Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valmiita joululaatikoita ei kai voi tuubalta ja pakastaa?

Vierailija
05.12.2020 |

Eikös ne ole pakkasesta kaupan hyllyille laitettu eli ei voi tuunaamisen jälk enää pakastaa eli tehdä ns uunia vaille valmiiksi?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan tarvi tuunailla. Parempia kuin kotilaatikot. Ainakin saarioisilla.

Porkkanalaatikkoon lisään aina reilusti muskottia ja ripauksen valkopippuria. Valmislaatikoissa niitä ei ole. Lanttulaatikko on hyvää valmislaatikkonakin.

Ostin eilen pikkujoulun kunniaksi Saarioisen lanttulaatikkoa ja maistoin tuossa kylmiltään rasiasta, niin miten tämä voi olla näin huonoa.

Jo rakenteesta huomaa, että on sulatettu pakasteesta, ja tämähän lukee tuoteselosteessakin. Pakastaminen muuttaa rakenteen rakenteiseksi ja vetiseksi. Sokeriakin on lisätty oikein runsaalla kädellä, eli liian makeaa tavaraa lanttulaatikoksi.

Onko tämä aina ollut tällaista, vai muistanko väärin?!

Vierailija
42/53 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se joulu ole yhtään parempi vaikka vääntäisit jouluruokia yötä päivää,

Tv. 65 v, äiti ja mummo

Olkaa armollista itsellenne.

Jouluruuat tekee yhtenä iltana jos haluaa, että se siitä raatamisesta. On vissiin liian kova "uhraus" nykyihmiselle.

Ei riitä yksi ilta.

Joulutortut itse alusta alkaen

Myös: kuivakakut , täytekakut, pikkuleipiä vähintään viittä eri lajia, jäädykkeet, luumurahkat, itsetehdyt makeiset, kinkku ja ne kaikki laatikot, itse tehty sinappi, erilaiset kalat, mätiherkut, rosollia, sienisalaattia, ym.

Riisipuuro ja luumukiisseli. Ym,

Ei ole aito joulu ilman näitä itse tehtynä.

Kyllä nuo kuivakakut ja täytekakut on enemmän mummojen hommia. Ei niitä nuoremmat harrasta. Tätä valitusta laatikoiden työläydestä en kyllä ymmärrä. Vähän sekottaa juttuja ja iskee uuniin. (Okei, perunat täytyy laittaa imeltymään edellisenä iltana, mutta se vastaa työmäärältään muusin tekoa). Missä se väkertäminen on? Ja niitä syödään sitten ne kolme joulupäivää eli pari päivää saa olla täysin kokkaamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kaupan laatikot on usein parempia kuin omatekemät.

Muutamana jouluna olet tehnyt itse, vaihtelevin tuloksin.

Äitini tekee aina itse ja kyllähän niitä syö, mut ei nemitään elämyksiä ole.

Ja miehen äitin lanttulootaa syön vain hänen mielikseen. Erehdyin sanoon et on mun lempparijoululootaa ja nyt tekee sitäkin. Porkkanalootasta en hirveesti välitä, niin sen maulla ei oo merkitystä.

Vierailija
44/53 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapaninpäivänä on piikki pizzojen myyntitilastoissa, kun tursuu jo korvista ne mammojen vääntämät laatikot. Siinä sitä on perinnettä ja lämpöä kerrakseen.

Meillä on Tapanina karjalanpaistia jonka laitan uuniin jo aikaisin päivällä+niitä laatikoita ja keitin perunoita ym, ei tee yhtään tiukkaa. Paistia jää myös 27.pvälle, mutta sitten 28.12 ei enää jouluruokia ole ja osallistumme tuohon pizzapiikkiin.

Vierailija
45/53 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kaksi aikuista, eikä meillä mitään erityistä joulumenua ole.

Hyvää ruokaa syödään aina.

Kumpikaan ei lihaa syö, joten sitä lohta ja muuta kalaa on usein ruokana. Emmekä välitä makeista herkuistakaan.

