Tunneälykkyys parisuhteessa
Olemme seurustelleet monta vuotta miesystäväni kanssa. Olen luonteeltani herkkä, analyyttinen, intuitiivinen ja minulla on tunneälyä vaikka muille jakaa.
Mieheni taas on tyypillinen järki-ihminen.
Välillä huomaan kaipaavani älykkäämpää ja syvällisempää kommunikointia. Tiedän ettei hänestä siihen ole enkä sitä aio häneltä vaatia. Mutta välillä huomaan jääväni jostain paitsi.
Tunnistaako kukaan itseään? Onko teillä parisuhteessa tällaisia luonne-eroja keskenänne?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat siis tunnetaitoja. Älykkyyden kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. ÄO on mitattava asia joka ei muutu, tunteiden huomiointi jne ovat taitoja joita voi oppia.
Ehkä.sitten niin. Toisaalta älykkyydestä ollaan eri mieltä, että mitä se tosiasiassa pitää sisällään. Myös ÄO-testejä on kritisoitu, sillä ne mittaavat älykkyyttä hyvin yksipuolisesti.
Väitän myös, että tunnetaidot vaativat jonkinlaista älykkyyttä. On osattava havainnoida, ennakoida, kyettävä tarkastelemaan asioita monelta eri näkökulmasta ja tehtävä hyviä päätöksiä. Ehkä se sitten kuuluu enemmän viisauden alle kuin älykkyyteen, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat siis tunnetaitoja. Älykkyyden kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. ÄO on mitattava asia joka ei muutu, tunteiden huomiointi jne ovat taitoja joita voi oppia.
Ehkä.sitten niin. Toisaalta älykkyydestä ollaan eri mieltä, että mitä se tosiasiassa pitää sisällään. Myös ÄO-testejä on kritisoitu, sillä ne mittaavat älykkyyttä hyvin yksipuolisesti.
Väitän myös, että tunnetaidot vaativat jonkinlaista älykkyyttä. On osattava havainnoida, ennakoida, kyettävä tarkastelemaan asioita monelta eri näkökulmasta ja tehtävä hyviä päätöksiä. Ehkä se sitten kuuluu enemmän viisauden alle kuin älykkyyteen, en tiedä.
Hyvä kommentti!! Ehkä älykkyys on enemmän sitä että osaa ratkaista matemaattisen kaavan (kärjistettynä), mutta viisaus onkin sitten jotain ihan muuta :)
Itse olen joskus sellainen "blondi" joka nauraa itselleen kun en tajunnut jotain tai ajattelin jonkun asian ihan väärin.
Mutta minulla on tuota henkistä viisautta todella paljon koska kuitenkin usein koen ihmiset henkisesti tyhmemmiksi kuin itse olen.
Vierailija kirjoitti:
Tunen että koen monet ihmiset jotenkin tyhmiksi. Että heissä ei ole tarpeeksi älyllistä haastetta. En tarkoita että on hyvä yleissivistys ja voidaan keskustella politiikasta, historiasta tai jostain tietoa vaativasta asiasta.
Vaan heiltä puuttuu se tunnepuolen älyllinen puoli. Miksi tätä nimitetään? Toiset vain ovat älykkäämpiä kuin toiset. Ja ei, ei esimerkiksi matematiikassa :D Nyt puhutaan jostain ihan muusta.
Eikö kukaan tunnista itseään ja pysty samaistumaan minuun?
Ap
Puhutko suoraviivaisuudesta ja sen vastakohdasta, että pohditaan asioita eri kantilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee enneagrammitesti, niin ehkä ymmärrät millaisia te olette.
Paitsi, että enneagrammi in itsearviointityökalu. Juu, joku tehnyt testejä, mutta ne eivät ihan toimi.
Ennemmin tee mayer briggs testi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, että enneagrammi in itsearviointityökalu. Juu, joku tehnyt testejä, mutta ne eivät ihan toimi.
Kumpikin on lähinnä polttareihin sopivaa hupitouhua. MB-testikin on kahden kouluttamattoman äidin ja tyttären kehittämä sekoilu. Enneagrammi, voi luoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin on lähinnä polttareihin sopivaa hupitouhua. MB-testikin on kahden kouluttamattoman äidin ja tyttären kehittämä sekoilu. Enneagrammi, voi luoja.
No miksi esim. menestyneet yritykset käyttävät enneagrammia yhtenä koulutusmenetelmänä?
