Mitä tarkoittaa curling-vanhempi, tai perhe?
Täällä puhutaan niistä mutten tiedä mitä tarkoittaa!
Kommentit (8)
Curlingiin kuuluu radan raivokas sutiminen niin että kivi liukuu jäällä täysin tasaisesti. Curling-vanhemmat yrittävät hyvää tarkoittaen raivata lapsensa tieltä kaikki esteet ja ikävyydet, jotta tämän olisi hyvä elää ja kasvaa. He eivät ymmärrä, että vastoinkäymisistä lapsi oppii ja kuhmujakin pitää tulla.
Juuri näin. Vanhemmat eivät uskalla komentaa ja päättää mitään, koska pelkäävät, että lapsi pahoittaa mielensä. Curling termi viittaa siihen urheilulajiin, jossa lakaistaan kiekon edestä kaikki pois, jotta kiekko kulkee mahdollisimman hyvin. Curling vanhempi tasoittaa lapsen elämää niin, että lapsi saa aina mitä haluaa ja ei pahoita koskaan mieltään mistään, mikä sitten on isompana aikamoinen ongelma. Curling vanhempi kysyy lapsen mielipidettä kaikkeen ja jopa jättää asioita lapsen päätettäväksi (vaikka lapsi ei ikänsä puolesta ole vielä valmis niistä päättämään), koska pelkää, että muuten lapsi pahoittaa mielensä, jos ei saa mitä haluaa tai kaikki ei mene juuri niinkuin lapsi haluaa. Jossain vaiheessa lapselle kuitenkin iskee kasvoille se, että elämässä kaikki ei mene juuri niinkuin itse haluaa ja mitä pidemmälle sen asian selviäminen jää, sitä vaikeampaa on.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 15:21"]
Äh mua taas ärsyttää jotkut, jotka paasaa että kyllä on sitten kova maailma vastassa lapsella jos vanhemmat ei aiheuta pettymyksiä.
Tietty säännöt pitää olla ja komentaa saa, mutta eiköhän se maailma pidä huolen siitä, että niitä pettymyksiä kyllä tulee vastaan itse kullekin.
Kuka aikuinen nyt tieten tahtoen suunnittelisi, että mitenköhän mä nyt saisin tälle mun lapselle järjestettyä pettymyksiä etten vain olis curling vanhempi?
[/quote]
Lapselle pettymykset ovat juuri niitä, etteivät aikuiset jousta säännöistä tai ettei lapsi voi aina voittaa. Jos ne "pettymykset" raivaa pois, on ns. curling-vanhempi
Mä kyllä joustan säännöistä, en kaikista, mutta joistakin. On sääntöjä, mistä en jousta koskaan. En myöskään koskaan syyttele päiväkotia lapsen asioissa, vaan autan lasta toimimaan pk:n sääntöjen mukaan.
Kotona meillä on muutama ehdoton sääntö:
- Ketään ei lyödä eikä kiusata, ei nimitellä
- On pakko vastata, kun kysytään = ei saa kiusata hiljaisuudella
- Ei saa tahallaan hajottaa mitään, ei saa heitellä tavaroita, ei saa tahallaan sotkea
- Herkkuja ei saa, jos pöydässä sikailee
- Saa syyttää itseään, jos päättömästi riehuessa (ja vanhemman jo sadatta kertaa kieltäessä) itsensä satuttaa - ja mielipaha on tyyliä pieni kuhmu tai ei edes sitä
Noin muuten voin hyvin kantaa lapsia, pukea heitä (vaikka ikää on jo 5v), hellitellä, antaa tulla sängystä vielä kerran halimaan, vaikka unille on jo menty. Saatan antaa jälkkäriä vaikka kaikki ruoka ei olekaan maistunut.
Mä en vaan tule koskaan ymmärtämään tätä ideologiaa lapsen kasvatuksessa. Tai siis "kasvatuksessa." Melkoinen karhunpalvelus toiselle
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 14:47"]
Mä en vaan tule koskaan ymmärtämään tätä ideologiaa lapsen kasvatuksessa. Tai siis "kasvatuksessa." Melkoinen karhunpalvelus toiselle
[/quote]
Ei kai se mikään ideologia ole, harva kai tietoisesti pyrkii olemaan curling-vanhempi tai edes tajuaa olevansa.
Äh mua taas ärsyttää jotkut, jotka paasaa että kyllä on sitten kova maailma vastassa lapsella jos vanhemmat ei aiheuta pettymyksiä.
Tietty säännöt pitää olla ja komentaa saa, mutta eiköhän se maailma pidä huolen siitä, että niitä pettymyksiä kyllä tulee vastaan itse kullekin.
Kuka aikuinen nyt tieten tahtoen suunnittelisi, että mitenköhän mä nyt saisin tälle mun lapselle järjestettyä pettymyksiä etten vain olis curling vanhempi?
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 14:08"]Täällä puhutaan niistä mutten tiedä mitä tarkoittaa!
[/quote]Kaikki pyyhitään lapsen tieltä pois, lapsi ei ehdi kokea pettymyksiä ja vastoinkäymisiä,kun vanhemmat ehtivät siivota ne pois. Sitten tosielämässä lapsi joutuu keskelle arkitodellisuutta ja vanhemmat eivät olekaan aina apuna. Seurauksena raivareita ja itsekkäitä lapsia.