Muuten kyllä joulu on erityistä aikaa, valot, koristelut, kuusi tietysti. Ihanaa, kun on pitkät joululomatkin.

Vierailija
46/53 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion tänä jouluna antaa mitalin raskaan työn raatajille..."tein sitä, tätä, tuota, näitä" ...ja vielä sata piirakkaa siihen päälle. 😁

Terv. Eräs aspa

Vierailija
47/53 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tv. 65 v, äiti ja mummo

.

Minä terästelen myös nykyään kaupan laatikot.

Kaikkiin tulee kuohukermaa, useimpiin muskottipähkinää, suolaa ja siirappia, Porkkanalaatikkoon myös hiukan valkopippuria, pidän pehmeästä porkkanalaatikosta, joten laitan reilusti kuohukermaa, niin riisit kypsyvät pehmeiksi ja eivätkä narsku hampaissa.

.

Muinoin tein porkkanalaatikonkin itse. Silloin keitin riisit kermamaidossa ja möyhensin riisipuuron yhdessä porkkanasurvoksen kanssa muusiksi, lisäksi suolaa, siirappia, muskottipähkinää, kananmunaa ja kermaa. Olihan se kieltämättä hyvää.

.

Rentouttavaa joulua niin mummolle kuin muillekin.  Mummo 66v.

Vierailija
48/53 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä siihen kaupan valmiiseen laatikkoon kannattaa laittaa jotain pikkasen mausteita itse, jota siitä tulee parempaa. 

Voi siirtää lanttu ja  porkkanalaatikot kauniisiin pieniiin tarjoiluasitoihin, siis pienessä perheessä, ja isoissa suurempiin,  ennekuin laittaa ne uuniin lämpenemään.

pPistää niihin voinokareen ja aivan tilkkasen kermaa .

Muitakin mausteita voi laittaa kuten ripaus valkopippuria, ripaus kanelia ja muskottia tms. lanttulaatikkoon, ja lopuksi ihan pikkasen korppujauhoja päälle, ettei pinta pala sähköuunissa lämmiettettäessä.  Sekottelee nuo kaikki sekaisin ja  sitten haarukalla vedellä pintaan vedellä kaunis raitakuvio.

Itseasiassahan nuo valmiit laatikot ovat täysin neutraaleja maultaan eli ne eivät maistu miltään. ellei niitä itse pikkasen duunaile maustivammaksi.

Juuri siksi ne eivät maistu nykynuorisolle.

Ja ennenvanhaanhan ne tehtiin itse, ilman säilytys-ja lisäaineita, eikä voita ja kermaa säästelty.

Siksi ne olivat suurta herkkua menneinä aikona.

Vierailija
49/53 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tv. 65 v, äiti ja mummo

Jouluruuat tekee yhtenä iltana jos haluaa, että se siitä raatamisesta. On vissiin liian kova "uhraus" nykyihmiselle.

Ei riitä yksi ilta.

Myös: kuivakakut , täytekakut, pikkuleipiä vähintään viittä eri lajia, jäädykkeet, luumurahkat, itsetehdyt makeiset, kinkku ja ne kaikki laatikot, itse tehty sinappi, erilaiset kalat, mätiherkut, rosollia, sienisalaattia, ym.

Kyllä nuo kuivakakut ja täytekakut on enemmän mummojen hommia. Ei niitä nuoremmat harrasta. Tätä valitusta laatikoiden työläydestä en kyllä ymmärrä. Vähän sekottaa juttuja ja iskee uuniin. (Okei, perunat täytyy laittaa imeltymään edellisenä iltana, mutta se vastaa työmäärältään muusin tekoa). Missä se väkertäminen on? Ja niitä syödään sitten ne kolme joulupäivää eli pari päivää saa olla täysin kokkaamatta.

Kuivakakut ovat parasta kahvileipää mitä olla voi.

Erityisesti maustetut jouluiset hedelmäkakut.

Niiden ideahan on siinä, että ne valmistetaan ajoissa. Säilytetään kylmässä jolloin maut marinoituvat ja saavat parhaan arominsa.