En ole varma, sainko kiinni siitä mitä ap tarkoittaa. Olen välistä aika tavallakin turhautunut siihen, kun kukaan mies, kenen kanssa olen elämääni jakanut, ei ole osannut analysoida itseään ja ratkaista tunnepuolen ongelmia. Esimerkiksi jos elämä on kuormittavaa, koska työpaikka on huono, väsyttää, on kaamosmasennusta tai muuta masennusta, niin asioille ei tehdä mitään. Tuntuu että miehet vaan velloo siinä pahassa olossa ja odottavat jotain taikaiskua parantamaan paha olo ja ongelmat. Ja siinä samalla minulta odotetaan joustamista ja ymmärtämistä ja tavallaan paapomista...mun pitää olla se joka jaksaa, kun toinen vaan velloo. Ei mene lääkäriin, ei mieti ratkaisua, miten parantaa omaa elämää ja oloa silleen, että elämä ei ole vaan sitä masennusta ja jaksamattomuutta hamaan tappiin.
Mulla on itselläni traumaperäinen stressihäiriö jonka seurana on ahdistuneisuushäiriö ja ajoittainen masennus. Aina kun olo menee huonoksi, haen apua/teen korjausliikkeitä. Otan vastuun siitä omasta olosta ja elämästä, koska ei asioihin muuten tule muutosta.
Ja ymmärrän kyllä, että miehillä se vellominen ja asialle mitään tekemättömyys johtuu mm. siitä, että miehiä ei ole opetettu hakemaan apua ja käsittelemään tunnepuolen asioita. Silti tähän väsyy, kun sama tilanne on jokaisen miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi esim. menestyneet yritykset käyttävät enneagrammia yhtenä koulutusmenetelmänä?
Se on konsulttien työkalu. Vaatii pätevyyden. Ei siihen ole hyvää ilmaista nettitestiä, jota ap:lle voi suositella.
Olen edellisen edellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap tai muut lukijat hyötyvät tästä. Tunneälykäs ymmärtäisi kertoa, että big five on ainoa tieteellisesti todistettu teoria, ja suosittelet siksi sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka kuvittelee, että hyvinvointikonsultit myy mitään muuta kun polttarihupiin verrattavaa pskaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap tai muut lukijat hyötyvät tästä. Tunneälykäs ymmärtäisi kertoa, että big five on ainoa tieteellisesti todistettu teoria, ja suosittelet siksi sitä.
Eipä tullut äsken mieleen big five mutta kyllä, se on ainoa jolla on jotain tieteellistä pohjaa, suosittelen siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka kuvittelee, että hyvinvointikonsultit myy mitään muuta kun polttarihupiin verrattavaa pskaa?
Minut on tutkittu ennagrammikonsultin kautta. Oli mielenkiintoista. Hänellä oli aivan eri ote kuin minulla, käyttäytymistieteilijällä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ihan sama tilanne. Mieheni on älykäs ja hyvä keskustelija, puhuu politiikasta, historiasta jne. Mutta hän ei koskaan pohdi omaa tai muiden tunne- elämää, vaikka että miten lapsuudenkoti häneen vaikutti, millainen hän kokee olevansa vanhempana, miten ollaan muututtu ihmisinä, miltä keski-ikäistyminen tuntuu. Mietin voiko hän kehittyä ihmisenä jos kykyä itseanalyysiin ei ole. Haluaisin yhdessä tietoisesti rakentaa suhdettakin. Mutta ei tunneäly ole vain pelkkää suhteen ruotimista jota miehet usein inhoavat. Sitä voi myös tietoisesti pohtia oman elämäntilanteen hyviä puolia ja voimavaroja.
Lapset ovat teinejä ja puhun heidänkin kanssaan syväluotaavammin ihmissuhteista, heidän kaverisuhteistaan, kuin mieheni kanssa koskaan. En voi miestä muuttaa ja olen häneen sitoutunut. Pitää etsiä syvällisten puhujat muualta. Parisuhteesta ja silti jotain puuttumaan.
Täällä myös yksi. Ajattelen, että tuollaisia ne miehet ovat. Jos olisin halunnut parisuhteeseen filosofin, niin sitten olisi pitänyt sellainen etsiä. Perusmiehestä ei siihen ole.
Mieheni on sanonut, että hän kehittää meitä kehittämällä taloudellisesti parempaa tulevaisuutta. Sitten eläkkeellä hän voi keskittyä muuhun.
Rakkaus on sitä, että hyväksyy toisen sellaisena kuin on. Ja näillä mennään.
Sitähän se elämä on, että yksi ihminen ei voi tyydyttää kaikkia tarpeita. Eikä sellaista saa keneltäkään vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään tunneälykkyyttyä ei ole olemassakaan.
Onhan, se on "äly" niille joilla oikeaa älyä ei ole.
Jep. Eli tämmöisiä ovat henkilöt joilla ei ole tunneälyä tai empatiakykyä. Trollaavat paskaa av palstalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne oikeasti olisivat huijausta, osaisit perustella paremmin kuin solvaamalla.
Tein jonku persoonallisuustestin joskus ja tajusin olevani silloisen miehen kanssa ihan vastakkaisia persoonia. Itse olen tunneihminen ja en nyt muista mikä mies oli, mutta se oli juuri vastakohtani.
Niitä oli useampia eri persoonatyyppejä.