Huudatin äsken 7kk ikäistä vauvaani...
...siten, että 5 minuutin välein kävimme rauhoittelemassa ja kertomassa että nyt nukutaan. Siirryimme siis perhepedistä (ja aivan törkeän levottomista öistä) omaan huoneeseen.
Arvatkaas mitä? Poika nukahti vartissa, eli kaksi kertaa ehdimme käydä katsomassa. En näe tässä kyllä mitään pahaa, vaikka kovin mielelläni en huudatukseen alunperin halunnut lähteä.
Kommentit (13)
Kiitos, yllätyin kyllä itsekin! Ap
Me jaksettiin vuosi (kai me ollaan jonkin sortin masokisteja) jonka jälkeen huudatus. Kesti kolme yötä mutta nyt menee mukisematta nukkumaan. Ja myös NUKKUU! Jee!
Muuten hyvä mutta olisit ollut vieressä... kamalaa, pienellä varmaan tosi turvaton olo yksin , ja huutaa mutta kukaan ei tule :( paitsi viiden minuutin päästä. ..
Huudattaminen on helppoa niin kauan kuin vauva on pinnasängyssä. Odotahan kun pinnasänky on historiaa, lapsi pääsee itse pois sängystään ja osaa avata huoneensa ovenkin... ;)
Siksi haluankin opettaa nyt nukkumaan omassa sängyssä, ennen kuin pääsee sieltä itse pois. Toki varmaan joutuu sitten käymään läpi uudelleen, että yöllä nukutaan ja pysytään siellä sängyssä, mutta se on luultavasti paljon helpompaa jos lapsi on jo valmiiksi tottunut nukkumaan omassa sängyssä. -ap
Meillä lapsi nukkunut ja nukahtanut aina paremmin yksin - ei todellakaan mene nukkumaan jos näkee että joku on vieressä. Siitä sitä huutoa vasta seuraakin.
Alkuun mekin mentiin perhepedillä mutta siitä ei ekan kuukauden jälkeen sitten tullut enää yhtään mitään. Sen jälkeen nukkui jonkin aikaa pinniksessä samassa huoneessa ja lopulta omaan huoneeseen jo vauvana, molemmilla siirroilla yöt parani todella paljon ja lapsi nukahtaa nopeasti.
Lapsia on erilaisia ja kaikille ei sovi sama tyyli nukkua tai nukahtaa. Uni on myös aika ratkaiseva asia esim kehityksen kannalta ja jos yöt on todella rikkonaisia ja levottomia niin ei siihen kannata tyytyä sen takia että ei esimerkiksi henno nukuttaa lasta kuin vierellään (en viittaa aloittajaan, vaan siis olen kuullut näitäkin tapauksia). Siinä tekee lapselle vaan karhunpalveluksen.
Hienoa että ootte löytäneet teillä toimivan tavan :)
Tietysti on vielä aikaista sanoa, miten tämä vaikuttaa öihimme (nukkuuko vauva huomattavasti pitempiä pätkiä, kenties lopettaa yösyömisen tai pärjää yhdellä syönnillä aikaisempaan jatkuvaan tissutteluun verrattuna jne.), mutta kieltämättä alku oli lupaava.
Nyt herännyt kaksi kertaa, ja nukahtanut uudelleen nopeasti kun olen käynyt peittelemässä ja silittämässä :)
Hyvin toimittu, ap! Me saatiin unirauha vasta neljännen lapsen kohdalla, jota alettiin yösyöttökauden jälkeen nukuttaa omassa sängyssä. Ikää varmaan juuri jotain 7kk.
Lapsi oppi hyvin nukahtamaan sänkyynsä, muutamassa minuutissa. Kun hän kasvoi ja muuttui liikkuvammaksi, hän alkoi toisinaan väsyneenä mennä itse sänkyyn nukkumaan. Aamulla kun hän herää koko perheestä ensimmäisenä, hän kapuaa itse sängystänsä pois ja kipittää aurinkoisena meidän sänkyyn herättämään.
Aika luksusta!
Huudattaminen vahingoittaa lasta, se ei ole hyvä keino.
Meillä esikoinen nukkui samassa huoneessa pinnasängyssä 11kk asti, siitä omaan huoneeseen.
huutoa kesti n.3yötä.
kuopus nukkui 4kk samalla tavalla meidän huoneessa, kunnes siirtyi omaan.
ei huutoa, nukkuin alusta asti kuin tukki.
esikoinen nukkuu edelleen 4 vuotiaana omassa sängyssään, menee ja pysyy siellä kiltisti.
kun pienenä oppii, isona taitaa ;)
hienosti sujui teillä. :)
hatun nosto ja toivotan rauhallisia ja pitkiä öitä sinne!
Klo 5 otimme viereen syömään + nukkumaan, kun oli nälkäinen ja näin saimme jatkettua unia klo 8 asti :) välillä kyllä huuteli yöllä, mutta rauhottui heti takaisin nukkumaan kun huomasi että olemme paikalla. Ap
Hienosti sujui!