Kuivakakku johon on käytetty munia, voita, kermaa ja muita parhaita raaka-aineita, kuten hyviä rusinoita, omenia, aprikooseja, taateleita, viikunia ja laadukkaita säilontäkirsikoita, on täydellistä herkkua Tapaninpäivän päiväkahveilla. 

Ja tälläinen kakku säilyy sopivassa lämpötilassa aivan loppiaiseen saakka.

Eikä ole lisäaineita, ei palmuöljyä eikä säilöntäaineita eikä yhtään ainoaa E-koodia.

Ja helppo leipoa, kunhan vaan hankkiin kunnon raaka-aineet.

Vierailija
50/53 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä siihen kaupan valmiiseen laatikkoon kannattaa laittaa jotain pikkasen mausteita itse, jota siitä tulee parempaa. 

Voi siirtää lanttu ja  porkkanalaatikot kauniisiin pieniiin tarjoiluasitoihin, siis pienessä perheessä, ja isoissa suurempiin,  ennekuin laittaa ne uuniin lämpenemään.

pPistää niihin voinokareen ja aivan tilkkasen kermaa .

Muitakin mausteita voi laittaa kuten ripaus valkopippuria, ripaus kanelia ja muskottia tms. lanttulaatikkoon, ja lopuksi ihan pikkasen korppujauhoja päälle, ettei pinta pala sähköuunissa lämmiettettäessä.  Sekottelee nuo kaikki sekaisin ja  sitten haarukalla vedellä pintaan vedellä kaunis raitakuvio.

Itseasiassahan nuo valmiit laatikot ovat täysin neutraaleja maultaan eli ne eivät maistu miltään. ellei niitä itse pikkasen duunaile maustivammaksi.

Juuri siksi ne eivät maistu nykynuorisolle.

Ja ennenvanhaanhan ne tehtiin itse, ilman säilytys-ja lisäaineita, eikä voita ja kermaa säästelty.

Siksi ne olivat suurta herkkua menneinä aikona.

Nykynuoret eivät ymmä voista ja kermasta mitään, flooralla ja kevyt maidolla kasvatettuja..

Vierailija
51/53 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä tuunaisit sen joululaatikon?

Miksi sitä pitäisi tuunata?

Sivusta huutelen että jouluna imeläpottu pitää olla kotona tehtyä, koska kaupan versio on kuraa. Lanttulaatikko on aina ollut kaupan versio kuohukermalla tuunattuna. Jotain porkkanalaatikkoa on aivan turha pöytään edes nostaa koska eihän sitä kukaan suostu maistamaan, vaikka olisi miten suuri seurue. Maksa- ja makaronilaatikot maistuu arjelle, eikä siis kuulu meillä juhlapöytään ollenkaan.

Vierailija
52/53 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tv. 65 v, äiti ja mummo

Ei riitä yksi ilta.

Niiden ideahan on siinä, että ne valmistetaan ajoissa. Säilytetään kylmässä jolloin maut marinoituvat ja saavat parhaan arominsa.

Kuivakakku johon on käytetty munia, voita, kermaa ja muita parhaita raaka-aineita, kuten hyviä rusinoita, omenia, aprikooseja, taateleita, viikunia ja laadukkaita säilontäkirsikoita, on täydellistä herkkua Tapaninpäivän päiväkahveilla. 

Eikä ole lisäaineita, ei palmuöljyä eikä säilöntäaineita eikä yhtään ainoaa E-koodia.

Hyi kamala. Tuollainen kakku on ehkä pahinta mitä tiedän 😱

Vierailija
53/53 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tv. 65 v, äiti ja mummo

Ei riitä yksi ilta.

Hyi kamala. Tuollainen kakku on ehkä pahinta mitä tiedän 😱

Juu. Tästähän oli tosiaan unohdettu tärkein, eli miten kakku on valmistettu kuukautta ennen ja päivittäin juotettu sitä konjakilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä