaa mulla niin pahoja oireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko kevyet lääkkeet on vielä. Käytä lääkärissä, niin saatte tarvittaessa luvan lisätä annostusta tai lisäksi montelukastin tai prednisolonin. Ylen päivystyksen lääkäri määrää uudet annostukset tai lisälääkkeet konsultoituaan lastenlääkäriä.

Vierailija
24/34 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 20:15"]Yskä on luonnollinen reaktio, ei mitään ihmeellistä.

[/quote]

Yskä ei ole astmaatikolla mikään luonnollinen reaktio, jossa ei olemitään ihmeellistä. Meillä tuskin otetaan lapsia osastolle hoitoon luonnollisen reaktion vuoksi. Vitun pölö.

Vierailija
25/34 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mykoplasma?

Vierailija
26/34 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama juttu, jo vuosia, sitten tein stopin, jätettiin kaikki lääkkeet pois, ruokavalio remonttiin ja luonnonlääkintä mukaan, ei enää lääkefirmojen paskaa ja ei tietoakaan mistään allergioista. Hoida syytä, älä oiretta.

Vierailija
27/34 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmakohtaus voi olla myös lievä ja siitä ei ole silloin mitään haittaa eikä tarvi sairaalaa. Kyllä sairaalahoitoa vaativan astmakohtauksen aina huomaa ulkopuolinenkin heti. Silloin ei jaksa esim. puhua kuin yksittäisiä sanoja. Yskäkään ei ole vakavaa kun hengitys kulkee, toki kiusallista jos sitä on koko ajan. Ja nyt on muuten liikkeellä sellaista viikkokausia kestävää viruksen aiheuttamaa yskää, monilla tutuilla on ollut, voi olla siis kysessä sekin.
-astmaatikko

Vierailija
28/34 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 20:13"]

Huomaa että koivu alkanut kun tänään yskii selvästi taas. Astmaoireitten takia käytetty jo noita, vähennetty puoleen hengitettävät aineet mutta nyt taas oireilee pölyjen lisäännyttyä. Aeriusta saa jo täydet, yksi kertaa flixodinea aamuin illoin ja ventolinea 3-4 krt pvässä, kortisoninenäsuihke iltasella, mitä vielä?? Huolettaa kun yskii tänään. Reipas ja pirteä on.

[/quote]

Montelukasti voisi olla hyvä lisä. Puhukaa lääkärin kanssa.

Vierailija
29/34 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmankin voi parantaa, mutta sitten lääkeyhtiöt ei saisi rahojaan...

Vierailija
30/34 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiin vaikeaa astmaa sairastavana en voi kuin ihmetellä mistä tuo lääkkeiden vastainen jauhaminen kumpuaa. Fakta on se, että minä en varmaan edes olisi hengissä tai jos olisin, niin eläisin keuhkoinvalidina rajoitettua elämää ilman nykyaikaisia hengitettäviä lääkkeitä. Voin sanoa että kaikki ruokavaliot yms asiat on kokeiltu, allergiakokeita on otettu vaikka kuinka jne. Aina sairaudelle ei löydy mitään loogista syytä, itse olen todennäköisesti sairastunut perimäni ja homeisten tilojen yhteisvaikutuksesta. Eniten ärsyttää sairastuneiden syyllistäminen, ihan kuin olisi omaa vikaasi että on oireita. Voi kuule jos minä voisin valita että olisin terve, niin en epäilisi sekuntiakaan valita sairaan ja terveen väliltä että voisin olla terve. 

Vierailija
31/34 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä astmaatikolla  todettiin keuhkoklamydia. Siihen ei astmalääkkeet tehonneet.

Vierailija
32/34 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 20:26"]Olisko se lapsi ihan vaan tavallisessa flunssassa? Nyt on liikkeellä flunssaa, jossa ainakin meidän lapsella oli yli viikon aivan järkyttävä yskä.

[/quote]

meillä tytöllä 5 viikkoa yskä flunssan jäljiltä.

Vierailija
33/34 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 03:46"]Näiin vaikeaa astmaa sairastavana en voi kuin ihmetellä mistä tuo lääkkeiden vastainen jauhaminen kumpuaa. Fakta on se, että minä en varmaan edes olisi hengissä tai jos olisin, niin eläisin keuhkoinvalidina rajoitettua elämää ilman nykyaikaisia hengitettäviä lääkkeitä. Voin sanoa että kaikki ruokavaliot yms asiat on kokeiltu, allergiakokeita on otettu vaikka kuinka jne. Aina sairaudelle ei löydy mitään loogista syytä, itse olen todennäköisesti sairastunut perimäni ja homeisten tilojen yhteisvaikutuksesta. Eniten ärsyttää sairastuneiden syyllistäminen, ihan kuin olisi omaa vikaasi että on oireita. Voi kuule jos minä voisin valita että olisin terve, niin en epäilisi sekuntiakaan valita sairaan ja terveen väliltä että voisin olla terve. 

[/quote]

Juurikin näin. Eipä tulisi mieleenkään jättää lapselta lääkkeitä pois. Ennen sopivan lääkitysyhdistelmän löytymistä oltiin osastolla useita kertoja vuodessa.

Infektioastma, joka ei ole astma lainkaan, on yleinen ja ihmiset tuntuvat pitävän tätä muotoa astmana. Ei, se on ihan jotain muuta, eikä todellakaan parane iän myötä. Oireet voi vähentyä ja lääkitystä saa muutettua kun lapsi kasvaa, mutta kokonaan astmasta ei parane. Hyvällä lääkityksellä voi olla pitkäänkin oireeton tai vähäoireinen. Onneksi! :-)

Ja kumma käsitys on sekin, että astmakohtaus olisi aina jotenkin dramaattinen, kuten elokuvissa. Lapsi voi tarvita lääkäriä juuri esim. Rajun, tauottoman yskän tai HILJAISEN tiheän hengityksen vuoksi. Pahimmillaan näihin ei niin dramaattisiin oireisiin on sairaalassa annettu Ventolinea 6 suihketta 15 minuutin välein kahden tunnin ajan. Ja lapsi oli 2- vuotias..

Vierailija
34/34 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on flixotide.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä